Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i E46 -00 ERCup #25 Tornado Racing | << 1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 85, 86, 87 >> 44 besök idag (494047 totalt) |
Hej Larsen !
Bra tänkt där , snuskis :-) Kan förtydliga mig lite ang "KlädTvätten" !!!!! När jag kom ner till GDS Bilvätten en dag så såg jag att en bil stod framför tvättbåset och inne i tvättbådet hängde det massor av galgar med kläder. Där inne stod det en knarkare och högtrycks spolade alla sina kläder. Vilken kreativ pundare tänkte jag. Man kan ju hoppas på att han skippade hetvaxet. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
_________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
I ett försök att få bukt med våra bakbromsar så
har vi nu mindre bakbromsar på väg hem från USA. Vi låser upp bakvagnen och har svårt att justera detta med bromsvågen. Delarna har inte kommit hem ännu men med lite tur skall bromsarna kanske ändå kunna testas innan race 2 hoppas vi. Vi har verkligen inte råd med att bromsa 50 meter "före" våra konkurrenter. Vi passar även på att byta belägg fram till ett belägg med "mer bett" i. Vi får se vad detta ger. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Hej !
Tornado är nu hemma igen efter 1 vecka i solen. Vi besökte en Golf Restaurang och såg då att "Fam Larsen" också besökt samma restaurang :-) Skönt att sitta ute till 2 tiden på natten och dricka GT. När vi kom hem så hade våra bromsar lämnat USA och ligger nu hemma hos Micke. Vi får hoppas att allt passar annars blir det till att bromsa tidigt även på Falkenberg den 10 Juni. BILDER: _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Gött o se att ni har vilat upp er ordentligt
Vi va o testade i onsdags på Falkenberg, våra bromsar Och efter sju bedrövelser o lika många svordommar och flertalet om byggnader så kan vi nu äntligen konstatera att vi har super bromsar Jag och Micke och Ulf har ju stött o blött detta problem med bromsar i snart 2 år så ja hoppas verkligen att ni får till det nu, för herre jösses va de e kul att inte alltid broms först Lycka till _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
Hej !
Låter kul med bra bromsar. Bra jobbat ! Micke och Ulf får väl ta ett nytt snack OM vi inte får ordning på broms problemet. Lycka till med er racing 2012. Mvh Tobbe _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Fick nu reda på att bromsar och div som landat i garaget
passade perfekt. Det som nu återstår att se är om det blir så "bra" som vi hoppas. Jag håller tummarna ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Tack för att du har anmält oss till både Falkenberg och Kinnekulle Mattias.
Ulf har testat bromsarna lite "lätt" och det verkar som om det blir bra. Micke och Ulf skall testa på Falkenberga på Fredagen innan tävling. Jag är bortrest och kan tyvärr inte vara på plats. Det blir spännande att se hur bromsarna beter sig under hårt arbete. Banan där är snabb och intensiv så vi behöver känna förtroende för bromsarna om vi skall få en framskjuten placering där. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Resultat från Falkenberg.
Det blev ett Wet Race och regnet höll i sig alla 6 timmarna. Vi började med ett rökmoln på tidsträningen då en plugg saknades i växellådan. Startade på 17e plats. På första passet immade bilen igen och efter 44 varv så var batteriet slut och bilen stannade. Jag fick som tur hjälp av en MYCKET vaken och trevlig kille som själv puttade mig in i tankdepån. TACK !!!! JK :-) Vi kopplade in ett extra batteri och den immiga färden med nära noll sikt fortsatte i lugnt tempo. Tappade ca 11 varv på denna lilla skitgrej. Även under 2a passet var sikten påtagligt försämrad. Kupén blev sedan något varmare och den värsta imman försvann och bilen gick då lite säkrare runt banan. För: Det är inte kul att se nära noll framåt och inget i backspeglarna. Det är inte heller lätt att se när man skall svänga in i en skarp kurva , och om någon bil ligger vid sidan eller bakom , det har man ingen aning om. På 3e passet så fick vi knäppa av och på värmen på framrutan då den käkar ganska mycket el. På sista passet fick vi upp farten lite och Micke låg på mycket bra innan han tappade 4ans växel. Synd att det var just 4ans växel då det är den vi använder mest. Tävlingen slutade i väta och vi hamnade till sist på en 12e plats. Men med tanke på att vi var nere på plats 22 så får vi vara lite nöjda ändå. Det var trots allt 28 bilar som tävlade i samma klass den dagen. Vi får nu köpa batteri och titta över våran rustning inför andra Wet Race. Med facit i hand var vi inte helt rustade för ihållande regn tyvärr. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Tack Magnus !
Det händer inte så mycket på vår tråd längre men ibland blir det några rader eller 2. Delar till vår Getrag låda har nu kommit och dessa skall Ulf och Lasse montera. Nytt batteri är också på väg hem hoppas jag. Ev några LED lampor till fram/bak också , så vi kan reducera amp åtgången något. Bilen drar ganska mycket el när vi skall köra WET så detta måste justeras lite med tanke på vädret. I år har vi ju haft monsun regn så ofta att en Gambian kan förväxla länderna. ( OBS ! Light humor för den som inte förstår ovan rad ) Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Grattis till 5:e platsen på Sturup, med tanke på att det inte är någon förare i teamet som gillar banan så måste det ju ses som en bra plasering. Själv så ligger jag på en strand på Rhodos och har bara bara tillgång till informationen som visas på ercup.se!
Men det är ganska mycket information där. Ni verkade vara bra med på kvalet och hamnade i 2:a eller3:e startled. Tobbe startade och hängde på ledartemen bra ända till det var dax för förarbyte, kanske tappade ni någon bil under depåstoppet trotts att det var ett kort stopp. Sedan malde det bara på och inga extra stopp gjordes. Sista stintet skulle ni ta i lite extra men antingen så litade ni inte riktigt på bromsarna eller så började framdäcken att ta slut! Det är scenariot som dyker upp i mitt huvud. Jag ser gärna en liten kort rejsreport från teamet snart så att jag kan stilla min nyfikenhet! Hade.. Nu är det dax för ett dopp _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
Hej !
Vi kom till ett soligt och fint Sturup och möttes av en trevlig och proffsig personal vid banan. Vi hade inte testat bromsarna SÅ mycket inför tävlingen och vi var väldigt nyfikna på växellådan. På kvalet så körde vi hårt och fick 3e bästa tid som vi var mycket nöjda med. 1.10.8 var kvaltiden som placerade oss på 3e plats. Racet började i ett snabbt tempo där flera 1.10 tider radades upp med 1,10,3 som bäst för våran del. Efter ca 30 varv började bilen bli svår att få in i kurvorna och bakvagnen slängde lite som man kan förvänta sig av en rallybil. Jag fick ta det lite lugnare för att spara däck och var lite orolig för att vi skulle behöva byta däck under pågående tävling. Däck trycket hade stigit FÖR mycket under mitt första pass och Micke fick en svår bil att köra. När sedan Micke hade kört stint 2 klar så missade jag att närvara vid förarbytet pga slarv från mig och där försvann ca 30 sekunder. JAG LOVAR ; DETTA SKALL INTE UPPREPAS POJKAR ....... FÖRLÅT !!!!!! Ulf fick motsvarande bil att nöta sina 90 minuter med och detta var ingen lätt match. Framdäcken var HELT slut i slutet av 3e passet. Trots det så chansade vi lite och Micke tog även det sista 90 passet då han har bäst fysik och nötte vidare med tokslitna däck. Vi hoppades på lite GULT men innan detta inträffade så fick Micke punktering och ett däckbyte blev nödvändigt. Efter detta sänkte han tiderna rejält och 5 e platsen var inte direkt hotad. 4e platsen försvann då vi bytte däck. Låg innan det på samma varv som 4e bil. På näst sista varvet ropade Micke in samtidigt som vi såg en smygande bil nr 25 komma runt hörnet. Även denna tävling rasade den nyrenoverade lådan. :-( Som tur var hände det så pass sent att vi INTE tappade placering men samtidigt så upptäckte vi det INNAN vi lastade bilen. Det hade inte varit så bra att komma till Kinnekulle med trasig växellåda. Nu får vi byta fler drev mm och hoppas att lådan håller så vi får placering om ca 3 veckor. Som helhet får vi vara supernöjda med dagens 6 timmar. Ligger fortfarande på en 4e plats i totalen. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Grymt bra plcering med tanke på omständigheterna då.
Kul att bilen går så fort nu så att den börjar slita däck! Det var lite frustrerande i början när vi gjorde massor av inställningar, men ingen av dom resulterade i mer eller mindre slitage eller högre placeringar för den delen. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
Det roligaste med Sturup tävlingen var att se att vi hängde med både 2fast 4you och Atm som är grymt
snabba första halvtimmen innan däcken började gå varma. Speciellt roligt också, för att tidigare år har det varit just Sturup där vi inte kunnat matcha topp bilarnas höga tempo. Vi var 3 bilar som höll detta tempo före nästa klunga av bilar så grymt bra kört Tobbe! Sen att däcken skulle börja mattas av får vi ta oss en funderare över för tidigare har detta inte varit något problem alls. Nu laddar vi för Kinnekulle första helgen i september. _________________ Michael Hansson |
Ulf G håller just nu på att renovera våran växellåda efter det lilla raset senast på Sturup.
Det var inte SÅ allvarligt men 5:ans drev var inte så fint. Leverans på det denna vecka. Eftersom 5:ans drev var nytt inför senaste tävlingen luktar det fabrikationsfel. Tydligen är det "Mycket" ovanligt , men som bekant kan även det hända. Idag köpte vi också en ny Getrag låda som back up för att säkra upp oss något inför kommande tävlingar. Vi räknar med att montera den nya lådan inför finalen på Knutstorp och samtidigt renovera den nuvarande Getraglådan efter konstens alla regler. Nu får vi hoppas att vi tar oss i mål på kommande tävling. Den nya lådan kommer INTE att hinna levereras till nästa tävling den 2 sep. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Den NYA lådan han komma hem och monterades innan race på Kinnekulle.
Men: Vi bröt med sprucket växelhus efter ca 2,5 timmar , tråkigt för oss men "bra" för andra. Den ny-renoverade lådan hade inte rullat en meter innan gårdagens träning. Träningen gick jättebra och vi skojade just om att det kändes , lite för bra. Vi köpte Getrag lådan förra veckan efter att vi haft problem med vår andra Getrag låda som vi kört med i 10 tävlingar där dom 2 sista tävlingarna resulterade i ras. Då tänkte vi , vi köper en "lätt" begagnad låda som nyss renoverats av ett seriöst företag. DÅ KAN VI VARA SÄKRA PÅ ATT I ALLA FALL LÅDAN SKA KLARA SIG 6 TIMMAR. Jo hej du !!!! Vilket skit det blev av det då . . . . . Hem och deppa seröst blir det nu. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Jag var nere på Anderstorp och testade nya Ginetta 55an.
Bilen var mycket fin och snabb. Större än vad jag trodde. Varvet runt på Anderstorp klarade Ginetta 55an på 1.37.5 som snabbast under helgen. Bilder: _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i E46 -00 ERCup #25 Tornado Racing | << 1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 85, 86, 87 >> 44 besök idag (494047 totalt) |