Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) ETCC Valencia! | << 1, 2 1 besök senaste veckan (8612 totalt) |
Såg ett lopp förra ses. där det låga fyra alfor i täten som körde sida vid sida för att blockera bimmerserna bakom... det var juh inte lite man tappade lusten att kolla på det hela då |
||||
Hej allihopa!
Ny på forumet och här är mitt första inlägg. Jag får se hur det tas emot eftersom jag verkar vara av en annan uppfattning än de flesta Jag gillar ETCC skarpt. OK, säsongen har börjat ganska trist (precis som F1 - vad är det med röda bilar?) med Alfor längst fram och svenskarna på sidan av banan eller längst bak. Men visst har ETCC en självklar plats i racingvärlden. Tanken är att ha standardbetonade bilar så att folk kan känna igen sig - och drömma att de själva rattar - och därefter springa ner till Alfa- eller BMW-handlaren och köpa sig något nästan likadant. Det funkar på mig :-) Det var mina två cent. _________________ Jesper Hultqvist Racewebb.se - nyheter med fart |
||||
[quote="Andrew Petrykowski]
Såg ett lopp förra ses. där det låga fyra alfor i täten som körde sida vid sida för att blockera bimmerserna bakom... det var juh inte lite man tappade lusten att kolla på det hela då [/quote] Etcc 2003 Brno Race1: 1. 43 Dirk Muller BMW 320i 2. 2 Antonio Garcia BMW 320i 3. 1 Fabrizio Giovanardi BMW 320i 4. 11 Andy Priaulx BMW 320i 5. 21 Duncan Huisman BMW 320i Race2: 1. 11 Andy Priaulx BMW 320i 2. 1 Fabrizio Giovanardi BMW 320i 3. 43 Dirk Muller BMW 320i Det var en höjdar sändning för mig. Tycker ändå det var hugget som stucket till slut. Det som jag tycker är tråkigast är att det finns ju ingen konkurens till Bröderna Müller/Priaulx & Autodelta. Vare sig Volvo, Honda eller Seat har ju hävdat sig de sista åren. I Stcc däremot så har de ju inte samma material, sämre (ojämnare) förarkvaliteter samt leker folkrace tittsomtätt så där vinner ju dom flesta nångång pga av att fältet decimeras av smällar varje gång. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Btw så ser poängställningen ut så här:
Gabriele Tarquini (ITA) 28 2 Fabrizio Giovanardi (ITA) 26 3 Jörg Müller (GER) 22 4 Dirk Müller (GER) 21 5 Andy Priaulx (GBR) 20 1 Alfa Romeo 54 2 BMW 47 3 SEAT 8 _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Etcc 2003 Brno Race1: 1. 43 Dirk Muller BMW 320i 2. 2 Antonio Garcia BMW 320i 3. 1 Fabrizio Giovanardi BMW 320i 4. 11 Andy Priaulx BMW 320i 5. 21 Duncan Huisman BMW 320i Race2: 1. 11 Andy Priaulx BMW 320i 2. 1 Fabrizio Giovanardi BMW 320i 3. 43 Dirk Muller BMW 320i Det var en höjdar sändning för mig. Tycker ändå det var hugget som stucket till slut. Det som jag tycker är tråkigast är att det finns ju ingen konkurens till Bröderna Müller/Priaulx & Autodelta. Vare sig Volvo, Honda eller Seat har ju hävdat sig de sista åren. I Stcc däremot så har de ju inte samma material, sämre (ojämnare) förarkvaliteter samt leker folkrace tittsomtätt så där vinner ju dom flesta nångång pga av att fältet decimeras av smällar varje gång.[/quote] Det var inte att Alfa ledde som störde mig, utan taktiken som tillämpades. Visst är man lite BMW skadad, men för mig handlar det mer om att det ska vara sportsligt och kul att se på. Nog för att det nästan bara är BMW och Alfa som tävlar, men det blev juh inte bättre av att ett utav de två gjorde allt för att det inte skulle bli tävling mellan Varför skall det finnas en så tydlig dominans i alla bilsporter för |
||||
Müller senoir hade ju en otäck förmåga att vända bilar ifjol, och när han sedan fick straff för detta så uttalade han sig i direktsänd tv om: någon däruppe vill inte se mig eller bmw i topp...
Det var inge vidare smart för det var ingen vacker körning vid det tillfället. Jag såg/kom inte ihåg det tillfälle du menar Andrew men i näst sista löpet hade ju autodelta en bromskloss anställd och det var inte snyggt. Det praktiserades ju i stcc tidigare. KMS teamet tog in Colciago för att hjälpa ekblom. Dock körde colciago av ekblom då o gav han punka så norsken vann men det är en annan historia _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Vi får väll helt enkelt hoppas på en uppryckning till nästa ses. Skulle vara kul att se Seat blåsa dörrarna av Bimmerserna och Alforna STCC "incidenten" lät som en väldigt smart lösning |
||||
Det var ju inte länge sen Peter Kox och Tarquini körde skjortan av sina konkurenter med Honda Accord i Etcc. Dom körde då med JAS enginering, samma team som hjälper och utvecklar bil åt t.ex Tomas Engström i stcc numera. Storhetstider kommer och går, just nu är autodelta mycket starkt medans honda dominerade för några år sedan och innan dess så var det bmw för hela slanten.
Vad detta beror på? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Tyvärr, om nu får vara lite negativ, så är det så att en del biltillverkare säger att om inte vi får vinna så tänker vi inte vara med å leka och huxflux så har reglementet ändrats och dispenser utfärdats, i vissa fall under säsongen. Det verkar som att reglementet hela tiden ansassas så att det ska bli en "rättvis" fördelning av segrarna så att ingen marknadsavdelning blir ledsen och går hem från sandlådan. SEAT kommer nog att få sina segrar. VW är stora, starka och mäktiga... _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Hmm jo den där varvtals ändringen i fjol var ju minst sagt märklig. Att autodelta/alfaromeo kan bygga bra motorer är ju känt sen länge men sen när får du ut mindre effekt ur en motor med samma volym fast med fler cylindrar? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Det verkar som att man är ganska ensam om att stå upp i soffan och vråla när det är ETCC, när Augusto Farfus Jr åker om BMW på utsidan eller klipper två bilr på en gång
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Nej. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Nej. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
En liten fundering: Varför kör BMW med raka sexor? Säkert marknadsavdelningen som har bestämt det, men viktfördelningen blir ju lite galen...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag tror att marknadsavdelningen har mycket att säga till om. Vad jag har förstått av min husgud är BMWs sexor riktigt bra medan fyrorna är mer medelmåttiga så det finns säkert prestandaskäl till det också. Alfa kör ju med en "GTA" som egentligen är en 3,2-liters V6a. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Elitracing (åskådarracing) ETCC Valencia! | << 1, 2 1 besök senaste veckan (8612 totalt) |