Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech OptimumLap: förenklad fordonssimulering. Nu släppt! | 1, 2, 3 >> 86560 besök totalt |
Att veta om man behöver mer effekt, lägre vikt, mer downforce eller bättre däck och hjulupphängning på sin bil är en fråga som nog många på detta forum har frågat sig åtminstone någon gång. Att veta hur man bäst investerar sin tid och pengar blir för många en ren gissning. Fram tills nu...
Simulering av ett fordons prestanda har använts länge inom motorsport och bilindustrin. Med dessa verktyg kan tusentals olika lösningar utvärderas innan en enda del har tillverkats. Höga kostnader och komplicerade matematiska modeller har gjort det svårt för gemene man att dra nytta av dessa verktyg. För att visa att simulering inte behöver vara svårt och dyrt, har vi utvecklad OptimumLap. Genom att förenkla de matematiska modellerna av en bil till dess mest fundamentala delar har vi skapat ett simuleringsverktyg som är oerhört snabbt och lätt att använda. Vi har också valt att göra det tillgängligt till alla med ett attraktivt pris: gratis! Genom en förenklad matematisk model, en punktmassmodell, så approximerar OptimumLap en bil till en liten punkt. Genom att utsätta denna punkt för krafter så som downforce, däckskrafter och motorns drivkraft kan vi uppskatta hur snabbt denna punkt/bil kan ta sig runt en given bana. Jämförelser med loggad data har visat att trots dessa förenklingar så landar resultaten inom 10% från verkligheten. Detta gör OptimumLap väldigt användbart till "vad händer om..."-studier för att bättre förstå hur mer effekt, lägre vikt eller mer downforce påverkar en bils prestanda. Vår målsättning med OptimumLap är att detta ska öka förståelsen om vad som är viktigt för att få en bil att gå fort runt en bana. OptimumLap är för närvarande i en beta-fas, vilket innebär att mjukvaran fortfarande är under utveckling och en del buggar fortfarande finns. Några forummedlemmar har testat OptimumLap de senaste veckorna, men vi är nu redo att låta fler rejsianer testa mjukvaran. Vi uppskattar all feedback och kommentarer som kan hjälpa oss att förbättra mjukvaran! För att ladda ner OptimumLap: Gå till: http://beta.optimumg.com/signup Invite-kod: rejsa (det finns initialt 50 inbjudningar, först till kvarn gäller) [SLUT] Invite-kod: rejsa2 (vi har nu fyllt pa med 50 inbjudningar till!) [NYA 20 Aug] Jag har också satt ihop ett paket med några svenska banor till OptimumLap, som gör att ni kan simulera bilar på er hemmabana: http://downloads.optimumg.com/Swedis Om ni har några frågor, kommentarer eller vill dela med er av era resultat, posta här eller skriv direkt till mig: henning.olsson@optimumg.com _________________ Henning Olsson |
||||||||
Väl värt att kika på för er tekniskt nyfikna!
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Mycket spännande! Skriver upp mig för att ta en titt!
Vad är målet med slutprodukten, som Bosch lapsim fast bättre/enklare/billigare? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Verkligen kul!
Läste Racecar Engineerings artikel om Labsim för något nummer sedan och tänkte "åh, det skulle man haft tillgång till!" |
||||||||
Kul! Fungerar verkligen bra. Kan konstatera att lite downforce skulle göra klart mer nytta än mer effekt på min bil.
Finns det något sätt att importera verklig loggad data så man lättare kan se hur simuleringen förhåller sig mot verkligheten? _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||||||
Har väntat hela dan på att sätta sig bakom datorn för att ladda ner detta mycket intressanta program och då har invite koderna redan förbrukats. Går det att få tillgång till programmet på annat håll?
_________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||||||
Ungefär så. Vi vill visa att simulering inte behöver vara komplicerat. Visst finns det begränsningar med en så pass förenklad modell - men som vi säger "make it useful before you make it complicated". Samtidigt hoppas vi OptimumLap ska öka kännedomen om OptimumG och våra produkter/tjänster.
I dagsläget, nej. Däremot går det att exportera data från OptimumLap till csv (som kan öppnas i Excel), så det finns alltid möjlighet att validera på viset.
Jag har PMat dig en invitekod. Vi kommer fylla på med invite-koder allt eftersom, räkna med fler inom ett par dagar.
Johan, du får gärna skicka mig ett mail (henning.olsson@optimumg.com) eller ett PM, så får vi ta en titt på varför det inte funkar för dig! _________________ Henning Olsson |
||||||||
Inget mekk alls? Hade lite ont om tid men först skulle jag inst. nåt paket för att det skulle gå och sedan "rasade" installationen direkt och hänvisade till en .tmp fil Jag får kanske lägga någon minut till på det då _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Om det inte finns på burken så ska den säga till (och ev. valbart installera??) full .net4, dvs den här: http://www.microsoft.com/en-us/downl _________________ Magnus Thomé |
||||||||
jo den fick jag in och efter en omstart försökte jag mig på installationen igen men den ville icke, skall som sagt lägga lite mer tid på det ikväll, vekar helt klart vara en spännande applikation.
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
JAg fick det att rulla när jag körde igenom installationsen av net4 som fanns med i nerladdningen.. Programmet känns alldeles för lättanvänt, 99% av all mjukvara som används profesionellt brukar vara helt värdelösa vad gäller användarvänlighet _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Vi har nu fyllt pa med en ny invite-kod (i forsta posten).
Vill bara uppmana ni som testar att rapportera buggar, feedback, ideer (tryck pa F2 for att komma till formularet). Till ni som har problem med installationen, starta setup.exe istallet for OptimumLap.msi, pa sa satt ska alla .NET paket installeras automatiskt. Apropa att jamfora mot loggad data, jag jamforde loggad data fran en valkand bla BMW E36 M3 pa Mantorp ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Nagra observationer: - Da vi inte modellerar vaxlingtiden i OptimumLap kan man i plotten se hur stor pa verkan dessa har pa rakan. Andra orsaker till den stora skillnaden: Trotta hastar i den verkliga bilen, motvind pa rakan, trafik. - Apex-hastigheterna matchar ratt bra. - Skillnad i traction ut ur Mjolby-kurvan och upp over kronet. Kan delvis bero pa forare men ocksa pa det faktum att vi inte inkluderar hojdskillnader. _________________ Henning Olsson |
||||||||
Va f.... kör jag så långsamt? WTF! _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Detta verkar vara ett väldigt trevligt program som även en novice som jag kan använda!
Installerade på Win 7 64bit utan några problem! Håller på och försöker göra en bilprofil och har lite frågor/funderingar om däcks friktion. Detta är ju såklart väldigt varierande men undrar om ni kan göra en lista över lämpliga värden på ett par exempel däck, typ slicks, r-däck, gatdäck. Hur mycket påverkar bredd och profil? Med lite googlande hittade jag denna sidan. http://hpwizard.com/tire-friction-co Jag valde att använda 1.05 Jag kör med 205/50-16" Yokohama 032R Ligger jag för högt/lågt? EDIT: bara för att bekräfta, det är vrid på hjulen som skall in, inte motorvrid? _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||||
Dack ar bland det svaraste att modellera i simuleringar - vi har valt att forenkla det till en konstant friktionskoefficient.
Vettiga siffror for dessa ar: Gatdack: 0.7-0.9 R-dack: 1.0-1.2 Slicks: 1.6-1.8 Man kan alltid justera dessa tills dess att kurvhastigheterna (apex) matchar vad du har sett pa bana/loggdata. Du kan mata in vrid vid motor eller vrid vid hjulen. Transmissionsforluster beraknas enligt "Drive Efficiency". Sa om du har varden for vrid vid hjulen bor du satta "Drive Efficiency" till 100% da alla forluster redan ar "inkluderade" i din vridmomentskurva. Har du vridmomentskurvan fran tillverkare/motorbromsbank, kan det vara lampligt med en "Drive Efficiency" mellan 85%-90%. _________________ Henning Olsson |
||||||||
Racetech OptimumLap: förenklad fordonssimulering. Nu släppt! | 1, 2, 3 >> 86560 besök totalt |