Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 45, 46, 47 >> 16 besök idag (649103 totalt) |
@Henrik: Sådär 40 år senare är det lätt att vara efterklok
Imorgon kommer ID-beviset från SFRO. Där kommer det står "Fabrikat: Bubster" och "Årsmodell: 2012". Rubriken i min tråd är nu uppdaterad med detsamma. Årsmodel 2012 betyder givetvis inte att bilen kommer lämna garaget i år. När jag har ID pappret är det dags att skicka iväg allt för ursprungskontroll hos transportstyrelsen... I garaget står det inte still heller. Det har varit mest små plåtjobb som inte syns som det här: (Plåten mellan bubblakaross och bur.) ... och en del funderande kring värmepaketet och torpedväggen, vilket ledde till att jag ville provmontera instrumentbrädan. Det sitter fortfarande 15mm för långt bak, men jag närmar mig. Att bygga bur låter så enkelt: "Bara att svetsa i några rör...", men sen skall man borra en massa stora hål i inredning och allt möjligt. När brädan är på plats lovar jag att jag kommer lägga upp en bild med mätare och ratten på plats. Det kommer blir najs. _________________ |
||
När jag ser den brädan så vill jag ha en i samma men i ett annat svart ädelt ämne. Samarbete? _________________ Fredrik Reichel |
||
Jag vill också har det klädd i ett svärt ädelt ämne, men tänker på läder. Jag försöker bygga så original som möjligt, vet du. Du får gärna låna brädan i några månader för avgjutning. Tyvärr har jag redan kapat sönder brädan och då blir det en hel del extra jobb innan avgjutning. Som du säkert redan vet har Remmele ett liknande i-bräda i rätt material, men det är kanske inte så lockande att beställa något därifrån ? _________________ |
||
Givetvis är Frallans bubbla mer original än min.
Tanken är att min bil skall ser ut som om den hade byggds på 70 eller eventuelt 80 talet. Med tanke på det är spakarna väldigt opassande. Bubblaspakarna har jag kvar så någon vacker dag byter jag kanske till mer "original". Just nu och några år framåt duger Boxsterdelarna. _________________ |
||
Olaf,
How is your English? If you can read and write, I think I can introduce you to Jason who wrote to me today. Som sagt, om din engelska är dålig så ska jag introducera dig till Jason som vill ställa lite frågor. Vänta bara tills du hör vad han har för frågor, och varför...... Go ahead Jason. I did the intro. _________________ Fredrik Reichel |
||
Hi Olaf,
Just found your thread from a post on mine, I'm doing the same thing in California. I think these will all be different, but a big question for me is, where does the seats and steering wheel end up? Why did u need to change the steering column location? Thanks Olaf, Jason Here is my build; http://germanlook.net/forums/showthread.php?p=84466#post84466 _________________ Jason Ford My builds; 1957 Ragster http://germanlook.net/forums/showthread.php?t=11514 1960 UBRDUB http://germanlook.net/forums/showthread.php?t=10369 |
||
Awsome project you got there
The pedals in the Boxster are about 15cm furter back compared to where they sit in a beetle, so you are gonna sit 15cm further back. That is no problem since everything in the Boxster interior is moved 15 cm back. If you are tall (I am 197cm) and the seat has contact to the rear fire wall your head will be besides the B-pillar. The steering column is moved 2-3cm invards to match the seating position, but still ~5cm further out than the beetle steering column. The mid tunnel in the Boxster is wider than the one in a beetle wich means the seats are moved to the outside a litte compared to the beetle. The biggest problem you will have with your narrow hood is to "hide" the front suspension top mounts. I lowered mine 3cm to fit them under the hood and fenders. The austrians (www.bugster.at also building on a 1303) widened the hood 2cm to fit the original suspension. Let me know if you need further dimensions or pictures. I know some parts are a bit overdimensioned, but its easier to pass all the regulations here if you build with some extra safety margin. I am looking forward to see more pictures from your build. _________________ |
||
Frallan, I agree with you that most swedes speak english, but i am not a swede
Gustaf: Roll out måste ju räknas som att du ligger före. Hur som helst, nu blir det förhoppningsvis slutspurt och ett tät race till BugRun. Nu kommer äntligen bilderna jag lovade i början på veckan. Givetvis satt jag hela kvällen i garaget och körde varv efter varv på Nordschleife. 251km/h i slutet på Döttinger Höhe är helt OK för en gammal folka, men lite extra ladd hade inte skadad... Back to reality En förarmiljö jag kommer att trivas i ! _________________ |
||
Wow, I can think of many comments to that but I will refrain. Maybe just ask the obvious; what citizenship do you have? Myself I have a Swedish passport, born in Sweden but had a Finnish citizenship for 14 years prior to becoming Swedish. Mom is from the Swedish North, dad is a bloody mix, born in Estonia....Russian and German ancestors My surname is Reichel....pretty much German. Sorry everyone for that egoistic off topic. Just had to. _________________ Fredrik Reichel |
||
Where did u get the headers from? How much? I was thinking of just modifying the the eBay Chinese stainless ones, but those runs look shorter.
Jason _________________ Jason Ford My builds; 1957 Ragster http://germanlook.net/forums/showthread.php?t=11514 1960 UBRDUB http://germanlook.net/forums/showthread.php?t=10369 |
||
Ett helt fantastiskt bygge!!! Tittade i tråden idag efter tips från en kompis, och vilken tur jag fick tipset. En mycket trevlig tråd, och åter igen, ett fantastiskt bygge. Lycka till med fortsättningen, det kommer bli skitbra!
|
||
Roligt att tråden sprids - lagom innan uppstart.
Jason, the manifolds are custom built by a guy in the north ( ajdén ). He takes ~1000$ for a six cylinder manifold. Not sure what he would need to build a copy of mine. _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 45, 46, 47 >> 16 besök idag (649103 totalt) |