Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 177, 178, 179 >> 61 besök senaste veckan (865249 totalt) |
Möjligt, jag har noll koll, den som sitter på är förvisso inte så gammal,vet någon vad som gäller så hojta gärna till. Tack för filmen frapp. din slarver! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Beslut är taget att klippa det lättaste svänghjulet om affären blir av. Tydligen var vikten inte 4.5 som sades tidigare utan 3,94 med andra ord ett hyffsat lätt svänghjul
Det hade varit bra att veta vad jag behöver för att få fram en komplett plug and play lösning M20 Svänghjul M20 Startmotor M20 svänghjulsbultar Längre kopplingsarm (E21 323?) Koppling? Tryckplatta? Än en gång behöver jag hjälp med tips på lämplig koppling till detta. Har googlat lite men får inga stjärnklara svar på vad som gäller, det mesta står ju dessutom på utrikiska och då blir det än klurigare. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Har kört med Turners lätta svänghjul och M5 3,6 koppling på både S50 och 328 motor och upplever inga problem med kärringstop. Nu har jag bytat till 6-puckad Sinter med lite mer pulver men inga problem med den heller. Alt. 3 rekommenderas. Motorn upplevs som betydligt piggare och varvar upp väldigt fort.
_________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Ang koppling undvik M3 e36 kan bli fruktansvärt trögtrampat med kramp i låret som följd vid kökörning. Har en liggande men den är stenhård.
_________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Tack för inputen, 328 kopplingen jag kör nu känns skön och lagom. Frågan är om den passar? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Sen har du dessa http://www.centerforce.com/ vilka är normala. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Jag bara förlängde slavcylindern på min M3 E36 när jag bytte till m20 svänghjul. Så länge du inte ökar effelt/vrid så behöver du inte ha värre koppling. Jag kör en 3-skivig Tilton som jag fräst om till 2 skivor. Den anses som on/off, men funkar bra för mig i stads trafik. Man får ju vara lite försintigt iof. Släpper man bara så hugger det bra
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Då vet jag det, frågan är om man skall byta koppling ändå? tight budget och bytt för 2 år sedan. Bilen har väl rullat 2000 mil sedan dess. vad säger den stora massan? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Åk med originalkoppling! Den räcker gott till din bil som är lättare än en standard E36 328i.
Mitt svänghjul i tävlingsbilen är mitt gamla m20-svänghjul nedbantat till 4,1 kg och tillsammans med original lamell och E30 M3 Sport Evo-tryckplatta är den precis lika snäll att köra till vardags som vilken orörd originalbil som helst. Med de moderata effektuttag vi vanliga dödliga åker omkring med anser jag BMW original vara mest tillförlitligt. Varför köra omkring med en "on-off"-koppling om man ine behöver? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Underbart pågar, ni har gett mig precis dom svar jag behöver och ville ha/höra. On/Off koppling fanns inte på listan, jag ser bara framför mig hur frugan skall fickparkera i stan med en sådan koppling, det hade blivit en MINI av Compacten på nolltid Med andra ord blir det då 328 koppling, ny eller begagnad det återstår att se. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Bra info som framkommer här. Inte för att jag kan så speciellt mycket om kopplingar, men jag tycker det verkar onödigt att byta en koppling som bara gått 2000 mil. Inte minst om man vill hålla nere kostnaden.
När ska du på regbesiktning? _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Just det där med att dela med sig av info är nåt som är viktigt för mig och då uppskattar jag när andra är likadana och så är många här på rejsa Regbesiktning sker om 19 timmar, just nu är jag inne i en neggospiral och ser ett epic fail framför mig men vi får helt enkelt se. Kopplingen kommer förövrigt inte att bytas om det inte föreligger något onormalt slitage eller om den som hjälper med med jobbet (vem det nu blir) säger något annat. Förresten Frapp såg du denna? http://www.blocket.se/kronoberg/Volv Blåljus och allt, måste ju vara den ultimata Frappmobilen Nåja välkommen i klubb sandfållan _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Ok ännu en gång förklarar jag mig för idiot, iallafall gällande skruva bilar.
Vi fortsätter på ämnet koppling Jag säger koppling PUNKT, jag hör ord som koppling,lameller,tryckplatta Behövs någon av dessa delar vara av annat än originaldelar vid byte till M20 svänghjul? Eller kan jag köra rakt igenom original kopplingsprylar ( förutom armen som skall förlängas då ) _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Sist jag gjorde den operationen hade jag en komplett standard koppling till M50B25 och monterade detta på ett M20 svänghjul. Jag vågar inte sticka ut hakan helt gällande tryckplattan, men är 99% säker på den. Kommer inte ihåg om M50 svänghjulet är plant eller försänkt. Är det plant passar den kopplingen rakt av på M20 svängvjulet. Bultdelningen är exakt lika.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Så då lämnar jag diskussionen om svänghjul o koppling ett kort tag
Idag besökte jag Carspect för att prova regga in bilen med halvbur, detta har ju varit en gråzon som inte skall gå, dock fick jag ett positivt förhandsbesked vid besök hos Carspect för ett tag sedan, det skall inte vara några problem att regga om bilen med halvbur och 1 passagerare. Sagt och gjort jag bokade en tid och idag var det då dags. Baksätet är HELT borta, så även bältena bak, buren är en Wiechers halbur som är skruvad på plats enligt hur det skall vara. Bilen var bestyckad med skalstol och "mockaratt" (vilket kvittar då detta bara var en ren regbesiktning men så länge det sitter fast bra och airbaglampan beter sig som den skall så skall det vara ok.) Regbesiktningen består av 2 moment, inspektion av buren samt vägning av bilen. Jag var på plats vid 08.40 och fick en kopp kaffe i väntan på min tur, redan innan kaffet runnit ner i koppen stod min besiktare redo med protokollet, dom andra hojtade till när han såg min bil komma Nog tusan bultade hjärtat lite nu och nerverna var på helspänn. Han tog hand om bilen och körde runt för att påbörja det hela, några minuter senare var inspektion av buren klar och det fanns INGA synpunkter, vägningen gjordes och vikten var i grova drag 45kg lägre än original, jag tror tjänstevikten slutade på 1285 med 20 liter soppa i tanken och lunchen i handskfacket Allt var klart på mindre än 10 minuter och efter en kort diskussion om vad det skulle stå i regbeviset (halvbur, något annat gick inte) så var det bara att betala och se glad ut vilket jag absolut gjorde. Nu väntar jag bara på att den nya regbeviset skall komma hem så skall det vara klart. Jo förresten en sak till, däck o fälg som satt på fördes även in 225/45/17 fram och 245/40/17 bak om detta är bra eller dåligt vet jag inte men dom blir iallafall legala att ha på vilket kanske är bra. Nåja nu är allt klart och jag slipper plocka ur bur och stolar varje år, att jag dessutom kör fullt legalt känns bra på alla vis. Offertförfrågan på kompletterande rör för att få i helbur är förvisso beställd så då får man väl plocka ut den biten isåfall, suck aldrig blir man nöjd , eller jo jag är rätt nöjd idag Rickard Jansson som utförde besiktningen kommer efter semester att finnas stationerad på Carspect i Helsingborg så ni som vill nå han får ringa dit. Dock tror jag att dom skickar runt han vid behov här i skåne men det är jag inte säker på. Inte för att dom godkänt bilen idag eller tidigare men för att dom är glada skitar som bryr sig och lyssnar gillar jag Carspect, jag var skeptisk i början till avmonopoliseringen men det här är något som blivit bra, fräscht, glatt, välkomnande, man försöker hjälpa till och lösa problem oavsett vad det är (inom dom regler dom har såklart) Cudos till Carspect! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 177, 178, 179 >> 61 besök senaste veckan (865249 totalt) |