Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 - Ny bil på ingång...
<<   1, 2, 3, 4 ... 15, 16, 17   >>
5 besök senaste veckan (129838 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tom Schirmer som bygger VLN-bilar m.m. bygger med stos så nära skivan som möjligt och faktiskt nästan hela stosens diameter över skivan med bara sisådär en cm av stosens diameter satt inne över skivans "centrumutrymme" om ni hänger med på min kreativa benämning.... Dvs 1cm av diametern matar luft in i skivans centrum. Resten matar luft på skivans ena sida bara. Men det är för långlopp och jag kan tänka mig om man kör benhårt en stund, stannar en kvart, kör benhårt en stund sen stannar osv att det kanske kan påverka. Vid temperaturcykling alltså.

_________________
Magnus Thomé
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Är som sagt kanske inte så farligt. Finns ju alltid många teorier Jag gjorde så pga rekommendationer här på forumet.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Angående bromskylning, så här byggde jag på min E46M3 och det funkar prima.

Kör nya originalskivor runt om och PF08 belägg fram PF06 belägg bak, Stoptech stålomspunna slangar, Motul RBF600.

Funkade prima 2dagar på Gotland ring i 1.38-tempo:



















Slangen köpte jag på Kuntze.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Ledsen att göra er besvikna, men blev ingen kylning. Efter att ha slagit ett öga på det och insett att det faktiskt var fredag kl.16 och hjälpen nog inte var så jääääätte taggad att hjälpa till med just detta så fick bromskylningen läggas på hyllan.
Är inte så många dagar kvar på bana iår för min del så beställer något färdigt kit från usa till vintern, kanske man till och med kan lyckas få dit det själv Mässingsbussningar till oken måste även inhandlas.

Tittat på både bimmer-worlds och turners olika kit, skiljer ju en del i pris. Några för och nackdelar med kitten? Eller är det bara det att turners kostar mer eftersom det är i CF och verkar ha lite snyggare finnish/passform, värt dom extra kronorna? ganska många extra...

http://www.turnermotorsport.com/p-86-e46-m3-turner-motorsport-racing-b . . . .
http://store.bimmerworld.com/brake-cooling-kits-and-parts-p45.aspx

Har allafall fått på nya klossar, slangar och ny vätska så klart, j-vlar vilket bett det blev i bromsarna

Bjuder på en liten bild på gammla klossarna, har gått ca 600 mil till vardags och typ 40 mil på bana kanske, visst jag visste ju att orginal belägg inte var något värst, men att dom slits så här fort...





Nu ska bilen få sig en välförtjänt tvätt och ett oljebyte, sen e den redo inför Mantorp på fredag igen.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Kom precis på att jag måste fråga en sak till, vad ska man köra med för kalltryck i r-däck "till vardags"? (r888)

3kg?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Jag kör med vad BMW rekommenderar för vanliga gatdäck.
Fungerar utmärkt.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag kör 2,6 kalltryck på gatan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



E.Svensson skrev:
Ledsen att göra er besvikna, men blev ingen kylning. Efter att ha slagit ett öga på det och insett att det faktiskt var fredag kl.16 och hjälpen nog inte var så jääääätte taggad att hjälpa till med just detta så fick bromskylningen läggas på hyllan.
Är inte så många dagar kvar på bana iår för min del så beställer något färdigt kit från usa till vintern, kanske man till och med kan lyckas få dit det själv Mässingsbussningar till oken måste även inhandlas.

Tittat på både bimmer-worlds och turners olika kit, skiljer ju en del i pris. Några för och nackdelar med kitten? Eller är det bara det att turners kostar mer eftersom det är i CF och verkar ha lite snyggare finnish/passform, värt dom extra kronorna? ganska många extra...

http://www.turnermotorsport.com/p-86-e46-m3-turner-motorsport-racing-b . . . .
http://store.bimmerworld.com/brake-cooling-kits-and-parts-p45.aspx

Har allafall fått på nya klossar, slangar och ny vätska så klart, j-vlar vilket bett det blev i bromsarna

Bjuder på en liten bild på gammla klossarna, har gått ca 600 mil till vardags och typ 40 mil på bana kanske, visst jag visste ju att orginal belägg inte var något värst, men att dom slits så här fort...


Nu ska bilen få sig en välförtjänt tvätt och ett oljebyte, sen e den redo inför Mantorp på fredag
igen.


Min rek. är att endast köpa plates från bimmerworld. Luftintagen från bimmerworld passar riktigt dåligt.
Enklast är att bara leda in slangarna bredvid dimljusen.
Slang och stos går att hitta på hemmaplan...

Kolfiber är fränt, men lite overkill i mitt tycke.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Rka skrev:
E.Svensson skrev:
Ledsen att göra er besvikna, men blev ingen kylning. Efter att ha slagit ett öga på det och insett att det faktiskt var fredag kl.16 och hjälpen nog inte var så jääääätte taggad att hjälpa till med just detta så fick bromskylningen läggas på hyllan.
Är inte så många dagar kvar på bana iår för min del så beställer något färdigt kit från usa till vintern, kanske man till och med kan lyckas få dit det själv Mässingsbussningar till oken måste även inhandlas.

Tittat på både bimmer-worlds och turners olika kit, skiljer ju en del i pris. Några för och nackdelar med kitten? Eller är det bara det att turners kostar mer eftersom det är i CF och verkar ha lite snyggare finnish/passform, värt dom extra kronorna? ganska många extra...

http://www.turnermotorsport.com/p-86-e46-m3-turner-motorsport-racing-b . . . .
http://store.bimmerworld.com/brake-cooling-kits-and-parts-p45.aspx

Har allafall fått på nya klossar, slangar och ny vätska så klart, j-vlar vilket bett det blev i bromsarna

Bjuder på en liten bild på gammla klossarna, har gått ca 600 mil till vardags och typ 40 mil på bana kanske, visst jag visste ju att orginal belägg inte var något värst, men att dom slits så här fort...


Nu ska bilen få sig en välförtjänt tvätt och ett oljebyte, sen e den redo inför Mantorp på fredag
igen.


Min rek. är att endast köpa plates från bimmerworld. Luftintagen från bimmerworld passar riktigt dåligt.
Enklast är att bara leda in slangarna bredvid dimljusen.
Slang och stos går att hitta på hemmaplan...

Kolfiber är fränt, men lite overkill i mitt tycke.


Ursäkta mitt kassa ordförråd, med stos? vad är det?

Någon som beställt från bimmerworld innan och kan berätta om leverans tid och om det blev något med tull och sånt?

Ska köra mantorp nu på fredag får hoppas det inte går varmt... får helt enkelt ge fan i att bromsa så mycket

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Stos kallar jag i det här fallet stället där slangen skarvas.
Se bild (lånad från m3forum)


Ev. kan du limma/skruva dit en liten bit 3" plaströr och använda som skarv.
(bocka ett par plåtbitar, och fäst med plåtskruv och tex sikaflex.)

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Glömde påpeka att jag köpt delar därav bl.a bromskylning från Bimmerworld.
Ca 1v lev. frakt moms och tull har tillkommit.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Då var en dag på Mantorp till ända...

Hade sån där tur med vädret... började regna i slutet på första passet lagom när man fått upp tempot och förtroendet för nya bromsarna...
Pass 2 regnar det mellanåt så kraftigt så vindrutetorkarna går för fullt... men kändes ändå lärorikt och skojj trots ett ganska rejält kasst i lilla vänstern innan kikanden då jag han tänka både en och 2 gånger vilken sida av banan det var bäst att åka av på samt vad min körskolelärare sagt för 10 år sen om vad man ska göra när man får sladd Detta trots att man har vana från många varv på sjöis och snöiga grusvägar Var allafall bara att fortsätta ballansera den på gasen så gick det så fint så thumbs up

Senare på kvällen när alla driftare åkt hem så blev det open pit i dryga 3 timmar... banan torkade ganska fort... dock så var ju solen långt ner så varken parisen eller t2 blev helt torra, samt inbromsningen till både mjölby- och depåkurvan var rejält blöta så tryckte man för hårt så började absen jazza upp hela bilen.

Även fått en ny favorit kurva, vänstern innan f2, krönet?, herrejävlar vad bilen sätter sig fint där och vad fort det faktiskt går att åka. När jag upptäckte detta så var jag flertalet gånger riktigt när att bromsa på mig till f2 enbart för att jag fortfarande använde min "gammla" bromspunkt

Dagen slutade dessvärre sämre, dock tursamt, började få slut på soppa så valde att gå i depå för att sedan ta 4-5 sista varv innan hemfärd. När jag tittar till bilen innan vi åker ut igen så ser jag att det runnit något ut från fälgarna bak typ 5-6 streck över fälgkant och däck. Visar sig vara bromsvätska, måste alltså ha hänt vid sista inbromsningen, jäääävla tur att man inte körde några varv till.... Så bort till statoil och köpa mera... blev då en till inbromsning och en ny uppsättning sådana ränder med olja... sen så körde det 2 mil innan nästa inbromsning och det läcker nu inget. Har bytt till stålomspunna slangar och undrar ju ifall dessa inte satt åt ordentligt... men samtidigt blir något varmt så expanderar det, alltså borde det inte börja läcka av värme, eller kan det vara någon packning i oket? Aja lär synas när jag byter däcken.


Kanske ska tillägga att bromsarna funkade KANON och matades bara aningens efter 15-20 min,

Edit: hade visst tagit EN bild



_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Wärhner skrev:
egensvetsad bromsköld med stos

Det där tror jag är 100% perfekt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Liiiiitet videoklipp från mantorp


_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Spännande det där

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
trocade skrev:
Spännande det där


Hehe, han både tänka på vilken sida av banan som var bäst att köra av på, samt vad min trafikskollärare sagt om det här med överstyrning

Men var ju en erfarenhet att få köra bana i väta också...

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Alltid en erfarenhet, jag önskar bara jag haft vanliga däck och inte r-däcken på

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
trocade skrev:
Alltid en erfarenhet, jag önskar bara jag haft vanliga däck och inte r-däcken på


Samma här har lite filmer på dig bakifrån föresten (kan misstolkas ) blev både förvånad och imponerad över hur bra acceleration det verkar vara i vr6'or

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



E.Svensson skrev:
trocade skrev:
Alltid en erfarenhet, jag önskar bara jag haft vanliga däck och inte r-däcken på


Samma här har lite filmer på dig bakifrån föresten (kan misstolkas ) blev både förvånad och imponerad över hur bra acceleration det verkar vara i vr6'or


Jo, den rör på sig ganska bra faktiskt, men den är ju lite lättare än orginal

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Så där, nu har bilen fått sig en insp. I utav Hackefors bil i Linköping, var 2 ventiler som behövde justeras lite annars var det bra motormässigt.

Dessvärre var hjullager vänster bak lite glappt så det bara att byta direkt på måndag.

MEN sen var yttre spindelled på ena sidan dålig och inre på andra.... borde inte kosta så mycket tänkte jag...
4800... PER SIDA! Tydligen så går det inte att byta bara spindelleden utan hela länkarmen måste bytas...

Undrar då självklart om det finns något billigare men minst lika bra allternativ? Eller om det finns några "heavy duty" länkarmar?
Samt om man ska byta bussningen (som ändå måste bytas) till något hårdare/bättre än original?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Nu har jag faktiskt provat att söka lite själv

Bussning var ganska så simpelt att hitta på millway, http://www.millway.se/catalog/product/view/id/1773/s/bararmsbussning-f . . . . thumbs up

Sen var det de där med länkarmar... tittade på att köpa från usa men blir ändå i stort sätt samma pris som original (~3340).

Men sen så hittade jag dessa "pirat" delar...
http://www.mister-auto.se/sv/lankarm-hjulupphangning/trw-jtc1365_g273_ . . . .
vi snackar ändå om halva priset... frågan e ju bara kvaliten... någon som har erfarenheter utav tillverkaren?

Samma företag sålde även dessa, http://www.mister-auto.se/sv/lankarm-hjulupphangning/lemforder-27015-0 . . . .
Visserligen inte många hundringar billigare än original, MEN läste lite på nätet om att dessa tydligen ska vara originaldelar som dom bara slipat bort bmw märket på och sen säljer domsom pirat

Hur skulle ni göra? Vågar man "chansa" på dom billigare? Är ju ändå en väldigt viktig komponent i hjulupphögningen och man vill ju även att spindlarna inte ska vara slut om ett år igen.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 - Ny bil på ingång...
<<   1, 2, 3, 4 ... 15, 16, 17   >>
5 besök senaste veckan (129838 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande