Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Besiktning med lättad bil?
4313 besök totalt
cmon
Kalmar
Här sen Jul 2012
Inlägg: 12


Trådstartare
Hej!

Jag har tänkt mig att köpa någon E36 för att börja köra på tackdays/konbana med. Tänkt någon av dem "slöare" modellerna som 318-320.
Första jag tänkte gå på är att fixa väghållning samt säkerthet.
Mycket har jag rätt klart för mig redan. Men har en fråga när man ska lätta/rensa bilen. Hur mycket får man egentligen plocka bort av inredning samt säten för att besikta bilen utan att regga om den? Då jag enbart kommer köra med bilen till och från träffar och inget annat så gör det inte mig så mycket om det bullrar och slår.
Racingstolar kommer monteras två st. Men byter plats med orginalstolar om det behövs för besiktning?


Tack på förhand!

_________________
Simon Karlsson
Corvette C5 Z06 -02 480 hk.
Superstage 1.27,69
Mantorp 1.32,57
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Skrapa asfaltsmatta från golv och dörrar är en grej som inte märks på besiktning men kan spara många kilo.
Du kan även slänga ur hela den vanliga mattan, finns inget som säger att den måste finnas. Taklucka i plast (är ofta taklucka på tyska 80-90 talsbilar) mm mm.

Men behåll dörrsidorna och originalstolarna, grejen är att man inte ska kunna fastna med skosnören och sånt när man kör

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Du har sett hur Porschen ser ut, Simon. Det enda jag har inskrivet i handlingarna är buren, allt annat glider igenom utan annat än en del stönande och stånkande när de skall i och ur... Eller, förresten, en gång anmärkte Sahlström (den petigaste av alla besiktningsingenjörena för er som inte är lokala) på att polisen kunde ha åsikter om stolen. Något jag inte bryr mig något nämnvärt om...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



cmon skrev:
Hej!

Jag har tänkt mig att köpa någon E36 för att börja köra på tackdays/konbana med. Tänkt någon av dem "slöare" modellerna som 318-320.

Tack på förhand!


Tänk på att det sitter bättre bromsar på 320 & uppåt

316 & 318 har oftast 286*12 skivor fram & trummor bak (318is har 286*22 fram & 280*10 bak)
320,323 & 325 har 286*22 fram & 280*10 bak
328 har 286*22 fram 278*19 bak

Fördelen med en 320 är att du enkelt kan uppgradera till en 328 motor om du blir sugen
på mer effekt. Uppgraderaing som inte syns men märks

Man får med enkla medel ur ca 220hk ur en 328 motor.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Besiktning med lättad bil?
4313 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande