Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 177, 178, 179   >>
61 besök senaste veckan (865249 totalt)
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Funkar det inte med ny originalkoppling ? Prisvärt iaf.

Lägger också min röst på alt. 3

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
frapp skrev:
Funkar det inte med ny originalkoppling ? Prisvärt iaf.

Lägger också min röst på alt. 3


Möjligt, jag har noll koll, den som sitter på är förvisso inte så gammal,vet någon vad som gäller så hojta gärna till.

Tack för filmen frapp. din slarver!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Beslut är taget att klippa det lättaste svänghjulet om affären blir av. Tydligen var vikten inte 4.5 som sades tidigare utan 3,94 med andra ord ett hyffsat lätt svänghjul





Det hade varit bra att veta vad jag behöver för att få fram en komplett plug and play lösning

M20 Svänghjul
M20 Startmotor
M20 svänghjulsbultar
Längre kopplingsarm (E21 323?)
Koppling?
Tryckplatta?

Än en gång behöver jag hjälp med tips på lämplig koppling till detta. Har googlat lite men får inga stjärnklara svar på vad som gäller, det mesta står ju dessutom på utrikiska och då blir det än klurigare.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201



Har kört med Turners lätta svänghjul och M5 3,6 koppling på både S50 och 328 motor och upplever inga problem med kärringstop. Nu har jag bytat till 6-puckad Sinter med lite mer pulver men inga problem med den heller. Alt. 3 rekommenderas. Motorn upplevs som betydligt piggare och varvar upp väldigt fort.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201



Ang koppling undvik M3 e36 kan bli fruktansvärt trögtrampat med kramp i låret som följd vid kökörning. Har en liggande men den är stenhård.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Torbjörn A skrev:
Ang koppling undvik M3 e36 kan bli fruktansvärt trögtrampat med kramp i låret som följd vid kökörning. Har en liggande men den är stenhård.


Tack för inputen, 328 kopplingen jag kör nu känns skön och lagom. Frågan är om den passar?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Johan Sjöström skrev:
Torbjörn A skrev:
Ang koppling undvik M3 e36 kan bli fruktansvärt trögtrampat med kramp i låret som följd vid kökörning. Har en liggande men den är stenhård.


Tack för inputen, 328 kopplingen jag kör nu känns skön och lagom. Frågan är om den passar?


Sen har du dessa http://www.centerforce.com/ vilka är normala.

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4698



Jag bara förlängde slavcylindern på min M3 E36 när jag bytte till m20 svänghjul. Så länge du inte ökar effelt/vrid så behöver du inte ha värre koppling. Jag kör en 3-skivig Tilton som jag fräst om till 2 skivor. Den anses som on/off, men funkar bra för mig i stads trafik. Man får ju vara lite försintigt iof. Släpper man bara så hugger det bra

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4698



Och ja, din 328 koppling passar.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Cammo skrev:
Och ja, din 328 koppling passar.
thumbs up precis ett sådant svar jag ville ha!

Då vet jag det, frågan är om man skall byta koppling ändå? tight budget och bytt för 2 år sedan. Bilen har väl rullat 2000 mil sedan dess. vad säger den stora massan?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4698



Och ja, din 328 koppling passar.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2248



Åk med originalkoppling! Den räcker gott till din bil som är lättare än en standard E36 328i.
Mitt svänghjul i tävlingsbilen är mitt gamla m20-svänghjul nedbantat till 4,1 kg och tillsammans med original lamell och E30 M3 Sport Evo-tryckplatta är den precis lika snäll att köra till vardags som vilken orörd originalbil som helst. Med de moderata effektuttag vi vanliga dödliga åker omkring med anser jag BMW original vara mest tillförlitligt.
Varför köra omkring med en "on-off"-koppling om man ine behöver?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Åk med originalkoppling! Den räcker gott till din bil som är lättare än en standard E36 328i.
Mitt svänghjul i tävlingsbilen är mitt gamla m20-svänghjul nedbantat till 4,1 kg och tillsammans med original lamell och E30 M3 Sport Evo-tryckplatta är den precis lika snäll att köra till vardags som vilken orörd originalbil som helst. Med de moderata effektuttag vi vanliga dödliga åker omkring med anser jag BMW original vara mest tillförlitligt.
Varför köra omkring med en "on-off"-koppling om man ine behöver?



Underbart pågar, ni har gett mig precis dom svar jag behöver och ville ha/höra. On/Off koppling fanns inte på listan, jag ser bara framför mig hur frugan skall fickparkera i stan med en sådan koppling, det hade blivit en MINI av Compacten på nolltid

Med andra ord blir det då 328 koppling, ny eller begagnad det återstår att se.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Bra info som framkommer här. Inte för att jag kan så speciellt mycket om kopplingar, men jag tycker det verkar onödigt att byta en koppling som bara gått 2000 mil. Inte minst om man vill hålla nere kostnaden.

När ska du på regbesiktning?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
frapp skrev:
Bra info som framkommer här. Inte för att jag kan så speciellt mycket om kopplingar, men jag tycker det verkar onödigt att byta en koppling som bara gått 2000 mil. Inte minst om man vill hålla nere kostnaden.

När ska du på regbesiktning?


Just det där med att dela med sig av info är nåt som är viktigt för mig och då uppskattar jag när andra är likadana och så är många här på rejsa thumbs up thumbs up

Regbesiktning sker om 19 timmar, just nu är jag inne i en neggospiral och ser ett epic fail framför mig men vi får helt enkelt se.

Kopplingen kommer förövrigt inte att bytas om det inte föreligger något onormalt slitage eller om den som hjälper med med jobbet (vem det nu blir) säger något annat.

Förresten Frapp såg du denna? http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_valp_83_a_40543271.htm?ca=23_11& . . . .

Blåljus och allt, måste ju vara den ultimata Frappmobilen Nåja välkommen i klubb sandfållan

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ok ännu en gång förklarar jag mig för idiot, iallafall gällande skruva bilar.

Vi fortsätter på ämnet koppling

Jag säger koppling PUNKT, jag hör ord som koppling,lameller,tryckplatta

Behövs någon av dessa delar vara av annat än originaldelar vid byte till M20 svänghjul? Eller kan jag köra rakt igenom original kopplingsprylar ( förutom armen som skall förlängas då )

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4698



Sist jag gjorde den operationen hade jag en komplett standard koppling till M50B25 och monterade detta på ett M20 svänghjul. Jag vågar inte sticka ut hakan helt gällande tryckplattan, men är 99% säker på den. Kommer inte ihåg om M50 svänghjulet är plant eller försänkt. Är det plant passar den kopplingen rakt av på M20 svängvjulet. Bultdelningen är exakt lika.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Så då lämnar jag diskussionen om svänghjul o koppling ett kort tag


Idag besökte jag Carspect för att prova regga in bilen med halvbur, detta har ju varit en gråzon som inte skall gå, dock fick jag ett positivt förhandsbesked vid besök hos Carspect för ett tag sedan, det skall inte vara några problem att regga om bilen med halvbur och 1 passagerare. Sagt och gjort jag bokade en tid och idag var det då dags.

Baksätet är HELT borta, så även bältena bak, buren är en Wiechers halbur som är skruvad på plats enligt hur det skall vara. Bilen var bestyckad med skalstol och "mockaratt" (vilket kvittar då detta bara var en ren regbesiktning men så länge det sitter fast bra och airbaglampan beter sig som den skall så skall det vara ok.) Regbesiktningen består av 2 moment, inspektion av buren samt vägning av bilen. Jag var på plats vid 08.40 och fick en kopp kaffe i väntan på min tur, redan innan kaffet runnit ner i koppen stod min besiktare redo med protokollet, dom andra hojtade till när han såg min bil komma
Nog tusan bultade hjärtat lite nu och nerverna var på helspänn.

Han tog hand om bilen och körde runt för att påbörja det hela, några minuter senare var inspektion av buren klar och det fanns INGA synpunkter, vägningen gjordes och vikten var i grova drag 45kg lägre än original, jag tror tjänstevikten slutade på 1285 med 20 liter soppa i tanken och lunchen i handskfacket
Allt var klart på mindre än 10 minuter och efter en kort diskussion om vad det skulle stå i regbeviset (halvbur, något annat gick inte) så var det bara att betala och se glad ut vilket jag absolut gjorde. Nu väntar jag bara på att den nya regbeviset skall komma hem så skall det vara klart.

Jo förresten en sak till, däck o fälg som satt på fördes även in 225/45/17 fram och 245/40/17 bak om detta är bra eller dåligt vet jag inte men dom blir iallafall legala att ha på vilket kanske är bra. Nåja nu är allt klart och jag slipper plocka ur bur och stolar varje år, att jag dessutom kör fullt legalt känns bra på alla vis. Offertförfrågan på kompletterande rör för att få i helbur är förvisso beställd så då får man väl plocka ut den biten isåfall, suck aldrig blir man nöjd , eller jo jag är rätt nöjd idag








Rickard Jansson som utförde besiktningen kommer efter semester att finnas stationerad på Carspect i Helsingborg så ni som vill nå han får ringa dit. Dock tror jag att dom skickar runt han vid behov här i skåne men det är jag inte säker på. Inte för att dom godkänt bilen idag eller tidigare men för att dom är glada skitar som bryr sig och lyssnar gillar jag Carspect, jag var skeptisk i början till avmonopoliseringen men det här är något som blivit bra, fräscht, glatt, välkomnande, man försöker hjälpa till och lösa problem oavsett vad det är (inom dom regler dom har såklart)

Cudos till Carspect! thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Stort grattis till Johan önskar hela gänget från Vinslöv!

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Kul att det gick vägen som önskat! Grattis!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Grattis! thumbs up

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 177, 178, 179   >>
61 besök senaste veckan (865249 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande