Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 43, 44, 45   >>
6 besök senaste veckan (240192 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Magnus Thomé skrev:
GustafB skrev:
Track day moms and dads


Kanonrätt tänkt kanske. Hoppeligen Är en naturlig fördröjning inbyggd i förloppet men inte omöjligt att gokart får ett uppsving de närmaste tio åren isf då. Känns inte som vi ser några tecken på detta än dock ?

Å andra sidan har jag aldrig fått något av mina barn att ÖHT bli intresserade. Massivt ointresse kan ju komma som en motreaktion på "det där tråååååkiga som pappa alltid håller på med"
Jepp!

Hårdrock + motorsport -> Bruno Mars + dans verifierat i mitt fall.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Om jag förstått det rätt så har antalet som tar körkort sjunkit drastiskt?

Det har kanske mindre bäring på framtida F1-förare som startar racingkarriären i femårsåldern typ.

Men en tjugofemåring som inte bryr sig ett smack om att lägga pengar på att ta körkort är nog svårare att locka till att följa till exempel standardvagnsracing. Jag har tyvärr inga siffror på hur stor procent som inte tar körkort numera jämfört med för 20-30 år sen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Magnus Thomé skrev:
Om jag förstått det rätt så har antalet som tar körkort sjunkit drastiskt?

Det har kanske mindre bäring på framtida F1-förare som startar racingkarriären i femårsåldern typ.

Men en tjugofemåring som inte bryr sig ett smack om att lägga pengar på att ta körkort är nog svårare att locka till att följa till exempel standardvagnsracing. Jag har tyvärr inga siffror på hur stor procent som inte tar körkort numera jämfört med för 20-30 år sen.


Jag tror tyvärr att bilintresset har sjunkit och det tillsammans med det "gröna" tänket som finns idag påverkar. Sen kanske dom som inte ens tar körkort aldrig skulle blivit racingstjärnor ändå..

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

S Agartsson skrev:
.... Sen kanske dom som inte ens tar körkort aldrig skulle blivit racingstjärnor ändå..


Tänkte mest utifrån entusiastiskt åskådarunderlag och inte förarmaterial.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Angående SBF pressmeddelande om samtal mellan STCC och TTA!

Vist vore det bra om de kommer överens men hur ska det gå till. Jag kan tänka mig att bägge serierna lägger stor vikt i att vara bäst och störst. Att ha de största teamen, bästa förarna, störst sponsor och bästa samarbetes partners. Helt enkelt det som skapar förutsättning till en Elit serie och Elit satsning!

Om inte skulle ex TTA vara en supporterklass till STCC för länge sedan. Eller varit huvud klassen med gamla STCC som supporterklass under sig!

Grund problemet är väll att bägge vill vara störst för att kunna elitsatsa, bli bäst och möta de bästa! Kan de finnas en möjlighet att de enas om att de bägge är störst och huvudnumret tillsammans eller att den ena klassen erkänner den andra som huvudnummer och störst ?

Om jag skulle gissa så vill ingen part vara den som säger nej och vill inte framstå som motvalskäring. Utan de kommer säkert prata länge och göra vad dom kan utifrån sina egna ståndpunkter

_________________
Bosse Isaksson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har skummat lite...och har ingen klar tanke var jag står i diskusionen.
Sedan kanske jag inte är helt representativ som motorintreserad.

Jag titta lite förstrött på STCC och TTA på TV. Men skulle aldrig gå på en tävling.
Är live racing så kul att titta på överhuvud taget ? när man kan se detaljerade sändningar på TV.
Att det tex. är tillåtet att trycka av en motståndare, bara för att han ligger på utsidan är obegripligt.

CamaroCup skulle kunna bli hur bra som helst. Men dom åker ju bara efter pacecar hela tiden.

Däremot sitter jag som klistrad vi Nascarsändningarna. Där finns allt.
På plats kan man följa sina förare via radio mm. Tittar man på TV kan man få samma sak via datorn.
Förare som misslyckats, kan köra upp sig via frivarv vid gulflagg, strategi mm.
Spänningen släpper aldrig. Det finns alltid en chans att placeringarna ställs på ända....och din hjälte vinner fast han varit inne i depå och tejpat ihop bilen.

Som förare/mekaniker och teamägare tittar jag inte ens på dom race jag är på.
Man följer skiten på datorn...räknar och planerar.

Vi är Sveriges vinstrikaste temam i år. Men att vi skulle börja åka TTA om enklare former av racing skulle upphöra.....nää...knappast.

Jag tror man får titta på hur sammhället har förändrats i en rasande fart.
Bara för något år sedan skulle det vara omöjligt att en förare begär bärgning via sin mobiltelefon i realtid.....som hände på vårat senaste race...

Kanske man ska digalisera hela skiten. Låt fansen följa sina favoriter via en massa kameror och radiokominikationer, som man kan välja själv....
Se till att ALLA sponsorer blir synliga hela tiden.

Dom som sedan orkar åka och titta live, kan få gå in gratis.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Jag tror att man måste ha lite olika förhållningssätt och approach när det gäller rekrytering till elit respektive bredd/gräsrotsracingen.

När det gäller breddracingen så är inte trackday något negativt då det väcker allmän intresset för racing.
Det man missat från flera håll med SBF i spetsen är att nyttja tillfället att på plats profilera och rekrytera till nästa steg, dvs breddracing. Klubbar och gräsrotsserier gör detta i viss mån men det har stor utvecklingspotential.

Hade man varit på tårna från början och "guidat" trackdayåkarna genom rådgivning och förevisning av breddracingen istället för att som nu låta trackday-verksamheten växa utan åtgärd.
Många bilar byggs efter eget tycke och smak men samtidigt bort från befintliga reglementen. En enkel åtgärd hade varit att göra sig tillgänglig på trackdays och ge vägledning i modifieringarna på den enskilda bilen och vilken klass/serie som bilen kan passa in i FÖRE modifieringarna gör att enskild bil inte passar in någonstans om ägaren senare vill börja tävla. Tex om du bygger si eller så så kan du köra i XX klubbserie. Helt enkelt öka medvetenheten om vad som finns runt hörnet när föraren blir sugen på nästa steg.
En liknade strategi med att profilera karriärsmöjligheter inom funktionärsidan hade sannolikt också givit resultat, då intresset finns för motorsport men kanske inte finanser eller intresse initialt för att själv tävla.

När det gäller att bygga upp en bredare bas av förare av yttersta (internationell) elit så tror jag tyvärr att man parallet med redan påbörjat måste börja bygga från grunden och betydligt mer långsiktigt, kanske med en tidslinjal på upp till 20 år innan man kan förvänta sig ett resultat.
Som det är nu så hoppas man slumpmässigt på en ny Ronnie Peterson skall dyka upp, som man sedan bygga intresset kring. Kommer ingen ny Ronnie så finns det inte heller något att bygga på.
Att gå in halvvägs på tidslinjalen med satsningar på tex SBF fixerade intresse för Formel Renault blir alltför selektivt (pengar styr, inte kvalitet), bättre då att bränna krutet på att slussa ut i internationell miljö.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



MrBosse skrev:
Angående SBF pressmeddelande om samtal mellan STCC och TTA!

Vist vore det bra om de kommer överens men hur ska det gå till. Jag kan tänka mig att bägge serierna lägger stor vikt i att vara bäst och störst. Att ha de största teamen, bästa förarna, störst sponsor och bästa samarbetes partners. Helt enkelt det som skapar förutsättning till en Elit serie och Elit satsning!

Om inte skulle ex TTA vara en supporterklass till STCC för länge sedan. Eller varit huvud klassen med gamla STCC som supporterklass under sig!

Grund problemet är väll att bägge vill vara störst för att kunna elitsatsa, bli bäst och möta de bästa! Kan de finnas en möjlighet att de enas om att de bägge är störst och huvudnumret tillsammans eller att den ena klassen erkänner den andra som huvudnummer och störst ?

Om jag skulle gissa så vill ingen part vara den som säger nej och vill inte framstå som motvalskäring. Utan de kommer säkert prata länge och göra vad dom kan utifrån sina egna ståndpunkter


Befintliga supportklasser kan säkert samsas och köra inom respektive promotor (STCC AB vs TTA grundarna/teamen och banägarna), dock mindre sannolikt att huvudklasserna STCC/NGTC klassen och TTA klassen kör på samma bana samma helg om inte ena underordnar sig den andre.

Den troligen olösbara frågan är:Vem skall vara promotor?
Lösningen blir sannolikt att ena slukar den andre, villighet till diskussion hänger troligen bara samman med egna finansiella muskler och SBF slutliga tilldelning av status (SM, JSM, RM osv) för enskilda klasser.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Magnus Bengtsson skrev:

villighet till diskussion hänger troligen bara samman med egna finansiella muskler och SBF slutliga tilldelning av status (SM, JSM, RM osv) för enskilda klasser.


Så kan det ju vara!

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

När det gäller konflikten är väl tyvärr risken stor att det är personligt. Och det riskerar göra det betydligt svårare än om det "bara" var tuffa verksamhetsfrågor. Men de är ju inte tonåringar längre så hoppeligen tar sig alla i kragen och ser förbi vad de uppfattar som oförätter eller vad det nu kan vara.


EDIT: Jag kan ju ha fel, en såndär typisk internettyckargrej. Men nog får jag ändå känslan av att det gått personliga troll i frågan...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Björn skrev:
Ärligt talat är det jävligt trist att se racing som oinsatt.
Så är det.

Det jag kan tänka mig (och som nämts i olika samanhang) som kan locka gemene man att gå på racing ändå är:
- Stjärnor/hjältar/profiler (...men det verkar långt till en internationell stjärna)
- Tydligt spektakulär racing, rök, ljud, action (Camaro Cup ?)
- Samarrangemang med annat som bevisligen drar folk, typ Gatebil
- Engagemang för ett lag eller liknande

Det sistnämda kanske teamen kan utveckla mer med t ex lokalanknytning så att de kan engagera på ett liknande sätt som en lokal fotbollklubb gör.
Då ökar chansen att folk utan stort racingintresse åker och hejar på "sitt" team och "sina" förare.

_________________
Johan Lekås
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



ButterflyRacing skrev:

.....Dom som sedan orkar åka och titta live, kan få gå in gratis.


Lite nytänk! thumbs up
Jag saknar dessutom lite bakgrundsinformation om varje team/förare, analyser inför varje race osv. Det är ju nått man skulle kunna förmedla på webben också.
Frågan är hur affärsmodellen ser ut, kommer 95% av intäkterna från biljettförsäljning och 5% TV, ja då är det kanske svårt att införa. Nån som vet hur det ser ut på ett ungefär?

Magnus Thomé skrev:
Jag kan ju ha fel, en såndär typisk internettyckargrej. Men nog får jag ändå känslan av att det gått personliga troll i frågan...


Jo så är det nog, det dubbelt tråkiga är att det känns som det smittat av sig lite på "race fansen".

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Magnus Bengtsson skrev:


Befintliga supportklasser kan säkert samsas och köra inom respektive promotor (STCC AB vs TTA grundarna/teamen och banägarna), dock mindre sannolikt att huvudklasserna STCC/NGTC klassen och TTA klassen kör på samma bana samma helg om inte ena underordnar sig den andre.

Den troligen olösbara frågan är:Vem skall vara promotor?
Lösningen blir sannolikt att ena slukar den andre, villighet till diskussion hänger troligen bara samman med egna finansiella muskler och SBF slutliga tilldelning av status (SM, JSM, RM osv) för enskilda klasser.


OM STCC och TTA körde en gemensam racehelg skulle de kanske kunna anspela lite på konflikten istället för att en klass ska underordna sig den andra. Typ "STCC vs TTA: The final showdown" om man tänker lite överdrivet amerikanskt

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Bara en liten fundering:
Om TTA/STCC är elitserien, vad är då allsvenskan? Vad är division 1?
Är det deras supportserier för resten är "bara för det är kul"?

Finns det en stege att klättra på?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



S Agartsson skrev:
Finns det en stege att klättra på?
Lika lite seriesystem/stege som det finns i tex friidrott.
I grunden en individuell sport där du samlar meriter för att få spons och försöker kämpa dig till att få vara med i tävlingsformer med hårdare och hårdare motstånd.
Men Racing är ju inte lika lättmätt som 100m slätt (som ju har en global, väldigt simpel måttstock för världsrekord etc).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



S Agartsson skrev:
Bara en liten fundering:
Om TTA/STCC är elitserien, vad är då allsvenskan? Vad är division 1?
Är det deras supportserier för resten är "bara för det är kul"?

Finns det en stege att klättra på?


TTA tänker i banorna av en stege. De stödjer någon gokartserie, vilken vet jag inte då jag inte satt mig in i det. Men jag såg något resultat på deras nyhetssida för ett tag sedan. De unga gokartförarna ersätter gridgirlsen, så de kan komma nära sina stjärnor.
Nästa steg är tanken att trofeo abarth ska vara för att sedan kliva vidare till elitserien, kanske via radical på vägen?
Att vinnarna i supportklasserna och även valfri förare som teamen väljer ut själva får testköra tta-bilarna innebär att TTA tar vid där SBF misslyckades med en klar stege. Nu ska det bara göras om med formelbilar också, så kan vi odla Ronnie Petterssons på löpande band.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vilket F1 stall vill ha en svensk förare med endast 9 miljoner landsmän? Mycket bättre att odla fram en indier/ryss som massor av miljoner hejar på och få att dricka dricka redbull eller så.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Björn skrev:
Vilket F1 stall vill ha en svensk förare med endast 9 miljoner landsmän? Mycket bättre att odla fram en indier/ryss som massor av miljoner hejar på och få att dricka dricka redbull eller så.

Finska förare har endast 5.4 miljoner landsmän och det verkar ju gå bra? Men det är klart, svenskar är väl inte direkt kända för att gå man ur huse med metspön och flaggor för att heja på sina morotportstärnor?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



I Finland har man SISU, det funkar och har SIÅSÅ och det funkar inte.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Fredrik Nyström skrev:
Men det är klart, svenskar är väl inte direkt kända för att gå man ur huse med metspön och flaggor för att heja på sina morotportstärnor?
Det är ju däråt vi ska sträva (om vi vill bredda basen/acceptansen). Se till att Motorsporten generellt inte fortsätter att vara ointressant i den breda massans ögon.
Speedway är inte så intressant (tycker jag), men det är show och enkelt. RallyCross är en rejäl cirkus, men publik och sponsorer finns, och inte bara för eliten. Det är väl samma för DragRacing.

Blir cirkusen tillräckligt stor så kan tom långlopp vara publikdragande (LeMans, VLN, ...). Men det gäller ju att cirkusen rör sporten (och helst på ett positivt sätt), att bygga tivoli/shopping vid banan fungerar ju sådär, tom vid ringen.

Jag fattar fortfarande inte varför Svenska Rallyt står ut som en enorm avvikelse i svensk motorsport, varför skulle det inte kunna gå att få till liknande engagemang/acceptans inom racing?
Gatebil och RallyCross i Höljes, är det nån större skillnad? Den ena hanteras som nåt katten dragit in och den andra omfamnas...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



S Agartsson skrev:

Är det deras supportserier för resten är "bara för det är kul"?


http://ttagroup.se/2012/01/24/elitserien-i-racing-lanserar-tta-junior-program/

_________________
Martin Öberg
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 43, 44, 45   >>
6 besök senaste veckan (240192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande