Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 177, 178, 179 >> 16 besök idag (865247 totalt) |
Grattis!
![]() ![]() |
||||||||
Grattis! Gick ju som smort det där
![]() ![]() ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||||
Du menar att det kommer att gå fortare nu? Skitbra ju ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Grattis Johan!
![]() Kul att det gick så smidigt. Måste kolla med besiktningsstationen här hemma och göra samma sak med min. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||
Grattis Johan! Ett problem mindre vid en eventuell kontroll är alltid bra!
Detta är dock något som får mig att hoppa till här, att regga med annat än originalstolar är stort no-no vanligtvis då (vad jag hört på regbesiktningar tidigare av bur) att man måste ha krockprovade stolar och infästningar, därav enbart original. Så förutsatt att inget har ändrats där så kan det vara bra att inte säga att regga bur med skalstol i är lyckat, om det nu är så att din besiktningsman "missat" detta till din glädje. ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
|
||||||||
Grejen är att jag har ENBART reggat in buren inget annat ej heller någon traditionell besiktning, därav att dom inte bryr som annat. MEN jag har fått muntligt på att så länge stol/ratt sitter fast ordentligt så har dom inga synpunkter, eller så länge airbaglampan även beter sig som den skall. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Ja det förstår jag, men bilprovningen (eller utförande organ) skall kolla även på andra saker som rör anledningen till omreggning om jag förstått det rätt, även om du bara vill få in bågen i papprena så skall de se till att ratt/stolar fortfarande uppfyller vissa krav. För detta med stolar vet jag vänner som stött på problem med innan vid reggning av bur. Oavsett, kan fortsätta med denna frågeställning utanför din tråd, men det kan vara bra att inte ge för glädjande besked då det finns många som läser din tråd då den är inspirerande... och det vore synd om nån av dessa glada läsare stöter på patrull om det nu råkar vara så att Carspect varit vänligare än brukligt. Fortsätt uppdatera progressen om bilen Johan, det är alltid uppskattat ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Det tråkiga är att man alltid får olika besked om vad som gäller osv, ringer man dom vill dom ibland inte säga något utan hänvisar till texter som är svårtydliga eller godtyckliga. Jag var dock mycket tydlig med frågorna kring detta innan vi bokade tid, jag pratade om både stol och ratt och övriga bitar, jag fick ordagrant besked på att det var ENBART tal om inspektion av buren samt vägning. Det skulle inte förvåna mig om det är något annat som gäller på andra ställe eller en annan dag och precis som Fredrik påtalar så är det som skett ingen lag för kommande regbesiktningar utan bara ett av alla roliga och mindre roliga case inom Hade det nu varit så att det inte hade gillats då hade originalstol och ratt åkt i på ett kattjuck men nu slapp jag det. ![]() Om Fredrik lovar att underhålla oss med sina updates så fortsätter jag, deal? ![]() Vi ses på TPC eller? ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Gott att det löste sig Johan
![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||||
Du har läst på dåligt i tråden och därmed är du dömd till ett liv i valpen resten av året ![]() Enligt min regbesiktare är det EJ möjligt att regga med helbur, halvbur o en passagerare är dock ok som du förstått. Helbur får via SFRO gå isåfall. Hoppas att jag rätade ut dina frågetecken. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Grattis Johan till din reggning med bur och skalstolar på plats, det ska som Fredrik säger inte gå. Jag har försökt på min Alfa 75 från 1987. Spelar ingen roll vad man reggar, det ska sitta org-stolar i eftersom det bara är dem som är provkrockade som Fredrik mycket riktigt säger. Dock vid vanlig årlig besiktning brukar de skita i va det sitter för stolar. Men som sagt, bra jobbat och det visar återigen att det här med bilprovning är ett STORT lotteri. Slarva inte bort numret till den där killen på Carspect, kan nog vara bra att ha i framtiden
![]() Kul att se att det går att regbesiktiga helbilsgodkända bilar åtminstone med halvbur. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Tack för alla hejarop o grattis jag är såklart glad över detta. surfade in på transportstyrelsen i midsommar
och såg att det är klart liksom. Jag noterade även att jag fått en 200:- lägre skatt på grund av vägningen. Det som är gulmarkerat är nytt sedan reggningen. ![]() ![]() Jag var även och hälsade på Arne och köpte ett trevligt svänghjul modell M20 till kommande äventyr. Svänghjulet är lättat till 3.94kg och sedan balanserat. Dock så bekräftades det jag misstänkte att 328 kopplingen inte passar bolt on på M20 svänghjul, 240 vs 228mm blir väl inte rätt? Eller missar jag något folks? Jag hoppas jag slipper några tunga investeringar här men tiden får utvisa detta. Det som skall till nu är ett par saker. Något runt diffen är knas det glappar och låter lite illa om man är oförsiktig Detta MÅSTE felsökas. Transponder skall monteras Belägg fram skall bytas (sparco eller PFC ligger på hyllan) Originalfjädrar till XYZ Kitet fram skall tillbaka Jag är orolig för att oljudet runt diffen är allvarligt och då såklart kan störa dom träffar som är i det närmaste såsom TPC,Anderstorp,Knutan I värsta fal får jag plocka fram gammeldiffen i bästa fall är det något lite enklare att lösa. Problemet ter sig som ett längsgående glapp och ett klonk hörs i bakkant om man gör "rätt" med kopplingen. Det är ett relativt dovt och tungt metalliskt ljud, allstå inte något gnissel eller skrap utan mer "donk" guuuud va lätt och beskriva ett ljud ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Ja vi kan ju hoppas att du har rätt Sunk, både Hardyskiva och stödlager är iallafall hemköpta inför lite andra moddar så ett defekt stödlager är ett drömscenario även om jag är lite skeptisk.
![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Frapp hade oxå ett missljud på sin compact när vi var på kinnekulle, men när vi felsökte så var det varningstriangeln som låg och skramlade
![]() så enkelt är kanske inte ditt problem tyvärr? ![]() ![]() _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||||
Varningstriangeln som Frapp hade var nog en LGF skylt och sådan har jag inte längre ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Du har inte för mycket glapp inne i själva diffen då?
Har för mig du pratat nån gång om att du kan vrida kardanen ganska mycket innan det tar stopp så att säga. Har du fel spel mellan pinjongen och kronhjulet så får du både glapp i kardan och kanske till och med ett klonkande ljud när du byter håll på belastningen så att säga. För bussningar osv har du kollat antar jag? _________________ Peter Sternersson |
||||||||
jag har inte kollat något än så länge tyvärr men det låter som Peter är närmare sanningen än andra gissningar men det är bara en magkänsla jag får.
Jag tyckte att kardanen gick och vrida lite mycket men jag vet ju inte hur det skall kännas, det måste ju finnas ett visst glapp för att det skal lira. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 177, 178, 179 >> 16 besök idag (865247 totalt) |