Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 45, 46, 47   >>
37 besök senaste veckan (648893 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Blev ju inte snyggt för fem öre med bakhjulsflytten... de borde ha utgått från en Boxster de också

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
@Henrik: Sådär 40 år senare är det lätt att vara efterklok

Imorgon kommer ID-beviset från SFRO. Där kommer det står "Fabrikat: Bubster" och "Årsmodell: 2012". Rubriken i min tråd är nu uppdaterad med detsamma. Årsmodel 2012 betyder givetvis inte att bilen kommer lämna garaget i år.
När jag har ID pappret är det dags att skicka iväg allt för ursprungskontroll hos transportstyrelsen...

I garaget står det inte still heller. Det har varit mest små plåtjobb som inte syns som det här:

(Plåten mellan bubblakaross och bur.)

... och en del funderande kring värmepaketet och torpedväggen, vilket ledde till att jag ville provmontera instrumentbrädan.

Det sitter fortfarande 15mm för långt bak, men jag närmar mig. Att bygga bur låter så enkelt: "Bara att svetsa i några rör...", men sen skall man borra en massa stora hål i inredning och allt möjligt.


När brädan är på plats lovar jag att jag kommer lägga upp en bild med mätare och ratten på plats. Det kommer blir najs.

_________________
Citera
Rimfrost
Essvik
Här sen Aug 2012
Inlägg: 10



Ser redan najs ut thumbs up

Bra jobb. Följer med spänning denna tråd.

_________________
Per Rimnell
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Rimfrost skrev:
Ser redan najs ut thumbs up

Bra jobb. Följer med spänning denna tråd.


+1 thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Lillen skrev:
Rimfrost skrev:
Ser redan najs ut thumbs up

Bra jobb. Följer med spänning denna tråd.


+1 thumbs up


+1 thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



oje skrev:



När brädan är på plats lovar jag att jag kommer lägga upp en bild med mätare och ratten på plats. Det kommer blir najs.


När jag ser den brädan så vill jag ha en i samma men i ett annat svart ädelt ämne.
Samarbete?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Frallan2 skrev:
När jag ser den brädan så vill jag ha en i samma men i ett annat svart ädelt ämne.
Samarbete?


Jag vill också har det klädd i ett svärt ädelt ämne, men tänker på läder. Jag försöker bygga så original som möjligt, vet du.
Du får gärna låna brädan i några månader för avgjutning. Tyvärr har jag redan kapat sönder brädan och då blir det en hel del extra jobb innan avgjutning.
Som du säkert redan vet har Remmele ett liknande i-bräda i rätt material, men det är kanske inte så lockande att beställa något därifrån ?

_________________
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Remmele...jag kollar.
Försökte med CSP och de hade ju ett utbud men inget i CF.


Tack!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



oje skrev:
Jag försöker bygga så original som möjligt, vet du.


Kul kommentar hehe!!

Gott att det går framåt

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Givetvis är Frallans bubbla mer original än min.
Tanken är att min bil skall ser ut som om den hade byggds på 70 eller eventuelt 80 talet.

Med tanke på det är spakarna väldigt opassande.


Bubblaspakarna har jag kvar så någon vacker dag byter jag kanske till mer "original". Just nu och några år framåt duger Boxsterdelarna.

_________________
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Olaf,
How is your English?
If you can read and write, I think I can introduce you to Jason who wrote to me today.

Som sagt, om din engelska är dålig så ska jag introducera dig till Jason som vill ställa lite frågor.
Vänta bara tills du hör vad han har för frågor, och varför......

Go ahead Jason. I did the intro.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Volkdent

Här sen Aug 2012
Inlägg: 5



Hi Olaf,

Just found your thread from a post on mine, I'm doing the same thing in California. I think these will all be different, but a big question for me is, where does the seats and steering wheel end up? Why did u need to change the steering column location?

Thanks Olaf,

Jason

Here is my build;

http://germanlook.net/forums/showthread.php?p=84466#post84466
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Awsome project you got there thumbs up

The pedals in the Boxster are about 15cm furter back compared to where they sit in a beetle, so you are gonna sit 15cm further back. That is no problem since everything in the Boxster interior is moved 15 cm back. If you are tall (I am 197cm) and the seat has contact to the rear fire wall your head will be besides the B-pillar.
The steering column is moved 2-3cm invards to match the seating position, but still ~5cm further out than the beetle steering column. The mid tunnel in the Boxster is wider than the one in a beetle wich means the seats are moved to the outside a litte compared to the beetle.

The biggest problem you will have with your narrow hood is to "hide" the front suspension top mounts. I lowered mine 3cm to fit them under the hood and fenders. The austrians (www.bugster.at also building on a 1303) widened the hood 2cm to fit the original suspension.

Let me know if you need further dimensions or pictures.
I know some parts are a bit overdimensioned, but its easier to pass all the regulations here if you build with some extra safety margin.

I am looking forward to see more pictures from your build.

_________________
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Told you Jason....I am pretty proud of that most Swedes are bi-lingual.
This is now extra spice. Cooool.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Kul att det går framåt! Jag får öka på lite så jag kommer ikapp!
Du ligger ju en SFRO bes före....

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Frallan, I agree with you that most swedes speak english, but i am not a swede

Gustaf: Roll out måste ju räknas som att du ligger före. Hur som helst, nu blir det förhoppningsvis slutspurt och ett tät race till BugRun.

Nu kommer äntligen bilderna jag lovade i början på veckan.
Givetvis satt jag hela kvällen i garaget och körde varv efter varv på Nordschleife.

251km/h i slutet på Döttinger Höhe är helt OK för en gammal folka, men lite extra ladd hade inte skadad...


Back to reality


En förarmiljö jag kommer att trivas i !



_________________
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



oje skrev:
Frallan, I agree with you that most swedes speak english, but i am not a swede
]


Wow, I can think of many comments to that but I will refrain. Maybe just ask the obvious; what citizenship do you have?
Myself I have a Swedish passport, born in Sweden but had a Finnish citizenship for 14 years prior to becoming Swedish.
Mom is from the Swedish North, dad is a bloody mix, born in Estonia....Russian and German ancestors
My surname is Reichel....pretty much German.

Sorry everyone for that egoistic off topic. Just had to.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
100% german engineering in this thread.

EDIT:
95% is probably more correct..
I got a taiwanese coilover kit, italian steering wheel, swedisch turbo manifolds, japanese turbos...

_________________
Citera
Volkdent

Här sen Aug 2012
Inlägg: 5



Where did u get the headers from? How much? I was thinking of just modifying the the eBay Chinese stainless ones, but those runs look shorter.

Jason
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Ett helt fantastiskt bygge!!! Tittade i tråden idag efter tips från en kompis, och vilken tur jag fick tipset. En mycket trevlig tråd, och åter igen, ett fantastiskt bygge. thumbs up Lycka till med fortsättningen, det kommer bli skitbra!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Roligt att tråden sprids - lagom innan uppstart.

Jason, the manifolds are custom built by a guy in the north ( ajdén ).
He takes ~1000$ for a six cylinder manifold. Not sure what he would need to build a copy of mine.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 45, 46, 47   >>
37 besök senaste veckan (648893 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande