Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Bra och lättanvänt filmredigeringsprogram?
1 besök senaste veckan (4664 totalt)
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071


Trådstartare
Sitter med min första filminspelning från bankörning (ja, mitt allra första uppladdade klipp någonsin) som jag fixat till med Windows Live Movie Maker och noterar att ljudet släpar efter allt mer ju längre klippet går. Detta händer inte på originalfilen, men där är onödigt mycket filmat som är tråkigt att ha med.
Det är alltså Windows-programmet som sabbar ljudet. Finns det något annat bra och enkelt program att fixa filmklipp med? Något man inte behöver vara hacker för att förstå? Vad använder ni andra?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Har du uppdaterat movie makern till sensate ver.
Jag hade detta problem innan jag uppdaterade min

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Har du uppdaterat movie makern till sensate ver.
Jag hade detta problem innan jag uppdaterade min
Oj, snabbt svarat! När jag startade programmet för andra gånger gjordes en uppdatering på hela Live Essential (tror jag det kallas)-paketet. Men jag kikar igen.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jag tror helt enkelt det är Davve som börjar bli snabbare än ljudet! Jag såg lite tendenser till det på Knutan..


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071


Trådstartare
Windows Live Movie Maker fortsätter att få ljudet att släpa efter fastän jag (för säkerhets skull) installerade om den senaste versionen och gjorde ett nytt klipp. Så jag behöver tips!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Davve skrev:
Windows Live Movie Maker fortsätter att få ljudet att släpa efter fastän jag (för säkerhets skull) installerade om den senaste versionen och gjorde ett nytt klipp. Så jag behöver tips!


Det är inte NTSC vs. PAL som vanligt då? Dvs 25 eller 30 bps som skall muxas om åt ena eller andra hållet. Har du renderat ut filmen eller är det i preview läge?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Problemet ligger sannolikhet inte i Movie Maker, är det på det färdigproducerade materialet det släpar efter eller i förhandsgranskningen? Prova att spara i lite olika kvaliteér och se om det beter sig likadant då.

vad har du använt för kamera och vad genererar den för format?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071


Trådstartare
Jag ska testa videoredigeraren i Youtube, men det tar sån j-kla tid att ladda upp och mat och annat kommer emellan. Men jag återkommer.

MaZ skrev:
Davve skrev:
Windows Live Movie Maker fortsätter att få ljudet att släpa efter fastän jag (för säkerhets skull) installerade om den senaste versionen och gjorde ett nytt klipp. Så jag behöver tips!


Det är inte NTSC vs. PAL som vanligt då? Dvs 25 eller 30 bps som skall muxas om åt ena eller andra hållet. Har du renderat ut filmen eller är det i preview läge?
Oj, det här är ett språk jag inte begriper ett skvatt av.

Johan Sjöström skrev:
Problemet ligger sannolikhet inte i Movie Maker, är det på det färdigproducerade materialet det släpar efter eller i förhandsgranskningen? Prova att spara i lite olika kvaliteér och se om det beter sig likadant då.

vad har du använt för kamera och vad genererar den för format?
Det är i det färdiga materialet det släpar efter. I den oredigerade filen som är en MP4 är ljudet i fas. Filmat med Galaxy S3.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Davve skrev:
Det är i det färdiga materialet det släpar efter. I den oredigerade filen som är en MP4 är ljudet i fas. Filmat med Galaxy S3.


Problemen är identiska med det jag hade.
Här är 2 exempel båda med movie maker & olika ver uppladdate till youtube direkt från movie maker.

Här släpar ljudet



Här funkar det


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
danielj
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33



släpar ljudet alltså när du ex spelar up den färdig rendererade filmen i Windows Media Spelaren eller i youtube?

Om problem i youtube
Tyckte mig se något om att youtube kan ha problem att hantera audio med VBR (Variable Bit Rate) och då är nog lösningen att konvertera om ljudet till ett annat format.

Om problem i Windows Media Spelaren
Kan ju vara lite vad som känns det då, men som tidigare sagt så är det nog att testa med olika rendererings inställningar.

Gratis program som verkar kunna funka okay är följande (Jag har inte direkt använt mig av någon av de)
Avidemux:
Konvertera mellan olika format vilket kommer vara ett krav för dig om du ska köra med gratis versionen av Lightworks
Lightworks:
Gratis versionen kan ej importera MP4 direkt vilket gör att man får ex konvertera om till AVI eller liknande.

Inte mycket till hjälp men några tankar i alla fall.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Bra och lättanvänt filmredigeringsprogram?
1 besök senaste veckan (4664 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande