Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2012-08-25 Mantorp TIME ATTACK
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14812 totalt)
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Ligger nu i soffan och är helt död efter en helt underbar dag på Mantorp.

Så upp med bilder och filmer nu

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



ök, jag väntar och väntar.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Vad blev det för tid Antonic?

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767













Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Lennart skrev:
ök, jag väntar och väntar.


Har skrivit en lång rapport som kommer ut i dagarna, behöver lite bilder nämligen.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Erajk skrev:
Vad blev det för tid Antonic?


Tiden blev 1:51.878
Då med dubbla konpartier på rakan.

Inte alls nöjd och hade hoppats på under 1:50!
Men regnet förstörde allt på eftermiddagen.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Ni hade ju så mycket som 2st chikaner på långa rakan och 1st på start/mål rakan så väldigt svårt att uppskatta vad som är bra tider tyckte jag

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461




_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

sigge

_________________
Magnus Thomé
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Agree, årets mest oväntade!

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Snart klar med rapporten om Mantorp men hittade denna bild och
är det inte bara jag som tycker det är tråkigt när man kommer ifatt och folk inte flyttar på sig






_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Saxat från våran projektråd OCH DETTA ÄR ONTOPIC



Fredag:

Allt var packat och klart, ingen stress och inga fälgar som skulle torka denna gång hehe.
Måste säga att på kvällen pirrade det allt lite i magen och man var väldigt spänd inför
dagen som skulle komma.

Det hoppade på många förare i sista stunden och bara i Club var vi 6st!!


Innan Race:

När man kom till Mantorp runt kvart över 7 så var väldigt många bilar redan där och det dröjde inte länge innan flera kom och måste säga att detta är på väg att bli något riktigt stort.

Det är inte bara antal bilar utan stämningen är kanon, alla är glada och hjälpsamma!
Ingen behöver känna sig utanför och behöver någon något så löser man det ihop.

Bilen var betydligt mera förbered och så även jag denna gång.
Mera verktyg och bättre koll på t.ex däcktryck m.m.

Trackdaypass:


Dax att åka ut för första rundan idag och även denna dag på en ny bana för mig.
Många av konkurrenterna har kört innan så dom har visst övertag, därför var det viktigt att komma ut direkt och öva öva öva.

Därför började vi köra några varv innan Warmup.

Allt känns faktiskt helt kanon och lär mig banan för varje varv.
Åker sedan in till depån för 15min nedkylning före" Club Warm Up"

Warm Up:

Dax för att sätta lite bättre tider och jakten var igång.
Väldig trafik på banan och fick aldrig till flytet eller hastigheten.

Tyvärr ligger jag långt ifrån och sätter en tid på:
1:53.627.
Närmaste är Henrik på 1:53:081 och Helene som tog tiden 1:48.937

Inget mera att tillägga utan grymt taggad för träningen!


Training:

Började med att kolla luften och den håller sig bra nu och gjorde bara mindre justeringar.
Känner mig grymt taggad och ut på banan igen, denna gång går det mycket bättre och
får en känsla av att detta är betydligt snabbare.

Och sätter tiden 1:51.878 som jag är mycket nöjd med.
Är på 8e plats av alla 14 i Club och Clubchallange.
Så helt okej dock är det över 5.5sek ner till Helene, dock så kör hon med R-däck, 4wd och säkert 100-150hk mera.
Men väldigt roligt att jaga tiderna


Lunch:
Vi tar det lite lungt efter träningen och jag och Henrik går och käkar, men precis innan vi går så öppnar himlen sig och det bara vräker ner regn.

Lunchen var en god potatisgratäng med kotlett, helt underbart att TimeAttack teamet fixar mat åt oss.

Lunchen går fort och jag går igenom lite hur det gått på filmerna på "training och trackday"
Bestämmer oss för att göra oss klara till Trackdayen då vi vill ha erfarenhet då det regnar.

Trackday:

Ut i blötan och satan vad hal bilen känns, har känt att det överstyr lite väl mycket på asfalten MEN nu är det som att åka på is.
Däcken biter inte alls och baken går ut i tid och otid.
Hinner inte ett varv förens jag spinner ut i gräset och är inte många cm eller kanske mm från att köra in i räcket.

Gillar inte att köra så hårt i blött väglag och denna händelse hjälpte inte direkt hehe
In en snabbis i depån och kollar läget och allt ser bra ut så bara köra ut igen och träna.

Kör några varv till men bilen är nästan okörbar för finns absolut inget fäste alls bak.

Kollar på tiderna sjunkit till näst sista plats på 2:22.773 och får lite panik då det inte är långt till kvalet.

Kval:


Dax för kval och har hunnit torka upp lite men fortfarande blött i stort sett överallt.

Kan dra på mera på rakorna och lustigt nog konerna funkar rätt bra men kurvorna helst dom som är lite längre släpper bara hela tiden.
Inte alls nöjd med hur tiden 2:12.398 och trodde att detta var över.

Är så nyfiken så springer nästan till Ralph för att kolla hur det gick och tro det eller ej så
är jag med i finalen!
Skitskoj och hoppet känns dock litet för pallplats men det klarnar upp och börjar torka.

Trackday
Åker ut direkt på trackdaypasset och känner att fästet börjar hitta tillbaka men ut på strippenrakan så åker det brett väldigt brett hehe

Kör bara några varv så allt ska funka till finalen.
Men landar på 1:55.967 i alla fall.



Final


Fan nu börjar det pirra lite när man står där på Lineupen och ska ut.

Kör ut och då det är så många som ska ut på banan så hinner dom snabbare bilarna redan komma ifatt och tyvärr sabbar det mitt varv, gör ytterligare 3st varv och landar på 1.55 tider på alla och har svårt att hitta fäste och lite trångt gör att jag inte får till det bra.

Dock har jag testat lite andra spår i kurvorna och det känns väldigt mycket bättre men ändå verkar tiderna inte riktigt stämma överens av känslan man får.
Dock gör ju problemen på banan att tiden inte är så bra som jag vill.

Helt plötsligt är det gulflagg av någon anledning och 3 varv senare så är det på G igen.

Då jag har känslan att jag inte fått något riktigt bra varv så går jag nu all in och måste sätta ett bra varv, då solen legat på under dom 7min som gulflagget var och jag tog lite extra chansningar så känns det bra, fortfarande brett ut på långa rakan och drar på så gott det går i kurvorna även att det går lite på ställ i vissa svängar.

Kommer ut tight på målrakan och ser målflaggan hissas och går verkligen All in och rundar första konan för att sedan ta målgången så snabbt som möjligt med ställ genom resterande koner hehe.
Detta har man lärt sig av rejsas grundare Magnus Thomee att så kan man göra om det är sista varvet hehe

Trodde dock inte att det skulle räcka men när Micke aka Drew kom och gratulera till 3e platsen och tiden 1:52.758 så blev man riktigt glad.



Så slutade på tredjeplats och såhär i efterhand så borde jag tagit andraplatsen.
Men fästet fanns inte riktigt som det gjorde på förmiddagen och utvecklades inte i den takten som jag borde.

Men slutade i alla fall 3a och kom på 2a plats i hela serien vilken var riktigt skoj.
Så enormt sjukt taggad för nästa år!

Måste tacka Micke, Ralph och Robin med flera för dom lagt ner så enormt mycket
pengar, tid och engagemang på detta och startat denna Time Attackserie.

Känns faktiskt som nästa år kommer det slå igenom och man får vara på hugget
om man ska ha någon plats för tror nog att alla kommer komma tillbaka som tävlar iår
och ser man på hur många byggen som byggs just nu för Time Attack så tvivlar jag inte en sekund på att denna sport kommer bli något alldeles speciellt.


_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7720



Kul med racerapport .

TheMicke_J : Min kritik tidigare i tråden kom innan jag visste att pro inte kör med koner på rakan.

Kul att det växer, får återkomma nästa år om det finns tid !

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Alla inlägg i frågan om konhinder plus och minus är utsplittade till egen tråd. Det är en diskussion som absolut är värd att ta, det är inte svart-vitt. Jag ska skriva lite hur jag ser på det i den tråden. Det är både säkerhetsaspekter, men även "politiska" vilket inte alltid bara går att trolla bort för att man vill det.

Alla fullständigt onödiga syrliga och småirriterade inlägg i tråden hamnade där också men jag ska sätta mig nu och radera alla de för den sorten är inte okej på Rejsa. Jag har verkligen hellre andra saker för mig än att städa sånt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Några bilder från club*-finalen.










_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
lego
Jönköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 84



Skönt, trodde ett tag jag hade hamnat på Zatzy (ta inte illa upp någon nu, men stämningen här brukar vara ett snäpp bättre)

Riktigt kul dag och blir spännande med tiderna live i telefonen under varje pass medan man ser bilarna svischa förbi.

TimeAttack är här för att stanna verkar det som!

_________________
Jon Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Jag var på Sviestad och skulle egentlgen inte kunna komma till finalen. Men det var väldigt lugnt på Sviestad så när det var lunchdags så kollade jag lite om jag kunde sticka. Jag tänkte ta ett långskott och kolla med Ralph om det gick att komma till Mantorp och köra. Och det funkade Jag skulle hinna lagom till att esikat bilen och sen köra på kvalet. Det hade börjat duggregna på Sviestad när jag stack därifrån och ner mot Mantorp började det regna riktigt ordentligt. Jahaja, Michelinare på är ju inte en höjdare och Mantorp verkar inte ha nedre gräns för hur halt det kan bli (vilket alla ni som körde i lördags är varse )

Tejpa fast transponder ut och prova.... eeehhhrmmm.... jag menar... ut och HALKA. Jösses. Men det är ju lika för alla, eller snarare fyrhjulsdrift hade ju suttit fint Ni som körde i Proklasserna måste haft fullt upp Gå vidare till finalen i Club fixar jag iaf.

Under finalen torkar det upp riktigt bra även om chikanen aldrig blev torr. Mycket drifting som vanligt alltså Tycker jag har bra tempo men får en smärre chock när jag efteråt ser tiden sigge vann med Grattis! Det hade jag aldrig kunnat komma i närheten av hur mycket jag än försökt thumbs up thumbs up thumbs up Att jag var en halv sekund efter Wembo och hans GT-R kändes lite mer irriterande, hade jag kanske kunnat kapa sex tiondelar om jag varit lite mer fokuserad? Ingen som vet, grattis hursomhelst thumbs up

Svänga är kul Skitkul att snacka med dig som körde Seat Ibizan, du provade första gången och guuuuu va du blev fast i träsket redan på första försöket Känns som du kommer dyka upp på banan nästa år thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Du då Magnus, får vi se dig köra rubbet nästa år? Vore riktigt roligt!

Vi hann aldrig prata klart om coilovers och dess olika varianter.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



lego skrev:
Skönt, trodde ett tag jag hade hamnat på Zatzy (ta inte illa upp någon nu, men stämningen här brukar vara ett snäpp bättre)

Riktigt kul dag och blir spännande med tiderna live i telefonen under varje pass medan man ser bilarna svischa förbi.

TimeAttack är här för att stanna verkar det som!


Samma här satt på amigo hela tiden för att se om det blev några låga tider körda i PRO och PRO mod, ja nästa år verkar bli stort/större man ser ju bara på Mantorp va det ökade i antal anmälda

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
NKM-Victor
Sundbyberg
Här sen Mar 2010
Inlägg: 141



Mer bilder och FILM sökes Filmer från regnkörningarna? hoho

Kalasfina bilder och filmer hittills !

Mvh

_________________
Victor Lennman

NKM RACING TEAM
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Bilder från pro*-finalen.








_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Eftersnack
2012-08-25 Mantorp TIME ATTACK
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande