Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 114, 115, 116 ... 177, 178, 179   >>
52 besök senaste veckan (862764 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jepp skal flytta tebaks den till hårdaste hålet så får vi se hur han beter sig.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Rent teoretiskt spelar det ingen roll om krängaren sitter i olika hål. Precis som Daniel skriver behöver krängaren andra sidans motkraft för att fungera och krängarens vridstyvhet är någon form av snittböjning i de båda skänklarna (stavning?)/armarna.

I verkligheten tillkommer friktion mellan krängaren och bussningen som håller fast krängaren mot karossfästet. När krängaren arbetar böjer sig skänklarna/armarna och röret mellan skänklarna kommer, rejält överdrivet, bli s-format. Om krängaren är olika hårt ställd kommer snedställningen i bussningen vara olika på höger respektive vänster sida och därmed också friktionen mellan bussningen och krängaren. Friktionsskillnaden kan möjligtvis göra att beteendet mellan höger-och vänsterkurvor blir olika men jag har svårt att se att vi blåbär känner skillnaden. Personligen försöker jag alltid justera bilen symmetriskt ändå, mest för att det känns bäst.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Blåbär? Tjena Samson! Du har jävligt bra koll och förklarar så vi som verkligen är blåbär förstår tack!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ännu en dag är avbetad och det börjar absolut närma sig med raketfart, det enda trista är att tiden där nere går dubbelt så fort men så är det och kommer alltid att vara.

Idag har jag bara fixat lite småsaker, Fartfabriken var på besök och överlämnade ett nysvetsat fjäderbenstag och det återmonterade jag idag. Jag har även fäst upp lite konsoller i bilen som har en tendens att vibrera loss med tiden, där var även lite kablage som fästes upp där framme under all plast. I Skuffen hängde det en tjock kabelstam som numera sitter ordentligt uppspänd där den skall.

Bilen är packad med allt som skall med från garaget, en del tillkommer såklart hemmaifrån men allt det tunga är klart vilket är gött. Jag har tagit i lite extra med grejor från garaget så att man kan fixa en hel del utifall. Silvertejp borde jag dock skaffa då det är så jävla bra att ha med sig. Jag har även lastat med lite extra skivor o belägg ligger därnere till mig utifall jag behöver. Utöver att öglorna förhoppningsvis kommer på plats imorrn så skall även krängaren ändras från softcore till hardcore :-) Tvätta bilen skall man tydligen också göra och en klassisk damsugning (rättstavat Steffo) måste ju också till. Nåja det är lite tid kvar innan avfärd och imorrn kväll vet jag bättra vad som hinns med.

På kvällen fick jag besök av en god vän som hade en lite present från Renate, det tog inte så lång tid innan presenten var på plats. Tack för hjälpen Christoffer och tack Renate!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fredag efter jobbet då vill man bara hem och njuta av livet lite, idag ville jag hem lite extra även om njutningarna fick vänta till resten var klart. Väl hemma pillade jag lite med Gopro kameran och såg till att allt var klart. Jo förresten så hade fartfabriken den goda smaken att låna ut lite batterier och en extra kamera, frågan är bara var jag skall sätta den? Jag passade även på att slänga in lite textilmattor för att dämpa ljudet under resan ner och jag tyckte nog det blev något tystare.

Lite senare under kvällen var det bestämt att jag och Jussi skulle ge oss på bilen med ett par småsaker, det var framförallt bältesöglor men jag tänkte samtidigt passa på att justera främre krängaren när vi ändå hade bilen i luften. Vi började dock med att jag for iväg och plockade upp ett MC däck då det skulle på hans hoj ikväll. Inte för att jag är sugen på hoj men när man kommer i närheten av en läcker hoj är det allt något som drar i mig, En dag blir man nog återfallsknutte men det tar vi då..

Väl ute i verkstaden så påbörjade vi öglejobbet direkt och det gick så smidigt så jag trodde knappt det var sant, efter att ha plockat ut fartfabrikens fiffiga underreda med stolen i så mätte vi lite snabbt och kollade undertill, det såg smärtfritt ut där vi behövde borra och lika fort var vi igång med grejorna. En kort stund senare satt allt på plats och vi kunde gå på nästa jobb. Kränghämmare skulle justeras, även här gick det väldigt smidigt då grejorna varit loss i dagarna, vi tryckte in stabilisatorstagen i det innersta hålet och NU var krängaren satt i hårdaste läget :-) Så länge tömde Jussi en burk zinkfärg över Fia plattorna och lite annat under bilen så plötsligt såg den nyare ut än en ny undertill !

När vi var klara med detta så gav vi oss på att montera bältet på passagerarsidan och det gick ganska bra, Jussi fick agera testdocka då hans kropp är som en människas och inte som min Mammutliknande. Lite justering av remmar och vips hade vi en hyffsad längd på allt. Efter att vi hade monterat tillbaka stolen insåg jag att en bälteshållare till originalbältet hade hamnat på sniskan och den enda lösningen var att lossa stolen igen, gör om gör rätt, dock tog det bara 10 minuter extra så var den saken biff. Jag passade även på att efterdra passagerastolens bultar in i sidofästena då dom släppt lite.

Gaspedalen har varit ett sorgligt stycke historia och jag är inne på 3:e pedalen då dom spricker i nedre leden, igår tänkte jag göra en patentare men med hjälp av ETK konstaterade vi att det saknas en låsring och jag VET att detta löser problemet, imorrn blir detta löst och det skall bli så gött! Jag minns ringenresan 2010 när pedalen gick sönder, det var sådär skoj att bara gasa direkt mot armen.

Med detta avklarat så är bilen i det skicket jag tänkt mig inför avfärden, eller nja den skall tvättas av både på utsidan och insidan om jag hinner (som det heter när man är lat) sen skall det in lite mer packning men annars så!

När jag skriver detta är det typ 36 timmar till avfart så nu jäklar är man på G! Tack till alla er som gjort resan möjlig Tobbe på Need For Speed, Henrik, Jussi och Fartfabriken, jag har nog glömt att nämna en och annan men jag uppskattar er insats oavsett vilket!

Hålen till öglorna färdigborrade!


Plattorna är på plats


Jussi visar hur glad man är i en E36:a!


Stol & Bälten på plats


Allt klart, nu kör vi!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Lördag och sista dagen med familjen på ett bra tag, lösningen var att ta med pågen ut på lite ärenden. Gaspedalsgrejen slutade på returbilen där det visade sig att den enda rätt lösningen är att byta hela armen, nu löst jag det enklare och relativt hyfsat med lite fantasi istället.

Ett besök på feltema där silvertejp och nya torkarblad köptes rundade av inköpen för dagen. Imorrn blir det slutpackning och tvagning av bilen.

Ett par saker på bilen är jag inte alls nöjd med men det får jag ta.

*Grenröret läcker rätt bra i nedre delen vid flexröret, det låter illa och jag tappar effekt.
*Bilen har en trist och kraftig vibration i ratten mellan 120-140, jag skall kolla topplagringar och lufttryck imorrn annars hoppas jag det är borta med R-däcken på plats.
*Klonket i bakvagnen skär i mig men då jag fått ok från folk med koll på läget får jag leva med detta.

Nåja något skall man väl ha att pilla med i vinter, ett nytt avgas hade sannerligen varit på sin plats och resten får vi väl fundera vidare på. Här får alla gärna komma med vettiga inputs! Det ser ut som att alla har fått koll på sina fordon och förhoppningsvis blir det samlign härhemma imorrn eftermiddag för gemensam avfärd, Jag , Janne Ekehage, Bladh och Per Bodin, nu jävlar skall vi ha skoj!



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Ha det så kul därnere Johan! Ta en Bit åt mig!

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Niklas Maravic skrev:
Ha det så kul därnere Johan! Ta en Bit åt mig!


Tack!

Jag lovar att ta en för dig! Troligtvis blir det en för varje medlem här på rejsa, mellan varven skall vi tydligen köra lite bil oxå men det är bara ett rykte..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dagen D är här och det är en timme eller så till avfärd, bilen har fått sig en utvändig tvagning och sedan har jag packat det sista, jag passade även på att "cornerweighta" lite genom att flytta fram lite packning till passagerarsidan då den såg lite rolig ut låg bak och hög fram.

Däcken fick ett halvkilo extra luft och i övrigt tror jag det är koll på det mesta. Det visar sig att vi blev en decimerad styrka som kör ner i samlad trupp då Bladh blev försenad (kör Porsche så det var såklart tekniska problem) Herr Ekehage var tydligen trött av sig och skulle söva lite på båten. Men men 2 hederliga E36 kommer att tuffa på i lagom takt och göra vad vi kan för att nu Meuspath inatt, jag vet att dom sista timmarna kommer att vara riktigt sega men med regelbundna pauser och kaffe skall det nog reda till sig.

Lite käk till mig och Bodin sen rullar vi söderut

Tjipp!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Johan Sjöström skrev:
Dagen D är här och det är en timme eller så till avfärd, bilen har fått sig en utvändig tvagning och sedan har jag packat det sista, jag passade även på att "cornerweighta" lite genom att flytta fram lite packning till passagerarsidan då den såg lite rolig ut låg bak och hög fram.

Däcken fick ett halvkilo extra luft och i övrigt tror jag det är koll på det mesta. Det visar sig att vi blev en decimerad styrka som kör ner i samlad trupp då Bladh blev försenad (kör Porsche så det var såklart tekniska problem) Herr Ekehage var tydligen trött av sig och skulle söva lite på båten. Men men 2 hederliga E36 kommer att tuffa på i lagom takt och göra vad vi kan för att nu Meuspath inatt, jag vet att dom sista timmarna kommer att vara riktigt sega men med regelbundna pauser och kaffe skall det nog reda till sig.

Lite käk till mig och Bodin sen rullar vi söderut

Tjipp!


Lycka till...
Ses på tisdagkväll

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Sköt om er och ha det så kul nu!! thumbs up

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Tumme upp och ha det riktigt kul.

Du kan ju skänka min avundsjuka några tankar lite då och då...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Anders: Jag tänker på er alla och önskar såklart ni var här! Dock är vi en samling folk redan och det droppar ju in fler och fler under veckan. Idag kommer Fredrik Larsson med sin ring-raket och framemot helgen kommer en rejäl bunke folk.

Microresumé från dag1
Första dagen på banan avklarad, skrapade ihop 6 varv. Massor med hyrbilar men knappt några incidenter. Är stolt efter att ha fått uttalandet " i have never been so afraid in my life" av en Engelsman som åkte med ett varv. Vettig fart på åbäket och det verkar lira hyffsat, förhoppningsvis inget vägarbete i Schwedencreutz idag och lite mindre folk. Vädret är kanon och alla verkar nöjda, ett litet problem är att ölen är FÖR kalla men vi jobbar på en lösning där. Ikväll blir det lite coaching med Andy som man kan läsa mer om här: http://bridgetogantry.com/2/index.php/home/nurburgring-laptimes/427-fa . . . .

Jag tycker det är dags för lite vettiga tider för den här mannen men jag ser inte hur jag skall kunna pressa ner tiderna med denna kärran mer än kanske 5 eller MAX 10 sekunder, tiden får utvisa helt enkelt.

Dagens toppnotering i Foxhole: 211.7 Det märks man börjar bli gammal och feg, trycker lite på bromsen precis innan kompressionen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ny dag och nya äventyr, underbart väder hela dagen och har blivit coachad ikväll, mycket lärorikt var det!
Bra körning men inga supertider för egen del dock ett ett nytt Optimalrekord så det går åt rätt håll iallafall.

Imorrn kommer det att hända saker som innebär risk för mitt liv men mer om det imorrn.

Ps. jag vill kremeras och strös ut över banan om något händer Ds.


Och nu över till öldrickningen!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Onsdagen var till en början grå och trist med lite lätt regn då och då, våra planer för dagen gick i stöpet (tack för det höll jag på att säga) Vi åkte runt lite och hade en trevlig dag, jag var själv iväg o tvättade kärran lite snabbt i Barweiler och sedan lunchade vi på Christas i Adenau. Vädret lättade upp under eftermiddagen och lagom till det var dags var det PERFEKT väder, inte för varmt men solsken och vindstilla. Redan på parkeringen kände man att denna kväll hade goda förutsättningar då det var lite bilar där.

Ute på banan kändes allt vettigt och ganska omgående visade loggen att det gick undan som aldrig förr. Nästa varv då åkte jag framför Bladh och lekte följa John och efter det testade jag Bladhs 996:a, en intressant upplevelse, maffigt drag från spisen, sugande bromsar men tyvärr led den av för lite grepp och väldigt lätt framvagn, skoj var det iallafall!

Nästa varv jag minns putsades tiden till ännu lite mer och man var glad som en speleman. Sista varvet för kvällen blev jag stoppad igen och dom bad mig ta bort kamera och bogserögla så det blev inte filmat men det var ett sånt där underbart "lekvarv" då Ekehage låg framför med sin tunga gatdäcksförsedda 1M som han säger, vi hade ett skitroligt varv och stundtals låg jag på 100% (förutom in i T13 då jag låg på minst 120% vilket janne såg i backspegeln :-) men så fort det svängde fick jag släppa av ordentligt, helt klart hämmade det tiden som ändå blev mitt livs bästa! En optimaltid på 8.16 skvallrar dock om att det finns mer att hämta.

En bil på taket i Flügplatz blev väl veckans första riktiga incident och banan stängdes för dagen. Personligen gjorde det inget då jag var i behov av bensin osv.

Kvällen hos renate blev hård då alla hade haft en underbar kväll på banan, Fredrik fick till en sub åtta tid på TF, Colin fick oxå till en skitbra tid och jag och Janne var äckligt nöjda. renate fick jobba på bakom öltappen och vi var redigt glada i hatten när vi traskade hem.

Vi hoppas på ännu en bra dag idag torsdag och tittar jag ut ser det lovande ut. Hoppas bara hojarna håller sig borta tills imorrn iallafall!

När man kommer hem är det dags att ringa tatueraren!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



thumbs up

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Grattis! Men vad blev tiden då? Inga cliffhangers nu!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Personligen så tkr jag inte att Johan ska skämmas för att han nu äntligen har lyckats komma under 10 min utan att ljunga

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114



Stort grattis Johan!

Tror att tiden i signaturen redan är justerad...

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Mycket bra kört Johan, GRATTIS Hoppas på fler fina varv thumbs up

Du syns här vid kl18:35, för att 10min senare ta ett varv till kl18:45;)
http://julesperry.com/nurburgring/

Vit 1M kl17:55 Janne?

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Torsdagen är nu avklarad och veckodagarna trillar på i en icke så angenäm fart, som tur är rullar annat på i en angenäm fart Jag o Janne började dagen uppe vid Adenauer Forst/Fuchsrörhre och kikade på fabriskpoolen. En hel del intressanta objekt ute på banan får jag säga.

Porsche 918
Nya Mclaren
Ny x5:a
Nya M3:an (jävligt udda ljud)
SLS
En galet snabb småbil från Huyndai
En galet snabb småbil från Mercedes med dubbelkopplingslåda
Ett antal olika snygga Jaggor
Och en massa annat som jag inte lagt på minnet

Nere vid Foxhole var det ball att stå och kika på dom när stället passerades i schyssta farter som oftast.
Efter en enkel lunch på Paddock så åkte vi hem och lattjade lite med bilarna, vi luftade våra bromsar och själv bytte jag plats på framdäcken då vänster fram fått lite mer stryk. Jag letade även fram en bättre placering för kameran så den var ruggigt svår att se då jag fått tillsägelse 2ggr om kameran nu och misstänkte att nästa gång blir det elektriska stolen eller nåt..

Efter det var vi och tankade och käkade lite glass i Barweiler, vädret hade som vanligt höll jag på att säga växlat från mulet till molnfritt och solsken och det såg ut att vädermässigt sett bli ännu en perfekt kväll, dock hade jag mina farhågor om banan alla helgbesökare som tydligt hade börjat droppa in.
Till slut stack vi ner till banan fast det var en timme kvar och tjötade lite, så sakta fylldes parkeringen upp med bilar och även en del svenskar vilket var trevligt. Strax innan öppningsdags var det massor av bilar om än ingen kaos. Jag fick ett sisådär varv till att värma upp bilen sedan hade jag Andy min coach i bilen under 3-4 varv, som vanligt var det givande och Andy påtalade den stora skillnaden i min körning sedan första åkpasset, mjukare,säkrare och snabbare vilket han uppskattade. Tyvärr var det massor av trafik och en hel del puckade motorcyklister som vägrade använda sina backspeglar, och jag tyckte själv jag kom ur fokus för många gånger.

Efter att Andy hoppat över i Franzettis kärra så fick jag några varv på egen hand, trafiken hade faktiskt tunnats ut lite, jag såg på lite avstånd en svensk M3 E36 som jag beslöt mig för att jaga ikapp och det tog inte så lång tid innan jag var klistrad i rumpan på honom. Resterande del av varvet låg jag som ett frimärke i baken på dom och visst fick jag ofta ge 100% på rakorna men när det svängde fick jag hela tiden släppa av, underhållningen var dock hög hela tiden, att föraren var en gammal BMWCupförare gjorde mig trygg och jag vet att Jörgen har en hel del varv härnere, när man låg bakom såg man att spåret satt fint som oftast även om däcken ibland gjorde att bilen kom ur spår lite. Det blev ännu ett varv bakom Jörgen i ett härligt tempo och jag låg kanske lite väl nära hela tiden men jag hade inte effekt nog att passera, sjukt skoj var det iallafall även om det inte gick i någon raketfart (8.38) På sista varvet dök mitt "fuel starvation" problem upp och jag beslöt mig för att köra och tanka snabbt som attan för att få ett sista varv. Även Jörgen hade samma problem och tankade samtidigt, snabbt tillbaka, på med bälten o handskar och ut på banan knappa 10 minuter innan dom stängde insläppet. Bilen hade jag hällt i 10-15 liter soppa för att inte bygga på onödig vikt.

Jag fick ett helt fritt varv (tror jag) och jag kände hela tiden att det flöt på bra i stort sett överallt. Väl i mål så insåg jag att det hade gått fortare än jag någonsin trott och jag var såklart galet nöjd. Det blev en perfekt avslutning på dagens körning. Efter att banan stängt åkte jag, franzetti och Andy upp till Brünnchen och traskade därifrån upp till Wipperman där vi hoppade ut på banan, sedan gick vi upp en bit så man såg Hohe Acht och började analysera partierna by foot, just från Wipperman ner till Brünnchen är ett parti som jag förvisso gillar men här finns mycket fart att hämta, vi gick även igenom alla andra partier ner till utkiksplatsen och sedan fortsatte vi fram mot Brünnchen 2, Eiskurve, Pflanzgarten 1 för att där vända tillbaka till våra bilar. Det inkluderade en del galna historier om bla. ett gäng uppstoppade Ekorrar men framförallt massor med matnyttig info, trots att kilen bara har 5 år på banan har han absorberat något otroligt och verkar ha full koll på minsta lilla asfaltsplätt var vi än är.

När vi var klara åkte vi hem till oss och tog en kall och jag lät han berätta lite om sitt 7.10 varv vilket var högst intressant att höra, det sjuka var att varvet var ett potentiellt 6.57-58 varv om inte vägbygget hade begränsat han vilket är HELT galet på 2 hjul. Till slut tackade vi av Andy och vi var alla galet hungriga så Renate och Lindenhof fick besök av oss. Det blev en lååång kväll med ett imponerade väl ikryssat ölunderlägg, David var på plats så givetvis skulle det drickas finkelolja och annat mög men det är en del av grejen och jag var förberedd. Maten var i vanlig ordning välsmakande och ingen går matmässigt sätt missnöjd härifrån.

Kvällen avslutades med en skön om än lite kylig promenad hem med Fredrik och Bodin, väl i säng snarkade jag troligtvis blixtsnabb och drömde om dagens körning! Tacka alla goa vänner för idag och grattis till Volvoligan som lyckades sätta en sub 8.30 till med en Belgisk framhjulsdriven Hisingetraktor, riktigt bra jobbat! Jag skickar även ett grattis till Colin som numera kan stoltsera med en sub8 tid med sin E36, inte alls illa pinkat för en gubbe i en gammal häck

Dagens bästa tid var 8.19 och optimal tid var 8.14 så det rör bra på sig,noterade även nytt rekord i Fuchsrörhre dock bara med 0.1km men dock! 216.1 Loggar finns på allt men jag är osäker på min Gopro, jag hoppas verkligen den funkade men fick lite konstigheter med den och måste kolla upp detta. Varvet med Jörgen framför hade ju bal varit skitskoj att se, sedan är jag osäker på den nya vinkeln som kanske är helt kass.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 114, 115, 116 ... 177, 178, 179   >>
52 besök senaste veckan (862764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande