Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -88 BMW Cup #69 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 77, 78, 79 ... 87, 88, 89   >>
22 besök senaste veckan (326014 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Johan Samson skrev:
Det är nästan så man känner sig lite förberedd!


Snacka om laddad thumbs up
Min bil hänger och dinglar på liften utan drivlina.... blir natt meck dagen innan som det ser ut nu. Lirar allt kommer jag annars får du rasta Lundvall själv.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Här är bilden på fotstödet

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Så där ja, en grov cornerweight klar.
Visserligen ställd med tom tank, men det skiljer bara 1 kg mellan diagonalerna. Dessvärre ca 14 kg mellan VF och HF och 50 kg mellan fram- och bakaxel men vi ta ett omtag när mer tid finnes.

Nu hoppas jag att vi hittar hyffsade stötdämparinställningar på träningen så ska det bli åka av. Tjohoo, vad kul det ska bli!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Lite bilder från dagens körning på Kullen.

Kul att ses Johan och nu är det dags för att ta steget för att knäcka minuten












_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Segraren i race 2 på kullen såg glad ut


Foto: Jörgen Bäck

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Haha, jo det är alltid kul att vinna, men segern smakar bättre om man vinner efter en fight och inte på andras olycka. Lundwalls fälgbrott gör mig lite småskakis, vi har ju exakt samma setup.

Racerapport med film kommer någon kväll i veckan.
Resultatmässigt blev det en bra helg med en andraplats och en seger, men det finns MASSOR att göra för att få ordning på väghållningen. Det var ett fall framåt jämfört med Mantorp, men bilen är fortfarande rejält överstyrd. Att få styra åt fel håll under bron med hastighetsmätaren någonstans runt 180 km/h kanske inte är det tryggaste sättet om man ska köra 18 varv. Man tappar visserligen inte mycket tid, men en gång i vardera race grenslade jag curbsen och placerade högerhjulen i gruset. Båda gångerna fick jag upp bilen på banan i tid för att kunna bromsa inför Kvarnkurvan så det fick inga större konsekvenser.
Tidsmässigt är mina stora bekymmer att komma ut ur de långsammaste kurvorna effektivt. På Mantorp var det tydligt och på Kinnekulle är det främst högern efter TV-kurvan och kurvan ut på startrakan som jag tappar gentemot Lundwall och Skoog. Dessa båda kurvor är ju de viktigaste då de efterförljande kurvorna är de enda ställen som man kan köra om på.

Men vi fortsätter prova nya detaljer för att få ordning på problemen. Eller snarare, vi börjar om från början med nya fjädrar...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
JohnC skrev:
Lite bilder från dagens körning på Kullen.

Kul att ses Johan och nu är det dags för att ta steget för att knäcka minuten

Kanonkul att du kom och tittade och Tack för fina bilder!

Målet var såklart att knäcka minuten, men det rimliga målet för dagen var att nå en bit under 1:00,5 vilket lyckades. Nytt personbästa med 1:00,302 i första racet. Med friska mediumdäck (i helgen användes 150-180 varv gamla Kumho med hård gummiblandning) borde jag vara där redan nu, trots klart orolig och överstyrd bil. Med ordning på väghållningen och fräscha däck borde 59,7 gå att nå om de yttre förutsättningarna är goda.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Spännande läsning thumbs up ...och får gratulera till goda resultat

Pått igen o det kommer gå ännu snabbare! thumbs up

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Racerapport från deltävling 3 & 4 på Kinnekulle Ring
Kinnekulle används inte varje år av BMW Sport Club vilket jag tycker är synd då banan är otroligt rolig, det svänger hela tiden och man måste hitta en bra rytm för att det ska gå fort. Däremot hoppas jag de skäms över att hyra ut banan när det varken finns papper eller tvål på någon toalett på hela området! Toaletterna är så snuskiga att man knappt vill gå in där med mekarkläder på... Riktigt usel standard! Nåväl, det är på banan vi ska vara.

Förberedelserna inför tävlingarna har varit blandade. Goda såtillvida att bilen nu fått "rätt" stötdämpare och fjädrar fram, ny vänster drivaxel då den förra tryckte ur sig fett, nya lager fram och lite annat småfix. Dessutom hann jag få till en snabb cornerweight med förhållandevis bra resultat så bilen har nog aldrig varit i samma kondition.
Däremot var de rent personliga förberedelserna ganska usla. Svensexa för en kompis i Jönköping hölls under lördagen men jag var nykter och körde hem till Göteborg på natten. Väl hemma kunde jag inte sova, trots att jag egentligen var toktrött, och vår lille son tänkte att han skulle hålla pappa sällskap... När klockan ringde 04:45 hade jag fått ihop ca 1,5 timmes sömn. Till denna tävlingen fick jag hjälp av Mobimech-Peder och vi premiärprovade hans nya trailer, vilket innebar att jag var lastbils-beifahrer och kunde därför få drygt en halvtimmes sömn ytterligare på väg till Kinnekulle. Huvudvärk och allmänt matt i kroppen är inte den känslan man vill ha när det vankas tävling. Däremot verkade vädret vara med oss med växlande molnighet och gissningsvis 16-17 graders värme så det skulle nog gå att genomlida dagen i alla fall.

Tidsträning
Eftersom chassiet var helt helt nytt var planen att köra så mycket som möjligt för att hinna prova lite olika stötdämparsättningar. Ut på banan som en av de sista bilarna när passet flaggades igång, men alla hade tempo som i Tingstadstunneln under rusningstid. Jag körde om hela svansen och var precis bakom Anders Conradzon är oljefiltret släppte och han släppte sin motorolja nästan hela varvet runt. Bilen blev helt nerkletad av motorolja, men tyvärr var banan nerkladdad också. Vänstern under bron, hela kvarnkurvan, efter TV-kurvan och den påföljande högern hade en bred oljeduschad sträng och det var i princip okörbart. Efter halva passet var "bästatiden" 1:10...
Det blev bättre varefter passet gick och utan någon som helst attack var första passets bästatid 1:02,396. Patrik Skoog var "snabbast" på 1:02,058 och Mikael Lundwall var trea på 1:04,975.
Innan andra passet flaggades igång sanerades banan och nu var greppet betydligt bättre. Däremot hade passet kortats av utan att det meddelades så jag hann bara med 5 uppvärmningsvarv och gick i depå för att kolla dagens första riktiga däckstemp- och tryck när kvalet flaggades av. Besvikelsen infann sig att man inte fick chansen att attackera för en riktig tid, men det var fler än jag som var förvånade över det korta passet. Tiden 1:01,115 räckte i alla fall till andra plats i klassen bakom Lundwall (1:00,440) men framför Skoog som märkligt nog inte förbättrade sig i andra passet (1:02,136).

Race 1
Inför första racet hade ett antal koppar kaffe tillsammans med förmiddagens race-snack gjort att känslan trots tröttheten var bra. Det här skulle ju bli kul, trots allt!

Racet var egentligen ganska odramatiskt. Lundwall, undertecknad och Skoog precis bakom kom iväg i samma ordning som vi kvalade. Nog var det ganska tätt de första varven då bilarna i Special kör riktigt långsamt och faktiskt är ivägen innan de fått temperatur i slicksen. Kinnekulle är ju dessutom en bana med korta raksträckor så där märker man av det på ett helt annat sätt än på t.ex Mantorp med den långa dragstrippen.
Lundwall fick en liten lucka när Armskogh och Conradzon (som startat efter mig) dundrade förbi på rakan efter första varvet, men sedan var i vägen på baksidan. Skoog låg relativt tätt bakom mig men inte nära nog för att attackera. När sedan Armskogh körde om Lundwall fick jag lite kontakt igen men problemen att komma ut ur de långsammaste kurvorna effektivt kvarstår. Några omkörningsförsök aldrig var aktuella.
Skoog bakom tappade lite varv för varv och efter ungefär halva racet fösrvann han ur backspegeln. Vikten hade tagit ut sin rätt och under andra halvan av racet var jag mellan 0,6-2 sekunder snabbare per varv, lite beroende på var på banan vi kom ifatt bilar för varvning.
Lundwall var för snabb och jag fick aldrig möjlighet att göra en attack och han körde vanligtvis lika fort eller några tiondelar snabbare per varv under hela racet. De sista två varven tappade jag 2,6 sekunder på varvningar och tog målflagg 5,1 sekunder bakom Lundwall. Nytt personbästa i alla fall med tiden 1:00,302. Åtta av varven var 1:00-tider och ytterligare fem var under 1:01,4. Endast de två första samt det allra sista varvet (med flera varningar) var över 1:01,8. Gamla PB var 1:01,9 visserligen satt med 205or istället för 225or och den gamla, ca 50 hk svagare, motorn. Nog går det fortare med nya setupen, men konstigt vore det annars.

Film från race 1, deltävling 3 på Kinnekulle Ring.
http://youtu.be/hpR1S32Nw7E

Värt att notera är spårvalen in i Kvarnkurvan. Förmiddagens oljespill, som visserligen sanerades, gjorde att jag alltid fick sladd precis vid turn-in om jag tog ett vidare spår vilket jag vanligtvis gör. Nu kändes det som om det fungerade bäst att svänga in tidigt vid "fösta" tangeringen och hålla sig på inre halvan av banan. De gånger jag körde som jag gjort tidigare var det vansinnigt överstyrt. Mitt fel, bilens eller banan?

Race 2
Inför race 2 hade tröttheten åter kommit över mig och jag kände mig sjuk, så trött i kroppen var jag. Men jag skulle i alla fall ut och göra en kraftsamling för att se hur långt det kunde räcka. Startpositionen var egentligen optimal med Lundwall, visserligen framför men på utsidan och jag snett bakom på innern och Skoog rakt bakom Lundwall. Framför mig hade jag Håkan Zaar som i sin M3 E36 rimligtvis borde accelerera från oss ner under bron mot Kvarnkurvan.
Döm om min förvåning när det stockade ihop sig och Lundwall, Skoog och t.om klass Standards Martin Skoog i sin E36 touring körde om mig på vägen mot Kvarnkurvan. Första varvet runt kändes det som om vi skyfflade de slicksförsedda muskelbilarna framför oss och det var först ut på raksträckan efter ett fullbordat förstavarv som vi bakom fick sträcka ut. Tyvärr hade både Lundwall och Skoog fått en bra lucka men Skoog tappade i sin tur Lundwall när Zaar tog sig förbi honom på raksträckan. Skoog och jag hade en kul jakt där Patrik hittat mer fart i sin fina E46 330ti compact jämfört med första racet. Lundwall körde från oss och hade uppskattningsvis ett par sekunders lucka när han efter ca halva racet plötsligt försvann efter TV-kurvan. Det visade sig senare vara vänster framfälg som helt spruckit sönder, men som tur var klarade han bilen utan att besöka armcoräcket. Skrämmande, minst sagt och avåkningen fick sin förklaring. Att se Lundwall vid sidan av banan hör sannerligen inte till vanligheterna.
Några var senare körde Fredrik Erlandsson om mig på raksträckan i sin M3 E36 i klass Special. Dessvärre hade han inget vidare tempo på baksidan utan jag tappade värdefull mark till Skoog. Andra varvet bakom Erlandsson, det slog gnistor ur öronen på mig, tände jag helljuset för att visa min irritation över att bilar i andra klasser förstör fighter om ledningen. Det gav god effekt för två kurvor senare sladdade han av banan i högern efter Molins knäpp...
Jakten på Skoog återupptogs men precis innan vänstern under bron slog Patrik av och jag dundrade om som om det vore ett möte. Det visade sig senare att Patrik fått kopplingsprolem igen och slog av på tempot för att rädda bilen till målflagg. Eftersom min bil varit lite lynnig och svårkörd även denna tävlingshelg slog jag också av kraftigt på tempot och bevakade bara Patriks framfart i backspegeln. Jag ville inte riskera att råka tappa bilen när det bara var att hålla huvudet kallt och ta målflagg. Några varv senare passerade jag den svart/vit-rutiga flaggan som vinnare. Grymt skönt att få med sig en seger trots en bil som fortfarande är långt från vad jag önskar och däck som är så hårda att jag har svårt att få temperatur i dem. Det hade varit roligare att vinna med känslan av att jag var snabbast, men samtidigt handlar det ju om att ta sig först till målflagg. Hel bil utan tekniska problem lönade sig denna gången!

Varvtidsmässigt måste det ha gått betydligt långsammare i det andra racet. Tyvärr försvann den officiella tidtagningen, men jag har för mig att jag hann se att min snabbaste varvtid var 1:00,7xx vilket säkert kan stämma. Tröttheten av sömnbristen natten före tävling tog ut sin rätt och jag var inte särskilt taggad inför dagens andra race. Tittar man på filmerna tycker jag man märker av att jag inte kör med samma attack utan "slökör" i andra racet.

Film från race 2, deltävling 4 på Kinnekulle Ring.
http://youtu.be/revAk4FvXp4

Tiderna i filmen från först racet är de officiella från RR Times utrustning och går att finna på amigoo.se medan tiderna i den andra filmen är tagna direkt ur filmen med hjälp av videoredigeringsprogramet Sony Vegas Pro's egna tidtagningsfunktion. Tiderna är alltså mer att betrakta som cirka-tider, men ger ändå en uppskattning om hur fort eller långsamt det går.

Summering
Balansen i bilen är fortfarande överstyrd. Däremot tycker jag att det visuellt ser betydligt bättre ut än på Mantorp då jag tvingades ratta frenetiskt för att överhuvudtaget ta mig runt. Jag har bestämt mig för att byta till ytterligare lite hårdare framfjädrar och se vad det gör för balansen. I ett andrasteg måste krängarna byggas om. Bakre krängaren är för grov och den främre krängaren har en otroligt lång skänkel/hävarm och blir därför väldigt mjuk så jag ska se om vi inte kan hitta en bättre placering för den, så hävarmen kan göras kortare.
Den överstyrda balansen gör att jag har svårt att placera mig i slagläge för omkörning efter längre raksträckor då mina konkurrenter får flera billängders försprång redan i början av raksträckan. Däremot är det bra effekt i motorn och jag upplever att jag är snabbare rakt fram än Lundwall. Mot Patriks 330ti är det jämnare så det vore skoj med en fight på Anderstorp om 3 veckor.

Min medverkan på Anderstorp är däremot tyvärr högst tveksam. Den helgen ska lördagen spenderas på bröllopet till vilken svensexan i lördags höll. Med tanka på hur trött och matt i kroppen jag var under tävlingarna på Kinnekulle är jag tveksam på om jag vill utsätta mig för det igen. Vännen som gifter sig är dessutom en s.k god sådan vilket gör att jag vill prioritera mitt deltagande. Samtidigt vill jag ju slå Lundwall på "riktigt" innan han får för sig att börja köra med sin nybyggda M3 E36 i klass Special, så vi får väl se...
Ja just det, vi ska ju ha barn i dagarna också, det kanske också sätter käppar i hjulen för deltagande på Anderstorp. Vi får se helt enkelt om jag får ihop det...

Allt för denna gången!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Kul läsning Johan, bra skrivet som vanligt. Hojta om du vill låna fjädrar, något som Team Skoog har gott om

Hoppas allt klaffar inför A-storp för din del, att Lundvall sätter på nytt hjul och att jag hinner få ny koppling på min kärra så vi alla tre kan ha en go fight utan massa tekniska beskymmer!

Det vore ju skamligt om ingen av oss kom till start thumbs down

Hälsa fru Samson och lycka till med det absolut finaste som går att uppleva!


_________________
Patrik Skoog
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Kul läsning som vanligt men det skulle ju såklart vara ännu roligare att läsa om en racehelg som inte innebär så mycket frustration... Segt.
Men kul att det går framåt i alla fall.

Är det Henke som skall ringmärkas eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Jepp, Henkes tur denna gången.

Frustration hör väl till, antar jag. Hade jag varit snabbast hade jag troligtvis tyckt att bilen var fantastiskt bra...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tack för racerapporten Johan, både bilen och du är imponerande, som någon sa är du mogen för tider under minuten på kullen.

Hur är det för er i cupen, tar det lika illa på vänster fram för er eller ni lyckas trolla bort sådana tendenser mer än oss wannabees?

Grattis till kommande knodd thumbs up


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Tack Johan, det värmer!
Normalt sett brukar det vara vänster fram som bestämmer hur fort man köra genom Kvarnkurvan, men denna gången kom jag hem med ett slitet vänster bakdäck istället...
Vet inte hur de som verkligen kan ställa in bilen och köra brukar vilja ha det på Kinnekulle, men jag tror de flesta i BMW Cup sliter mest på vänster framdäck i alla fall.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Bra fart du har i bilen Under minuten är ju jädrigt bra och där är du ju snart

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Film från race 2, deltävling 4, finns för allmän beskådan.



Jag blir nästan förbannad när jag ser mig själv köra så slappt och oengagerat. Varvtiderna skäms jag faktiskt över...
Märkligt nog blir det en seger det race man absolut minst förtjänar det.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Fy dig på trevliga människa, hålla på skriva sköna racerapporter och lägga upp härliga racefilmer på detta sätt. Inser du inte vilket racesug du utsätter oss läsare/tittare för.

Fortsätt att producera, vi läser och tittar med nöje.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Haha, tack Gunnar!
Du vet väl om att det aldrig är försent för comeback? Magnus Emanuelsson är ju på gång, så varför nte du också?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Tiden rusar iväg och det är nu dags för nya race, denna gången på anrika Scandinavian Raceway i Anderstorp.
Sedan Kinnekulle har det inte hänt så mycket, eller så kan man säga att det har hänt massor! Jag har blivit pappa för andra gången då en liten Ebba föddes fredagen den 29/6!
När barn och fru har vilat har jag slagit ihjäl tiden i garaget och i alla fall hunnit få dit nya framfjädrar Tack för snabb hjälp med lån av fjädrar, Martin!
I övrigt har det bara blivit en snabb översyn. Hoppas, hoppas på torra race för mina däck är sopslut...

Bilen är lastad och står hos Mobimech. Peder är snäll som vanligt och hjälper mig transportera bilen till Anderstorp. Själv kör jag en helg utan sömn liksom på Kinnekulle då det vankas bröllop i Jönköping i morgon. Det gick ju bra sist, så varför kan vi inte ta dubbelseger denna gången?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



saknar gillaknappen Samson

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Grattis!
Ettan kom, tvåan kom, trean kommer så småningom...

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -88 BMW Cup #69 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 77, 78, 79 ... 87, 88, 89   >>
22 besök senaste veckan (326014 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande