Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Enklaste sättet att mäta hur mycket bromsbelägg som är kvar?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9700 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Det är ju ofta lite pilligt att komma åt bakom fälgarna, finns det något bra djungelknep att mäta bromsbeläggens tjocklek någorlunda exakt? En skjutmått kommer man ju inte åt med alls.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Tandläkarspegel, ficklampa och ögonmått.

Hjulen åker ju av och på så ofta så det finns ju ingen ursäkt att inte stoppa in huvét och kolla då (men men...)

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En rektumanalystator kan ju vara till hjälp

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
ögonmått

Var köper jag ett bra ögonmått? Det jag har är glappigt och har eländig precision.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
ögonmått

Var köper jag ett bra ögonmått? Det jag har är glappigt och har eländig precision.

plusstvå på den

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
ögonmått

Har du en fräst spår mitt i belägget (som det är på många belägg) är det ju enkelt förutsatt att den är åtkomlig från baksidan av oket.
Klipp till en rektangulär plåtbit som du kör in i spåret när du har hjulen av. Gradera den lämpligt så att du vet när det är slut, halvslitet osv.

Vips så har du en fin mättolk thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag skulle göra en plåtbit som en trappa som man skjuter in mellan beläggets plåtskiva och bromsskivan, så skulle jag kunna se hur många steg belägget har kvar typ. Det skulle jag kunna göra genom fälgen när den sitter på. Låter nästan som en braohaprodukt....

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
...Låter nästan som en braohaprodukt....

Jag behöver inte mer än 50% av intäkterna så det är fritt fram att börja tillverka. Eller så byter vi mecktipsen mot körtips den dagen det blir dags.

Jag menade såklart triangelformad och inte rektangulär. Alltså, en rektangulär triangelformad bit typ..
Trappa är såklart ännu smidigare, men pilligare att tillverka.

Gradera den mot oket istället för att försöka läsa av skalan inne vid belägget (om du nu ändå inte kan se belägget blir det ju onödigt krångligt...) dvs vertikala streck med "bra, lagom, för lite, byt och Du skulle bytt för längesedan" borde ju vara tillräckligt exakt...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Är det glid-ok på CSL? Då kan man ju mäta över bälgen på glidpinnen. Borde ju gå även med hjulet på plats efter lite övning.

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Är det glid-ok på CSL?

Jepp

MaZ skrev:
Då kan man ju mäta över bälgen på glidpinnen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Magnus Thomé skrev:
...Låter nästan som en braohaprodukt....

Jag behöver inte mer än 50% av intäkterna så det är fritt fram att börja tillverka. Eller så byter vi mecktipsen mot körtips den dagen det blir dags.

Jag menade såklart triangelformad och inte rektangulär. Alltså, en rektangulär triangelformad bit typ..
Trappa är såklart ännu smidigare, men pilligare att tillverka.

Gradera den mot oket istället för att försöka läsa av skalan inne vid belägget (om du nu ändå inte kan se belägget blir det ju onödigt krångligt...) dvs vertikala streck med "bra, lagom, för lite, byt och Du skulle bytt för längesedan" borde ju vara tillräckligt exakt...

Du litar på att alla beläggfabrikat har exakt lika tjock metallplatta?

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Du litar på att alla beläggfabrikat har exakt lika tjock metallplatta?

Har du väl hittat en bra beläggtyp håller du väl dig till den?

Jaja, MaZs tips kanske var smidigare i just det här fallet.
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Hur länge kan man köra på belägget? Tills slitytan är helt borta ner till metallen eller finns det nån regel? Kommer man känna att verkan blir sämre och sämre, eller kommer det plötligt?

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det brukar finnas min. mått på både belägg och skiva från tillverkarna, skivans min. mått brukar stå instansat på skivans kant eller på navet nånstans.
Belägg som används på bana skulle jag nog byta när man kommer ner runt 3-4 mm kvar på slitytan.

Metall mot metall är thumbs down både på bana och gata, riktigt farligt på vissa typer av ok då kolven kan ploppa ur med totalt bromsbortfall som resultat.

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

jag tänker vara dryg och säga "vafan det ser man väl..."

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Re:

steffe skrev:
En rektumanalystator kan ju vara till hjälp

Har du provat

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
jag tänker vara dryg och säga "vafan det ser man väl..."

När det är dags att byta, typ några få mm kvar ser även jag med mitt kassa ögonmått

Däremot att ha lite koll och lära sig lite hur slitaget är när beläggen är cm-tjocka är svårt med bara ögat IMO. Jag är lite nyfiken på att ha koll hur många mm som går åt på olika banträffar.

Göteborg
Här sen Mar 2003

En sån där bra-att-tänka-på-sak är att när beläggen är väldigt slitna finns typ exakt väldigt lika lite belägg kvar som kan transportera bort värme vilket i sin tur gör att gummitätningar runt kolven (-arna om man är lycklig och har många sådana i sina caliprar) snabbt eldas upp och blir spröd(a) som knäckebröd. Resultat? Tätningar som inte är täta, det hör man ju direkt. Det är ju skitdumt!

NS: 38 varv
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan Samson skrev:
En sån där bra-att-tänka-på-sak är att när beläggen är väldigt slitna finns typ exakt väldigt lika lite belägg kvar som kan transportera bort värme vilket i sin tur gör att gummitätningar runt kolven (-arna om man är lycklig och har många sådana i sina caliprar) snabbt eldas upp och blir spröd(a) som knäckebröd. Resultat? Tätningar som inte är täta, det hör man ju direkt. Det är ju skitdumt!

Ska man vara så seriös så är det kanske enklare att se beläggmaterialet som en värmeisolering mellan friktionsytan (där värmen bildas) och backplaten som är i kontakt med kolvarna.
Tjock isolering ger mindre värme till kolvarna/vätskan, tunn isolering transporterar mer värme...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:
Hur länge kan man köra på belägget? Tills slitytan är helt borta ner till metallen eller finns det nån regel? Kommer man känna att verkan blir sämre och sämre, eller kommer det plötligt?
...

Om kolven trillar ut eller kärvar ihop på tvären så kommer det märkas plötsligt Men det är väl väldigt olika beroende på bilmärke/modell hur kolv/ok är dimensionerade över skivan. Och hur tunn bromsskivan hunnit bli dessutom.

Köra ner på metallen är ju extremt dumt eftersom du bör svarva rent skivan efter det IMHO.

När det börjar bli lite material kvar i beläggen blir det väldigt mycket större risk att få bromsfade om man har generellt ganska varmt normalt. Samma sak gäller när skivorna börjat bli tunna. Man kan alltså bli överaskad av bromsfade på en bana som normalt inte är några problem. I linje med det så kan kan få svampig eller lång pedal strax innan Både tunna belägg OCH tunna skivor ger två saker som samverkar. Mer värmeöverföring genom belägget till kolv och bromsvätskan som får ett h**e samtidigt som den tunna bromsskivan inte klarar lagra och kyla bort värmepeakarna alls lika bra heller med högre temperaturer som följd. Dubbelproblem ovanpå varandra liksom.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Ska man vara så seriös så är det kanske enklare att se beläggmaterialet som en värmeisolering mellan friktionsytan (där värmen bildas) och backplaten som är i kontakt med kolvarna.
Tjock isolering ger mindre värme till kolvarna/vätskan, tunn isolering transporterar mer värme...

+1 på den. Och som Samson skriver så brinner tätningsdamasken upp (ja inte brinner, går upp i tomma intet... jag vet av erfarenhet ) och bromsvätskan blir massa varmare.

1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9700 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande