Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Sponsring mot provkörning? Inte kul om fel person kommer och smäller skiten. Sponsring mot medåkning?

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Är detta trådkapning?
Hursomhelt inte helt fel ide. Fnatte du kom ju på en byggsten till.
Jag kan som sagt tänka mig flera att satsa pengar på på eftersom de har så fräcka projekt.

Nu låter det som om jag har massor med pengar. Det har jag inte.
De få heliga kulor som läggs på mitt eget projekt ger inte mycket över för annat.
Det var en vild ide. Men kanske inte helt tokig i alla fall.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Trådkapning, kanske, men jag ser det som inspirerande prat kring bilen - få klart bilen så vi kan få se den IRL! Min tanke bakom tidagare inlägg låg i att man skulle få avkastning på något sätt. Provkörning eller medåkning kändes som mer givande än att få sitt namn på en panel.
Tror dock det har gjorts förr, sen när bygget var klart så rök namnen där(om man jag minns rätt)

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Fnatte, inga missförstånd. Jag gillar iden.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Jag kan inte finna ord hur j*vla häftigt det här bygget är i mina ögon,
ser verkligen fram emot att bli omkörd på BR2013!

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Kul att du gillar bygget.
Bug Run 2013 känns som ett måste, men om jag fortsätter i samma byggtakt som nu blir det svårt.
Jag har iaf inte gett upp målet. Det duker kanske upp en sprayburkmålad, oreggad bil - Även det skulle jag räkna som uppfylld mål.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Edit 12-07-22:
Jag tycker det är fult med tomma dubbelposts så jag fyller istället på med lite nyheter från garaget.

Ramen till motorluckan är efter många timmars inpassning och slipandet äntligen fastpunktad.
Det har varit otroligt mycket mer jobb att passa in och förbereda begagnade plåtbitar jämfört med nytt.


_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nu är ramen runt motorluckan äntligen färdigsvetsad. Tredje gången att jag lägger upp en bild på luckan, men det var den sista.


Nästa delprojekt blir plåtjobb längst back. Jag efterlyste en original stötfångare bak som mall tidigare i tråden. Alverby här på forumet var så snäll att låna ut en till mig. Med hjälp av stötfångaren och en annan bubbla har jag börjad tillverka en jigg. Avståndet mellan plattorna är inte 100% klar än, men 793mm är vad som gäller efter jag har mätt 2 bilar. Om någon har möjligheten att mäta avståndet mellan "stötfångareplattjärnen" är ni välkommna att posta måttet här.


Till sist kollade jag hur det skulle kunna ser ut med fyrpunktsbälte.

Känns klart bättre än trepunktsbälte i en skalstol, men till besiktningen måste jag givetvis har trepunkt.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Dags för en uppdatering.

Jag kom äntligen på en lösning för fungerande gatbälten. Fick en anmärknig vid byggbesiktningen att den övre bältesinfästningen skulle flyttas bak till burröret.
Flytten gjorde det möjligt att använda Porsche bälten med en ny adapter eftersom rullen måste luta lite för att fungera.





Efter två mislyckade försök att positionera plåten längst bak hoppas jag att försök nummer tre imorgon blir bra.

Försök ett: Efter montering av huven visade sig att plåten lutar för mycket neråt


Försök två: Lutningen är OK, men när jag monterar skärmar ser jag att höger sida är för lågt och vänster för högt. Tanken att använda en jigg för att matche stötfångareinfästningarna höger och vänster fungerar inte med ekonomiplåt.


Försök tre pågår och nu orienterar jag mig enbart efter motorhuv och skärmarna...

_________________
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Jag har en tanke ang fyrpunktsbälte, men funderingarna är inte förankrade i faktiska uppgifter utan bara resonemang. Det jag tänker är att bältena är inte helt stumma utan flexar lite när man drar i dom. I en krock skulle detta göra att man får en viss uppbromsning av kroppen innan man hänger i dom=inre organ kanske stannar kvar på plats. Detta resonemang bygger på att dom flesta har lite längre bälten bak till infästning, samt även en vinkel på dom(som jag läst nånstans om men kommer inte ihåg var, dom jobbar bäst i en viss vinkel från axlarna). Detta för mig vidare till hur varför jag kommenterar, korta bälten skulle bli snabbt ryck och dina organ skulle inte må bra. Kanske. Jag har som sagt inga belägg för detta, jag bara spånar. Jag vet att vissa bekvämlighetsburar för fyrdörrars-bilar har korta bälten, men där kan man argumentera över samma sak egentligen - är det så bra? Dom burarna är iofs inte lika starka som i en ordentligt uppstadgad bur så där får man uppbromsningen via ett stag som viker sig.

Uj, det blev mycket spånande här men nu har jag iaf tagit upp det så får du själv bestämma om det är något som är nån idé att ta hänsyn till eller inte.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tack för dina synpunkter. Anledningen till placeringen där framme är just nu (jag har inte köpt bälten än):

-En alternativ fästpunkt skulle kunna vara på "hatthyllan" bakom motorluckan, men är det tillräckligt stark ? Jag tycker det känns lite vek även om man använder förstärkningsplattor.

-de flesta seven och formelbilar kör så. Dåligt argument - jag vet.

Enligt uppgifterna på Schroths hemsida skall axelremmarna inte sitta längre än 200mm bakom stolen. Det hittade jag precis på deras hemsida: Shoulder Belt Routing

Nu har jag hittills bara surfat hos Schroth, men alla deras super7 bälten (är bara 4punkt med uppgraderingsmöjlighet) har ett töjningselement i en av axelremmarna (kallad asm).
Nackdelen med asm är att man inte kan köra HANS.

Jag tycker det är väldigt svårt och samtidigt extremt viktig att välja rätt bälte och bältesinstallation, så jag är väldigt tacksam för all input.

_________________
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Jag som smygläser massor överallt minns en tråd om bältesmontering som hade en del läsvärda kommentarer av JP Simpson. Länkad här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63750

oje:
2013 el 2014, blir det så bra som det verkar så kanske en sommar senare är helt OK! thumbs up

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Ah, liknelsen mot formelbilar tänkte jag inte på. Sen skyller jag på att töjningselementen inte syntes i bild.
Om det skulle monteras bakom motorluckan så får man problemet av att bältena är i vägen vid eventuell kritisk åtkomst av motorn. Bra att du resonerat kring problemet!

Som jag sagt innan, alltid kul att se ditt projekt fortskrida thumbs up

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det var riktigt nyttigt att diskutera bälten och att läsa tråden ovan.
Någonstans där hittade jag även en hint om "Hybrid" HNRS som verkar vara ett bältesoberoende alternativ till HANS.

Visst skall jag inte kompromissa pga tidspress, men 2013 gäller! Jag behöver en deadline för att kunna jobba lite mer fokuserad.

Försök nummer 3.5 med bakplåten verkar lyckad. Nu måste jag "bara" fylla hålet mellan bakplåt och bagagerumsgolv. Det kommer när avgassystemet är klar.
Kan även tillägga att jag hade några fler referenspunkter än bara plastskärmarna.


Har äntligen provmonterad rattstången med flyttad genomföring. Klar för helsvetsning.


Avsluta med ytterlige en säkerhetsfråga. Jag skulle vilja sätta något energiabsorberande mellan frontplåt och krockbalk (100mm hög) t.ex. honeycomb (?). Vad är lämpligt och var får man tag på meterial ?

_________________
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Så jädra ballt att kliva in i en bubbla och åka iväg i en Porsche

Keep up the good work

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436




_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vill bara poppa in med ett inlägg nu efter att ha läst alla senaste uppdateringarna:









thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Fantastiskt roligt att ni gillar bilen redan innan den är klar.
Svante, jag tror det här kommer vara mitt projekt i åtminstånde 10 år till.

Shoppade lite idag. Ett bakre värmepaket från en VW bus (T3). Väldigt kompakt.



_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Hittade en byggbild av 914-bubblan från 1972


och en lite senare variant av samma bil.


Bilderna och lite ny information hittade jag på Volkswagen Classic.
Bland annat kan man läsa där att det byggdes enbart en bil. Hittils trodde jag att det fanns 2-3 bilar.

_________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



oje skrev:
Hittade en byggbild av 914-bubblan från 1972




Ser ut som dom ökat axelavståndet och använt halva bakskärmar klonade med halva framskärmar för att maskera detta, ser klart mysko ut.

Keep upp the good work, följer ditt bygge med spänning thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Wärhner skrev:

Ser ut som dom ökat axelavståndet och använt halva bakskärmar klonade med halva framskärmar för att maskera detta, ser klart mysko ut.


Bakhjulet flyttades 65mm bakåt och framhjulet flyttades 35mm bakåt. Inte så lyckad - jag håller med.
Panelen under bakre sidoruta är dessutom kortare än original vilket gör skärmen ännu längre. Jag märkte det när jag skulle passa in luftsinsläppet.

I mitt bygge flyttas pedalarna och förarstolen ~150mm bakåt jämfört med en bubbla och hjulen stannar kvar. Precis omvänd altså

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande