Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Legacy RS Turbo 1993 | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (33808 totalt) |
Hej! Jag tänkte göra en liten projekttråd om min bruksbil, en Subaru Legacy Turbo, även kallad RS i vissa länder. En väldigt anonym bil som inte så många känner igen och det är ju lite kul! =)
Under skalet är det mesta sig likt med en Subaru Impreza Turbo, faktum är att Imprezan utvecklades från Legacyn, men med 60mm kortare axelavstånd än Legacyn. I övrigt så är det mesta i chassit identiskt, bortsett från bakre krängningshämmaren pga större reservhjulsbalja. Legacyn kom 1989 och var den första moderna Subarun och den första med EJ motorserien, turbomodellen har en 2 liters boxermotor med fyra cylindrar, 92mm kolvar och 75mm slaglängd, blocket är det såkallade closed deck blocket som fortfarande anses vara det bästa att plocka effekt ur då det är slutet och cylinderväggarna inte flexar nåt. Kolvarna är oljekylda till skillnad från Imprezans, och en mindre bra grej med Legacyn är dess toppar som har huydraliska ventiltryckare som ju inte är helt optimalt. Lite rallyhistoria... Subaru Legacyn var den första Subarun som Prodrive byggde och drev till Subarus rally VM satsning, bilen började utvecklas 1989 och första rally var Acropolis rally 1990, då med förarna Ari Vatanen och Markku Alen. 1991 fick Colin McRae ett kontrakt för att köra Legacyn med Rothmans sponsring i den brittiska serien, där han sopade banan och blev brittisk mästare både 1991 och 1992. 1993 körde Richard Burns och Alister McRae varsin Elonex sponsrad Legacy och Burns blev brittisk mästare 1993. För 1993 så körde Colin McRae hela VM serien och 93 var även första året då Subaru hade State Express 555 som huvudsponsor, vilket la grunden för att blå och gult skulle bli så populärt... Första och enda VM vinsten för Legacyn kom i Nya Zealand 93 då McRae vann, och rallyt efter var Finland och då introducerades Impreza 555. Näst sista rallyt 1993 var Australien och det var sista gången en Legacy användes som fabriksbil i ett VM rally, tyvärr omkom Subarus Possum Bornes kartläsare i en olycka då. Legacyn var den första Grupp A rallybilen som hade en datastyrd aktiv hydraulisk centerdifferential, som automatiskt fördelade kraften mellan fram och bakhjulen. Subaru Legacyn var även först med halvautomatisk växling i en rallybil, vilket testades redan 1992, till skillnad från dagens system som är hydrauliska så var dåtidens system pneumatiska och växelspaken satt kvar i bilen, växlingen sköttes med 2 knappar på ratten, och växelspaken flyttade sig genom sina lägen under växling, detta användes även första året Impreza 555 kördes, men skrotades sedan. Hydraulisk växling med paddel fick vänta till 1999 då det introducerades i Corsica rallyt i Impreza WRC S5, och användes tills Subaru la ner sitt VM team 2008. Colin McRae med Legacy RS i Tour de Corse rallyt 1993: http://www.youtube.com/watch?v=2jiBF Manx International Rally 1991 och ett par Legacy RS: http://www.youtube.com/watch?v=E2_w0 Richard Burns onboard Manx International Rally 1993: http://www.youtube.com/watch?v=1ZSVp Som ni förstår är jag hyfsat rallyintresserad, jag började följa rally på tv när jag var 7-8år och blev då kär i dåtidens Impreza WRC, och nu är jag helt fast i Subaruträsket. Jag ville ha en Legacy då jag tycker att det är en grym kultbil, och dom är jätteovanliga. Pga det så tog det ungefär 2år innan jag hittade en att köpa, trots ett antal köpesannonser på olika forum. Enligt en medlem på Subaruklubben så såldes det bara mellan 500-600st Legacy turbo totalt mellan 1992 och 1994 i Sverige, inkl kombis. Så det är inte så svårt att räkna ut hur sällsynta dessa är, och så gillar dom ju att rosta också... Jag hittade iallafall mitt exemplar förra året, den hade då gått ungefär 23400mil, årsmodell 1993 och tillverkad sent 1992 så den är med andra ord 20år nu. Den var lite lagom förbättrad med följande: TD05-16g turbo från en Impreza STI Type RA 1996. VOS chip, bästa chipet för Legacyn. Walbro GSS 341 soppapump. insugsljuddämpare borttagna. 3" tattarbyggt skitavgassystem, nåja downpipen är det inget fel på iaf, bara resten.. Impreza GT fjäderben. Impreza WRX fälgar. Nåja, 2 dagar körde jag bilen efter inköp innan jag började pilla. Först bort med gummilister runt hjulhusen bak, rost pga valsade skärmar... Sedan bort med "hundbenen" i plast, fint på högersidan, inte lika fint på vänstersidan... Sen fortsatte det, bort med kjolar, stötfångare och hela skiten. Skrapa bort allt löst gunk, leta med ljus och lykta efter rost, och sen börja slipa slipa och slipa. Nu var ju bilen inte alls mycket rostigt med tanke på att det var en 20år gammal Subaru, men jag klarar inte av rost helt enkelt. Det slutade till slut med att jag bestämde mig för att hela bilen behövde lackeras om, efter att jag hade gjort allt grovjobb själv. Och så blev det, bort med motorhuv, bagagelucka, dörrar, tanklock, lister, RUBBET! Lackering på alla ytor förutom motorrummet. Jag bestämde mig även för att inte återmontera kjolarna på bilen, eftersom jag tycker dom är pissfula och rallybilarna hade aldrig kjolar. Så hålen på trösklarna fick jag hjälp av en karossreperatör på jobbet att lägga igen. När det yttre var avklarat så tyckte jag att väghållningen behövde en översyn, eftersom jag har ett Imprezaprojekt i garaget så hade jag lite delar liggandes som egentligen var tänkt till den bilen, men nu såg jag anledning till att köpa ännu ballare grejer till Imprezan istället, och ta det jag hade och sätta på Legacyn! Det blev följande: D2 Sport Modified coilovers med 10kg-mm framfjädrar och 7kg-mm bakfjädrar. Impreza GT krängningshämmare 19mm fram. CDF Racing droplinks. STi fjäderbensstag fram. Turninconcepts Giuyngmyo Fender Cowl Braces. Kartboy Rear Subframe Outrigger Bushings - RACE. Whiteline Subframe Lock Kit. Whiteline Anti Lift Kit. Jag har även bytt alla bussningar i växellänkaget till Kartboy, och skillnaden är enorm! Växelspaksknoppen fick bli en STi Duracon, och ratten en Momo 78 350mm, samma som Colin McRae använde. Jag införskaffade också en uppsättning fälgar som jag tycker är helt optimala på gamla Subarus, Revolution Millenium som är kopior på Speedlines 6 ekrade tävlingfälgar som användes väldigt mycket inom rally och racing på 90 talet. Bromsoken fram är 4 kolvs Impreza GT '00 ok som jag själv renoverat, tillsammans med Goodridge bromsslangar och EBC Redstuff bromsbelägg för tillfället, dessa ska bytas ut mot EBC Orangestuff (EBC's racebelägg) och Impreza GT '00 bakbromsar skall renoveras och monteras, även bak skall jag ha EBC Orangestuff. Pga sönderrostade fästen för värmeplåtarna på grenröret så skramlar det endel, men jag hade ett Impreza GT '00 grenrör liggandes så fästerna för värmeplåtarna på det har kapats bort, och det skall portas och lindas med bandage, även uppipen skall bytas till en från Harvey för att få bättre respons och tidigare spool på turbon. Motor och växellådsfästen skall bytas ut till Hardrace, och bussningarna som håller styrväxeln ska bytas till hårdare från Whiteline. Växellådan är det sämsta på bilen, den ylar som en rakskuren dogbox på ettan, men jag kör med skiten tills den rasar (antagligen trean som kommer ge sig, det brukar den göra), sen ska jag montera min nyrenoverade Impreza GT '00 växellåda som bara rullat 6600 mil, den har även något lägre utväxling vilket inte är helt fel, snabbare acceleration!! Bilen är behandlat med följande produkter: Scholl Concepts S17+ och Scholl Concepts S40 polermedel. CarPro C.Quartz Ceramic lackskydd. CarPro Reload spray-lackskydd/vax. Gtechniq G4 glasbehandling. Gtechniq C4 plastbehandling. Gtechniq C5 fälglackskydd. Uppskattad effekt borde ligga mellan 280-300hk med 1,1bars laddtryck, och vrid runt 400nm? Accelerationsfilm: http://www.youtube.com/watch?v=5DRFH Dagen efter jag hade köpt den: Samma vecka så började rostletandet, jag är inte en av dom som tror att en "rostfri" bil är rostfri utan jag går in för att leta upp och förgöra rosten innan den får övertaget. Jag skrapade bort underredsmassa och slipade plåtrent på alla känsliga ställen, dvs insidan på skärmkanter bak, uppe i fjädertornen bak, bakom hjulhusen bak, vid lyftpunkter på trösklarna, bakom bakre plåten vid ljuddämparen osv osv, och allt grundmålades med 2 komponent epoxi och sedan 2 komponents polyutheran lack. Framskärmarna slipades helt plåtrena på insidan och grundades med epoxi och topplack. Jag skapade bort kittet vid skarven inne i bakskärmarna från bagaget, en riktig rostfälla på Subarus, och anledningen till rost på bakskärmar. Epoxigrundning även här givetvis och indränkning med Hagmans T03 rostskydd. När allt skitjobb och måleri var klart under så sprutades några liter Hagmans F40 efter förbehandling med Hagmans T03. Bilen rullades in på lack. Ihopmonteringen påbörjad. Skärmstagen som ska motverka sviktande från fjädertornen. D2 coilovers. Kartboy bussningsinlägg till främre infästningen av bakdifferentialen. Whiteline Anti Lift Kit, skillnaden blev enorm! Innan jag monterade ALK så understyrde bilen svagt och vid gaspådrag så understyrde den rätt ordentligt i kurvor, efter ALK så är bilen underbart neutral och går utan problem att kasta ut häcken med, vilket jag märkte rätt tydligt när jag provocerade lite väl mycket i en rondell en gång, jag fick ha fulla rattutslag för att häva en herrejösses sladd men det gick bra till slut... Bytt växellänkage och bussningar, STOR skillnad (Nya STi med Kartboy bussningar underst) Hagmans F40 på utsatta ställen. Revolution Millenium fälgarna, Prodrive dekalerna har jag monterat precis som dom satt på originalen från Speedline som användes på Grupp A Impreza 555 och tidiga WRC bilar innan dom bytte fälgsponsor till OZ Racing. Polering och lackskyddet gjordes av Kodden. Slutresultatet efter putsen. Den tattiga snikmätaren bytte jag ut mot en vettig från Auto Meter istället, liknande den som användes i Grupp A rallybilarna. Renoverade frambromsar (org kolvar, inte en rostfläck på dom! Rätt ovanligt...) Stänklapparna har jag designat och snittat till själv. Jag har var på Emmaboda Superstage iår och körde med bilen, bästa tid 1.37.75 med gatdäck och passagerare, video: http://www.youtube.com/watch?v=Pzk4b Uppvärmning Superstage i blött: http://www.youtube.com/watch?v=rusml Alla tre vändor varav den sista var den snabbaste: http://www.youtube.com/watch?v=-V1Gj Lite skillnad mot första gången jag körde där förra året 2011.... http://www.youtube.com/watch?v=Ll7Bh Bilen är otroligt mycket mer lättkörd nu efter all förbättring av väghållningen. _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Tackar för dom snälla orden.
Har beställt en ny ratt, har tröttnat på mocka som blir så äckligt utan handskar, även om mocka är mycket ballare.. Blidde en Sparco R345 i läder, så kommer ratten lite närmare också än med den gamla Momo 78an. Och så håller jag på att göra iordning mina bakbromsar som jag har haft liggandes, dessa kommer också från en Impreza, tyvärr målades dom raggarröda för några år sen så det är inte så roligt att få bort gamla pissfärgen utan bläster. Eventuellt blir det Superstage söndagen den 23:e denna månaden. _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Har haft en sådan en gång. Makalöst tryck när turbon laddade för fullt
Den var inte direkt blyg på bensinen heller. Drog lugn körning 1.2 - 1.3 liter per mil och när man trampade på lite så fanns det nästan ingen hejd........ Hade den som bruksbil och då blev det ganska ohållbart med bränsleförbrukningen......som rejser så är den som en riktig sleeper! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Var din original eller trimmad? Original har dom ju 200hk och 260nm, då tycker jag dom är rätt trötta när man vant sig vid mera, tyvärr.. Det hade varit så mycket billigare och bättre om man inte vande sig vid effekten utan hade varit nöjd med det man har.. Ja.. Bensinförbrukningen ja.. Blandad körning ligger jag närmare 2 liter milen om jag inte räknat helt fel, sista tankningen så blev det 1,44 liter milen men då var det en hel del väldigt lugn körning också.. Nåja, det är iaf bättre än kompisens Impreza STi som tydligen ska surpla ca 18 liter etanol per mil på bana! Fast han har strax över dubbla effekten också. _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Min var inte orginal. Laddade som attan. Mätte 0-100 km/h som är tämligen ointressant men gick på strax över 5 sekunder. Vad som var gjort med motorn är okänt men turbon laddade 1.5 bar om jag inte minns fel.
Ketchup är förnamnet. Blev dock aldrig någon banbil över min. Kul projekt _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
1,5bar, ujuj, det är rätt mycket för en gammal Legacy med små 370cc spridare. Runt 1,3bar sägs ju vara gränsen innan det börjar gå magert med dom små spridarna. Kanske satt större spridare på din då. 0-100 på runt 5 sek låter inte alls orimligt, den ska ju göra 0-100 på 6,8 sek helt original med 200hk/260nm. Jag har justerat upp laddtrycket på min till 1,1 bar, högre vågar jag inte gå. Det sitter ju dock en TD05-16g snurra på min. Borde väl ge mellan 280-300 hästar. Min är inte heller någon banbil, bara lite lagom bus-bruksbil med baksäte och dragkrok.. Har en Impreza som jag har packat ned i banankartonger som jag ska försöka sätta ihop något år... Den är helt rensad undertill och innuti från allt onödigt (dvs underredsmassa och asfaltsmatta) och ska bli ren banbil som ändå ska vara besiktigad. _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Nu är mina bakbromsar redo för montering, dock ska jag måla bromssköldarna bak innan dessa nya ok och skivor monteras. Ska bli kul att prova dessa EBC Orangestuff beläggen, dom har fått mycket bra omdöme i England, även av Nissan GTR ägare som sågade EBCs Bluestuff NDX som ansågs som mycket bra till lite lättare bilar. Så duger Orangestuff till Nissan GTR så duger dom nog till min Legacy, beläggen som sitter på nu är också EBC men gamla typen från nångång mellan 2001-2004, och dom heter Redstuff. Dom är jag inte alls imponerade av för tillfället, och efter lite googling på dom så är det nog inte så konstigt varför jag inte är nöjd, dom anses vara skit.
_________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Jag var och gääsade på Superstage söndagen den 23, blött mest hela dagen, men framåt eftermiddagen så var det iaf inte dyngblött och så körde jag 1,40,xx med den gamle häcken.
http://www.youtube.com/watch?v=0y13P Första vändan på morgonen slutade med 2st sladdar med tillhörande retursladd som ledde till 360 snurrningar och en bucklad framskärm. http://www.youtube.com/watch?v=IEbUT Upptäckte även när jag kom hem att höger framdäck hade skrapat i rätt hårt i skrämkanten, så det blir att klippa ner båda kanterna och vika upp dom, och ny lack på båda skärmarna. Så blir jag av med bucklan också. Min och kompisens Impreza WRX STi med komplett JDM STi Spec C motor och drivlina, E85 och närmare 400hk, EXE-TC fjäderben för över 40k osv.. I det närmaste en fulländad Subaru! Färgen på mina bromsskivor brann upp rätt kvickt.. _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Får göra en liten uppdatering av tråden nu.
22 december så rensade jag ettans drev helt och hållet, man kunde stå på tomgång med ettan i och bilen rörde sig inte en millimeter.. Så min Imprezalåda fick åka i, det blev även lite andra grejer: Imprezans svänghjul STi aluminium länkarmar fram Powerflex bussningar fram Whiteline Roll Center Adjustment Kit Omlackerade topplagringar fram och vridna 90 grader för att kunna ha maximal caster Tvätt av hela underredet och övergång med Hagmans F40 Jag målade öven till oljesumpen, växellådsbryggan, framvagnsbalken och lite annat med epoxigrund och svart lack Gammal och "nya" lådan som är nyrenoverad och gått totalt 6600mil Tvättad styrväxel med Whiteline bussningar Här är det "nya" avgassystemet från min Impreza som ska ändras så det passar på Legacyn, agat som satt på innan var det mest katastrofala jag någonsin har skådat.. Ska bli skönt att bli av med det. Topplagringarna är som sagt vridna 90 grader för att ge maximal caster Nya länkarmarna Nu återstår i princip bara en övergång av bakvagnen innan bilen är på den nivån jag vill ha den, duger att åka till jobbet med sen. _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Så har jag tänkt om många bilar genom åren, sedan kommer man på andra tankar _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Jo, många säger ju att som aldrig ska sälja sina bilar. Fast jag är lite mer insnöad än dom flesta andra... Går ju inte att sälja en sån här bil som man lagt så mycket tid och pengar på, skulle ju gå back något enormt utan att räkna in all tid man lagt på den.. Likadant med min Impreza, den ska inte heller säljas någonsin, fast det skrället är ju inte klart än... _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Nästa steg att fixa på Legacyn är att montera dit Imprezans bakre länkarmar med Powerflex-bussningar, men det får bli när jag har köpt några ledlagrade justerbara armar till Imprezan.
När jag ändå är och rotar i bakvagnen så ska jag byta till Imprezans org R160 diff som jag har lagt massa jobb på för att få fin... Hade ju tänkt köra med den på Imprezan men det blev inte så då jag inhandlade en lågt växlad STi Type R låda med elektrisk centerdiff och stora R180 bakdiffen med lamelldiffbroms, därav fick Legacyn Imprezans std växellåda. Sen blir det att plocka ner hela bakvagnsbryggan och bakdiffsramen och tvätta bort tectyl, slipa, grunda och måla med samma 2 komp lack som jag gjorde i framvagnen. När detta är klart kommer varenda bussning i hela bilen vara utbytt! _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Lite nya bilder på kärran:
Den fick även mycket bra kritik på UKLegacy forumet.. Riktigt kul! http://www.uklegacy.com/forums/index _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Jag har haft lite problem med att däcken tar emot skärmkanterna fram, så nu har jag börjat åtgärda problemet.
Kanterna är nerklippta och uppvikta och nu ska det inte vara några problem med 225 däck längre. Det blev även lite vassare bromsar nu igen: Liten genomgång... _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Dags för lite uppdatering av tråden (och bilen.. )
Jag har påbörjat uppdateringarna för 2014 nu, mest småpill såhär långt, bla: Bakflyttat batteri, CDF Racing alu remhjul, Forge expantionsbehållare, nya Autometer mätare, ombyggd vevhusventilation med Alloy Racing Fabrications catchtank, borttagen spjällförvärmning, borttagen kolkanister, bytta vacumslangar, Samco intercoolerslangar mm, och sen lite ny stereo fast det hör ju inte hit! Till våren ska även växellådan, bakdiffen, bakre drivaxlarna och bakhubbarna bytas ut till roligare modell från en Impreza STi Type R med DCCD och lamelldiffbroms bak, och alla bussningar i bakvagnen ska bytas och det ska inhandlas Whiteline kräningshämmare fram och bak, och sedan så har jag redan "råkat" fynda AST 4300 3 vägs coilovers med lösa nitrogenbehållare som också ska monteras! Jag hoppas att det blir premiär på en riktig bana nästa år, Knutstorp hade varit roligt att köra på, var ju där 2000, 2001 och 2002 och kollade på Super Touring bilar i STCC... _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Legacy RS Turbo 1993 | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (33808 totalt) |