Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Behålla org ET men bredare fälg?
6 besök senaste veckan (5088 totalt)
Epsi

Här sen Feb 2011
Inlägg: 20


Trådstartare
Okey, nu har jag nästan gett upp hoppet om att hitta en snygg alufälg med rätt bultmönster i tillräckligt små dimensioner. Försök själva hitta 14"eller 15 med bultmönster 4x114,3.. 13plåtisar till alla asiatiska bilar är lätt men då är meningen med att byta borta, 17" och uppåt är jättelätt för det åker alla driftingnissar på. Problemet är att så länge jag ska ha mer än ett varv eltejp på fälgen så får det inte plats större än 15"...

Men strunt samma, det jag kommit fram till är iaf att jag troligen kommer bredda orginalplåtisarna så jag kan åka på 195mm eller 205mm breda däck istället för 155mm... Men ska fälgarna då breddas på så vis att ET måttet blir samma som standard eller ska jag flytta det några mm åt något håll för att kompensera för att hjulet blir bredare?

I dagsläget är bilen (som förresten är en Suzuki Swift -88) originalhög men så fort jag hittar lämpliga fjädrar kommer bilen sänkas. Fram sitter det MCäckelben och bak torsion beam (svenska namnet?)

_________________
Albin Klang
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bredda plåtisar är väl lika jobbigt som att överväga ett nytt bultmönster på naven

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Har inte både gamla Saab 99/900 och Volvo S/V40 4x114,3 mm i bultmönster? Det borde drälla av 15" fälg till dem...tycker jag?

När det gäller breddning så beror det på ett antal saker. Vill du behålla samma egenskaper (styrradie/skrubbradie etc.) ska fälgen breddas lika mycket inåt som utåt. Men då måste du ha koll på att det finns plats åt båda hållen. På en standardbil är det oftast mer plats utåt så ska man bredda säg 1" kan man ofta göra det utåt. Ska man bredda mer kan det vara bra att "dela" på breddningen, 0,5" inåt och 1" utåt till exempel.

Som Steffe är inne på är det lätt hänt att breddade plåtfälgar blir dyrare än andra lösningar, om du inte gör det själv eller hittar någon som gör det väldigt billigt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



therealpinto skrev:
Har inte både gamla Saab 99/900 och Volvo S/V40 4x114,3 mm i bultmönster? Det borde drälla av 15" fälg till dem...tycker jag?


Stämmer bra det, en del generationer av Nissan 200 har det också.
Så jag tycker också det borde vara relativt lätt att hitta 15" fälgar

Men hur deras ET förhåller sig till Suzuki vågar jag däremot inte uttala mig om

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577




_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Epsi

Här sen Feb 2011
Inlägg: 20


Trådstartare
Jo visst stämmer det att både gamla Saabar och Volvo s40/v40 hade rätt bultmönster. Men Marknaden för fälgar till saabarna är väldigt liten på eftermarknadssidan, troligen för att dom bilarna mer är veteranentusiaster som kör. Till volvo och nissan bilarna finns det en uppsjö av fälgar i 17 och 18" som i mina ögon är snygga. Dock finns det ju en och annan sådan fälg som bland andra biltema sålde i 15 tum" till Volvo men dom är ju allt annat än snygga...
Men det alternativet jag funderat mest på är original plåtfälg till S40/v40 då den är på 15" och lagom bred, ET skiljde 3 eller 4 mm. En av anledningarna till att jag är lite inne på plåtfälgar är att jag vill försöka hålla nere vikten något också...
Volvo plåtfälg är garanterat det billigaste alternativet och dom bör ju hålla för alla tänkbara belastningar swiften kan utsätta dom för. Breddade 13" har dock den fördelen att dels tror jag det kommer se ut som att hjulen är bredare än vad dom egentligen är, något högre profil på däck, samt att om man vill kan man smälla på orginal navkapslar..

Men som sagt, jag vet inte riktigt hur jag gör än men frågan ang ET på ett bredare hjul kvarstår. Har jag något att vinna på genom att ändra ET? Förutom spårvidd/hjullagerbelastning då... Eller ska jag sikta på ett ET så nära orginal som möjligt med tanke på utrymme?

_________________
Albin Klang
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Du har inget att vinna på att ändra ET i sig själv, men däremot kan ju ökad spårvidd vara bra i vissa lägen. Men då påverkar du styrradie/skrubbradie negativt och belastningen på hjullager ökar (men det senare är nog försumbart så länge du håller dig inom skärmarna).

Det är ju inte alls givet att en alufälg är lättare än plåt. Så 15" plåtfälg från Volvo låter ju smart tycker jag.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Kan du hitta en passande plåtfälg med "fel" ET, som i mitt fall ET 37 original, så kan jag hamna ganska rätt med tex ET 49 och enbart breddning utåt, alternativt ET 25 och bara bredda inåt...

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Epsi

Här sen Feb 2011
Inlägg: 20


Trådstartare
Top Notch skrev:
Kan du hitta en passande plåtfälg med "fel" ET, som i mitt fall ET 37 original, så kan jag hamna ganska rätt med tex ET 49 och enbart breddning utåt, alternativt ET 25 och bara bredda inåt...


Tänker jag fel nu eller är det inte så att för att detta skall fungera krävs att ursprungsfälgen har då tex ET49 och därefter breddas utåt varvid fälgen får ett helt annat ET i verkligheten?


Volvoplåtis är nog svårslaget när man räknar på kostnad/vikt om man bestämmer sig för att det blir en bra bredd att köra med. Kanske inte snyggast men med lite vit färg kan det ju tänkas bli dugligt...

_________________
Albin Klang
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Behålla org ET men bredare fälg?
6 besök senaste veckan (5088 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande