Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Triumph gt6 1969 - Till salu
1, 2, 3, 4   >>
20 besök senaste veckan (52372 totalt)
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Tänkte det var dags att dela med mig av mitt lilla projekt. Inte mycket att komma med här bland alla fantastiska bilar och byggen, men jag tycker antalet Triumphar är för lågt. Nu har jag i alla fall dubblat antalet.

Vi börjar med en bild. Jag fyller på med mer info om vad jag gjort, vad jag tänkt göra och fler bilder vid ett senare tillfälle.



_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jävligt bra start thumbs up

Välkommen ut ur garderoben!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Underbar bil

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Matts Persson
Karlstad
Här sen Aug 2006
Inlägg: 15



Now we are talking!! thumbs up thumbs up

Ge oss mer bilder och information, har länge gått och ruvat på ett liknande recept!

_________________
Matts Persson

Porsche 996 4S
Porsche 993
Alfa Romeo 1750 GTV -70
Audi 100 Coupe S -75 (blivande retro racer?)
Citera
marnoldsson

Här sen Okt 2007
Inlägg: 108



Grym bil. Verkligen en bil som högst omotiverat lever lite i skymundan. Kul att se att någon bygger på en

_________________
Magnus Arnoldsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

GT6 är en cool liten bil. Det har rullat ett par i stan genom åren, men nu var det länge sen jag såg nån.

Är det fit for fight kan du köra norrut på lördag och vara med och leka https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82565

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Vilken tuffing

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Helt rätt i vitt..

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Tack för de fina kommentarerna!

Det hela började som nästan helt orginal.



Sedan dess har jag främst uppgraderat väghållningen genom totalrenovering av framvagn, här i hagman gult utförande. En stor fördel med triumphar är hur lätt det är att skruva, nästan man kan tro att de är byggda för att renoveras .



Jag bytte alla bussningar i framvagnen och har bussningarna till bakvagnen liggandes i en låda. Bytte ut spindlarna till nya med sk. Caterham leder samt nya styrleder. Styvare fjädrar fick också plats fram samt nya ställbara dämpare både fram och bak ifrån Spax. Skruvade ner framvagnen lite närmare backen och slapp därmed jeep-stuket som är orginal.



Nästa projekt är att byta ut de övre länkarmarna fram till justerbara för att få lite mer camber, vilket borde få in däcken innanför skärmkanterna. Efter det skulle det vara kul att få lite mer knuff i maskin.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Finns/fanns väl trippelinsug för dcoe webrar att tillgå när det begav sig. Ett skott i varje är aldrig fel. Gött ljud i raka sexor med..

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Suddarn skrev:
Finns/fanns väl trippelinsug för dcoe webrar att tillgå när det begav sig. Ett skott i varje är aldrig fel. Gött ljud i raka sexor med..


Jo det finns, men kostar tydligen mer än det smakar. Först måste andningen ses över, jag har planer på ett nytt grenrör och om jag får tag på en ny topp porta den lite.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Trevlig bil, den vill jag gärna se mer av.

Yo-1 skrev:
Sedan dess har jag främst uppgraderat väghållningen genom totalrenovering av framvagn, här i hagman gult utförande. En stor fördel med triumphar är hur lätt det är att skruva, nästan man kan tro att de är byggda för att renoveras .
Det är nog inte så långt från sanningen faktiskt. De är ju konstruerade i en tid när man visste (och tog hänsyn till) att delarna slets ganska hårt. Speciellt framvagnar. Sen är det ju trevligt med hur billiga delarna tilll t ex framvagnen är också. Man kan ju köpa "allt" nytt utan att tveka särskilt länge innan.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Som vidare information angående vad som är gjort på bilen bör nämnas revolution fälgar och A048or i 185/60R13, dessa har nog gjort mest för väghållningen. Innan rullade den på torra 155/80R13. Hur mycket camber bör jag sikta på fram? Bilen är framtung och väger knappt 900 kg totalt.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Wankelsport skrev:
Trevlig bil, den vill jag gärna se mer av.


Medhåll, denna vill man absolut se mer av!


Wankelsport skrev:

Yo-1 skrev:
Sedan dess har jag främst uppgraderat väghållningen genom totalrenovering av framvagn, här i hagman gult utförande. En stor fördel med triumphar är hur lätt det är att skruva, nästan man kan tro att de är byggda för att renoveras .
Det är nog inte så långt från sanningen faktiskt. De är ju konstruerade i en tid när man visste (och tog hänsyn till) att delarna slets ganska hårt. Speciellt framvagnar. Sen är det ju trevligt med hur billiga delarna tilll t ex framvagnen är också. Man kan ju köpa "allt" nytt utan att tveka särskilt länge innan.


Håller på med en gammal TVR Griffith som har en hel del Triumph-prylar i framvagnen, och kan bara hålla med om att grejerna är synnerligen lättmekade och trevligt prissatta.

_________________
Måns Puur
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Var det månne din bil jag mötte på motorvägen (E6) imorse vid milstolpen, Glumslöv runt 8:10?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Svante skrev:
Var det månne din bil jag mötte på motorvägen (E6) imorse vid milstolpen, Glumslöv runt 8:10?


Det hoppas jag inte, jag hoppas min bil står tryggt i garaget.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Yo-1 skrev:
Svante skrev:
Var det månne din bil jag mötte på motorvägen (E6) imorse vid milstolpen, Glumslöv runt 8:10?


Det hoppas jag inte, jag hoppas min bil står tryggt i garaget.


En likadan isåfall :-)

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Svante skrev:
Yo-1 skrev:
Svante skrev:
Var det månne din bil jag mötte på motorvägen (E6) imorse vid milstolpen, Glumslöv runt 8:10?


Det hoppas jag inte, jag hoppas min bil står tryggt i garaget.


En likadan isåfall :-)


En kompis till mig har en likadan, fast med ekerhjul. Kan nog ha varit den.

_________________
Måns Puur
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Har nu hunnit med att byta övre bärarmarna fram till ställbara, förr justerades camber genom att schimsa ut nedre bärarmen, men det hjälper ju inte till att få in slitbanan på däcket innanför skärmkanten.

Så här såg det ut innan.



Man kan inte klaga på åtkomligheten



Nya och gamla


Resultatet;


Hela slitbanan är inte innanför vid rideheight just nu men det är bra mycket närmare

Bjuder på en bonus bild också.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
MartinL

Här sen Jun 2011
Inlägg: 31



Nu tycker jag det är dags för dig att uppdatera
Vet ju att du skruvat sedan sist du postade.

_________________
Martin Linné
Toyota MR2 -01
Toyota Celica -94 Såld
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
MartinL skrev:
Nu tycker jag det är dags för dig att uppdatera
Vet ju att du skruvat sedan sist du postade.


Då får du nog uppdatera mig, kanske att jag underhållsladdat batteriet men det är nog allt sen sist.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Triumph gt6 1969 - Till salu
1, 2, 3, 4   >>
20 besök senaste veckan (52372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande