| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Inför 2013
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (10652 totalt) |
|
Re: Inför 2013
Absolut _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
|
I majoriteten av tillfällena en man som kommer själv.
Jag med! Jag ville inte heller pissa varken på tidigare års arr eller kommande. Bara lyfta upp det faktum om att om(?) nu halva BMWCS budget ryker på denna träff så måste man våga fråga sig om man skall trampa vidare bara för att det alltid varit så. Angående kommande arrangemang så vet jag inte mer än just det pyttelilla som Måns förtjänstfullt(!) skrivit ovan. Och i det läste jag (kanske felaktigt?) in lådbilsrace, fiskdamm och hoppborg snarare än väghållningssymposium, corner-weight fix och effektmätning. Du vet säkert(?) mer Johan?
Realism och hög ambitionsnivå är inte motsatser.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Det ena utesluter inte det andra. Det finns många olika intressen inom BMWCS-klubbsfären. Alla är inte fanatiska över att gasa på en bana. Bland mindre fanatiska brukar man kunna hitta originalare, putstrasor, stajlingintresserade, rattlåsförare, men även bankörningsnördens bättre hälft (oftast damer) med tillbehör (oftast ungar). Vad som är viktigt är att hitta aktiviteter som lockar även dessa personer. Det går att göra även utan att behöva exkludera bankörningsnördens behov/önskemål om utveckling. Jag vet inte varför diskussionen glider in på antingen eller? Det finns tillräckligt med både resurser och intresse inom BMWCS för att kunna tillfredsställa såväl minoriteter som majoriteter av våra medlemmar. Fortsätt gärna diskussionen om vad bankörningsnörden saknar/önskar eftersom flertalet som läser denna tråd delar samma intresse, men alla är välkomna att också lämna förslag på hur vi kan attrahera även andra. Exempelvis, vad skulle få fru BTG med tillbehör (små BTG:arna) att tycka att en tur till Skåne i augusti där det ingår att dumpa herr BTG i en åkerhåla mitt i ingenstans skulle kännas ganska lockande? Det finns mängder med aktiviteter som erbjuds utanför åkerhålan. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
|
Jag menade i första hand falkenberg & går inte det pga falkenbergs få dagar så är valet kinnekulle jag är inte & har aldrig varit för att dela på gatbilar & cup tycker blandningen är mycket trevlig. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Min högst personliga uppfattning så var detta riktigt kul skrivet. Varför kämpa i motvind alla år med gungor och karuseller när gubbarna eller pojkarna som kör BMW vill vara själv och bara köra bil. Helt ärligt, alla som har barn och då även fler än ett räknar lätt ut den logistiska utmaningen i att ha hela familjen med sig på banan Visst hade det i teorin varit super kul, men praktiskt, nej tack. Tro mig, jag gillar att ha med familjen och har också med dem men ibland men vi får inte ens plats alla i dragbilen då allt som hör till cup bilen skall in. Ja ni förstår själv.... det blir två bilar till banan då.. + släp.
En annan aspekt med tvådagars är tiden, det finns få som har tiden att stanna lördag-söndag men trolig ankomst fredag i dessa tider där mycket annat skall hinnas med. Detta har vi fått veta i form av antalet anmälda på dag 2 de senaste 7 åren. Mina ligger i paritet med BTG's inlägg, maxa dagen/dagarna med bantid och teknik istället för ponnyridning och fiskedamm så skall ni se att även söndagen blir välbesökt.
Delar ur familjen och i synnerhet medlemmens bättre hälft tas med fördel istället med på klubbens populära avslutningsfest.
_________________ Patrik Skoog |
||||||||
|
Fokusera tvådagarsträffar på bankörning så kommer folk? Det har vi försökt under många år nu, och varje gång slutar det med en brakförlust. Senast på Mantorp var det enbart närmast sörjande under söndagen. Inte ens BMW Cup ville köra. Vi är tillräckligt många för att få till en välfylld dag på banan, vilket är kul, men knappast mer än så. Vill man trots allt ha tvådagarsarrangemang så behöver alternativ undersökas och provas. Vilka alternativ är det bara för intresserade att komma med förslag på. Tvådagarsarrangemang kan man önska, men det är ingen lätt sak om målsättningen är att det ska gå runt. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
|
Re:
Tja, oavsett så ser det ut att bli något på Sveriges motorbanor för oss även 2013
Fast då har du inget att se fram emot
_________________ BMW MC-klubben |
||||||||
|
Feltolkat Måns, "maxa dagen/dagarna" -vad nu som bestäms hos CS skrev jag... För övrigt så håller jag med dig, 1 dagars i egen regi, 2 dagars då behöver vi en vettig andra part. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
|
Här fick väl inte ens cupåkarna frågan om att åka på söndagen, det blev väl bara bestämt så, jag hade gärna haft en träningsdag under söndagen, eller två dagarstävling när det ändå var en tvådagarsträff, mer tid för att umgås med alla. _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||||
|
Som jag förstog det så var det cupfolk som kved om att det var jobbigt med 2 dagars körning och då beslutades att köra båda racen på en dag, personligen tyckte jag hela tiden det var ett tveksamt beslut men visst man kan ju alltid prova.
Japp, en dag utan BMW Cup kändes inte kul alls.
Falkenberg/Kinnekulle-splitten förra säsongen mellan BMW Cup och Gata uppskattades inte heller om man ska gå efter den feedback som kom från många. Kör vi två dagar så vill nog den stora majoriteten ha BMW Cup båda dagar. BMW Cup är kul - även för gatbilsförarna (EDIT:...så länge det inte blir förseningar )
_________________ BMW MC-klubben |
||||||||
|
Håller med Patrik och Micke! Det är väl så att vi i SC sysslar med bankörning och vad som där hör till (effektmätning, cornerweight etc). Vilket vi också fixar till väldigt bra
Ponnyridning, hoppborg, Segwaykörning, utställning etc tycker jag mer hör hemma inom övriga sektioner inom CS. _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||||||
|
jag har kört gatbil i tre år tidigare och i år gjort premiär i cupen. För mig handlar det mest om hur mycket bantid det blir per dag. 2011 års mantorpsträff (då som gatbilsåkare) åkte jag bara en dag (söndag) då det gav mest bantid. Hade det varit mycket ren bantid på pappret båda dagarna hade jag åkt båda dagarna. I år var det min premiärtävling i cupen och bra att det var en dag. Det skulle krävas mer träningstid dag två för cupen om vi skulle kört träning/race 1 på lördag och bara race 2 på söndag. Det tar mycket tid från familjen och då vill jag få ut så mycket bantid som möjligt under kort tid.
Daniel Öhman _________________ Daniel Öhman BMW Cup nr 12, 330ci E46 |
||||||||
|
Daniel,
det finns tid för mer "warm-up" för BMW Cup dag 2 om så önskas under morgonkvisten. Är det fler än du som önskar detta så går det att fixa bums. Dag 2 brukar bli "svår" att fylla då alla brukar försöka klämma in allt under dag 1. Det finns alltså en potential för bättre utnyttjande av båda dagar än nuvarande 150% dag 1 och 50% dag 2
Fördela runt mellan dagarna, och även dag 1 kan erbjuda mer för flertalet. Fast detta förutsätter naturligtvis att folk kan och vill närvara båda dagar. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
|
Mmm men som en del inte verkar veta är Mantorp på våren och Knutan på hösten till 100% finansierat av CS och är tänkt som en träff för hela klubben inklusive sektionen Sport Club så lägg ner det där tugget om ponnyridning osv. Om ni som dissar "ponnyridning" istället såg träffarna på Mantorp och Knutan som ett ypperligt tillfälle för hela familjen att ha trevligt i dagarna 2 utan att det belastar SC:s ekonomi så kanske det kommer i annan dager?
BMW CS där Sport Club är en undersektion har nästintill 3000 medlemmar, av dom är kanske (vild gissning) 20% Sport Clubare, då är det väl inte så konstigt att vi tänker även på dom som är utanför banan vid dessa 2 tillfällen. Dessutom finns det inget som säger att vi inte kan ha både "ponnyridning" och tex. cornerweight. Inom rimliga gränser är det allt möjligt, vi har ett otroligt brett kontaktnät och många människor som lägger ner MASSOR av tid på alla träffar. Om det saknas något på träffarna så hojta till här i tråden om det, än bättre är det om ni kommer med konkreta förslag på företag/personer som kan tänkas ställa upp med tjänsten. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
|
Som Sjöströmmarn säger ovan.
BMWCS kan lägga pengarna på andra aktiviteter än banträffar för medlemmar som kanske inte nödvändigtvis åker till Knutan eller Mantorp för att bara köra runt banan i sin bil. Personligen tycker jag att det är starkt av BMWCS att kallt budgetera för en brakförlust utan att blinka för att mycket bantid skulle kunna erbjudas under tvådagarsarrangemangen på Mantorp och Knutan. Utan tvekan har BMWCS:s frikostighet vad det gäller Mantorp och Knutan hjälpt till att få ordning på vår BMWSC/sektions ekonomi igen, och dessutom har det erbjudits mer bantid på dessa banor än intresset har motsvarat. Fast åter igen, tvådagars i nuvarande format kanske inte är framtidsmelodin för oss då vi har svårt att fylla upp med nödvändigt deltagarantal för att arrangemanget ska gå runt ekonomiskt? Delade tvådagarsarrangemang med samarbetspartners annars endagsarrangemang enbart. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
|
Re:
Jag dissar inte "ponnyridning" Det jag menar är att "ponnyridningsdiskussionen" inte skall föras här utan på CS forum. Vi inom SC skall väl prata om hur vi skall utveckla bankörningen (tex som du skrev ang koner _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||||||
|
Rickard har rätt
Det finns fler ställen än på banan där det är lätt att glida ut i det gröna. Själv har jag hamnat någonstans i Mjölby just nu
Låt oss fokusera på hur vi vill att bankörningen/tävlingskörningen ska utvecklas för oss som gillar detta för att vi ska trivas mer och oftare, samt locka fler nya medlemmar till oss. Det är trots allt det som intresserar folk här mest. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
|
Och för informations skull så är följande aktiviteter spikade till knutan 2012
Masens motor Schmiedmann FH-Racing Förenade bil Buckelknackare och Segway är osäkra kort men är kontaktade. Jag har även lobbat lite för att Rune Tobiasson skalll komma men krockar troligtvis med andra arrangemang.. Än så länge ingen ponnyridning dock hästräkning hos Bert-Ola, någon hoppborg blir det inte iheller men alla är välkomna till lekplatsen utanför vår stuga på kvällarna vi brukar ha väldigt trevligt. Fler konkreta förslag på företag/folk välkomnas, det är ont om tid JA men vi gör gärna ett försök. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Inför 2013
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (10652 totalt) |