Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 11549 besök totalt |
Sa de inte 6000st vid 11, sen fylldes det ju på...Så minst 8000 borde varit där.
Fattar inte att folk inte kommer på dessa evenemang, ljudet och lukten är ju värd varenda krona! Flash ser lite besviken ut.. ![]() ![]() _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & VW ID3 2025a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Re:
Jag vet inte vilken chikan du menar. Jag menar först och främst den kassa på baksidan. Den efter depåmuren är det inga 180blås in i. Den som är efter depån kunde vara en man eller muskurva men nu är det bara trångt och fel. Jag har iaf inget skrivit om den EFTER start och mål , den är väl ok. Men läs igen och kommentera rätt inlägg. Angående utbyggnaden så är det väl planen att bygga ute på fältet tycke jag man kunde läsa i nån tråd tidigare? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
_________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & VW ID3 2025a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Re:
Edit. Var inget, du hade visst redan tolkat det likadant. ![]() _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Är förvånad att man får bygga en chikan som den Alx skrotade i, det är väl inte meningen att avkörningszonen ska vara en mur? Likadant med sista kurvorna på Gotland Ring.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Lite samma som den chikan som är på väg in i läktarområdet.
Hade varit bättre med en långsam hårnål. Där Alex skrotade hade han nog klarat med normala kurbs. Nu hakade det i däckshögen och vände runt honom. Så med facit i hand är snålvägen fel väg. Mycket skumt på den nya banan. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
_________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Re:
På Gotland gick vi och kikade på "muren" i avåkningszonen och dom skulle lätt kunna flytta den 30-35 meter bort, men av någon anledning prioriterar man depåstorlek före säkerhet ![]() |
||||||
Re:
Håller med Kimmen, kurvkombinationen tillsammans med murens placering gör utgången till rakan farlig. Tierpbanan hade en del provisoriska lösningar för att bli godkänd av SBF, säkerhetsmässiga justeringar gjordes ändå ett antal gånger under tävlingshelgen efter synpunkter från bl.a förarna. Problemet med oprövade banor generellt är väl att en teoretisk lösning inte alltid överrensstämmer med faktiska spårval, ojämnheter i banan, hastigheter mm. Många gånger behövs det tyvärr lite incidenter, avåkningar och olika väderlekar för att få en bild av var och hur en skyddsåtgärd behöver förbättras eller var man under ett race tillfälligt kan parkera ett fordon som brutit. Ett exempel på svårigheten med rätt placering av en säkerhetslösning är placering av airfence för motorcyklar, exakt var skall de stå så att förare inte "missar" vid en avåkning? |
||||||
Skillnaden är att Gotland Ring började med ett tomt papper, Tierp hade vissa parametrar att hålla sig till. Jämför med Östersund, där tycker jag att man lyckades bättre med bansträckningen, även om det blev en rejäl skrotning i Camaro Cup.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Re:
Jupp. På Gotland fanns förutsättningar men har inte tagits tillvara. På Tierp finns försutsättning med parametern att banan skall svänga in i stadion på ett relativt säkert sätt På Östersund så hade lite extra asfalt gjort gott för att förbättra kurvradie och på så sätt bygga bort nödvändigheten av däcktravar som hinder mot racing utanför banmarkering (tex där Seatbilen gick på taket). Sen (generellt igen) så är väl inte betong och däck i kombination så farligt, dock är det en filosofi som bilar mm anpassas för i staterna och problemet blir väl ett problem först när den filosofin skall lira ihop med en helt annan dvs den europeiska. |
||||||
Det är väl två olika underkategorier i diskussionen, säkerhet och en rolig bana. Säkerheten verkar tyvärr knappast varit på topp om man läser vad Lindström skriver, men sådant kan så klart bli bättre. Men layouten var ju oerhört tråkig och borde gå att göra mycket mer åskådarvänlig. Mitt förslag går så klart inte att implemetera rakt av, men så tog det två minuter att göra i paint också. Det är förmodligen också undermåligt men jag hade hellre sett ett lopp där än det som var i lördags... Blått är åskådarutrymme, så nu kommer man runt banan mer också...
![]() _________________ Jimmy Magnusson |
||||||
Re:
Stället där Seaten gick på taket i Östersund är ju en extremt långsam passage jämfört med Tierp. Däremot kan det kanske behövas en chikan innan den långa högerkurvan i Östersund för att få ner farten, det var ju en rejäl smäll där med Camaron. Noterar att det är många däckstravar vid första kurvan på Oschersleben för att man inte ska kunna gena... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Re:
Var var det John Cleland sa, "the guy who designed that corner should be taken into a dark room and beat about the head". Att göra bort sig är inte exklusivt reserverat för Sverige. _________________ Jimmy Magnusson |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 11549 besök totalt |