Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 43, 44, 45   >>
4 besök senaste veckan (240192 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Alltså.
Pga en massa olika orsaker har jag inte följt racingen lika mycket på slutet.
Nu när jag dock kommit ikapp med livet igen kommer intresset.

Först tröttnade man ju totalt på allt käbbel om bäst och sämst och allt skitsnack inför säsongen.
Sedan har ju TTA-klassen visat sig vara väldigt tråkig racing rent allmänt.
STCC har ju alldeles för dåligt startfält.

Men för att komma till saken.
Många sågade ju NGTC inför detta år.
Speciellt TTA-anhängarna , oavsett hur sanningen är.

Nu när jag iaf börjat kolla på racing igen hamnar jag hur jag än gör framför BTCC.
Bättre karossbilsracing får man leta efter i vår del av världen , möjligtvis GT då men det ligger lite utanför mitt synfält oftast.

Hur kan vi i sverige tappa bort oss så totalt även om vi vill väl?
TTA är ju kanonbilar , har bästa startfältet vi nånsin sett MEN är ju bara tråk tråk tråk.
Så klart bara MINA egna åsikter och vill inte trampa på tår nu , reflektioner nu efter en personligt avhållsam racingsommar och pga detta fått lite ny syn på allt igen.

Jag kan inte se att TTA är rätt väg att gå iaf.
Jag har fel ofta men tänk på att iaf 50% tycker en sak och ofta 50% en anna sak

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Lillen skrev:
TTA är ju kanonbilar , har bästa startfältet vi nånsin sett MEN är ju bara tråk tråk tråk.

Mer exakt vad är det du tycker är tråk tråk?
(jag är alltså ärligt nyfiken för jag förstår inte alls vad du syftar på )

_________________
Johan Lekås
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Johan Lekås skrev:
Lillen skrev:
TTA är ju kanonbilar , har bästa startfältet vi nånsin sett MEN är ju bara tråk tråk tråk.

Mer exakt vad är det du tycker är tråk tråk?
(jag är alltså ärligt nyfiken för jag förstår inte alls vad du syftar på )


För lite omkörningar tycker jag.
Ledkörning , samma ledare!
Blir liksom sams same.

Jämför med BTCC så fattar du.
Massa olika vinnare och bilarna ser ut som bilar.

Jo jag vet att de åxå är racebilar.
Jag är väl ytlig men jag vill ha min standardbilsracing.
Tyvärr uppfyller inte STCC kraven just nu , men jag tror ändå mer på dem OM de får till ett reglemente.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Lillen skrev:

Jag är väl ytlig men jag vill ha min standardbilsracing.


Jag tycker tvärt om. Bara ordet standardbil gör det helt ointressant för mig!
Alla försök till att frångå allt som har med ordet standard är av godo enligt mig

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



MrBosse skrev:
Lillen skrev:

Jag är väl ytlig men jag vill ha min standardbilsracing.


Jag tycker tvärt om. Bara ordet standardbil gör det helt ointressant för mig!
Alla försök till att frångå allt som har med ordet standard är av godo enligt mig


Jo så klart.
Men alla får ju tycka olika.
Bara från min egen synvinkel här.
Vill inte ha mer pajkastning , för mig är TTA tråkigt. thumbs down
På samma vis ÄR DTM urtrist numer sedan några år. thumbs down

För mig ÄR BTCC underhållning deluxe. thumbs up

För MIG alltså så ingen missförstår.
F1 är ju betydligt mer underhållande då de händer massor mer där åxå.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Lillen skrev:
.........................För lite omkörningar tycker jag.
Ledkörning............


Håller med. Det var det jag var orolig för från början.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



För få omkörningar i TTA? Klart att fler omkörningar skulle vara önskvärt. Däremot så tycker jag personligen inte alls att det är så illa som en del påstår att det är.

Någon som har några idéer om eventuella orsaker till att det inte sker fler omkörningar i TTA?
- Banor med dåliga okörningsmöjligheter?
- Bilar?
- Förare?
- Däck?
- Racedistans?
- Avsaknad av depåstopp?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Jag skulle gissa att rättvisetänket har straffat ut sig själv i TTA.
Det kommer säkert bli bättre , det är bara första säsongen.....
De som är snabbast i kvalen står ofta på pallen.
Med andra ord kökörning.

Ok det smäller i TTA med.
Men på något vis på ett mer dåligt sätt.

Det är för få variabler och för enkelspårigt.
Ok , den snabbast kvalaren vinne racet , men hur kul är det då?
Det är ju i racet man vill se dem kämpa om placeringarna.
Ska man se live blir det ju helt uppåt väggarna.

Tierp tror jag dock på.
Vi har väl för gammaldags banor i vårt land.
Har jag helt fel när jag gissar så , det dräller ju inte av omkörningsmöjligheter.
Även om de i andra serier kör om både här och där.

Jämför BTCC ytterligare en gång.
NGTC , Turbomaskiner , straffvikter , tre race , omvänd startordning.
Massa bilar på startlinjen , många bra förare , inte lika kinkiga dommare , bra nivå(OFTAST ).
Ja en hel del som gör att det är kul att se på som tittare.
Plato vs Neal mfl , 7st olika vinnare efter halva serien.

Ja inte vet jag.
Bara spånar lite igen?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fredrik Nyström skrev:
För få omkörningar i TTA? Klart att fler omkörningar skulle vara önskvärt. Däremot så tycker jag personligen inte alls att det är så illa som en del påstår att det är.

Någon som har några idéer om eventuella orsaker till att det inte sker fler omkörningar i TTA?
- Banor med dåliga okörningsmöjligheter?
- Bilar?
- Förare?
- Däck?
- Racedistans?
- Avsaknad av depåstopp?

För bra och likvärdiga bilar med för breda däck.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Världens bästa racing är V8 Super Cars i Australien.
Men att komma i nätheten av det är nog svårt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



ButterflyRacing skrev:
Världens bästa racing är V8 Super Cars i Australien.
Men att komma i nätheten av det är nog svårt.


thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Lillen skrev:
ButterflyRacing skrev:
Världens bästa racing är V8 Super Cars i Australien.
Men att komma i nätheten av det är nog svårt.


thumbs up


thumbs up
Håller med fast jag är såld på DTM och gillar TTA.
Låter som ett samarbete nästa år mellan STCC och TTA skulle innehålla nått för alla.

Kan inte riktigt släppa det här med varför racing var så mycket större förr. Har frågat runt lite bland veteranerna i bekantskapskretsen.
Min far åkte ofta på Kanonloppen, även innan Ronnie tiden. Han har inte gjort det på länge förens när jag släpade med honom igen. Hans kommentar var "men då var det ingen liten ankdamm som idag, världseliten var ju där!" Det kan ju varken TTA eller STCC skryta med..

En annan person berättade att sista gången han var där var vid den stora olyckan 1970. Kan det vara så att alla olyckor som skedde 70-80 talen speciellt, har gjort motorsport till något som ger en dålig smak i munnen? Inget roligt att ta med barnen till en trafikolycka...

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
ISSA48
Linköping
Här sen Feb 2012
Inlägg: 36



Jag var med förr.
Stämmer "världseliten var ju där!" idag är det mera som division tre lag i fotboll, också när det gäller besökare.
Förr körde eliten varje helg, varvade med olika klasser, inte enbart F1.
Motorklubbar ordnade resor för intresserade, bor du i Linköping är intresserad och ung, är det svårt att komma till Mantorp 2,5 mil bort.
Ser man på servicen för publik, på ishockey och fotboll (även lägre serier) finns mycket att hämta, som resor för intresserade som bor många mil bort. Och jämför man med racing blir man mörkrädd.
Willy

_________________
Willy Johansson
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305




_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lillen skrev:
BTCC är bäst no protest


Lång artikel från Autosport:

What's wrong with the BTCC?

The NGTC regulations have brought new teams to Britain's tin-top series, but the racing hasn't been great and the paddock isn't a happy place to be in 2012. Kevin Turner explains why

By Kevin Turner
AUTOSPORT features editor

The British Touring Car Championship is widely regarded as the premier series in the UK. It comfortably has the highest attendance and TV viewing figures of any domestic four-wheeled motorsport in Britain. And yet...

The racing of late has not been very good. Unusually tame contests have only tended to be interspersed by clashes and crashes rather than proper wheel-to-wheel racing. Knockhill last weekend was perhaps the worst yet, with cars rarely changing position without swapping paint. Or rather, punching a hole in each other.

Part of the problem is the stewarding. Two former champions voiced the same concern to me in Scotland: punishments for bad driving need to be tougher (and consistent), not just to clean up the series, but also to send the right messages to all those watching.

Let's not forget the Ginetta Junior Championship, aimed at helping potential stars of the future, appears on the same bill. And I doubt they're the only young drivers watching.

At Snetterton earlier this month, Matt Neal hit Jason Plato sideways at the high-speed Coram right-hander. Plato retaliated by taking them both off at Murrays and getting the place back.

Both moves were worthy of censure (for different reasons). But the two rivals each lost two places and they finished in the order they were before either clash, so there was no obvious place swap to make and they got off with a reprimand.

Other drivers, some of whom are less capable than Plato and Neal at choosing where to touch someone (or controlling their cars when contact occurs), have been punished, but this tends to be done only in terms of fines and licence endorsements.

One of the former champions suggested that putting the odd driver 'on the bench', so that they miss a race, would sharpen things up...

Of course, there is a level of entertainment produced by these sorts of shenanigans that many fans enjoy, but that doesn't mean it's good racing.

As a current frontrunner said at the weekend, "this is supposed to be the best championship in Britain," which should surely include the best driving.

In fairness, it's not just the drivers or stewards who are to blame. The technical regulations, specifically those using lap times to adjust turbo boost levels, contribute too.

I've never been quite clear what the official aim of the equalisation is. Is it to equalise engines, or engines and chassis, or engines, chassis, teams and drivers?

The current system is lap time based, which of course lumps together all factors, including the drivers.

If you take the view that the top names in the various cars - Neal, Gordon Shedden and Andrew Jordan in the Honda Civic, Plato in the MG6, Ford's Mat Jackson and Rob Collard in the BMW - are all pretty close in ability, then equalising all their cars shouldn't cause a huge problem. All you're really doing is ensuring that no-one gets too dominant and the title race remains close.

Not for the purist, but it makes sense for the entertainment.

But beyond that, it does create two issues. The first is the way the various cars end up delivering their similar lap time. A good chassis, like the Civic, can do good times with little power, so stays at base level on the boost. A car with a not-so-good chassis, such as the S2000 Focus, needs more boost to achieve the same time.

You see the problem? If, for whatever reason, a car like the Honda finds itself behind a higher-boosted machine, how is it supposed to overtake? Such discrepancy has existed throughout the sport's history, particularly in GTs and sportscars, but in this case it is being artificially created rather than being the result of intrinsic differences between the cars.

Series boss Alan Gow rightly points out that there is a limit to the extra boost allowed above each engine's base - 0.125 bar - so truly slow car-driver combinations won't keep getting extra boost until they win.

But at Knockhill it was obvious how much quicker Aron Smith's Motorbase Focus was than Plato's MG and Shedden's Civic when the road went straight ('Sheds' was 5mph down despite having a tow, which is a bigger deficit than Plato's normally aspirated Chevrolet Cruze had to the top turbos last season, but Honda did admit to boost issues too).

And what happened? Smith and Plato ended up clashing because the MG kept having to defend against the Ford's power, and Shedden punted Smith out of third on the final lap: there was no other way by.

The other issue is that, when you don't have a top name in a given model, that car gets more boost than it should.

It's probably fair to say that Smith, who is currently a good driver rather than a top one, would not have had as much boost at Knockhill if Jackson had still been in the S2000 Focus at Snetterton, where he probably would have recorded quicker lap times. The Focus would therefore have looked better at Snetterton and would have arrived in Scotland with less boost.

Or, to put it in a more extreme way: if I were to replace Plato and Andy Neate at MG for a round, that would give them maximum boost for the following event because my times would make the car look like a load of rubbish.

Unless you have one driver doing times in all the cars - which is how the FIA does its GT3 equalisation - the variation in driving talent will remain a factor and those with no top-notch team-mate will receive an artificially fast car.

In such a context, it is also very difficult to know who is doing a genuinely good job. On any given weekend, is a driver doing well because of his own efforts, the team being on top of the car, or because at this round that car has more boost than it did before?

One respected team manager, whose view is not atypical, said: "It's creating a problem. It's falsifying some of it. Some people are going faster than they should be."

I'd be tempted to just set the boost levels (the racing was arguably better at the start of the year before the rolling boost changes kicked in) and let everyone get on with it, but maybe I'm looking at it from the wrong point of view. It's a long time since touring cars could be considered a 'pure' motorsport event and yet people do love it.

Gow could also well argue that having more people at the front, irrespective of why, is a good thing for the spectators. Plus, it encourages those drivers who aren't the most talented because it gives them a chance.

If you take the view that fans just want to see a close race with the odd crash and don't care why someone is near the front, then it's all fine.

But I'd like to give the fans more credit than that, and the competitors need to feel they are in a series befitting its status. The BTCC should be better than that. Surely that must be possible.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Sörpan skrev:
Lillen skrev:
BTCC är bäst no protest


Lång artikel från Autosport:

What's wrong with the BTCC?


Haha ja se där!
Men så är jag ju läktarproffs åxå

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Sörpan skrev:


Lång artikel från Autosport:

[i]What's wrong with the BTCC?

The NGTC regulations have brought new teams to Britain's tin-top series, but the racing hasn't been great and the paddock isn't a happy place to be in 2012. Kevin Turner explains why

By Kevin Turner
AUTOSPORT features editor


Den artikeln beskriver exakt varför det blev en delning och varför TTA finns!

Kevin Turner skrev:

If you take the view that fans just want to see a close race with the odd crash and don't care why someone is near the front, then it's all fine.

Det här beskriver nog tyvärr varför sveriges bästa team och förare inte får det stödet de är värda

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Jag läste den där artikeln förut och den beskriver rätt väl vilka stora problem BTCC har och hur nivån har sjunkit drastiskt där.

_________________
Ola Lennström
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Team vs publik?
Oavsett verkar BTCC leva gott på den action de erbjuder.
Inte samma sak med de två serier vi har här hemma.

OM nu teamen verkar så missnöjda så varför fortsätter de bygga nya bilar?
Nu senast var det ju Ford Focusen som kom i NGTC-utförande.

Stcc har väl bara haft bra publik i Östersund!?

Jag iaf är nyfiken på vad Tierp kan erbjuda.
Det kan bli ett kanonrejs med den närhet till bilarna som finns.
Sedan verkar det finnas stort intresse för den nya banan och platsen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Jag läste någonstans att i England finns det 10000 som lever på eller av racing och i Sverige har vi väll max 200 eller ?

Vi är 9 mil och De är dubbelt så många i bara London, 51 mil i hela England! Helt ärligt vet jag inte hur många de har haft i F1 eller andra elit racing serier.

Vi har liksom inte samma förutsättningar i Sverige. Så vad som funkar där behöver inte funka här!

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



MrBosse skrev:
Jag läste någonstans att i England finns det 10000 som lever på eller av racing och i Sverige har vi väll max 200 eller ?

Vi är 9 mil och De är dubbelt så många i bara London, 51 mil i hela England! Helt ärligt vet jag inte hur många de har haft i F1 eller andra elit racing serier.

Vi har liksom inte samma förutsättningar i Sverige. Så vad som funkar där behöver inte funka här!


Supersant.
Å andra sidan kan man vända på exakt just det du skriver åxå.
Ser man inga möjligheter så kan man aldrig komma framåt.

Det är väl ändå på showen de ska leva(teamen alltså).
Ingen eller tråkig show lika med inga eller få intäkter!?
Då måste man väl vända på steken.

NGTC tror inte jag heller på i sverige faktiskt.
Men konceptet de har i TOCA och BTCC är klockrent.
Det för ju med en massa publicitet.

TTA är väl ingen dålig serie och har väldigt många namn.
Men det är ju dock så många åsikter om allt i racingsverige nu så.
Som sagt man ser inte racingen för alla rubriker snart
Eller är det bristen på RÄTT sorts rubriker?

Ska iaf BLI SKOJ med både Solvalla OCH Tierp.
Det kommer bli skoj att se hur de båda evenemangen artar sig.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 43, 44, 45   >>
4 besök senaste veckan (240192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande