Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bränsle trycks regulater Dohc
2 besök senaste veckan (2462 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588


Trådstartare
Håller ju som sagt på med ett nytt insugnings rör
och har fått lite huvud bry nu Den original monterade
bränsletrycks regulatorn har en vaccum slang monterad som går
till ett uttag på gasspjället.


Så frågan är ju om jag skall borra in några vaccum utag på
det nya insugningsröret.

Har funderat lite överfunktionen på det hela med vaccum till regulatorn...
kan det vara så att det är en ekonomi grej.... för vid motorbroms bildas väl
ett högre vaccum och då kanske bränsletrycket sänks??

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Nej, det är ingen ekonomi-grej.

Den är oftast 1:1, dvs. för varje mp i trycksänkning i insuget sänks bensintrycket med samma mängd (från någon hög nivå, typ 3-4 bar eller så).

Varför man vill ha det så, vet jag inte, men så funkar den.

Dra en slang till insuget bakom trottelspjället så kommer den fungera likadant som "original".

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Westfield skrev:
Varför man vill ha det så, vet jag inte, men så funkar den.

om jag nu, mot förmodan , har fattat logiken bakom bränsletrycksregulatorer så är det i princip så här det funkar:

Vid normalt atmosfärstryck vill vi ha , säg, 3 bars bränsletryck. Om vi då öppnar/stänger gasspjället så förändrar vi trycket i insuget, på sug-motorer blir ligger tryckområdet kanske från -0.8bar till 0 bar och på turbo-dito från -0,8bar till +1,0 bar. Bränsletrycksregulatorns jobb är att, oavsett tryck i insuget, se till att bränsletrycket är 3 bar högre...

Vid -0,5bar i insuget -> Bränsletryck regleras ner till 2,5bar -> skillnad 3,0 bar
Vid +1,0bar i insuget -> Bränsletryck ökas till 4,0 bar -> skillnad 3,0 bar

Anledningen som jag ser det är att man vill att spridaren ska jobba med 3 bars tryckskillnad, möjligen för att få spridarbilden korrekt?

OBS: Detta är svammel från en amatör, kan vara rätt eller helt åt skogen fel.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 93



Aldeles riktigt, man vill ha 3 eller 2,5 bars skillnad mellan bränsletryck och trycket i insuget. Det ska vara linjärt.

_________________
Rickard Eriksson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Japp. BTR är till för att hålla tryckskillnaden över spridare konstant.

Du kan ta tryckslangen från ditt nya plenum.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Magnus Karlsson skrev:
Anledningen som jag ser det är att man vill att spridaren ska jobba med 3 bars tryckskillnad, möjligen för att få spridarbilden korrekt?


Så var det ja!


_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588


Trådstartare
beepbeep skrev:
Japp. BTR är till för att hålla tryckskillnaden över spridare konstant.

Du kan ta tryckslangen från ditt nya plenum.


Mitt nya insug är ju ett...


Då måste man väl göra ett fördelningsblock med vaccum från alla 4 rören..?
och därifrån dra en slang till regulatorn.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 37



super7 skrev:
beepbeep skrev:
Japp. BTR är till för att hålla tryckskillnaden över spridare konstant.

Du kan ta tryckslangen från ditt nya plenum.


Mitt nya insug är ju ett...


Då måste man väl göra ett fördelningsblock med vaccum från alla 4 rören..?
och därifrån dra en slang till regulatorn.

Nej, egentligen borde du ha fyra tryckregulatorer - en för varje rör - så att du får exakt rätt tryck över varje spridare. Fast enklare är att koppla regulatorn till ett av rören och hoppas att de andra är lika. Det går inget flöde genom vacuum-slangen till regulatorn utan den används bara för att känna av undertrycket.

Skulle det skilja lite mellan rören så varierar flödet i spridarna ungefär med roten ur trycket. Så om det skiljer 0.1 bar mellan rören så kommer nån spridare få 3.05 bar, en annan 2.95 bar. Och skillnaden i bränslemängd kommer bli runt roten ur (3.05/2.95), cirka 1.7%.

Ska tillägga att jag inte byggt på en sån här motor själv, så det är lite av ett teoretiskt resonemang. Men du förlorar ju inget på att prova att koppla till ena röret, funkar det inte får du väl bygga om.

_________________
Rolf Gustafsson
V40 T4
Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 93



1,7% är ju nästan försumbart på t.ex en 350cc spridare blir det ju bara 5,95cc. Det ligger ju på gränsen för toleranserna för spridaren, fast visst borde du få ett jämnare vacum om du hade till mins 2 insugningsrör. Vacumet kan ju fladdra rätt mycket om du har trimmat bilen med vassa kammar.

_________________
Rickard Eriksson
Citera
Skruva banåkabil
Bränsle trycks regulater Dohc
2 besök senaste veckan (2462 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande