Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GT -95 - 20 år tillsammans! 2019-12-30!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
82505 besök totalt
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Började som lågmilad orginalbil men efterhand som mitt intresse för att åka fort har ökat har bilen ändrat skepnad..... tillsammans har vi förhoppningsvis blivit snabbare!!

BMW M3 GT nr 187/350


Byggd i 350 ex för att BMW skulle få tävla i serier som FIA-GT och IMSA-GT i USA med lättare material i huvar och dörrar. Samt för att klassifiera in justerbar frontsplitter och en ny typ av bakvinge. Alla dessa bilar har samma specifikationer i orginal skick.

Lack: British Racing Green

Motor: 3,0 L, 264gr kamaxlar, kortade insugningrör,
uppgraderad mjukvara, dubbla oljepumpar.

Effekt: 295 hk vid 7000 rpm, 323 nm vid 3900 rpm
Vikt effekt förhållande 4,9 kg / hkr

Prestanda: 0 - 100 5,9 sek, 100 - 0 2,8 sek toppfart 250+km/h

Hjul: Finåka: BBS Challenge 8,5x19, Continental Spc 235/35/19
Snabbåka: M3 E46 replikor 8x18, Pirelli Zero Corsa225/40/18

Inredning: Grönt nappaläder och antazit mocca.
Kolfiber/Kevlar kåpor på mittkonsoll & instrumentpanel

Övrigt: Ställbar DTM splitter fram, Dubbel Ving-spolier Bak.
Motorsport fjäderbensstag fram, X-brace, Vita blinkers runt
om. Ac Schnitzer Backspeglar Cobra Imola sittarättåkafortstol!

Chassie: Bilstein/HR Coilovers, Verrerra justerbara krängninghämmare med uniballs och puretanbussningar
Ökad Camber fram 2,2 grader, bak 2,5. Sånt som man kan laborera med till dommedagen.

Bromsar: Fram Brembo/Porsche 6kolvs monoblockok med 325mm skivor. Pagid Gula bromsbelägg, stålomspunna slangar och Castrol SRF.
Bak: orginal

Ljud: Eisenmann Ljuddämpare och Supersprint mellan dämpare.
Pipercross airintake kit

Favorit sysselsättning: Att köras som det börs av sin ägare!! gärna på
nyvunna favoritstället NurburgRing! Eller banträff med BMWSC, BMWCS eller KAK .

Är det nån som har en trevlig bild av min vagn får ni gärna trolla hit den!

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



John Kjellsson skrev:
.....med lättare material i huvar och dörrar.



..Hur mycket lättare än en vanlig M3:a är den?
Snygg bil! thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Jag hittade två bilder på din bil från BMWSC på Kullen i augusti tror jag.
Har mer bilder på den nånannanstans...

Själv har jag sålt min familjebils-GT och köpt sportbil istället




_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Ett litet bidrag från mig Kommer finnas på min lilla CD sen.


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Tackar så hjärtligt för bilderna!!
Abstinenskänslan tog just nya rekord nivåer.

"Hur mycket lättare än orginal M3a?"

Tja. GT bilarna är inte några lättviktsbygge, serien är gjord för att homoglisera aluminiumdörrar, aerodynamiken och den förbättrade smörjningen av motorn. Dörrarna har väl minskat vikten med ca 40kg?!
men vad gör det när man har det mesta iform utav komfortutrustning i bilen inkl. taklucka. BMW gjorde faktist lättvikts M3an som denna borde varit..... M3 Ltw, nerväxlad, rensade från radio, ac, ljuddämpning mm. Alla lackerade i AlpinWeis med BMWmotorsportflaggan över huven och samma optik och teknik som GT:n. Tyvärr endast för Amerikanska marknaden och med US motorn på 240hkr .

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Ytterligare ett bidrag från Nürburgring


Måste dock påpeka att den cosmossvarta till vänster är snyggare
Gissa vems?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har också bilder.
Tagna på Knutstorp sommaren -03 BMW CS underbara träff

En bild på bromsarna


och sen en lite mer högupplöst som ni får klicka er till så att inte forumet blir för brett för er med liten skärm.

https://rejsa.nu/im/_bantraffar/883-old_2004-01-03-m3gt.jpg


Bilen är mycket mycket fin!! Stilrent och läcker! Jag stod och tittade länge och väl på den när den stod bland tälten på Knutan.
Dock så missade jag din framfart på banan pga av mycket annat som krävde uppmärksamhet.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Fler bilder från Knutstorp 2003.




_________________
Anders Dauner
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Den M3GT:n har jag oxå sett då jag varit på div BMW-klubb banträffar...Jag brukar inse det då jag hör ljudet...den låter väldigt sköönt... thumbs up

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Ännu en bild från Ringen 2003. thumbs up


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Vad är det för skivor du använder? Är det M3 E46?

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Jajamännsan! Vart ju bara att skruva dit! Dessa skivor som är "flytande" verkar var väldigt okänsliga för att slå sig trots höga temperaturer. Sen är ju tillgången bra, bara att kila in hos en BMW handlare! thumbs up

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Intressant. Använder du mellanlägg till bromsklossarna? På ena eller bägge sidorna? Jag använder M3 E36 skivor till GT3/996T oken och har valt att lägga oket så långt in som möjligt för fälgfrigången och har därför bara mellanlägg till inre klossen. Anledningen till att jag undrar är problem med tendenser för oket att vrida sig, trots att jag numera drar det 8,5 kgm istället för rekommenderade 6-7 kgm.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Jag använder inga mellanlägg och har oket centrerat över skivan. Men det kanske är en poäng att använda mellanlägg. Problemet blir ju att hitta fälgar som sväljer oken........ fick sälja vidare 3 set som inte kunde var med längre. Vilken bil har du monterat dina prylar på?

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Jag har monterat det på en Alfa Romeo 155 Q4, första bilen i listan. M3 skivorna var de största jag fick in i original 7x16" fälgar med offset som gav minsta möjliga avtsånd till spindelleden. Men jag har haft samma problem som du. Fälgarna på bilden krävde 20 mm spacer och då går däcken i skärmkanterna vid hårdkörning. Nu ett år senare och femtielva provfälgar senare så hoppas jag ha hittat rätt. Har inte fått dem än. Jag märkte att oken var riktigt kinkiga på val av bricka mellan insexbult och ok, men misstänker att anliggningsytan på adaptern som oket vilar på skulle varit lite större. Inåt, från hålet räknat, täcker adaptern hela okets anliggningsyta, men utåt bara halva. Har du full anliggningsyta mot oket? Hur hårt drar du bultarna?

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Jag har fått svetsat på ett plattjärn på spindeln som är t.o.m lite större än anläggningsytan på oken.
Jag har dragit åt oken på känn.....
Allt funkar till belåtenhet, körde upp mot 10 banträffar och en resa till ringen med 50 varv förra året och ska väl snart sätta på det tredje settet med gula pagid. Ska försöka fixa lite bättre kylning till naven nu i vår, för varmt blir det. Värmen försvinner ju inte för att man har grova doningar, den verkar inte påverka prestandan nåt nämvärt i alla fall.

Hur märker du att det flexar i oken när du kör?

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Efter första hårdkörningen lät det väldigt skumt och vid inspektion visade det sig att M12 10.9 bultarna hade böjt sig. Jag hade då dragit bultarna i överkant av vad som rekommenderats. Nu drar jag ännu hårdare och då funkar det lite bättre, men man kan se att oket ligger närmre skivan i nederkant, inte mycket, men tillräckligt för att oroa. Eftersom skivorna är EBCs slitsade, med breda slitsar, kan man om oket vrider sig höra ett "fluttrande" ljud. Adaptern i sig är "solid as a rock" i väl vald stålkvalitet och svartgalvad för bästa korrosionsskydd. Kanske kan galvningsytan spöka?

Jag kan tänka mig att dina sexkolvsok har rätt hyffsad beläggarea och att det blir löjligt varmt. Det kanske är tur att du kör med originalskivor som inte leder så myket värme till hjullagren.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Jag såg att du kör med EBC:s skivor till BMW M3 E36, När jag körde med orginal bromsar så försökte jag köpa dessa skivor men fick då reda på att de tagits ur produktion pga. för mycket reklamationer. De motsvarade helt enkelt inte förväntningarna och slog sig lätt, tips är att köpa brembo skivor på mekonomen
bra skivor till bra pris.

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Jo, jag har faktiskt funderat på det. De fanns inte till M3:an när jag skulle handla, men nu finns det visst både borrade och slitsade.

Tack för tipset

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Ser din bil då och då i stan.

Mycket fin thumbs up skulle gärna kolla närmare vid tillfälle!

Enligt mitt tycke så är M3 GT den enda intressanta E36:an (förutom Ltw då...).

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Grattis till himla cool bil. *avis* Hur presterar M3 GT på bana jämfört med 3,2 litersvarianten och E46 M3? Inga större skillnader eller?

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GT -95 - 20 år tillsammans! 2019-12-30!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
82505 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande