Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Enklaste sättet att mäta hur mycket bromsbelägg som är kvar?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9700 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Enklaste sättet att mäta hur mycket bromsbelägg som är kvar?

Det är ju ofta lite pilligt att komma åt bakom fälgarna, finns det något bra djungelknep att mäta bromsbeläggens tjocklek någorlunda exakt? En skjutmått kommer man ju inte åt med alls.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Tandläkarspegel, ficklampa och ögonmått.

Hjulen åker ju av och på så ofta så det finns ju ingen ursäkt att inte stoppa in huvét och kolla då (men men...)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11809

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En rektumanalystator kan ju vara till hjälp


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
ögonmått

Var köper jag ett bra ögonmått? Det jag har är glappigt och har eländig precision.




_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Re:

Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
ögonmått

Var köper jag ett bra ögonmått? Det jag har är glappigt och har eländig precision.






plusstvå på den

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Re:

Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
ögonmått

Var köper jag ett bra ögonmått? Det jag har är glappigt och har eländig precision.





Har du en fräst spår mitt i belägget (som det är på många belägg) är det ju enkelt förutsatt att den är åtkomlig från baksidan av oket.
Klipp till en rektangulär plåtbit som du kör in i spåret när du har hjulen av. Gradera den lämpligt så att du vet när det är slut, halvslitet osv.

Vips så har du en fin mättolk thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag skulle göra en plåtbit som en trappa som man skjuter in mellan beläggets plåtskiva och bromsskivan, så skulle jag kunna se hur många steg belägget har kvar typ. Det skulle jag kunna göra genom fälgen när den sitter på. Låter nästan som en braohaprodukt....

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Re:

Magnus Thomé skrev:
...Låter nästan som en braohaprodukt....


Jag behöver inte mer än 50% av intäkterna så det är fritt fram att börja tillverka. Eller så byter vi mecktipsen mot körtips den dagen det blir dags.

Jag menade såklart triangelformad och inte rektangulär. Alltså, en rektangulär triangelformad bit typ..
Trappa är såklart ännu smidigare, men pilligare att tillverka.

Gradera den mot oket istället för att försöka läsa av skalan inne vid belägget (om du nu ändå inte kan se belägget blir det ju onödigt krångligt...) dvs vertikala streck med "bra, lagom, för lite, byt och Du skulle bytt för längesedan" borde ju vara tillräckligt exakt...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Är det glid-ok på CSL? Då kan man ju mäta över bälgen på glidpinnen. Borde ju gå även med hjulet på plats efter lite övning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Är det glid-ok på CSL?

Jepp


MaZ skrev:
Då kan man ju mäta över bälgen på glidpinnen.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Magnus Thomé skrev:
...Låter nästan som en braohaprodukt....


Jag behöver inte mer än 50% av intäkterna så det är fritt fram att börja tillverka. Eller så byter vi mecktipsen mot körtips den dagen det blir dags.

Jag menade såklart triangelformad och inte rektangulär. Alltså, en rektangulär triangelformad bit typ..
Trappa är såklart ännu smidigare, men pilligare att tillverka.

Gradera den mot oket istället för att försöka läsa av skalan inne vid belägget (om du nu ändå inte kan se belägget blir det ju onödigt krångligt...) dvs vertikala streck med "bra, lagom, för lite, byt och Du skulle bytt för längesedan" borde ju vara tillräckligt exakt...


Du litar på att alla beläggfabrikat har exakt lika tjock metallplatta?

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Re:

Magnus Thomé skrev:
Du litar på att alla beläggfabrikat har exakt lika tjock metallplatta?


Har du väl hittat en bra beläggtyp håller du väl dig till den?


Jaja, MaZs tips kanske var smidigare i just det här fallet.
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Hur länge kan man köra på belägget? Tills slitytan är helt borta ner till metallen eller finns det nån regel? Kommer man känna att verkan blir sämre och sämre, eller kommer det plötligt?


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Det brukar finnas min. mått på både belägg och skiva från tillverkarna, skivans min. mått brukar stå instansat på skivans kant eller på navet nånstans.
Belägg som används på bana skulle jag nog byta när man kommer ner runt 3-4 mm kvar på slitytan.

Metall mot metall är thumbs down både på bana och gata, riktigt farligt på vissa typer av ok då kolven kan ploppa ur med totalt bromsbortfall som resultat.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



jag tänker vara dryg och säga "vafan det ser man väl..."

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re:

steffe skrev:
En rektumanalystator kan ju vara till hjälp



Har du provat

_________________

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
jag tänker vara dryg och säga "vafan det ser man väl..."


När det är dags att byta, typ några få mm kvar ser även jag med mitt kassa ögonmått

Däremot att ha lite koll och lära sig lite hur slitaget är när beläggen är cm-tjocka är svårt med bara ögat IMO. Jag är lite nyfiken på att ha koll hur många mm som går åt på olika banträffar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2364



En sån där bra-att-tänka-på-sak är att när beläggen är väldigt slitna finns typ exakt väldigt lika lite belägg kvar som kan transportera bort värme vilket i sin tur gör att gummitätningar runt kolven (-arna om man är lycklig och har många sådana i sina caliprar) snabbt eldas upp och blir spröd(a) som knäckebröd. Resultat? Tätningar som inte är täta, det hör man ju direkt. Det är ju skitdumt!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Johan Samson skrev:
En sån där bra-att-tänka-på-sak är att när beläggen är väldigt slitna finns typ exakt väldigt lika lite belägg kvar som kan transportera bort värme vilket i sin tur gör att gummitätningar runt kolven (-arna om man är lycklig och har många sådana i sina caliprar) snabbt eldas upp och blir spröd(a) som knäckebröd. Resultat? Tätningar som inte är täta, det hör man ju direkt. Det är ju skitdumt!

Ska man vara så seriös så är det kanske enklare att se beläggmaterialet som en värmeisolering mellan friktionsytan (där värmen bildas) och backplaten som är i kontakt med kolvarna.
Tjock isolering ger mindre värme till kolvarna/vätskan, tunn isolering transporterar mer värme...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:
Hur länge kan man köra på belägget? Tills slitytan är helt borta ner till metallen eller finns det nån regel? Kommer man känna att verkan blir sämre och sämre, eller kommer det plötligt?
...


Om kolven trillar ut eller kärvar ihop på tvären så kommer det märkas plötsligt Men det är väl väldigt olika beroende på bilmärke/modell hur kolv/ok är dimensionerade över skivan. Och hur tunn bromsskivan hunnit bli dessutom.

Köra ner på metallen är ju extremt dumt eftersom du bör svarva rent skivan efter det IMHO.

När det börjar bli lite material kvar i beläggen blir det väldigt mycket större risk att få bromsfade om man har generellt ganska varmt normalt. Samma sak gäller när skivorna börjat bli tunna. Man kan alltså bli överaskad av bromsfade på en bana som normalt inte är några problem. I linje med det så kan kan få svampig eller lång pedal strax innan Både tunna belägg OCH tunna skivor ger två saker som samverkar. Mer värmeöverföring genom belägget till kolv och bromsvätskan som får ett h**e samtidigt som den tunna bromsskivan inte klarar lagra och kyla bort värmepeakarna alls lika bra heller med högre temperaturer som följd. Dubbelproblem ovanpå varandra liksom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Ska man vara så seriös så är det kanske enklare att se beläggmaterialet som en värmeisolering mellan friktionsytan (där värmen bildas) och backplaten som är i kontakt med kolvarna.
Tjock isolering ger mindre värme till kolvarna/vätskan, tunn isolering transporterar mer värme...

+1 på den. Och som Samson skriver så brinner tätningsdamasken upp (ja inte brinner, går upp i tomma intet... jag vet av erfarenhet ) och bromsvätskan blir massa varmare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Enklaste sättet att mäta hur mycket bromsbelägg som är kvar?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9700 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande