Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
bana med saab og900 t8.
2 besök senaste veckan (6544 totalt)
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48


Trådstartare
råd och tips för att få ut max. till minimalt pris ur en gammal saab 900 runt banorna i sverige.

Gjort idag är rensad inredning och Lite högre ladd. 9000 ic och batteriböj är på g. Men sen måste jag fixa väghållningen. Vill attackera fronten först med avo dämpare och lämplig fjäder. Gör inte så mycket om den är mjukare bak. Tror det passar mig.

Är jag på rätt spår? Lurar även på att hitta rätt på 13 tum fälgar eller är det fel tänkt. Ska jag ha orig 15 eller 14 tum

_________________
Dennis Wiklund
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



fataren skrev:
råd och tips för att få ut max. till minimalt pris ur en gammal saab 900 runt banorna i sverige.

Gjort idag är rensad inredning och Lite högre ladd. 9000 ic och batteriböj är på g. Men sen måste jag fixa väghållningen. Vill attackera fronten först med avo dämpare och lämplig fjäder. Gör inte så mycket om den är mjukare bak. Tror det passar mig.

Är jag på rätt spår? Lurar även på att hitta rätt på 13 tum fälgar eller är det fel tänkt. Ska jag ha orig 15 eller 14 tum


VAD är max?

Maimilian?

Max varvtid? Men i de flesta trådarna är det min varvtid som gäller

Max skoj?



Se till att ha ok bromsar med fräsch vätska, prova en bandag och se hur skrället känns. Sedan har du lite att gå på hur du ska eventuellt modifiera eller byta ut gamla slitna delar etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Mest kunskap ang og900 finns fortfarande på 900klubben och STCS där det finns ett Drös med beprövade recept men Kilen fjädrar kapade lagom, vettiga dämpare av nån modell och framförallt roligare däck är inte fel.

Men du har gamla bromssystemet med sina goa solida skivor. så bromskylning, vassare bromsvätska och ett par bra belägg är nog det du ska börja med.

_________________
Mattias Broberg
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48


Trådstartare
ja bromsar och däck är 2 saker som måste fixas innan en dag på banan, ny broms olja är jag rekomenderad av alla jag pratat om banåka med..


När hornen åker ut är max kul. Sätta bra bantider är mitt främsta mål. Åka så fort och snabbt jag kan per kr är målet.

_________________
Dennis Wiklund
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Som tidigare sagts, ge dig ut på banan och känn på bilen. Sen kan du ge dig på chassi- och bromsförbättringar. Vanliga modifikationer förutom vettiga dämpare och fjädrar brukar vara att fräsa av spindellederna fram för att kunna shimsa mer caster. Camber justeras ju original med shims på övre bärarm, så det är bara att plocka shims på skroten eller göra egna.

När det gäller bromsar körde jag med 9000-skivor och bromsok fram ihop med billiga belägg. Tillsammans med bromskylning från fronten räcker det och blir över. Mycket prestanda för lite pengar. thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



jonka skrev:

När det gäller bromsar körde jag med 9000-skivor och bromsok fram ihop med billiga belägg. Tillsammans med bromskylning från fronten räcker det och blir över. Mycket prestanda för lite pengar. thumbs up


Fast eftersom han har gamla bromssystemet behöver nav bytas fram ,spakstället svetsas om samt bakaxel bytas innan han kan göra denna enkla moden.

_________________
Mattias Broberg
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Visst är det så, men det är fortfarande den, enligt mig bästa uppgraderingen per krona i bromsväg.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



jonka skrev:
Visst är det så, men det är fortfarande den, enligt mig bästa uppgraderingen per krona i bromsväg.


jag håller med!

_________________
Mattias Broberg
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48


Trådstartare
att byta till 9000 bromsar är något jag tittat på men det blir nog först nästa år.

Var och vägde bilen idag, 1100 kg. Vad ja har gjort är att plocka ur inredningen bara. Bara plåt som skrammlar nu. vill inte skrapa blymattan inne i bilen men hur mycket kan jag vinna på att skrapa underedsmassa? Byta ut rutor är inte heller så dyrt har jag förstått.
Kan jag nå 970 kg?

_________________
Dennis Wiklund
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Det beror ju självklart hur långt du är beredd att gå med kapen. Huven på 99/90 väger över 20kg och jag tror inte att og900 är lättare. Dörrarna inklusive elhissar vägde jag in på 32kg/styck, exklusive dörrsida.

Finns lite att hämta där. thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Tror du kan få det svårt att komma ner till den vikten på kör klar bil.

referens är att denna bilen
http://www.garaget.org/?car=246235

Vägde runt 900 torr (om jag minns rätt), på med alla vätskor + förare så är du över 1000 kilo sträcket.

_________________
Mattias Broberg
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48


Trådstartare
hmm. Den bilen är riktigt nice, en av mina favoriter. Men den har mycket rör, men borde va lättare ändå. Han har väl en byggtråd, men var minns jag inte.

_________________
Dennis Wiklund
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



fataren skrev:
hmm. Den bilen är riktigt nice, en av mina favoriter. Men den har mycket rör, men borde va lättare ändå. Han har väl en byggtråd, men var minns jag inte.


plastskärmar runt om, plasthuv, hålborrad överallt det gick. sure, lite rör men det är inte fel om man ska köra hårt.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Fantastiskt bra låg vikt man kan komma ner till thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48


Trådstartare
ja, det är klart det ska vara lite rör när det ska gå hårt. Men vad jag var ute efter var att den måste ju ha varit mycket lättare än 900 torrvikt. Ca 1000kg klar för start på du. Och då jämförde jag ju med min som väger 1100 nu och då har jag mycket kvar att hämta, men så blir det ju inga rör heller på ett tag. Inte heller blir det en massa borr hål om inte man får något infall.

_________________
Dennis Wiklund
Citera
OneK
Bergkvara
Här sen Mar 2009
Inlägg: 6



gammal tråd men rätt roligt klipp, PA hänger inte med en og900

http://www.garaget.org/video/33690

_________________
Per Engström

http://www.garaget.org/oneK
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
bana med saab og900 t8.
2 besök senaste veckan (6544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande