Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
interessekoll, Launch-control + lågimpedans drivare
1263 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Halloj!

Jag upptäckte plötsligt att det knappt finns några bra sätt för att köra lågimpedansspridare (peak & hold) på orginal insprutningsboxar avsedda för (billiga) högimpediva spridare. Hemmapulare kör för det mesta med förkopplingsmotstånd, men dom flesta har grava problem på tomgång då energi (det blir ett RL-krets så ström och spänning förljer inte varandra) inte räcker till och spridare öppnar långsamt och ojämnt vid korta öppningstider. Utan förkopplingsmotstånd så brinner slutstegen eller spridare upp.

Så enda rätta verkar vara att bita i sura äpplet och snida ihop ett riktigt slutsteg som triggar spridare med mycket ström (för att få dom att öppna fort) och sen går ner till håll-ström för att inte överhetta spridar-spolar. Allt detta för att kunna klara sig igenom besiktningen med stora spridare och få drägliga låglastegenskaper.

Sagt och gjort, komponenter är beställda och jag kan låna ett litet labb för att få ihop prototypen. Nu när jag redan håller på så passade jag på att konstruera an sån där fiffig "launch control". Man trampar lixom i kopplingen, trycker på en knapp och trampar gasen i botten. Då lägger sig varvtalet på den förinställda (man ska kunna ställa in det med en potentiometer) och det är bara att kliva av kopplingen och se glad ut.

Möjlighet finns för att dra in ABS-sensorernas signaler och göra en enklare antispin också...men det får komma senare. Reglering av varvtalet sker genom att tillförsel av bränsle stryps.

Är det någon som kör med förkopplingsmotstånd som kan tänka sig testa skapelsen? Finns det behov av sådant? Jag grävde lite i specar för eftermarknadssprut och döm av min förvånad när jag insåg att dom flesta inte klarar av att driva lågimpedansspridare fullt sekventiellt.

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
interessekoll, Launch-control + lågimpedans drivare
1263 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande