Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälm för track days mm.
11 besök senaste veckan (9724 totalt)
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210


Trådstartare
Hej,

har nu lagt två track days bakom mig och har kunnat låna personlig utrustning till dessa men ska nu handla eget. Tror jag vet vad jag ska ha men har en fundering kring det här med hjälmen.
Att köpa fullt HANS-system känns inte riktigt aktuellt i dagsläget då jag som sagt var ska köra lite på skoj.
Därför tänkte jag mer vanlig hjälm och nackkrage.
Det finns ju många öppna hjälmar som är prisvärda och uppfyller SBFs reglemente men då frågar jag mig lite grann hur dessa skiljer sig från säg min downhill hjälm som jag redan äger?
Downhillhjälmen är ju byggd för att klara när man skrotar i höga hastigheter nerför ett berg, då borde den ju funka rätt hyggligt även när man sitter fast i en bil eller och riskerar att slå i skallen i inredningen?
Ser inte riktigt hur en öppen JET-hjälm ska vara säkrare än DH-hjälmen men upplys mig gärna.

Kör en Miata med riktig båge, skalstol och 6-punktsbälte om nu det spelar in.

/C

_________________
Christopher Zell
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Tja, jag kör med öppen OMP-hjälm som är HANS-förberedd. Har tak på min bil vilket spelade in lite i valet av huvudbonad.
Största skillnaden brukar väl vara, och rätta mig om jag har fel, vikt och brandsäkerhet. Risken att du plötsligt sitter fast i något som brinner är ju ganska liten i downhill tror jag.

Kan förövrigt rekommendera www.rallyshop.it för inköp, handlade därifrån och det var inga som helst problem. Bra priser hade de också.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41556

Forumägare
Forumägare

Hur den reagerar mot en brand kan nog skilja på ett läskigt sätt. Finns en tråd här på rejsa med bilder på en smält hjälm som ger riktigt läskiga vibbar.

Sen vet jag att bilhjälmar jämfört med moppe/bågehjälmar ska vara konstuerade för att skydda mot väldigt olika sorters krockvåld.

Att ha en moppe eller bågehjälm när man kör bil är alltså inte lämpligt om man ska ha ett bra skydd. Jag gissar visserligen lite nu men oddsen är nog att man kan dra en parallell till din tänkta hjälm.

_________________
Magnus Thomé
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210


Trådstartare
Känns lite moment 22 det här.
Uppenbart är Integralhjälm med HANS bäst ur säkerhetssynpunkt. Men om man nu inte har några tävlingsambitioner och ska köra några gånger på banträffar per år är kostnaden svårmotiverad.

Köper man den här "Bilsporthjälmen" så smälter den fast i skallen vid brand om jag förstått det hela rätt.
http://rallyshop.se/produkt/Bilsporthjalm-2

Köper jag den här men kör inte med HANS http://rallyshop.se/produkt/RRS-integral-solskydd
så uppfyller jag kravet om stängd hjälm vid körning med taket nere, men jag knäcker istället nacken pga 1600g hjälm.

Köper jag den här och kör utan HANS:
http://rallyshop.se/produkt/RRS-Jethjalm-med-HANS

Så *kanske* nacken klarar sig lite bättre då den är lättare, men jag får ansiktet förstört.

Hur är det med den här då:
http://www.trendab.se/omp-jet-hjalm-p-878-c-172.aspx
Framgår inte om den är flamsäker. Bra pris men jag får ansiktet förstört där också

Givetvis hårdrar jag det hela lite men vill man inte lägga en halv förmögenhet känns det som det mest bara är dåliga kompromisser?

Inte lätt det här.....

_________________
Christopher Zell
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210


Trådstartare
Svarar mig själv, OMP hjälmen var inte flamsäker heller, så ansiktet förstört samt smält skalle

_________________
Christopher Zell
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



CZ skrev:
Känns lite moment 22 det här.


Nej du, Moment 22 är något annat. Det här är väl enkel och klassisk snålhet?

Det finns vettiga bilhjälmar, öppna eller integral, för ett par tusenlappar och uppåt.
Jag tycker absolut att huvudet är värt den investeringen.

Åtminstone en gång per säsong, ser jag incidenter där hjälmen kommit till användning..

Väldigt få använder än så länge HANS (eller liknande system) på vanliga trackdays,
men de som väl suttit i räcket en gång, verkar rätt pigga på att uppgradera.
(Stora incidenter är tack och lov ovanliga här hemma. På Ringen smäller det däremot hårt och ofta..)

_________________
--
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Är också intresserad av ny hjälm som är bra men ändå till vettigt pris, tanken är även att ha balaklava till öppen hjälm.
Har idag Julas "bilsport" hjälm som säkert inte är det bästa (dock det billigaste?).

Har kollat på bl.a http://rallyshop.se/produkt/RRS-Jethjalm-med-HANS som nämndes ovan men står inte vikten på den. EDIT: RRS hjälmarna måste användas ihop med HANS-skydd då hjälmens vikt överstiger 1400g.

Sen även denna som är godkänd men viktinfo saknas även här: http://www.ebay.co.uk/itm/Hedtec-Rapido-Open-Face-Motorsport-Helmet-FI . . . . EDIT nr2: They weigh approximately 1250-1300 grammes (maila nyss och fick svar på 2 minuter ).

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Jag undersökte det här med billiga och vettiga hjälmar och kom fram till att den öppna, svarta hjälmen märkt RACE på sidorna är den "bästa". Den väger under ett kilo men har såklart inte HANS-kompabilitet eller annan lyx. Hittar dock inte den sida som sålde dem för kring 800 nu, hade för mig att det var GA?

De andra folkrace-hjälmarna skyddar säkert lika bra, men väger betydligt mer. Mitt resonemang går så här: om man väljer bland billiga hjälmar som alla skyddar lika tveksamt, varför inte välja den lättaste?

Jag bestämde mig snabbt för att Jula etc. inte duger, dels på grund av vikten, men mest på grund av magkänslan.


Edit: lade till citationstecken kring "bästa"... varför är väl rätt självklart

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



GA har dem jag antar du tänker på, finns i svart och vit: http://www.ga1.se/lattviktshjalm-vit-p-1094-c-153.aspx

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062



Håller med om att det är lurigt, sitter i liknande knepiga sits (nuvarande reglementet har gjort att jag idag fortfarande kör runt i "julahjälm"). Ett stort problemär att det bara verkar vara här i svea som vikten är av intresse, från många tillverkare är det svår/omöjligt att få fram siffror.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Om vi pratar godkända hjälmar, för oss med små huvuden vart kan man hitta hjälmar?

Dom jag letat på har XS som minsta storlek, men det är lite för stort (54 cm, jag har 52cm huvudomkrets...).

Edit: svarar på min egen fråga, rallyshop har godkända i storleken XXS såg jag nu.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210


Trådstartare
Men den där GA Lindberghjälmen är väl inte flamsäker heller antar jag? Ska ringa och kolla dem.

Nån som sitter på något matnyttigt gällande vikter på hjälmar? Det måste ju finnas en anledning varför Sverige är mer viktfokuserade än andra länder och vice versa.
Och varför ska man ha en öppen hjälm i en täckt bil? Jag fattar att full face har en poäng med öppen bil som en Seven t.ex. men vad är det som gör det dåligt i en stängd bil?

Funderar ju på en stängd hjälm med HANS-fästen så man kan uppgradera till HANS längre fram, men den väger mellan 1500-1600g och det kanske inte är så bra heller? Rätt stor skillnad på huvudet mot en som väger <1kg. På MTB med pannlampa märks 100g extra om man har ett stort lamphuvud enormt mycket men i bil sitter man ju förvisso helt annorlunda mot cykel.

Fick svar från Hedtec föresten (avser hjälmar utan HANS; Snell märkta):
Rapido open face approx 1250 - 1300 grammes
Xtreme II full face 1650 grammes


/C

_________________
Christopher Zell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag körde först med en integralhjälm (Peltor G10) men valde att byta till en öppen (Araihjälm med HANS) för att kunna dricka vatten utan att behöva ta av mig hjälmen. Jag har ett väldigt stort huvud och den enda tillverkare som hade en stor nog öppen hjälm med HANS var Arai. Att använda Hans är inget bekymmer, man vänjer sig oerhört fort. Tack och lova har jag aldrig ännu behövt testa funktionen.

Den hjälm jag har (som jag är nöjd med) heter Arai GP JET-F: http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/helmets/arai-gp-jet-f-helmet- . . . .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41556

Forumägare
Forumägare

CZ skrev:
... Det måste ju finnas en anledning varför Sverige är mer viktfokuserade än andra länder och vice versa. ...


Har för mig att det var mycket problem i folkrace med många nackskador o liknande som var relaterade till tyngre hjälmar och den typ av krockvåld som är vanligt där (bla alla rullningar) därför tog man tag i det.

Och viss "politik" ihop med svenska hjälmtillverkaren Peltor eventuellt också om man är bara det minsta aningens konspirationsteorilagd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41556

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
HANS


Både du och trådstartaren har sex/fem/fyrpunktsbälte och inte vanligt trepunkt och då är ju HANS möjligt thumbs up

Vi som kör med trepunkt har att välja mellan det nya HYBRID-systemet som verkar bra eller helt enkelt försöka hitta en lätt men flamsäker hjälm.

Tråden om Hybridskydden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79208

_________________
Magnus Thomé
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Jag åker lite rally, i början på säsongen så åkte jag utan Hybrid/hans, då jag åker carbon hjälm och klara gränsen, tro gränsen ligger på 1250g

Nu när man åker med hybriden så har man ingen känningar alls i nacken efter alla inbromsningnar då man sitter och håller emothjälmen med nacken,

Jag har även varit ute och förevissat hybriden på tävlingar, då man får testa och sitta i bilen och ha skyddet på sig med hjälm!

Finns intresse så kan man åka ut på någon banträff med!

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41556

Forumägare
Forumägare

andreasEVO skrev:
Jag åker lite rally, i början på säsongen så åkte jag utan Hybrid/hans, då jag åker carbon hjälm och klara gränsen, tro gränsen ligger på 1250g

Nu när man åker med hybriden så har man ingen känningar alls i nacken efter alla inbromsningnar då man sitter och håller emothjälmen med nacken,

Jag har även varit ute och förevissat hybriden på tävlingar, då man får testa och sitta i bilen och ha skyddet på sig med hjälm!

Finns intresse så kan man åka ut på någon banträff med!


Hur gör man med hybridskyddet för att inte stolsryggen ska ta skada (i en gatbil)

_________________
Magnus Thomé
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Magnus Thomé skrev:
andreasEVO skrev:
Jag åker lite rally, i början på säsongen så åkte jag utan Hybrid/hans, då jag åker carbon hjälm och klara gränsen, tro gränsen ligger på 1250g

Nu när man åker med hybriden så har man ingen känningar alls i nacken efter alla inbromsningnar då man sitter och håller emothjälmen med nacken,

Jag har även varit ute och förevissat hybriden på tävlingar, då man får testa och sitta i bilen och ha skyddet på sig med hjälm!

Finns intresse så kan man åka ut på någon banträff med!


Hur gör man med hybridskyddet för att inte stolsryggen ska ta skada (i en gatbil)


det går ju aldrig och garantera att det inte bli skavmärke, beror helt på hur stolen är formad, nu jobbar jag enbart med det FIA märkta skyddet än så länge

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälm för track days mm.
11 besök senaste veckan (9724 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande