Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
ETCC Valencia!
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8612 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Kunta skrev:
Jag såg inte löpena direkt utan bara ett kort sammandrag senare på kvällen.
I andra löpet rundade ju Autodeltas bilar samtliga 7 bmw:s i fronten. Det borde innebära 21st omkörningar...
Kollade på sammandraget av DTM i går o räknade till 3...(ögonen gick i kors oxo)


Jag håller på autodelta alforna (Larini är idolen) och ifjol var det ju skitspännande. 1 poäng hade tarquini tillgodo så ingen kan ju inte säga att det var jämt då mot bröderna müller, giovarnardi var ju helt under isen i en rwd bil iaf.
I år har inte bmw läst på läxan tydligen, vilket är lite synd men det kommer garanterat att bli tajt tillslut.


Såg ett lopp förra ses. där det låga fyra alfor i täten som körde sida vid sida för att blockera bimmerserna bakom... det var juh inte lite man tappade lusten att kolla på det hela då
Citera
Racewebb.se

Här sen Apr 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej allihopa!

Ny på forumet och här är mitt första inlägg. Jag får se hur det tas emot eftersom jag verkar vara av en annan uppfattning än de flesta

Jag gillar ETCC skarpt. OK, säsongen har börjat ganska trist (precis som F1 - vad är det med röda bilar?) med Alfor längst fram och svenskarna på sidan av banan eller längst bak. Men visst har ETCC en självklar plats i racingvärlden. Tanken är att ha standardbetonade bilar så att folk kan känna igen sig - och drömma att de själva rattar - och därefter springa ner till Alfa- eller BMW-handlaren och köpa sig något nästan likadant. Det funkar på mig :-)

Det var mina två cent.

_________________
Jesper Hultqvist
Racewebb.se - nyheter med fart
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



[quote="Andrew Petrykowski]
Såg ett lopp förra ses. där det låga fyra alfor i täten som körde sida vid sida för att blockera bimmerserna bakom... det var juh inte lite man tappade lusten att kolla på det hela då [/quote]


Etcc 2003
Brno Race1:
1. 43 Dirk Muller BMW 320i
2. 2 Antonio Garcia BMW 320i
3. 1 Fabrizio Giovanardi BMW 320i
4. 11 Andy Priaulx BMW 320i
5. 21 Duncan Huisman BMW 320i

Race2:
1. 11 Andy Priaulx BMW 320i
2. 1 Fabrizio Giovanardi BMW 320i
3. 43 Dirk Muller BMW 320i


Det var en höjdar sändning för mig. Tycker ändå det var hugget som stucket till slut. Det som jag tycker är tråkigast är att det finns ju ingen konkurens till Bröderna Müller/Priaulx & Autodelta. Vare sig Volvo, Honda eller Seat har ju hävdat sig de sista åren.
I Stcc däremot så har de ju inte samma material, sämre (ojämnare) förarkvaliteter samt leker folkrace tittsomtätt så där vinner ju dom flesta nångång pga av att fältet decimeras av smällar varje gång.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Btw så ser poängställningen ut så här:

Gabriele Tarquini (ITA) 28
2 Fabrizio Giovanardi (ITA) 26
3 Jörg Müller (GER) 22
4 Dirk Müller (GER) 21
5 Andy Priaulx (GBR) 20

1 Alfa Romeo 54
2 BMW 47
3 SEAT 8

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Sörpan skrev:
347 km/h var väl i stark medvind?


Vilka fjollor, att de inte går bättre...

_________________
Roland Johansson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Kunta skrev:
[quote="Andrew Petrykowski]
Såg ett lopp förra ses. där det låga fyra alfor i täten som körde sida vid sida för att blockera bimmerserna bakom... det var juh inte lite man tappade lusten att kolla på det hela då



Etcc 2003
Brno Race1:
1. 43 Dirk Muller BMW 320i
2. 2 Antonio Garcia BMW 320i
3. 1 Fabrizio Giovanardi BMW 320i
4. 11 Andy Priaulx BMW 320i
5. 21 Duncan Huisman BMW 320i

Race2:
1. 11 Andy Priaulx BMW 320i
2. 1 Fabrizio Giovanardi BMW 320i
3. 43 Dirk Muller BMW 320i


Det var en höjdar sändning för mig. Tycker ändå det var hugget som stucket till slut. Det som jag tycker är tråkigast är att det finns ju ingen konkurens till Bröderna Müller/Priaulx & Autodelta. Vare sig Volvo, Honda eller Seat har ju hävdat sig de sista åren.
I Stcc däremot så har de ju inte samma material, sämre (ojämnare) förarkvaliteter samt leker folkrace tittsomtätt så där vinner ju dom flesta nångång pga av att fältet decimeras av smällar varje gång.[/quote]

Det var inte att Alfa ledde som störde mig, utan taktiken som tillämpades.
Visst är man lite BMW skadad, men för mig handlar det mer om att det ska vara sportsligt och kul att se på.
Nog för att det nästan bara är BMW och Alfa som tävlar, men det blev juh inte bättre av att ett utav de två gjorde allt för att det inte skulle bli tävling mellan
Varför skall det finnas en så tydlig dominans i alla bilsporter för
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Müller senoir hade ju en otäck förmåga att vända bilar ifjol, och när han sedan fick straff för detta så uttalade han sig i direktsänd tv om: någon däruppe vill inte se mig eller bmw i topp...
Det var inge vidare smart för det var ingen vacker körning vid det tillfället.

Jag såg/kom inte ihåg det tillfälle du menar Andrew men i näst sista löpet hade ju autodelta en bromskloss anställd och det var inte snyggt. Det praktiserades ju i stcc tidigare. KMS teamet tog in Colciago för att hjälpa ekblom. Dock körde colciago av ekblom då o gav han punka så norsken vann men det är en annan historia

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Kunta skrev:
Müller senoir hade ju en otäck förmåga att vända bilar ifjol, och när han sedan fick straff för detta så uttalade han sig i direktsänd tv om: någon däruppe vill inte se mig eller bmw i topp...
Det var inge vidare smart för det var ingen vacker körning vid det tillfället.

Jag såg/kom inte ihåg det tillfälle du menar Andrew men i näst sista löpet hade ju autodelta en bromskloss anställd och det var inte snyggt. Det praktiserades ju i stcc tidigare. KMS teamet tog in Colciago för att hjälpa ekblom. Dock körde colciago av ekblom då o gav han punka så norsken vann men det är en annan historia


Vi får väll helt enkelt hoppas på en uppryckning till nästa ses.
Skulle vara kul att se Seat blåsa dörrarna av Bimmerserna och Alforna
STCC "incidenten" lät som en väldigt smart lösning
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Det var ju inte länge sen Peter Kox och Tarquini körde skjortan av sina konkurenter med Honda Accord i Etcc. Dom körde då med JAS enginering, samma team som hjälper och utvecklar bil åt t.ex Tomas Engström i stcc numera. Storhetstider kommer och går, just nu är autodelta mycket starkt medans honda dominerade för några år sedan och innan dess så var det bmw för hela slanten.
Vad detta beror på?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Kunta skrev:
Det var ju inte länge sen Peter Kox och Tarquini körde skjortan av sina konkurenter med Honda Accord i Etcc. Dom körde då med JAS enginering, samma team som hjälper och utvecklar bil åt t.ex Tomas Engström i stcc numera. Storhetstider kommer och går, just nu är autodelta mycket starkt medans honda dominerade för några år sedan och innan dess så var det bmw för hela slanten.
Vad detta beror på?


Tyvärr, om nu får vara lite negativ, så är det så att en del biltillverkare säger att om inte vi får vinna så tänker vi inte vara med å leka och huxflux så har reglementet ändrats och dispenser utfärdats, i vissa fall under säsongen. Det verkar som att reglementet hela tiden ansassas så att det ska bli en "rättvis" fördelning av segrarna så att ingen marknadsavdelning blir ledsen och går hem från sandlådan. SEAT kommer nog att få sina segrar. VW är stora, starka och mäktiga...

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Corsa skrev:
Kunta skrev:
Det var ju inte länge sen Peter Kox och Tarquini körde skjortan av sina konkurenter med Honda Accord i Etcc. Dom körde då med JAS enginering, samma team som hjälper och utvecklar bil åt t.ex Tomas Engström i stcc numera. Storhetstider kommer och går, just nu är autodelta mycket starkt medans honda dominerade för några år sedan och innan dess så var det bmw för hela slanten.
Vad detta beror på?


Tyvärr, om nu får vara lite negativ, så är det så att en del biltillverkare säger att om inte vi får vinna så tänker vi inte vara med å leka och huxflux så har reglementet ändrats och dispenser utfärdats, i vissa fall under säsongen. Det verkar som att reglementet hela tiden ansassas så att det ska bli en "rättvis" fördelning av segrarna så att ingen marknadsavdelning blir ledsen och går hem från sandlådan. SEAT kommer nog att få sina segrar. VW är stora, starka och mäktiga...




Hmm jo den där varvtals ändringen i fjol var ju minst sagt märklig. Att autodelta/alfaromeo kan bygga bra motorer är ju känt sen länge men sen när får du ut mindre effekt ur en motor med samma volym fast med fler cylindrar?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Det verkar som att man är ganska ensam om att stå upp i soffan och vråla när det är ETCC, när Augusto Farfus Jr åker om BMW på utsidan eller klipper två bilr på en gång

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Andreas Möller skrev:
Det verkar som att man är ganska ensam om att stå upp i soffan och vråla när det är ETCC, när Augusto Farfus Jr åker om BMW på utsidan eller klipper två bilr på en gång

Nej.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Corsa skrev:
Andreas Möller skrev:
Det verkar som att man är ganska ensam om att stå upp i soffan och vråla när det är ETCC, när Augusto Farfus Jr åker om BMW på utsidan eller klipper två bilr på en gång

Nej.

Nej.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



En liten fundering: Varför kör BMW med raka sexor? Säkert marknadsavdelningen som har bestämt det, men viktfördelningen blir ju lite galen...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Sörpan skrev:
En liten fundering: Varför kör BMW med raka sexor? Säkert marknadsavdelningen som har bestämt det, men viktfördelningen blir ju lite galen...

Jag tror att marknadsavdelningen har mycket att säga till om. Vad jag har förstått av min husgud är BMWs sexor riktigt bra medan fyrorna är mer medelmåttiga så det finns säkert prestandaskäl till det också.

Alfa kör ju med en "GTA" som egentligen är en 3,2-liters V6a.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Elitracing (åskådarracing)
ETCC Valencia!
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8612 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande