Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 43, 44, 45   >>
4 besök senaste veckan (240192 totalt)
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Nä man får ju inte lägga sig på rygg och ge upp. Utan köra sin grej utifrån sina egna förutsättningar!

Sedan det är det som du säger. Avslutningen på både STCC och TTA kommer att bli både skoj och intressant, önskade skälv att jag kunde åka till Tierp. Ämnet TTA Vs STCC och hur det kommer att bli, eller som tråden heter "Vad händer med svensk elitracing?" Är hög intressant!

PS: Såg föresten att TV6 ska visa TTA Tierp live, om jag fattade det rätt

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Jag tror det absolut viktigaste för båda serierna, eller förhoppningsvis serien om de slår sig ihop, är att sluta slå ifrån sig och ta till sig kritik. Detta baserar jag bara på intryck från diverse internetforum så jag vet naturligtvis inte vad som faktiskt händer men när jag sett TTA kritiseras har det alltför ofta varit "men vi är ju bara på vår första säsong" eller något om att motorintresset i Sverige är obefintligt. Det är sant att förutsättningarna är hårda för att driva en toppserie i Sverige men då måste väl ändå det långsiktiga målet vara att förbättra förutsättningarna?

Förhoppningsvis sätter sig båda serierna ned efter säsongsavslutningen och begrundar noggrant hur de ska gå vidare. Publiksiffrorna som man har i dagsläget (med ett par undantag) tror jag inte är hållbara om man vill få storföretag intresserade, förutom att man så klart inte får särskilt stora publikintäkter.

Angående de tekniska reglementena tror jag att det är för sent att välja ett helt nytt spår. I TTA har det väl pratats lite om att tillåta flera motorleverantörer och det tror jag skulle vara en bra idé för att öka intresset, kanske samma motorreglemente som de värsta rallycrossbilarna?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



Jag har väl egentligen inte följt STCC så mycket de senaste åren, men däremot för några år sedan när serien tycktes vara på "topp" och var även och kollade på några race på Falkenberg och Knutstorp. Då tyckte jag i alla fall att det var riktigt bra racing både på TV och på plats.

TTA känns inte alls lika intressant för mig. Visst är det häftiga bilar men jag är inte så intresserad av vem som är den snabbaste föraren och att alla villkor ska vara helt lika för alla utan mer vilket team/förare som lyckas ta tillvara på det som står till deras förfogande. T ex hade Audi fördel av sin fyrhjulsdrift på vissa banor och andra inte. Men det kanske ballade ur på slutet med olika begränsningar, det är jag inte så insatt i.

Det är ju ganska uppenbart att TTA är skapat av team/förare för team/förare och att publik och produktion har fått komma i andra hand. Sedan stör jag mig extremt mycket på att de marknadsför bilarna som märkesbilar hela tiden. De skriver artiklar om det i Teknikens Värld, kommentatorerna tjatar om det hela tiden och de har t.o.m. en märkestabell på hemsidan! Det tycker jag bara är att förnedra intelligensen hos publiken när bilarna är helt identiska och har motorer från Nissan och ett chassi från Frankrike.

Dessutom tycker jag att de få TTA-race jag har sett har varit utomordentligt tråkiga. Men det kan ju bero på att bilarna helt enkelt är för bra, särskilt för våra trånga svenska banor. Att kameran nästan alltid missar när det händer något gör ju inte saken bättre.

Vad jag vill komma till är väl att Sverige bara har underlag för EN stor serie och jag hoppas verkligen att TTA och STCC kan inse detta och börja samarbeta istället för att klanka ner på varandra och konkurrera. Sedan spelar det kanske mindre roll om det är standardvagnar eller siluetter, bara de kan enas och satsa stenhårt på att få till en bra produktion och ett bra regelverk som alla (nåja) kan vara nöjda med.

_________________
Peter Vighagen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Samtliga team i STCC utom möjligen Engström måste väl göra en rejäl investering i bilar till nästa säsong för att fortsätta i STCC?
Antingen bygga nya NGTC bilar, köpa begagnad NGTC eller bygga om för NGTC motor, om detta fortfarande är tillåtet nästa år?

Tror inte VW kommer byta till TTA, mer troligt att det blir rally.
Tror inte de kommer bygga en NGTC bil heller, men jag kan ha fel.
Chevrolet valde väl att inte utveckla en NGTC bil så NIKA får också svårt att hitta nya bilar.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 148



TPR skrev:
Samtliga team i STCC utom möjligen Engström måste väl göra en rejäl investering i bilar till nästa säsong för att fortsätta i STCC?
Antingen bygga nya NGTC bilar, köpa begagnad NGTC eller bygga om för NGTC motor, om detta fortfarande är tillåtet nästa år?

Tror inte VW kommer byta till TTA, mer troligt att det blir rally.
Tror inte de kommer bygga en NGTC bil heller, men jag kan ha fel.
Chevrolet valde väl att inte utveckla en NGTC bil så NIKA får också svårt att hitta nya bilar.


Nästa år ska samma transitionsperiod gälla som i år. I BTCC är nästa år det första med NGTC på allvar men STCC:s övergång ligger som bekant ett år efter BTCC. Att använda befintligt material till nästa säsong kommer inte att vara något problem.

Ska VW satsa på rally? Om man tycker STCC fått mindre PR än vanligt den här säsongen är det väl ingenting mot Rally-SM. Om ett träd faller i skogen, och så vidare. Ska man göra reklam genom motorsport i Sverige har man inte så många alternativ. Frågan för bilföretagen är väl snarare om det är genom motorsport de vill göra reklam eller inte. Blir det någon rallysatsning kan jag inte tänka mig annat än att den får ett mikroskopiskt stöd jämfört med pengarna som pumpats in i STCC-satsningen.

Chevrolet kör som bekant med WTCC-motorerna och dessa bilar kommer man säkert kunna hålla liv i en bra tid framåt. Att stora fabriken inte satsar vidare spelar inte så stor roll för ett lokalt mästerskap så länge modellen är aktuell och bilen konkurrenskraftig. I Sverige har vi haft fabrikssatsningar från Volvo, Opel, Nissan, Audi et cetera många säsonger efter att dessa märkens internationella Super Touring-projekt lades ner. SEAT har inte haft ett fabriksteam i WTCC sedan 2009 men dessa bilar är fortfarande relativt konkurrenskraftiga där. Chevan som är den klart bästa bilen fast man åker med en stor mängd extravikt har många säsonger kvar i sig efter att RML åkt klart. Modellen är dessutom ganska så ny så man får inte Nissan/Elgh-problemet där det saknas en tävlingsbil baserad på nya modellen. Det finns inga praktiska hinder, det är bara en fråga om man som svenska Cheva vill fortsätta satsa eller ej.

Ovanstående kräver dock att man antingen kombinerar WTCC och NGTC, eller byter till WTCC-reglementet. Personligen är jag inte övertygad av NGTC, i allmänhet fula bilar som inte låter så roligt och ser tunga och långsamma ut (trots att de är snabbare än S2000). Praktiskt sett är det fortfarande enkelt att byta eftersom alla fortfarande kör med S2000-bilar med lite olika motoralternativ, och WTCC-reglementet är bara S2000 med en 1.6-litersmotor. Det hade säkert gjort Engström glad som då hade fått börja jobba med JAS igen.

Rimligast är förmodligen en fortsatt kombination av NGTC/S2000 (1.6T). Ni som var med 2001/2002 känner säkert igen er. BTC stod då mot S2000 och mycket riktigt blev resultatet att de två biltyperna fick tävla tillsammans. Då som nu var STCC först med att erbjuda ett mästerskap där detta var tillåtet. Då fick BTC vika sig för det internationella reglementet och jag kan absolut se att det samma kan hända igen. S2000 (1.6T) är inte ett fulländat reglemente men det är ett rejält kliv fram från S2000.

_________________
Jimmy Magnusson
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Mercedes backs Michael Schumacher over his opinion on Pirelli's tyres (AUTOSPORT.com, Thursday, May 10th 2012, 11:39 GMT)
Citat:
The seven-time world champion has been openly critical about Pirelli's tyres, saying that they don't allow a driver to drive flat-out because of the need to manage them in order to avoid excessive degradation.

"I just think that they're playing a much too big effect because they are so peaky and so special that they don't put our cars or ourselves to the limit," Schumacher told CNN earlier this week.

"We drive like on raw eggs and I don't want to stress the tyres at all. Otherwise you just overdo it and you go nowhere."

Är det inte liknande problem med däcken i TTA?
Klart att det också är en sport, att åka precis så fort det går utan att tappa fästet innan loppet är slut. Tyvärr tror jag inte den typen av körning har särskilt stor chans att skapa situationer där publiken spontant ställer sig upp och skriker.

Jag tror publiken hellre vill se förarna satsa 102% istället för 95%. Att vissa av förarna vill det tror jag inte det råder någon tvekan om. Jag tycker inte det skulle göra nåt om maxgreppet var lite sämre, lika för alla. Huvudsaken är att det går att åka närmare (eller över) gränsen under en större del av loppet utan att däcken blir förstörda.


Edit: Jag vill se sån körning som Alx konstaterade att det inte gick med dom däcken. thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Jimmy Magnusson skrev:
Ska VW satsa på rally? Om man tycker STCC fått mindre PR än vanligt den här säsongen är det väl ingenting mot Rally-SM. Om ett träd faller i skogen, och så vidare. Ska man göra reklam genom motorsport i Sverige har man inte så många alternativ. Frågan för bilföretagen är väl snarare om det är genom motorsport de vill göra reklam eller inte. Blir det någon rallysatsning kan jag inte tänka mig annat än att den får ett mikroskopiskt stöd jämfört med pengarna som pumpats in i STCC-satsningen.


De ska satsa på WRC , gör ju premiär med nya Polo WRC nu.
Kommer svälja ett antal miljoner i det svarta hål WRC är.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 148



Lillen skrev:
Jimmy Magnusson skrev:
Ska VW satsa på rally? Om man tycker STCC fått mindre PR än vanligt den här säsongen är det väl ingenting mot Rally-SM. Om ett träd faller i skogen, och så vidare. Ska man göra reklam genom motorsport i Sverige har man inte så många alternativ. Frågan för bilföretagen är väl snarare om det är genom motorsport de vill göra reklam eller inte. Blir det någon rallysatsning kan jag inte tänka mig annat än att den får ett mikroskopiskt stöd jämfört med pengarna som pumpats in i STCC-satsningen.


De ska satsa på WRC , gör ju premiär med nya Polo WRC nu.
Kommer svälja ett antal miljoner i det svarta hål WRC är.


Ja, det vet jag. Men det är väl knappast stora VW-koncernen som finansierar STCC-satsningen eller svenska VW som finansierar WRC.

_________________
Jimmy Magnusson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Jimmy Magnusson skrev:
Lillen skrev:
Jimmy Magnusson skrev:
Ska VW satsa på rally? Om man tycker STCC fått mindre PR än vanligt den här säsongen är det väl ingenting mot Rally-SM. Om ett träd faller i skogen, och så vidare. Ska man göra reklam genom motorsport i Sverige har man inte så många alternativ. Frågan för bilföretagen är väl snarare om det är genom motorsport de vill göra reklam eller inte. Blir det någon rallysatsning kan jag inte tänka mig annat än att den får ett mikroskopiskt stöd jämfört med pengarna som pumpats in i STCC-satsningen.


De ska satsa på WRC , gör ju premiär med nya Polo WRC nu.
Kommer svälja ett antal miljoner i det svarta hål WRC är.


Ja, det vet jag. Men det är väl knappast stora VW-koncernen som finansierar STCC-satsningen eller svenska VW som finansierar WRC.


Nej så klart.
Bara ett påpekande.
Men det lär väl spela in iaf NU då STCC-satsningen lär ha fått en par millar plus betald förare(ikke svensk) i teamet , så nog påverkar det väl om man drar åt svångremmen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Någon som vet om KMS har sneglat på WTCC? Sciroccon lär väl finnas på marknaden ett tag till gissar jag, och VW har ju en ny 1,6T-motor (som även SEAT delvis utgått ifrån till årets Leon-bilar i WTCC). Borde ju vara en passande kombination. Gené kan ju banorna också.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Klurax skrev:
Någon som vet om KMS har sneglat på WTCC? Sciroccon lär väl finnas på marknaden ett tag till gissar jag, och VW har ju en ny 1,6T-motor (som även SEAT delvis utgått ifrån till årets Leon-bilar i WTCC). Borde ju vara en passande kombination. Gené kan ju banorna också.


Sciroccon klassar väl inte in som coupé i WTCC väl

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Lillen skrev:
Klurax skrev:
Någon som vet om KMS har sneglat på WTCC? Sciroccon lär väl finnas på marknaden ett tag till gissar jag, och VW har ju en ny 1,6T-motor (som även SEAT delvis utgått ifrån till årets Leon-bilar i WTCC). Borde ju vara en passande kombination. Gené kan ju banorna också.


Sciroccon klassar väl inte in som coupé i WTCC väl


den är väll coupe om något

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Babbe skrev:
Lillen skrev:
Klurax skrev:
Någon som vet om KMS har sneglat på WTCC? Sciroccon lär väl finnas på marknaden ett tag till gissar jag, och VW har ju en ny 1,6T-motor (som även SEAT delvis utgått ifrån till årets Leon-bilar i WTCC). Borde ju vara en passande kombination. Gené kan ju banorna också.


Sciroccon klassar väl inte in som coupé i WTCC väl


den är väll coupe om något


Ja men det är ju precis det jag menar!
Skall väl vara IKKE coupé där väl?

Jag har inte koll faktiskt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Har ni redan glömt C30:n som tävlade i WTCC ifjol? Som om karossform någonsin varit ett bekymmer i WTCC (och ETCC)?

Det började med Civic Type-R redan 2002 (första året med S2000) på dispens. Sen kom ju SEAT Leon som ej var tillåten i.o.m. hatchback-kaross för några år sedan, samt Peugeot 307. Lägg till div. modeller av Ford Focus (däribland den nuvarande) som hatchback. Den senaste coupén/minihatchen i WTCC syntes senast ifjol: Volvo C30.

Vill någon köra med en Scirocco så lär det knappast vara något bekymmer. I värsta fall klassas den som en nationell bil (som Tiago Monteiro's SEAT med Sunred-motor) och får +20kg, men tävla får man ändå samt samla poäng. Dock ej med biogasmotorn, bör tilläggas.

Tanken var bara att kolla om någon snappat upp om KMS (eller något annat team för den delen om KMS lägger av med VW/STCC efter 2012) har funderat på möjligheten att använda VW's nya global engine när bilen redan finns och har mycket data på Yokohama-däcken. Har själv svårt att se att KMS och VW skulle göra en säsong till i STCC, men det är bara mina egna spekulationer och jag skulle älska att ha fel på den punkten.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Nä precis , vill en aktör som VW visa sig så lär det gå på något vis , endera som privatteam eller uppbackat fabriks. Sant det!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



WTCC är ju VM i undantag och dispenser så vill någon komma med en fyrhjulsdriven limousine så är det nog inga problem heller

_________________
Ola Lennström
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



Klurax skrev:
Någon som vet om KMS har sneglat på WTCC? Sciroccon lär väl finnas på marknaden ett tag till gissar jag, och VW har ju en ny 1,6T-motor (som även SEAT delvis utgått ifrån till årets Leon-bilar i WTCC). Borde ju vara en passande kombination. Gené kan ju banorna också.

Sciroccon är väl inte en s2000 bil överhuvudtaget? Jag har fått för mig det iiallafall..dock är väghållning den bilens stora akilleshäl och utan kurvhastighet och bara pulver kommer man inte långt i wtcc...

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Tokmeken skrev:
Klurax skrev:
Någon som vet om KMS har sneglat på WTCC? Sciroccon lär väl finnas på marknaden ett tag till gissar jag, och VW har ju en ny 1,6T-motor (som även SEAT delvis utgått ifrån till årets Leon-bilar i WTCC). Borde ju vara en passande kombination. Gené kan ju banorna också.

Sciroccon är väl inte en s2000 bil överhuvudtaget? Jag har fått för mig det iiallafall..dock är väghållning den bilens stora akilleshäl och utan kurvhastighet och bara pulver kommer man inte långt i wtcc...


IPS's bilar är ju de första Sciroccos som gick i STCC, och de är som du säger icke S2000-bilar. De baserades väl mer på biogasbilen man körde i bl.a. VLN och liknade. Hur mycket de ändrats och uppdaterats efteråt vet nog bara KMS. Året därefter kom man till start med 2st nya Sciroccos byggda enligt S2000 (de som Johan K och Gené kör i år). Dom använde en hel del SEAT-prylar och SEAT-tänk i den bilen, men den är S2000 till skillnad från den första Sciroccon.

Ang. sista meningen. SEAT tog ju minst en VM-titel med Leon TDi, som hade pulver men ingen väghållning pga. vikten överlag och vikten över framhjulen med turbo, intercooler o.s.v.. Samma knepiga viktfördelning har även Sciroccon med gastanken, extra kringutrustning o.s.v. som stör.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 148



Nu hittar jag inte de gamla versionerna av reglementet men vad jag minns har NS 2000 Biogas alltid varit NS 2000-reglementet med motordelen omskriven för biogas. Genom STCC:s S2000-historia har ju en stor del av fältet varit icke S2000-bilar utan NS 2000. Enkelt förklarat:

* Super 2000-bilar finns det inte så många av. BMW 320 E46/E90, SEAT León, Chevrolet Lacetti / Cruze och så vidare. Bilar som på heltid gått i WTCC. Processen att få en bil godkänd av FIA för Super 2000 var uppenbarligen för omständig om den bara ska gå i ett nationellt mästerkap. Hur stor poäng var det t.ex. för Opel Team Sweden eller Tobbe/Brovallen att WTCC-homologera sina bilar?
* Lösningen var redan från början NS 2000, Nationell Super 2000. Samma reglemente men ibland laborerat med lite mindre vikt i bilarna, eftersom svenska team ofta saknar resurser att bygga lika bra som SEAT eller BMW:s fabriksteam. Jag minns att det var gnäll om detta 2003 eftersom KMS Audi var väldigt mycket byggd av fabriksteamet i Tyskland. Vad som hände med viktfördelningen vet jag inte, men NS2000 är bara "S2000 för Sverige".
* Liknande finns i nästan alla länder som kört S2000-mästerskap - BTCC:s Vectror, Civics och Fordar, Riklis Honda i ADAC och så vidare. Minns ni att Volvo alltid fick köra utom tävlan när man gjorde inhopp i WTCC? Där har ni anledningen. BTCC och STCC kom ju dessutom överens om ett samarbete för nationella S2000-bilar i något slags försök att standardisera reglementet utan att behöva blanda in FIA varje gång någon byggde en ny bil.

Så jag kan inte påminna mig att det skulle vara så stor skilland mellan nya eller gamla Sciroccon? Visst att man säkert hade bra lärdom av N24-bilarna men KMS fick nya bilar mitt under 2010-säsongen (till Göteborg tror jag det var). Och man lär ju knappast ha skrivit om NS2000 Biogas-regelmentet mellan två helger.

_________________
Jimmy Magnusson
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Verkar bli sammanslagning mellan TTA och STCC redan till nästa säsong iaf:
http://www.vf.se/sport/bilsport/racingbraket-slut-%25E2%2580%2593-stcc . . . .

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Klurax skrev:
Verkar bli sammanslagning mellan TTA och STCC redan till nästa säsong iaf:
http://www.vf.se/sport/bilsport/racingbraket-slut-%25E2%2580%2593-stcc . . . .


Och enligt denna så är det TTA bilar som gäller nästa år:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=8192

thumbs up thumbs up

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 43, 44, 45   >>
4 besök senaste veckan (240192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande