Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Det är nog många som följer tråden i tysthet

1miljon x thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up för bygget

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
lillen71
Göteborg
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Får komma ut å kolla någon dag ,,,,Grymmt jobbat thumbs up
// Thomas med den vita 1302an från kungälv

_________________
Thomas Schuler
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
I garaget har det inte hänt så mycket, däremot kom det en hel del nya delar i brevlåden - typ.

Garaget först: Positionen för värmepaketet är nästan bestämd och det kommer sitta innanför torpedväggen.


Till brevlådan: Fick en leverans av Windrush Evolutions.
Växellådskuddar...


...och främre motorfäste


Dessutom kom ett brev från kina med ett arduino board och OBD interface. Tanken är att översätta OBD signaler till mina analoga Porsche mätare.


Har inte riktig koll vad mätarna kräver för typ av signaler. Antar att de flesta vill har en spänning mellan 0V och batterispänning (eller referensspänning dvs. matning till mätarna)
- Varvräknare: "Moderna" varvräknare från bilar med HKZ vill har en 12v puls per tändning.
- Hastighetsmätare: Givaren är en reedkontakt som kortslutar pin 31B på hastighetsmätaren till jord. Hittade en lösning på YouTube.

EDIT: Lagt till info om hastighetsmätaren.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Idag fick jag post från transportstyrelsen. Där står det att ansökan beviljades och att jag kan boka tid för registreringsbesiktning. Nja, hold your horses...
Roligt att får ännu en punkt i registreringsprocessen avklarat.

SFRO byggbesiktning
Ursprungskontroll
SFRO slutbesiktning
Bullerprov
Regbesikning


En plåtbild från garaget. Bara de jobbiga bitarna kvar.


_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
För mig själv att komma ihåg: Hittade fälgar till isdäck

7X17 "circle white" och "circle black"


_________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Vad skall du hitta för 17" isdäck då? Rallydäck görs ju inte i större än 16"

Kort eller långnabb kanske

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Synd.
Jag försöker egentligen bara hitta en ursäkt varför jag behöver en uppsättning hjul till.

_________________
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 270



oje skrev:
Synd.
Jag försöker egentligen bara hitta en ursäkt varför jag behöver en uppsättning hjul till.


ska du köra isdäck så funkar d90 framfälg utmärkt!

kul att se att bygget går framåt för övrigt!

_________________
Jakob Josefsson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Egentligen hade jag tänkt jobba med elektroniken till mätarna när det är för kallt i garaget, men jag var lite för nyfiken helt enkelt.
Så det blev några kvällar med lödning och programering redan nu.

Den första testkörningen med enbart vartal skickad till temperaturmätaren visade att OBD är för långsamt att visa varvtal. Mätaren hackade och hängde helt enkelt inte med.

I kväll var det dags för provkörning igen.
Den här gången med hastighetsmätare, vattentemp och tankmätare.
Tyvärr har jag ingen egen bil med OBD, men som tur är har man snälla grannar som ställer upp. Tack David!
Här är våran test setup med Porsche mätare i en C30.


Tankmätaren och temperatur fungerade fint, men hastighetsmätaren hackade under 30km/h och visade fel hastighet över 30. Det är lite jobb kvar med andra ord.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
3h senare finns det ett nytt program som borde lösa ryckproblem under 30km/h. Skrivbordstestad och nedladdad.
Misvisningen berodde antagligen på dålig 12V matning.

Blir ett nytt testvarv runt kvarteret senare i veckan...

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Var lite dumsnål när jag köpte en trasig hastighetsmätare, men nu är den fullt fungerande igen.
Hastighetsmätaren fungerade redan vid förra inlägget, men KM räknaren fungerade inte då.

Som tur är passade nästan alla delar från en 944 mätare (spelar ingen roll om delarna kommer från en 260km/h eller 300).
Jag flyttade över allt förutom kretskortet, 100m-hjulet till tripmätaren och pinnen för trip reset.
Nu har jag i alla fall lärt mig hur en hastighetsmätare fungerar.

Jag ber om ursäkt att det inte finns några bilder på operationen.

För mig själv att komma ihåg: Mätaren har nu 3984imp/km = 332Hz @ 300km/h.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det tog bara en månad, men nu är torpedväggen i princip klar.




Kommer blir ett lock i aluminumplåt på insidan framför A-stolpen.

_________________
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ser ju väldigt bra ut, som vanligt!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Håller med!!!!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Ingen update tyvärr. Bara en länk till mig själv ifall jag tröttnar på M96 motorn:
Subaru:
http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2047734
Audi:
http://www.renntech.org/forums/topic/38004-v8-42l-boxster-swap/

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det är svårt att visa synliga framsteg från garaget just nu.

Jag håller på med de "sista" detaljerna som till exempel listen (det gula på tröskeln i bilden) som håller golvmattan på plats. Blir precis som i vilken bubbla som helst.

_________________
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hehe helrätt Oje!!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Funderingar kring batteriplacering:
Är det OK att montera batteriet i kupén bakom passagerastolen som på bilden?
Besiktningsmannen hade åsikter om originalplacering (ovanpå tanken fram) eftersom batteriet delade utrymme med tankpåfyllningen.

Vad finns det för regler förutom SFROs (Där det inte står att batteriet måste sitta utanför kupén) som jag borde tänka på ?

Det skall givetvis monteras ett polskydd och det enbart tänkt till "torrbatterier".

_________________
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



på min bubbla från 74 satt batteriet nästan på samma ställe original. dock inbyggd under sittbänken. tror att du bör har en extra låda kring den?

_________________
Philipp Klement
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Konstig regel. Det finns väl massor med bilar med batteriet i kupén?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



...och batteriet sitter ju fram med tank i Porsche!?

//Pehr

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande