Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 156 V6 1999
<<   1, 2, 3   >>
35822 besök totalt
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
beepbeep skrev:
Björn skrev:
Så var det godkönt och SBP men har fortfarande lite hög lamda 1,02. får titta över ditt och datt i vinter, nu är det ju skönhetsfel..


Dessa "0.01 för mycket på tomgång"-fel brukar vara en avgasläcka så luften tar sig in efter motorn och höjer lambdan. T.ex. avgaspackningar som är otäta.


Kan vara så då jag ibland tycker det låter som det läcker lite, ser lite misstänkt ut vid "flexdelen", får försöka kolla upp det vid tillfälle men det är inte mycket i så fall.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Här har det jobbats hårt! Smutsen runt istegen och dörrkanter har avlägsnats, guldfälgarna rengjorda, oljan kollad och bilen är upptankad.

Den 25e ska den gå som istruktörsbil på Sviesta och så kanske man hinner åka nått varv på slutet.

Den 1a maj träff skokloster.

Den 15e maj Östgötaturen om jag hinner.

Den 20 maj eventuellt om jag hinner osv. Alfaklubben på Karlskoga.

Den 23e Maj instruktörsbil igen fast på Kinnekulle.
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



thumbs up
Då lär jag se bilen den 23/5 i allafall.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Japp, 23/ kullen så vill jag se om den går bättre i år än förra året!

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009
Inlägg: 113



Har du löst fjädringsfrågan?

_________________
Mikael Brandstedt
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Nä! Får kompensera med oerfarenhet och dåligt omdömme som en rixbekant Åke utryckte det när vi körde långlopp.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Kan meddela att den fungerade precis lika bra/dåligt som förra gången trots att jag putsat fälgar och gjort ren instegen.
Får nog hitta på lite mer till nästa gång om ingen vill byta till en 116 alfa innan....
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Björn skrev:
Här har det jobbats hårt! Smutsen runt istegen och dörrkanter har avlägsnats, guldfälgarna rengjorda, oljan kollad och bilen är upptankad.

Den 25e ska den gå som istruktörsbil på Sviesta och så kanske man hinner åka nått varv på slutet. Check!

Den 1a maj träff skokloster. Check!

Den 15e maj Östgötaturen om jag hinner. Fail!

Den 20 maj eventuellt om jag hinner osv. Alfaklubben på Karlskoga. Ser lovande ut.

Den 23e Maj instruktörsbil igen fast på Kinnekulle.
Ser lovande ut.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Nu ställer jag av och behöver göra i ordning lite.

Skramlar i katten när den är kall, byte. Här vart jag glad Det var bara en skarv som släpt lite underligt och en ny packning samt ett par nya skruv så var det ordnat när man väl tog sig någron timme i garaget.

Läcker nog i avgassystemet någon stans långt fram, svetsa. Se ovan

Byta bussningar i framvagnen till powerflex.
Hitta på något bra sätt att bygga justerbar camber på framvagnen. Ser ut som enda lösningen är att svetsa in något i framvagnsbalken... Eller knäcka spindeln. Flyttar man ut undre bärarmen blir det ungefär 1cm per grad .
Svetsa till stag under mellan nedre bärarmarna.
Fixa så airbaglampan slutar lysa (troligen glapp under sätet).
Byta bromsklossar.Byta och flytta batteriet till bagaget.
Sen är det bara att gasa igen. Inget utom airbag, och batteriet är direkt dåligt men det kan ju bli bättre
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Ställer på den igen. Inte så mycket mer av listan är fixad men den är besiktigad och funkar. Känner att den behöver lite friskluft under hösten. Blir nog någon körning till i år. Siktar på Alfaklubbens 2dgr. på Kinnekulle sista helgen i september och kanske något till. Är sugen på att prova konbana med klumpen
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Nu är elen fixad. Det var att jag hade tysk ISO koppling i std. ISO kontakt. fick plocka om lite så det vart japansk ISO i stället så nu laddar inte batteriet ur.

Tiden blir knapp när man är ensamstående med 2st barn halvtid och oftast bor borta i veckrna när man inte har barn, men det gäller att aldrig ge upp....

Nästa steg blir att få ordning på Aibag så den kan besiktigas här i höst så jag slipper det i vår.
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Björn skrev:
Nästa steg blir att få ordning på Aibag så den kan besiktigas här i höst så jag slipper det i vår.


Tipset från min Alfa-meck var att löda kontakterna under stolarna(om du nu har sidoairbags).
I mitt fall var det dock kontakten för av- och påstängning av passagerarairbagen.
Kontakten var billig men det kostade att nolla felet.
Nu finns ju ex. FiatECUScan (eller MultiEcuScan som det tydligen heter nu), programmet är gratis men du behöver en kabel.
Då kan man nolla felen själv, verkar smidigt vid felsökning.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
pastaracing skrev:
Björn skrev:
Nästa steg blir att få ordning på Aibag så den kan besiktigas här i höst så jag slipper det i vår.


Tipset från min Alfa-meck var att löda kontakterna under stolarna(om du nu har sidoairbags).
I mitt fall var det dock kontakten för av- och påstängning av passagerarairbagen.
Kontakten var billig men det kostade att nolla felet.
Nu finns ju ex. FiatECUScan (eller MultiEcuScan som det tydligen heter nu), programmet är gratis men du behöver en kabel.
Då kan man nolla felen själv, verkar smidigt vid felsökning.


Tack för tippset. Var under och kollade båda stolarna men det såg bra ut och alla kablar utom en vit kontakt med 2st kablar var redan lödda. Den kontakten och sladdarna verkade hela. Gissar ändå på att det är något där då det började glappa och lampan lös ibland och i bland inte.

Ska kolla med det där programmet.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235




_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
elCrillo skrev:
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=profile&ldap_auid=72007&EnsureNoCache=1322


Söker du kabel så har denna kille!!!


Tack ska kolla det. thumbs up
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Nu är det bokat Kinnekulle med alfaklubben i dagarna två. Sista helgen i september. Ska bli kul. Tar släpet efter med tält, verktyg, domkraft, några omgångar däck, bromsklossar osv. Bra med dragkrok.

Funderar på om man ska ha husvagn till nästa år så kan man bo över när det passar.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Förstärkningstag för test. Skum färgåtergivning. Olja och aluminium ser rostigt ur...

Uppladdad med Rejsas Android-app.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Vet inte OM det passar....
Men jag har ett helt nytt fjäderbensstag passande Alfa 156 liggandes.
Blev över sedan ett snedsteg för några år sedan.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Lillen skrev:
Vet inte OM det passar....
Men jag har ett helt nytt fjäderbensstag passande Alfa 156 liggandes.
Blev över sedan ett snedsteg för några år sedan.


Kan ju vara intressant att prova om det gör någon nytta. Undre staget ska vara nyttigt säger de som provat.

Snesteg och greppade till en Alfa i stälet för en VW?
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Björn skrev:
Lillen skrev:
Vet inte OM det passar....
Men jag har ett helt nytt fjäderbensstag passande Alfa 156 liggandes.
Blev över sedan ett snedsteg för några år sedan.


Kan ju vara intressant att prova om det gör någon nytta. Undre staget ska vara nyttigt säger de som provat.

Snesteg och greppade till en Alfa i stälet för en VW?


Hehe , ja precis.
Man ha ju liksom knappt kört annat än VW.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Björn skrev:
Förstärkningstag för test. Skum färgåtergivning. Olja och aluminium ser rostigt ur...

Ja fast det var en smart lösning att ha bilen upp o ned i taket. Då kan man ha bruksisen våningen under.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 156 V6 1999
<<   1, 2, 3   >>
35822 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande