Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
74827 besök totalt
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350



Förtydligande tack:
7:2:1 Modifiering av framlyktorna är inte tillåten.

Vad innebär det mer exakt? Är det som på senaste TA att man inte får ta bort eller sätta luftintag i framlamporna?
Vad innebär det för oss som kör porsche 944 där varje racebil har tagit bort flip-flopp lamporna och kör med nedsänkta lampor med lock över?

Kvalar vi in i Pro för det?

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



GustafB skrev:
Två grejer jag tänkte på i SBF-reglementet.
1) Ska det inte stå något om dispansen som gäller hjälmar med HANS?
2) Det står att framlyktor är obligatoriskt även för Pro/Pro mod men på bilderna från första tävlingen hade de flesta en lykta borttagen och några bilar inga framlyktor alls. Vad gäller?


mer som undra över detta och vad gäller nästa år? fullt hans/hybrid krav i alla klasser och FIA godkänd hjälm och overroll?

Om man läser SBF krav på racing nästa år? eller är det fritt fram för vad som helst?

Jag har några kunder som undra och INGEN verkar kunna lämna ett besked

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



andreasEVO skrev:
GustafB skrev:
Två grejer jag tänkte på i SBF-reglementet.
1) Ska det inte stå något om dispansen som gäller hjälmar med HANS?
2) Det står att framlyktor är obligatoriskt även för Pro/Pro mod men på bilderna från första tävlingen hade de flesta en lykta borttagen och några bilar inga framlyktor alls. Vad gäller?


mer som undra över detta och vad gäller nästa år? fullt hans/hybrid krav i alla klasser och FIA godkänd hjälm och overroll?

Om man läser SBF krav på racing nästa år? eller är det fritt fram för vad som helst?

Jag har några kunder som undra och INGEN verkar kunna lämna ett besked


Hej Andreas,
Iår ser vi ganska mycket genom fingrarna så att vi kan få många som vill tävla utan att ruinera sig.
Vad gäller lampor så kan man söka dispans på mail Dispens_timeattack@live.se så skall det ordna sig för dig.

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Frågan kvarstå ju, vad gäller NÄSTA år inte detta året, gärna alla klasser med,

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Frågan kvarstå ju, vad gäller NÄSTA år inte detta året, gärna alla klasser med,

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



Fr.o.m nästa år gäller det som står SBF hemsida....sedan kommer vi att titta över allt i vinter hur det har fungerat o.s.v. Det kommer inte ske några större regeländringar inför nästa år som det ser ut nu iallafall.

MVH Ralph

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Timeattack_Sweden skrev:
Fr.o.m nästa år gäller det som står SBF hemsida....sedan kommer vi att titta över allt i vinter hur det har fungerat o.s.v. Det kommer inte ske några större regeländringar inför nästa år som det ser ut nu iallafall.

MVH Ralph


vilket innebär
Fia godkändhjälm
Hybrid/hans skydd
Overroll med märkning 2000
fia godkända handskar och skor
samt underställ fiagodkänt minst 2000

bättre och skriva det än och inte vilja erkänna det för det kosta en massa pengar för dom som ska vara med, men visst med den farten som det är kanske det är bra...

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



TA-PM 11 Säkerhetsutrustning
11.1 För svenska förare i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
Alla hjälmar som är godkända för Folkrace, Rally, Rallycross och Racing är tillåtna i TA.
Den hjälmvikt som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir mm.
Hjälm som har ett godkännande enligt ECE 22.05 och ECE/R 22.05 får användas i drifting.
Integralhjälm och hjälmburen interkom utrustning tillåts i TA
Om s.k. HANS-system används, vilket rekommenderas, ska hela systemet användas, d.v.s. hjälm, krage, stol och bälte.

Märkning ska göras av hjälmar som är skadade eller slitna på ett sådant sätt att de inte längre uppfyller kraven i SBF:s säkerhetsbestämmelser. Märkningen ska göras på hjälmar på båda sidor av hakbandet. Vit färg Volvo nr 189, (bättringsfärg för stenskott), ska användas.
OBS! Märkt utrustning får ej användas i något bilsportsammanhang.
11.2 Säkerhetsbälte skall vara av minst 4-punkts typ
11.3 Godkänd föraroverall för RA, RC eller RY. För samtliga overaller gäller att dessa är utformade och uppsydda så att den väl skyddar hela kroppen inkl. nacke, vrister samt handleder. Overallen får inte vara tvådelad. Det är absolut förbjudet att trycka reklam eller annan information direkt på tävlingsoverallen.
11.4 Underkläder ska vara av bomull eller ylle.
11.5 Skor och handskar av flamsäkert material är obligatoriskt.
11.6 Skyddsbur är obligatoriskt. Minikravet för TA-PM är någon av följande modeller: 253-9, 253-10, 253-11. Skisser på dessa finns på SBF's hemsida, Se FIA Appendix J Skisser på regelsidan för Racing (TR 5.8 Skyddsbur), eller enligt för bilklassen i RA-7 (Sportvagnsreglemetet 2.8.1 - 2.8.4 )
11.7 När FIA klassade stolar och bälten används accepteras att FIA:s åldersgräns inte uppfylls avseende sista användningsdag (se vidare Racing TR 5.6, TR 5.16).

Detta är saxat från PRO-MOD från SBF sida.

Mer finns här:
http://www.sbf.se/2012/06/28/enkla-tavlingsformer-time-attack/

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Henke_HJCC skrev:
TA-PM 11 Säkerhetsutrustning
11.1 För svenska förare i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
Alla hjälmar som är godkända för Folkrace, Rally, Rallycross och Racing är tillåtna i TA.
Den hjälmvikt som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir mm.
Hjälm som har ett godkännande enligt ECE 22.05 och ECE/R 22.05 får användas i drifting.
Integralhjälm och hjälmburen interkom utrustning tillåts i TA
Om s.k. HANS-system används, vilket rekommenderas, ska hela systemet användas, d.v.s. hjälm, krage, stol och bälte.

Märkning ska göras av hjälmar som är skadade eller slitna på ett sådant sätt att de inte längre uppfyller kraven i SBF:s säkerhetsbestämmelser. Märkningen ska göras på hjälmar på båda sidor av hakbandet. Vit färg Volvo nr 189, (bättringsfärg för stenskott), ska användas.
OBS! Märkt utrustning får ej användas i något bilsportsammanhang.
11.2 Säkerhetsbälte skall vara av minst 4-punkts typ
11.3 Godkänd föraroverall för RA, RC eller RY. För samtliga overaller gäller att dessa är utformade och uppsydda så att den väl skyddar hela kroppen inkl. nacke, vrister samt handleder. Overallen får inte vara tvådelad. Det är absolut förbjudet att trycka reklam eller annan information direkt på tävlingsoverallen.
11.4 Underkläder ska vara av bomull eller ylle.
11.5 Skor och handskar av flamsäkert material är obligatoriskt.
11.6 Skyddsbur är obligatoriskt. Minikravet för TA-PM är någon av följande modeller: 253-9, 253-10, 253-11. Skisser på dessa finns på SBF's hemsida, Se FIA Appendix J Skisser på regelsidan för Racing (TR 5.8 Skyddsbur), eller enligt för bilklassen i RA-7 (Sportvagnsreglemetet 2.8.1 - 2.8.4 )
11.7 När FIA klassade stolar och bälten används accepteras att FIA:s åldersgräns inte uppfylls avseende sista användningsdag (se vidare Racing TR 5.6, TR 5.16).

Detta är saxat från PRO-MOD från SBF sida.

Mer finns här:
http://www.sbf.se/2012/06/28/enkla-tavlingsformer-time-attack/


Det som efterfrågas är ju för 2013, när sbf inför hans som krav i alla klasser och grenar förutom folkrace pch grp e rally

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



Babbe skrev:
Henke_HJCC skrev:
TA-PM 11 Säkerhetsutrustning
11.1 För svenska förare i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
Alla hjälmar som är godkända för Folkrace, Rally, Rallycross och Racing är tillåtna i TA.
Den hjälmvikt som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir mm.
Hjälm som har ett godkännande enligt ECE 22.05 och ECE/R 22.05 får användas i drifting.
Integralhjälm och hjälmburen interkom utrustning tillåts i TA
Om s.k. HANS-system används, vilket rekommenderas, ska hela systemet användas, d.v.s. hjälm, krage, stol och bälte.

Märkning ska göras av hjälmar som är skadade eller slitna på ett sådant sätt att de inte längre uppfyller kraven i SBF:s säkerhetsbestämmelser. Märkningen ska göras på hjälmar på båda sidor av hakbandet. Vit färg Volvo nr 189, (bättringsfärg för stenskott), ska användas.
OBS! Märkt utrustning får ej användas i något bilsportsammanhang.
11.2 Säkerhetsbälte skall vara av minst 4-punkts typ
11.3 Godkänd föraroverall för RA, RC eller RY. För samtliga overaller gäller att dessa är utformade och uppsydda så att den väl skyddar hela kroppen inkl. nacke, vrister samt handleder. Overallen får inte vara tvådelad. Det är absolut förbjudet att trycka reklam eller annan information direkt på tävlingsoverallen.
11.4 Underkläder ska vara av bomull eller ylle.
11.5 Skor och handskar av flamsäkert material är obligatoriskt.
11.6 Skyddsbur är obligatoriskt. Minikravet för TA-PM är någon av följande modeller: 253-9, 253-10, 253-11. Skisser på dessa finns på SBF's hemsida, Se FIA Appendix J Skisser på regelsidan för Racing (TR 5.8 Skyddsbur), eller enligt för bilklassen i RA-7 (Sportvagnsreglemetet 2.8.1 - 2.8.4 )
11.7 När FIA klassade stolar och bälten används accepteras att FIA:s åldersgräns inte uppfylls avseende sista användningsdag (se vidare Racing TR 5.6, TR 5.16).

Detta är saxat från PRO-MOD från SBF sida.

Mer finns här:
http://www.sbf.se/2012/06/28/enkla-tavlingsformer-time-attack/


Det som efterfrågas är ju för 2013, när sbf inför hans som krav i alla klasser och grenar förutom folkrace pch grp e rally


Hej,
Som jag skrev tidigare så är inte det helt beslutat ännu p.g.a. vårt reglemente är ett förenklat som inte är färdigt. Sedan är det ju faktiskt väldigt viktigt att köra med HANS-skydd för sin egen överlevnad så man inte knäcker nackkotan...det vore mycket tråkigt om det skulle hända.
Så varför inte spara så man kan åka säkrare nästa år.

MVH Ralph

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Jag börjar ju snart bygga på min Rx7a som ska vara klar 2014.

Jag tänker ju byta ut motor från wankel till något annat skoj.

Om jag monterar motorn på originalplats och använder tillhörande låda får jag då
köra Club Challenge om jag uppfyller dom andra kraven?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



En RX med låt säga en LS-motor bör landa högre upp, köra med Robin och gubbarna. Bara gissning nu.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



B5254T4 skrev:
En RX med låt säga en LS-motor bör landa högre upp, köra med Robin och gubbarna. Bara gissning nu.


Det borde inte göra det om jag följer alla andra regler om lättning m.m.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Om du inte ändrar effekten borde de vara tillåtet regelmässigt. Men varför byta till en annan motor med samma effekt? Att smälla i en LS motor och ha 400hk eller turbo konvertera din befintliga hamnar du i PRO-MOD ändå oavsett.

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Precis min tanke, motorbyte bör innebära mer pulver och dra med sig andra balla grejer runt om.
Vad har du för onda planer ang motorval?

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Henke_HJCC skrev:
Om du inte ändrar effekten borde de vara tillåtet regelmässigt. Men varför byta till en annan motor med samma effekt? Att smälla i en LS motor och ha 400hk eller turbo konvertera din befintliga hamnar du i PRO-MOD ändå oavsett.


Nu är det inte samma bil
Håller på med en Rx7a nämligen som står utan motor.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



B5254T4 skrev:
Precis min tanke, motorbyte bör innebära mer pulver och dra med sig andra balla grejer runt om.
Vad har du för onda planer ang motorval?


Jag byter mest för att ha support och kunskap närmare med kolvmotor än Wankelmotorer.


Beror lite på vilken klass man hamnar,

Club challange så räcker det med 350-400hk
men hamnar man i Pro Mod så måste man ju sattsa på 650+

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Vad är det som gäller om man har båge? Har en heigo båge i bilen (se bild)


Om jag skruvar ur bågen får jag köra club challenge, om jag har den kvar får jag inte??

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Antonicracing skrev:
B5254T4 skrev:
Precis min tanke, motorbyte bör innebära mer pulver och dra med sig andra balla grejer runt om.
Vad har du för onda planer ang motorval?


Jag byter mest för att ha support och kunskap närmare med kolvmotor än Wankelmotorer.


Beror lite på vilken klass man hamnar,

Club challange så räcker det med 350-400hk
men hamnar man i Pro Mod så måste man ju sattsa på 650+


Trist om det blir den typen av effekthysteri inom Time Attack.. Av tiderna att döma behövs inga 650+ hk.. Väl inställda bilar med duktiga chaffisar kan köra samma tider utan monstereffekt, trodde de flesta skulle se det nu att effekten inte är nyckeln till låga varvtider.
Men det är klart, mer effekt gör sällan varvtiderna sämre

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Verkar verkligen som där är effekthysteri. Jag tycker att MOD-PRO ska vara mer begränsad i effekt/vikt. PRO skulle haft alla effekt monster och topp bilarna. Alla andra klasser inom bilsport har någon typ av effekt begränsning kontra vikt.

Sen borde säkerhetskraven på ex bur vara högre i MOD-PRO. Fullbur istället för halvbur.

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90



Henke_HJCC skrev:
Verkar verkligen som där är effekthysteri. Jag tycker att MOD-PRO ska vara mer begränsad i effekt/vikt. PRO skulle haft alla effekt monster och topp bilarna. Alla andra klasser inom bilsport har någon typ av effekt begränsning kontra vikt.

Sen borde säkerhetskraven på ex bur vara högre i MOD-PRO. Fullbur istället för halvbur.


Om man villtävla i en serie med effekt/vikt så finns det otaliga serier i Sverige.....detta är Timeattack och då SKALL det mesta vara tillåtet fast med hög säkerhet. Vad gäller krav och regler så ses det över just nu vad vi kan förbättra och förfina.
Henke.....bara att anmäla sig till Timeattack 2013, när anmälan kommer ut!!!!!

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
74827 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande