Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 177, 178, 179   >>
16 besök idag (865247 totalt)
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073



Grattis! Verkade ju inte alls så bökigt om man bortser från att ingen verka veta när man börjar undersöka saken. Halvbur och omreggning till en passagerare finns i framtidsfunderingarna till min bil, detta gjorde mig bara mer sugen.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Grattis! Gick ju som smort det där . Skön känsla att köra helt laglig bil! Rätt ord i regbeviset ger en bättre känsla överlag = bättre självförtroende = mer ladd på banan = snabbare = Big Win! .

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Klurax skrev:
Grattis! Gick ju som smort det där . Skön känsla att köra helt laglig bil! Rätt ord i regbeviset ger en bättre känsla överlag = bättre självförtroende = mer ladd på banan = snabbare = Big Win! .



Du menar att det kommer att gå fortare nu? Skitbra ju thumbs up



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Grattis

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133



Grattis Johan!

Kul att det gick så smidigt. Måste kolla med besiktningsstationen här hemma och göra samma sak med min.

_________________
Daniel Nilsson
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519



Grattis Johan! Ett problem mindre vid en eventuell kontroll är alltid bra!

Johan Sjöström skrev:
Bilen var bestyckad med skalstol

Detta är dock något som får mig att hoppa till här, att regga med annat än originalstolar är stort no-no vanligtvis då (vad jag hört på regbesiktningar tidigare av bur) att man måste ha krockprovade stolar och infästningar, därav enbart original.
Så förutsatt att inget har ändrats där så kan det vara bra att inte säga att regga bur med skalstol i är lyckat, om det nu är så att din besiktningsman "missat" detta till din glädje.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
wirus
Täby
Här sen Maj 2009
Inlägg: 223



Stort Grattis Sjöström,

äntligen.. som en kändis brukar utropa !

_________________
Stefan Toth
BavariaRacing
BMW M3 GTS
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Figgz skrev:
Grattis Johan! Ett problem mindre vid en eventuell kontroll är alltid bra!

Johan Sjöström skrev:
Bilen var bestyckad med skalstol

Detta är dock något som får mig att hoppa till här, att regga med annat än originalstolar är stort no-no vanligtvis då (vad jag hört på regbesiktningar tidigare av bur) att man måste ha krockprovade stolar och infästningar, därav enbart original.
Så förutsatt att inget har ändrats där så kan det vara bra att inte säga att regga bur med skalstol i är lyckat, om det nu är så att din besiktningsman "missat" detta till din glädje.


Grejen är att jag har ENBART reggat in buren inget annat ej heller någon traditionell besiktning, därav att dom inte bryr som annat. MEN jag har fått muntligt på att så länge stol/ratt sitter fast ordentligt så har dom inga synpunkter, eller så länge airbaglampan även beter sig som den skall.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519



Johan Sjöström skrev:
Figgz skrev:
Grattis Johan! Ett problem mindre vid en eventuell kontroll är alltid bra!

Johan Sjöström skrev:
Bilen var bestyckad med skalstol

Detta är dock något som får mig att hoppa till här, att regga med annat än originalstolar är stort no-no vanligtvis då (vad jag hört på regbesiktningar tidigare av bur) att man måste ha krockprovade stolar och infästningar, därav enbart original.
Så förutsatt att inget har ändrats där så kan det vara bra att inte säga att regga bur med skalstol i är lyckat, om det nu är så att din besiktningsman "missat" detta till din glädje.


Grejen är att jag har ENBART reggat in buren inget annat ej heller någon traditionell besiktning, därav att dom inte bryr som annat. MEN jag har fått muntligt på att så länge stol/ratt sitter fast ordentligt så har dom inga synpunkter, eller så länge airbaglampan även beter sig som den skall.


Ja det förstår jag, men bilprovningen (eller utförande organ) skall kolla även på andra saker som rör anledningen till omreggning om jag förstått det rätt, även om du bara vill få in bågen i papprena så skall de se till att ratt/stolar fortfarande uppfyller vissa krav. För detta med stolar vet jag vänner som stött på problem med innan vid reggning av bur.

Oavsett, kan fortsätta med denna frågeställning utanför din tråd, men det kan vara bra att inte ge för glädjande besked då det finns många som läser din tråd då den är inspirerande... och det vore synd om nån av dessa glada läsare stöter på patrull om det nu råkar vara så att Carspect varit vänligare än brukligt.

Fortsätt uppdatera progressen om bilen Johan, det är alltid uppskattat

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Figgz skrev:
Johan Sjöström skrev:
Figgz skrev:
Grattis Johan! Ett problem mindre vid en eventuell kontroll är alltid bra!

Johan Sjöström skrev:
Bilen var bestyckad med skalstol

Detta är dock något som får mig att hoppa till här, att regga med annat än originalstolar är stort no-no vanligtvis då (vad jag hört på regbesiktningar tidigare av bur) att man måste ha krockprovade stolar och infästningar, därav enbart original.
Så förutsatt att inget har ändrats där så kan det vara bra att inte säga att regga bur med skalstol i är lyckat, om det nu är så att din besiktningsman "missat" detta till din glädje.


Grejen är att jag har ENBART reggat in buren inget annat ej heller någon traditionell besiktning, därav att dom inte bryr som annat. MEN jag har fått muntligt på att så länge stol/ratt sitter fast ordentligt så har dom inga synpunkter, eller så länge airbaglampan även beter sig som den skall.


Ja det förstår jag, men bilprovningen (eller utförande organ) skall kolla även på andra saker som rör anledningen till omreggning om jag förstått det rätt, även om du bara vill få in bågen i papprena så skall de se till att ratt/stolar fortfarande uppfyller vissa krav. För detta med stolar vet jag vänner som stött på problem med innan vid reggning av bur.

Oavsett, kan fortsätta med denna frågeställning utanför din tråd, men det kan vara bra att inte ge för glädjande besked då det finns många som läser din tråd då den är inspirerande... och det vore synd om nån av dessa glada läsare stöter på patrull om det nu råkar vara så att Carspect varit vänligare än brukligt.

Fortsätt uppdatera progressen om bilen Johan, det är alltid uppskattat


Det tråkiga är att man alltid får olika besked om vad som gäller osv, ringer man dom vill dom ibland inte säga något utan hänvisar till texter som är svårtydliga eller godtyckliga.

Jag var dock mycket tydlig med frågorna kring detta innan vi bokade tid, jag pratade om både stol och ratt och övriga bitar, jag fick ordagrant besked på att det var ENBART tal om inspektion av buren samt vägning. Det skulle inte förvåna mig om det är något annat som gäller på andra ställe eller en annan dag och precis som Fredrik påtalar så är det som skett ingen lag för kommande regbesiktningar utan bara ett av alla roliga och mindre roliga case inom

Hade det nu varit så att det inte hade gillats då hade originalstol och ratt åkt i på ett kattjuck men nu slapp jag det. thumbs up

Om Fredrik lovar att underhålla oss med sina updates så fortsätter jag, deal?

Vi ses på TPC eller?


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Gott att det löste sig Johan thumbs up En liten undran (kanske jag har missat det i din text) men spelade det någon roll om du reggade med halv eller helbur? Kunde du lika gärna reggat in den med helbur dvs? Eller skulle du kunna regga igen om du bygger ut till helbur? Enligt den info du fått från din besiktningsman nu dvs..

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
frapp skrev:
Gott att det löste sig Johan thumbs up En liten undran (kanske jag har missat det i din text) men spelade det någon roll om du reggade med halv eller helbur? Kunde du lika gärna reggat in den med helbur dvs? Eller skulle du kunna regga igen om du bygger ut till helbur? Enligt den info du fått från din besiktningsman nu dvs..


Du har läst på dåligt i tråden och därmed är du dömd till ett liv i valpen resten av året

Enligt min regbesiktare är det EJ möjligt att regga med helbur, halvbur o en passagerare är dock ok som du förstått. Helbur får via SFRO gå isåfall.

Hoppas att jag rätade ut dina frågetecken.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685



Grattis Johan till din reggning med bur och skalstolar på plats, det ska som Fredrik säger inte gå. Jag har försökt på min Alfa 75 från 1987. Spelar ingen roll vad man reggar, det ska sitta org-stolar i eftersom det bara är dem som är provkrockade som Fredrik mycket riktigt säger. Dock vid vanlig årlig besiktning brukar de skita i va det sitter för stolar. Men som sagt, bra jobbat och det visar återigen att det här med bilprovning är ett STORT lotteri. Slarva inte bort numret till den där killen på Carspect, kan nog vara bra att ha i framtiden

Kul att se att det går att regbesiktiga helbilsgodkända bilar åtminstone med halvbur.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 496



Grattis johan
Det roligt att allt gick bra och jag tror mig vet flera E36 or som kommer att få bur i sig.

Jag lovar att läsa om du bara skriver, då jag inte är duktig på att skriva , deal??

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack för alla hejarop o grattis jag är såklart glad över detta. surfade in på transportstyrelsen i midsommar
och såg att det är klart liksom. Jag noterade även att jag fått en 200:- lägre skatt på grund av vägningen.
Det som är gulmarkerat är nytt sedan reggningen.





Jag var även och hälsade på Arne och köpte ett trevligt svänghjul modell M20 till kommande äventyr. Svänghjulet är lättat till 3.94kg och sedan balanserat. Dock så bekräftades det jag misstänkte att 328 kopplingen inte passar bolt on på M20 svänghjul, 240 vs 228mm blir väl inte rätt? Eller missar jag något folks? Jag hoppas jag slipper några tunga investeringar här men tiden får utvisa detta.

Det som skall till nu är ett par saker.

Något runt diffen är knas det glappar och låter lite illa om man är oförsiktig Detta MÅSTE felsökas.
Transponder skall monteras
Belägg fram skall bytas (sparco eller PFC ligger på hyllan)
Originalfjädrar till XYZ Kitet fram skall tillbaka

Jag är orolig för att oljudet runt diffen är allvarligt och då såklart kan störa dom träffar som är i det närmaste såsom TPC,Anderstorp,Knutan I värsta fal får jag plocka fram gammeldiffen i bästa fall är det något lite enklare att lösa.

Problemet ter sig som ett längsgående glapp och ett klonk hörs i bakkant om man gör "rätt" med kopplingen. Det är ett relativt dovt och tungt metalliskt ljud, allstå inte något gnissel eller skrap utan mer "donk" guuuud va lätt och beskriva ett ljud

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Hardyskivan?
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ja vi kan ju hoppas att du har rätt Sunk, både Hardyskiva och stödlager är iallafall hemköpta inför lite andra moddar så ett defekt stödlager är ett drömscenario även om jag är lite skeptisk.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



Frapp hade oxå ett missljud på sin compact när vi var på kinnekulle, men när vi felsökte så var det varningstriangeln som låg och skramlade

så enkelt är kanske inte ditt problem tyvärr?

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Racetec skrev:
Frapp hade oxå ett missljud på sin compact när vi var på kinnekulle, men när vi felsökte så var det varningstriangeln som låg och skramlade

så enkelt är kanske inte ditt problem tyvärr?


Varningstriangeln som Frapp hade var nog en LGF skylt och sådan har jag inte längre så näe det är definitivt inte något som ligger löst och skramlar. Efter 5 år med bettan börjar vi känna varandra rätt bra och även om det finns en massa olika ljud man hör nu när bilen är mer naken så är det ganska enkelt att urskilja missljud från välljud så länge man vill

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Du har inte för mycket glapp inne i själva diffen då?
Har för mig du pratat nån gång om att du kan vrida kardanen ganska mycket innan det tar stopp så att säga.
Har du fel spel mellan pinjongen och kronhjulet så får du både glapp i kardan och kanske till och med ett klonkande ljud när du byter håll på belastningen så att säga.

För bussningar osv har du kollat antar jag?

_________________
Peter Sternersson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
jag har inte kollat något än så länge tyvärr men det låter som Peter är närmare sanningen än andra gissningar men det är bara en magkänsla jag får.

Jag tyckte att kardanen gick och vrida lite mycket men jag vet ju inte hur det skall kännas, det måste ju finnas ett visst glapp för att det skal lira.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 177, 178, 179   >>
16 besök idag (865247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande