Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimentionering bränslesystem
4 besök senaste veckan (3212 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Funderar lite på dimentioner och volymer:
Dels catchtanken; hur stor är lagom? Iom att jag tänkte dra in returen i den så kanske lite större volym är att föredra då de ge lägre temperatur på bränslet? ~3l kanske kan vara rimligt, mina spridare ger c:a 500cc/mm och de är 6st så de finns bränsle i cirka en minut då under max belastning.

Hur grova bränsleledningar är att föredra. Tänkte dra bränsleledningar och bromsrör inne vid kardantunneln. Får man ha bränslet inne i bilen så?

Tänkte sätta en regulator mellan catchtanken och den vanliga. Var hittar man någon lämplig?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Hittade en tråd där det diskuterats lite, finns även några till om bränslesystem

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6623&highlight=catch+tank

Själv så har jag gjort min catch tank med en volym på ca 3,5liter, men har inga speciella uträkningar bakom det, utan mest att det stämde bra i skuffen

Man brukar dra en lite större retur än tryckledning pga att returen ska vara fritt flöde. Men kan inga rikt mått, borde gå att räkna fram.

Hur man får dra bränsle rören kanske Gustaf Ulander vet??

Att sätta en regulator mellan catchtank och den vanliga diskuteras i tråden ovan..

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Funderar också på detta runt hur grov bränsleslang/rör som behövs.

Kommar att ligga på lite mindre spridare i början men vill dimensionera det riktigt från start för att slippa dra om det när effekten höjs.

Grundfakta är 5 st spridare och 5 bars tryck, pumpen kommer troligtvis att bli en Bosch 044:a som pumpar > 200l/h@5 bar, catchtank kommer att användas, storlek okänd.

Steg1-spridarna flödar ca 530 cc/min@5 bar vilket ger 2.65l/min.

Steg2-spridarna flödar 700 cc/min@5 bar vilket ger 3.5l/min, fast de kommer aldrig att flöda så mycket runt 600cc/min är mer realistiskt vilket ger 3l/min.

Så vad dimesnionerar man efter, jag tycker det borde bli pumpen eftersom den pumpar hela tiden, men hur ser formeln ut?

Finns det nackdelar (förutom priset) på för grov slang?

Tips på bra och billig bränsleslang/rör tas tacksamt emot.

Edit: Vad ska fuelrailen ha för diameter skulle också vara bra att veta.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371



var brukar ni sätta catchen? i skuffen eller under huven?

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Karlsson skrev:
Funderar lite på dimentioner och volymer:
Dels catchtanken; hur stor är lagom? Iom att jag tänkte dra in returen i den så kanske lite större volym är att föredra då de ge lägre temperatur på bränslet? ~3l kanske kan vara rimligt, mina spridare ger c:a 500cc/mm och de är 6st så de finns bränsle i cirka en minut då under max belastning.

Hur grova bränsleledningar är att föredra. Tänkte dra bränsleledningar och bromsrör inne vid kardantunneln. Får man ha bränslet inne i bilen så?

Tänkte sätta en regulator mellan catchtanken och den vanliga. Var hittar man någon lämplig?


Har du inte alltid tänkt att köra i ordentlig brandsäker overall ska du inte dra något bränsle i bilen. Bättre att inte dra det i bilen annars heller.

_________________
Roland Johansson
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Även banbilar har väl bränslesystem så det borde finnas lite mer kunskap om detta här...

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Skruva banåkabil
Dimentionering bränslesystem
4 besök senaste veckan (3212 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande