Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ett slag för Roadsport!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
58031 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Riktigt kul att Roasport klassen är stark och blandad. Vi behöver bli lika många som Miatorna



Puffar för B som klass och hoppas att SSM blir ett maxat fält, det ser lovade ut. Bra väder är redan beställt


Niklas Falk- Mazda MX-5    
Thomas Larsson - Porsche 944 Turbo
Joachim Osbeck - Lotus Elise S2 111
Ulrich Richter - Audi TT    
P & R Fredriksson - Porsche 944 S2    
Benedek Hovanyi - Honda CRX        
A & M Eriksson - Catermam 7    
Max    Lindblom - Triumph TR2    
Rolf    Dawidzon - MG GTS    
Martin Gistell - BMW Z3 Coupe    
Jan    Warg - Pagano    
Joakim Birgersson - Caterham 7            
Nils Börge    Gårdh - Morgan +4       

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Jag kompletterar Josens post med lite bilder från Roadsport C. Det var hårt racing!







Mer bilder från Hel Roadsport finns här: http://www.spvm.se/galleriroadsport.html

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Lite historisk var B-större än A men C var störst på Kullen
De som åker Gotland plockar in rejält på rättvisa flit-poäng
Lockar åka Gotland men det övriga familje/hus livet får prior detta år

Till SSM hoppas jag får se en Honda och Bimmer på start-linjen i B ( även det historisk thumbs up )






_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Börjar bli mer och mer sugen på att börja tävla lite. För något år sedan när jag egentligen började köra bana tänkte jag att "aldrig jag kommer tävla, visst köra lite bandagar är ju kul men inte tävla" det är som sagt knappt ett år och två banträffar senare som man nu har blivit väldigt intresserad av att börja.

Det svänger alltså ganska snabbt Får väl se om det kan bli aktuellt till 2013 eller -14...Licensen är nu fixad så det är inte längre ett hinder.

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Ser att du bor i Osckarshamn, Speedy83. Det är ju bara att hoppa på färjan och komma och titta på Gotland ring!

Annars är SSM på Knutstorp en helt fantastisk tävling. Om man ska gå på en amatörtävling under sommaren är det den man ska besöka. I år siktar vi på att bli 30+ i Roadsport C . Åk dit och besök oss i Roadsportdepån!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tobias du har många S2 bröder som kör snabbt i B thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Jo har ju inte så långt till Gotland

Ska absolut försöka kolla in en tävling för att se hur det är på plats.

Josen: Ja jag har förstått att det går några S2:or där. Så man borde ju kunna hitta ett hyfsat recept genom att kika på dem.

Hur fungerar det med sponsorer och sånt, har man sånt här eller är det bara för "privat"ekonomi osv?

Vart kan man finna info om ungefärliga uppskattningar på årskostnader osv, samt en lista på vad man "behöver"

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



speedy83 skrev:
Jo har ju inte så långt till Gotland

Ska absolut försöka kolla in en tävling för att se hur det är på plats.

Josen: Ja jag har förstått att det går några S2:or där. Så man borde ju kunna hitta ett hyfsat recept genom att kika på dem.

Hur fungerar det med sponsorer och sånt, har man sånt här eller är det bara för "privat"ekonomi osv?

Vart kan man finna info om ungefärliga uppskattningar på årskostnader osv, samt en lista på vad man "behöver"


Hej Tobias,

Jag gjorde min första tävling i Roadsport B senast på Kinnekulle, inget jag ångrar kan jag säga.
(svarte TTn som du ser på bilderna ovan. )

Mitt tips är att "ta rygg" på någon erfaren som kanske vill ha lite handräcknings hjälp en tävlings helg, så gjorde jag och det var riktigt nyttigt. Dels så får man lite inblick i hur allt fungerar och det hela blir lite avdramatiserat = mycket lättare att våga ta steget själv. Som bonus är man inte helt vilsen när det väl är dags för en själv, mindre stress i en redan stressad situation.

En bra guide för en tävlingshelg hittar du här,
http://www.spvm.se/tavlingsguide.html

Kostnader är ju extremsvårt att uppskatta, allt beror ju på vad du har för utgångsmaterial. Men jag byggde för att klara vagnboken i första hand och komma till start så fort som möjligt. Optimera kan man alltid göra senare..

Hoppas du kommer och rejsar med oss i Roadsport B!




//U

_________________
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



UR_TT skrev:


Hej Tobias,

Jag gjorde min första tävling i Roadsport B senast på Kinnekulle, inget jag ångrar kan jag säga.
(svarte TTn som du ser på bilderna ovan. )

Mitt tips är att "ta rygg" på någon erfaren som kanske vill ha lite handräcknings hjälp en tävlings helg, så gjorde jag och det var riktigt nyttigt. Dels så får man lite inblick i hur allt fungerar och det hela blir lite avdramatiserat = mycket lättare att våga ta steget själv. Som bonus är man inte helt vilsen när det väl är dags för en själv, mindre stress i en redan stressad situation.

En bra guide för en tävlingshelg hittar du här,
http://www.spvm.se/tavlingsguide.html

Kostnader är ju extremsvårt att uppskatta, allt beror ju på vad du har för utgångsmaterial. Men jag byggde för att klara vagnboken i första hand och komma till start så fort som möjligt. Optimera kan man alltid göra senare..

Hoppas du kommer och rejsar med oss i Roadsport B!




//U


Kanon! tack för tipsen och info. Jo förstås är kostnader väldigt svåra att uppskatta det är ju det som gör det så svårt att kunna "förhandla" om det hemma

Hur går man till väga för att skaffa en vagnbok?

Hoppas som sagt att det ska kunna bli verklighet under 2013, ska försöka köra så mycket bana som möjligt under detta året för att bli lite bättre och vanare som förare.

Det står ju lite om kostnader i guiden, där nämner de 2500-3000:- det är då vad jag förstår endast startavgiften som verkar ligga kring detta. Det borde betyda att man lägger kring 5-6.000/tävling inkl. soppa, däck osv..

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
speedy83 skrev:
Hur går man till väga för att skaffa en vagnbok?


http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesiktare/racing-rallycross/

Kontakta den besiktigare som bor närmast dig, gärna så fort du börjar bygga racebil. Då kan du ställa frågor, få lite förmaningar och tips innan du börjar bygga. De är själva entusiaster och i min erfarenhet mycket hjälpsamma. Då bilen är klart är det bara att bestämma mötesplats och visa upp den. Vagnboken görs på plats och kontrollmärket kommer på posten några dagar senare.

Vagnboken gäller i 5 tävlingsår. Varje år du vill tävla med bilen måste du besiktiga den, vilket skrivs in i vagnboken. Du kan alltså använda en vagnsbok 2012, 2013, pausa ett tag, 2016, 2017, få benbrott och måla om huset, 2018.

Glöm inte att fråga din besiktigare om vilka regler som kommer att införas de närmaste åren. T ex kommer en ny standard för den personliga säkerhetsutrustningen och det vore ju trist att köpa något billigt (eller kanske begagnat) som det visar sig man bara kunde använda 1 år.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



speedy83 skrev:
Det står ju lite om kostnader i guiden, där nämner de 2500-3000:- det är då vad jag förstår endast startavgiften som verkar ligga kring detta. Det borde betyda att man lägger kring 5-6.000/tävling inkl. soppa, däck osv..
Under 5-6kkr per tävlingshelg är svårt att komma när man börjar räkna in uppenbara slitagedelar (däck, bromsar, bränsle).
När jag räknade på allt (2007) så kom jag ner i 25kkr för fem helger, men då räknade jag lågt och bara tog uppenbara merkostnader (men inklusive transport, tältboende, frukostyoghurt etc). Förmodligen är sanningen lite högre och större däck, större bromsar etc så drar det iväg lite.

Men nu är däckskontot högre (lite dyrare däck och större konsumtion), och bilen börjar bli lite "använd" så det blir fler uppgraderingar som blir "tvingade" fram.

Tar du i till 10kkr per helg så borde det bli lite över i snitt om du inte har otur med bilen (men då går det mindre slitagedelar iofs).

Vad du än gör, missa inte den bonus det är att övernatta i depån (pickupflak, tält eller racebuss spelar ingen roll). Det är ju på kvällen som alla bra historier odlas fram (alltid finns det nån stackare som behöver åskådare vid skruvandet).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Niklas Falk skrev:

Tar du i till 10kkr per helg så borde det bli lite över i snitt om du inte har otur med bilen (men då går det mindre slitagedelar iofs).


10kkr är precis så jag räknat också, då är man på den säkra sidan.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Torkel K skrev:
speedy83 skrev:
Hur går man till väga för att skaffa en vagnbok?


http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesiktare/racing-rallycross/

Kontakta den besiktigare som bor närmast dig, gärna så fort du börjar bygga racebil. Då kan du ställa frågor, få lite förmaningar och tips innan du börjar bygga. De är själva entusiaster och i min erfarenhet mycket hjälpsamma. Då bilen är klart är det bara att bestämma mötesplats och visa upp den. Vagnboken görs på plats och kontrollmärket kommer på posten några dagar senare.

Vagnboken gäller i 5 tävlingsår. Varje år du vill tävla med bilen måste du besiktiga den, vilket skrivs in i vagnboken. Du kan alltså använda en vagnsbok 2012, 2013, pausa ett tag, 2016, 2017, få benbrott och måla om huset, 2018.

Glöm inte att fråga din besiktigare om vilka regler som kommer att införas de närmaste åren. T ex kommer en ny standard för den personliga säkerhetsutrustningen och det vore ju trist att köpa något billigt (eller kanske begagnat) som det visar sig man bara kunde använda 1 år.




Tyvärr är det så att det kommer snabba ryck i från förbundet i bland som
vi reg besiktigare inte heller vet om.
Vilket även blivit att man backat av med kraven bl.a var det ju så med personliga utrustningen.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Vore najs och få sen denna över krönet på SSM


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Tobias Nyström skrev:
Niklas Falk skrev:

Tar du i till 10kkr per helg så borde det bli lite över i snitt om du inte har otur med bilen (men då går det mindre slitagedelar iofs).


10kkr är precis så jag räknat också, då är man på den säkra sidan.


Så runt 50k/säsong exkl. personlig utrustning och uppgraderingar på bilen är vad man bör budgetera med ungefär då. Det blir ju helt klart lite pengar tyvärr. Inte något som går obemärkt förbi i familjeekonomin direkt hehe..

Men får göra en översikt och se om det kan vara möjligt redan till -13 eller om man får vänta något år till. Riktigt sugen hur som helst iaf!

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



speedy83 skrev:
Tobias Nyström skrev:
Niklas Falk skrev:

Tar du i till 10kkr per helg så borde det bli lite över i snitt om du inte har otur med bilen (men då går det mindre slitagedelar iofs).


10kkr är precis så jag räknat också, då är man på den säkra sidan.


Så runt 50k/säsong exkl. personlig utrustning och uppgraderingar på bilen är vad man bör budgetera med ungefär då. Det blir ju helt klart lite pengar tyvärr. Inte något som går obemärkt förbi i familjeekonomin direkt hehe..

Men får göra en översikt och se om det kan vara möjligt redan till -13 eller om man får vänta något år till. Riktigt sugen hur som helst iaf!


Jo om man kör alla 5 tävlingarna, men det måste man ju inte, bättre att köra två eller tre än inga alls!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Någon tälterfaren skrev:
tältboende

Vilket tält rekommenderas för att sova i depån?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Ska man tråkräkna så är ju allt med bilar en ren förlustaffär, de betalar ju inte räntan direkt...

Allt går inte åt skogen varje gång, och en del av drift/slitagekostnaderna har du även om du motionsåker på trackdays (men de vill man ju inte eventräkna kostnaderna på). Men visst tillkommer det ca 3-4000kr som du inte betalar för en trackday (som ofta har mer körtid än en tävlingshelg och därmed ett större slitagekonto).

Nu bor du ju inte lika offside som de i Stockholm (eller längre norrut), så transporterna är ju inte så långa (Gotland Ring är ju bara 5 mil bort)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kraniel skrev:
Någon tälterfaren skrev:
tältboende

Vilket tält rekommenderas för att sova i depån?
Kupoltält som bara behöver bindas fast för att inte blåsa bort, då fungerar det fint på asfalten också (samt du slipper få tältet vält när du snubblar över linorna).
Beroende på väder så ska du kolla noga på regntåligheten, förra året behövdes det 10+m vattenpelare för att vara torr, och vallgrav runt tältet.
Ståhöjd i Absiden (Everest Classic 4 tex) är praktiskt tills det börjar blåsa (vindfånget är löjligt stort med högt tält).
Mitt fjärde tält är ett lägre 2,5mans med canvasliknande duk köpt på en Tysk/Hollänsk nätbutik. Fungerade faktiskt bra under skyfallen förra året.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Den tälterfarne skrev:
Köp det här så slipper du fundera.

Tack Niklas!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Niklas Falk skrev:
Ska man tråkräkna så är ju allt med bilar en ren förlustaffär, de betalar ju inte räntan direkt...

Allt går inte åt skogen varje gång, och en del av drift/slitagekostnaderna har du även om du motionsåker på trackdays (men de vill man ju inte eventräkna kostnaderna på). Men visst tillkommer det ca 3-4000kr som du inte betalar för en trackday (som ofta har mer körtid än en tävlingshelg och därmed ett större slitagekonto).

Nu bor du ju inte lika offside som de i Stockholm (eller längre norrut), så transporterna är ju inte så långa (Gotland Ring är ju bara 5 mil bort)


Självklart ska man inte vara negativ och bara räkna ekonomi då skulle man som sagt inte ha bil alls och glädje i livet har ju inget pris. Men känns bra att veta ungefär vad man skulle ge sig in i, så man inte står där pank som ett lyxfällan offer när flickvännen skriker efter barn eller något annat kapitalkrävande

Nej har ju hyfsat avstånd till många banor och precis som Tobias Nyström skrev, man behöver ju inte börja med att köra alla fem.

Ska kika igenom lite vad som behövs göras med bilen för att "kvala in" och beräkna när det kan vara genomfört...

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Allmänt banåkaforum
Ett slag för Roadsport!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
58031 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande