Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Putsa lite på säkerheten vid slalombaneläggning
<<   1, 2
9956 besök totalt
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Fällda konor sinkar för kompisarna och det blir stopp i körningen en stund, det i sig är självsanerande. Vi upplever inte "konplock" som ett stort jätteproblem, blir det för mycket diskar vi och säger till, då lugnar det ner sig markant. thumbs up Frågan är mer hur det påverkar körningen? Det känns för mig som riskerna borde minska om man väljer den hårda bedömningen där banan är smal? Sedan är det ju en bonus om konorna står bättre på sin plats.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Ingmar Truedsson skrev:
Såhär hade jag gjort,


Dom varianterna lägger vi på minnet thumbs up Detta ger gott om asfalt på båda sidor i utgången.


Magnus lösning: (har jag fattat ungefär rätt?)


Den tvingar även att ha bilen rak vid inbromsning sedan accelerar man ut. Den känns kul thumbs up

Edit: städade inlägget lite

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här en film från det nya förslaget till Challengebana. Filmat när jag åker i sakta mak bakom Magnus. Känns i stort ganska bra.
Vid 0:22 har vi trixat ihop en intressant kombination vars syfte är att få ner farten lite på den smala taxibanan. Ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken...
Vid 0:34 får jag en sladd som är lite fishy... Hur ser det ut i diket till höger just där? Skulle man kunna göra nåt ännu säkrare innan kurvan för att undvika snurrningar ut till höger. (Nu är ju min bil lite lurig just i sån'a här lägen av flera orsaker...)



_________________

Rice and shine
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Lägger upp filmen från Magnus bil (som ligger framför på din film för dom som inte vet). Det är filmat under exakt samma körning väl?



Jag inbillar mig att säkerheten med fler chikaner på tax-rakan är bra, d.v.s. lägre fart. Sedan får man sträcka ut lite mer på fältet.

Medan vi satte konor och testade på vårt håll kunde vi höra däcksskrik och se mindre rökpuffar på tax-rakan när ni labbade
Blev det några erfarenheter att dela med sig av?

EDIT:
Lars Falk skrev:
Hur ser det ut i diket till höger just där?
Ingången till nya tvärvägen, där du fick sladden ska vi nog kolla på. Jag tror diket slutar innan men det kan ju finnas anledning att se över partiet i alla fall? Det är egentligen en "vanlig trea" men med lite kraftigare sväng på sista konan.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Ser riktigt skoj ut! Men varför denna hemmska "konbanevänding" i änden närmast infarten, det finns ju alla möjligheter att slippa när det är så mycket plats där. Är ni oroliga för farten?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Tjenare, long time no see

Du menar den där vi vänder tillbaka innan målgång?

Målgången är flyttad till tvärvägen innan depån av flera orsaker. Tanken med att vi "åker förbi" och vänder är att vi vill ha en säkrare målgång...... så Lennart eller jag inte får en bil i knät så att säga
Vi har klurat en del på vändningen, tycker själv att den var ok när vi testade, tillför variation, typ

Kom gärna med förslag på andra varianter och alternativ. Efter den 25:e är vi omutliga

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Cédric skrev:
Men varför denna hemmska "konbanevänding" i änden närmast infarten.... när det är så mycket plats där


Har funderat en del på detta men med måttligt resultet

Visst, det är vid en första anblick gott om plats, men vi får inte glömma att det är tre bilar ute samtidigt och det kan bli "mötande trafik". Vi måste m.a.o ha ordentligt med avstånd mellan och inga yviga svängar just där. Sedan har vi ju förstås själva vändningen.......

Såhär är det satt nu: (Rött = tid in i filmen från Magnus bil i mitt tidigare inlägg)
Vi tar ner farten ganska ordentligt (1,14)
Sedan får man accelerera mot högerkanten av banan i en svag vänster (1,17).
Passera sista konan konan på högerkanten, början på själva vändningen (1,20)
Sedan står nästa kona, den man ska ta på tillbakavägen ca: 15m längre fram (1,22). Detta är för att man ska kunna välja lite olika bromspunkter och ev. trail breaka lite förbi den första.
I målfållan kommer sedan konorna att vara "heliga", d.v.s. tar man en kona där får man ingen tid.
Jag tyckte det funkade bra när vi satte banan, uppfattade heller inga protester från Magnus eller Lasse.

Det vore väääldigt najs att få med lite ideér och kommantarer (både + och -) kring detta innan vi till slut "spikar banan".

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Anders Broman
Järbo
Här sen Jun 2012
Inlägg: 193



Jag personligen blev mest frustrerad av att med fullt rattutslag långsamt slingra mig in i mål vid sista vändningen.
Att vi med hpc satt konan fel vid 1:13 blir till det bättre med challenge då jag tyckte att det förstörde det annars sköna flytet challengebanan har.
Annars var banan skitbra tycker jag thumbs up
Så det ända jag skulle vilja ändra är målgången, jag snattade en bild härifrån och försökte mig på ett annat alternativ...och jag behöver väl inte nämna att jag inte är en hejjare på paint



Ev flytta fram målet lite och ev i sidled då jag misstänker att det där blir skarpare kurvor i verkligheten.
Då har man ju hunnit räta upp bilen skapligt rakt innan man accar in över mål.

_________________
Anders Broman

Honda S2000 Vortech
Citera
schollin
Stockholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 13



Utan att ha provkört banan tycker även jag att den sista skarpa böjjen är den som spontant känns lite dålig för mig som kör fwd. Man hamnar ner på tvåan på lågt varv (vill inte skicka i en halvt osynkad 1 som ändå bara skulle spinna), får vänta in turbons spool-up och sen hjulspinn halvt okontrollerat resten som är kvar. Är iofs utmanande att lyckas med det partiet på ett bra vis, men hade nog varit roligare om man hade kunnat behålla mer av farten. Men det är ju en avvägning och en tanke bakom det också, det måste vara säkert för de som står vid målgången. Iofs tyckte ni det var okej med förra banläggningen där de flesta rwd åkare gick på ställ väldigt nära målgången, en felbedömning där och bilen greppar tag mitt i stället med perfekt sikte mot tidtagartältet.

_________________
Rikard Schollin
Garaget
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Anders Broman skrev:
Jag personligen blev mest frustrerad av att med fullt rattutslag långsamt slingra mig in i mål vid sista vändningen.............................Ev flytta fram målet lite och ev i sidled........l.
.

Din skiss är ett annat alternativ, funderar bara på om det inte blir nästan lika tvärt som vändningen i änden på fältet? Villket är känns knöligast, vändningen eller målgången, eller är det kombon månne?
Det där att flytta målet och minska vinkeln är nog ingen dum idé, ändå ha det lite smalt så man inte kan komma med ställ bara. Det skulle nog göra det ännu säkrare än vad det är nu......

schollin skrev:
sista skarpa böjjen


är lite osäker om du menar vändingen på fältet eller högern innan målgång?

Annars slår du huvudet på spiken här, det är just det där med att behålla farten men ändå få en säker målgång.

Bromans skiss föreslår att flytta vändningen närmare tvärvägen. En dum fråga: Vad händer om man gör tvärt om, flyttar vändningen längre bort? Då får man mer raksträcka på tillbakavägen och få ordning på bilen, samtidigt större möjlighet att bromsa på sig i målsvängen?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
schollin
Stockholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 13



..

_________________
Rikard Schollin
Garaget
Citera
schollin
Stockholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 13



r-2 skrev:
är lite osäker om du menar vändingen på fältet eller högern innan målgång?

Jag syftar på vändningen innan högern in i mål. Ute på fältet har man fart in och ut ur böjen, tror inte den är värre än vad det varit förut. På den sista vändningen får man stå på bromsarna och sen vrida nästan 180grader känns det som. Då hamnar jag på 1000-1500rpm på 2:an och det blir riktigt segt. Skicka i 1:an är inget alternativ för mig men för de som kan och tjänar på det, får säkert bättre flyt.

EDIT: inte van vid det här forumet, försökte editera första inlägget men klantade mig

_________________
Rikard Schollin
Garaget
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kanontillfälle att testa och öva på handbromsvändning där ju


Hade tidigare inte testat handbromsvändning i CSL'en som ju har SMG automatisk hydraulstyrd manuell låda, men det funkade kanon när vi var uppe och mekade med banan, SMG frikopplade direkt när jag ryckte i kryckan och släppte kopplingen när jag släppte ner handbromsen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



schollin skrev:
r-2 skrev:
är lite osäker om du menar vändingen på fältet eller högern innan målgång?

Jag syftar på vändningen innan högern in i mål. Ute på fältet har man fart in och ut ur böjen, tror inte den är värre än vad det varit förut. På den sista vändningen får man stå på bromsarna och sen vrida nästan 180grader känns det som. Då hamnar jag på 1000-1500rpm på 2:an och det blir riktigt segt. Skicka i 1:an är inget alternativ för mig men för de som kan och tjänar på det, får säkert bättre flyt.


Din bil är nog väl laggig för att det ska vara riktigt körbart. Detta kan nog göra bilen svårkörd med tidsförluster även i andra partier. Christian (Chrisss) bytte turbo på MR-2:an och mappade om med en momentkurva utan ketschupeffekt av just av den anledningen. Tojjan var okörbar enligt honom. Annars har du ju en trevlig manöver att öva på med handbromsen som Magnus skriver

Det verkar såhär långt som att tax-banan inte är den stora frågan kanske. Istället målgången och ev. sista chikanen på tax-banan.....

Har pratat med Christian och spånat enentuella justeringar. 180-gradersvändningen ska vi nog ha kvar i nuvarande eller någon annan lämplig form sedan kanske justera målgången.....

Vi vill skapa en bana som är maxat kul men säker ju, mera kommentarer och ideér önskas.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Man kan öka säkerheten vid målgång genom att inte ha någon tidtagare precis där juh. Lång sladd från datorn till fotocellen istället. Rött/Grönt ljus till starten som tidtagaren manövrerar är redan fixat

Med den lösningen kan man placera start och målgång vid stora pilen istället, typ och antagligen flytta 180-gradervändingen lite längre bort. Då får man möjligheten att skapa ett riktigt skojigt parti från start till tax-banan.


_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Anders Broman
Järbo
Här sen Jun 2012
Inlägg: 193



Det där kan ju vara ett bra alternativ också, mer lagom med EN skarp sväng innan mål.
Starten blir ett ganska tekniskt parti där man måste få i växlarna snabbt och ratta en massa, vilket är kul.
Men gamla banan tyckte jag också hade ett bra parti där, det var svårt att få till inbromsningen och lagom fart in i målsvängen och därmed roligt.
Så i mitt tycke skulle det fungera med att behålla det där partiet som det var, och bara flytta fram start och mål så att målgången blir säkrare.
Verkar inte vara så många som tycker något tyvärr, så jag med min lilla ärthjärna försöker komma med något
Jag tror att kraft kommer på lördag, han har säkert några bra idéer.

/Broman

_________________
Anders Broman

Honda S2000 Vortech
Citera
Allmänt banåkaforum
Putsa lite på säkerheten vid slalombaneläggning
<<   1, 2
9956 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande