Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 43, 44, 45   >>
5 besök senaste veckan (240191 totalt)
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Är väl också det mest troliga att TTA-bilarna blir huvudklass i.o.m. att de är nya och STCC-bilarna börjar bli till åren. Bra med sammanslagning (om vi nu kan utgå från att den blir av), oavsett vilken klass man kör.

Men det är ändå lite synd att huvudklasserna (i mina ögon STCC/TTA och Camaro Cup/Superstar Cup) i svensk racing kommer bestå av silhuettbilar, iaf för mig som gillar produktionsbaserade bilar och standardvagnar.


EDIT: OK, ska nog inte ropa hej ännu. STCC var visst inte ens med, inte undra på att TTA var överens då:
http://www.sportnu.se/698495/tta-och-stcc-overens-om-ihopslagning-2/
http://www.sportnu.se/698498/fortsatt-oklart-om-tta-och-stcc/

Citat:
TTA hade ett internt möte i Göteborg i går kväll. Där fanns varken Petersson eller Pålsson med.

Jan "Flash" Nilsson, tidigare tungt namn inom STCC, nu tungt namn i TTA, hävdar enligt Värmlands Folkblad att parterna är överens.

- Det får stå för honom, säger Peterson. Det finns inga officiella kommentarer.


Flash glappar lite för mycket i vanlig ordning .

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Viasats podcast:
http://www.hipcast.com/podcast/HrqdJb
Rätt intressant att höra Rickard Rydells syn på STCC vs TTA.

Efter det där känner jag bara att TTA får plocka bort vingarna imorgon!

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Är det bara jag som sett bilden på en GUL GUL Citrolution F på fejjan som Alx ska köra i göteborg?
Blev riktigt snyggt i gult , bra åxå att de klarar att ställa bilen på startlinjen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lillen skrev:
Är det bara jag som sett bilden på en GUL GUL Citrolution F på fejjan som Alx ska köra i göteborg?
Blev riktigt snyggt i gult , bra åxå att de klarar att ställa bilen på startlinjen.


så här ser den tydligen ut, just nu iaf.... https://twitter.com/alxdanielsson/status/251660412230184960/photo/1?utm_source=fb&utm_medium=fb&utm_campaign=alxdanielsson&utm_content=251660412230184960

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140



Tror vi skulle börja gå efter rally grupp b reglementet igen. För jäklar vad det ökade intresset på 80-talet...


Shame att man inte fick en chans att se det :/

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Underligt att ingen bryr sig om att dumförklara "The Ausies" med deras nya COTF(Car Of The Future) som ju lite liknar NGTC med lite mer universaldelar som skall användas av ALLA team för att göra det billigare. NGTC Har ju sågats till höger och vänster här i sverige , men där nere verkar alla överens.
Beror det bara på att det är fabriksteam eller beror det på att de tillåter ETT reglemente!

Det vi i sverige MÅSTE förstå ÄR att det inte går att tramsa på som i STCC.
TTA är ju så tråkigt att man kan kalla "att se kall sirap rinna i minusgrader" action.
Vad är så svårt att fatta , mer motor och mindre grepp , som i Camaro Cup. thumbs up
TTA är helt fel väg att vinna publiken.

JA så klart mina åsikter , de brukar ju sågas.
Men NGTC ÄR bra mycket bättre än TTA i regelmentesväg iaf.
Nu skiter jag i att lusläsa , bryr mig inte om att försvara mig heller.
Jag gillar showen , jag gillar jämn racing MED lagom knuff , sladd och omkörningar.
Det saknas i TTA , med undantag för Mangs och Alx , de är friska fläktar.

Jaja mina åsikter......

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



COTF är mer att likna vid deras nuvarande reglemente som inte är likt NGTC, snarare väldigt likt NASCAR eller vilket annat enhetsreglemente som helst. Ett par team bygger bilarna, och sen sätts olika karosser på.

En bil, lika under skalet för alla, med ett par olika leverantörer att välja mellan. T.ex. är dämpare homologiserade från två olika märken, typdämpare, och inga andra får väljas.

I princip är det samma bil men med karosser från olika tillverkare. Känns det igen?

Mercedesbilen nästa år är t.ex. inte officiellt godkänd av Mercedes utan det är en Fordbil från f.d. Fordteamet Stone Brothers som har en Australiensisk AMG-motor och en egen Mercedeskaross som ej är godkänd av Mercedes-Benz.

NGTC är något annat med olika typer av drivlinor och olika viktreglementen för att försöka jämna ut skillnaderna.

Vad gäller underhållande racing så är det alltid svårt att få till utan samtidigt rubba på sportsliga värderingar.

Om man vill att alla ska ha likadana förutsättningar vad gäller material (drivlina, motortyp, teknik) och att den snabbaste föraren startar längst fram så kommer det ske mindre i racen. Om den som är snabbast startar längst fram och har i stort sett samma tekniska förutsättningar som de andra blir det svårt att köra om honom. Se på DTM t.ex.

V8 Supercars har löst det problemet med specialdesignade däck, precis som F1 gjort, som tvingar fram situationer där man i olika skeenden av loppet har förare med olika greppnivå och olika strategival. Det + depåstopp gör det mer underhållande.

Problemet är att det är en ganska dyr lösning att genomföra. F1 är ett stort internationellt mästerskap. V8 Supercars är ett mycket starkt nationellt mästerskap. Där finns just nu ekonomin för att göra detta. Troligen är det vad DTM kommer att införa. De har depåstoppen men bara en däckstyp.

Ekonomin finns inte i Sverige idag tyvärr för att det enkelt ska låta sig göras.

Alternativet med omvända startordningar och straffvikter för de snabbaste skulle skapa mer action på banan. Men det är helt fel väg att gå om man vill behålla lite sportslig trovärdighet.

_________________
Ola Lennström
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Ola L skrev:
COTF är mer att likna vid deras nuvarande reglemente som inte är likt NGTC, snarare väldigt likt NASCAR eller vilket annat enhetsreglemente som helst. Ett par team bygger bilarna, och sen sätts olika karosser på.

En bil, lika under skalet för alla, med ett par olika leverantörer att välja mellan. T.ex. är dämpare homologiserade från två olika märken, typdämpare, och inga andra får väljas.

I princip är det samma bil men med karosser från olika tillverkare. Känns det igen?

Mercedesbilen nästa år är t.ex. inte officiellt godkänd av Mercedes utan det är en Fordbil från f.d. Fordteamet Stone Brothers som har en Australiensisk AMG-motor och en egen Mercedeskaross som ej är godkänd av Mercedes-Benz.

NGTC är något annat med olika typer av drivlinor och olika viktreglementen för att försöka jämna ut skillnaderna.

Vad gäller underhållande racing så är det alltid svårt att få till utan samtidigt rubba på sportsliga värderingar.

Om man vill att alla ska ha likadana förutsättningar vad gäller material (drivlina, motortyp, teknik) och att den snabbaste föraren startar längst fram så kommer det ske mindre i racen. Om den som är snabbast startar längst fram och har i stort sett samma tekniska förutsättningar som de andra blir det svårt att köra om honom. Se på DTM t.ex.

V8 Supercars har löst det problemet med specialdesignade däck, precis som F1 gjort, som tvingar fram situationer där man i olika skeenden av loppet har förare med olika greppnivå och olika strategival. Det + depåstopp gör det mer underhållande.

Problemet är att det är en ganska dyr lösning att genomföra. F1 är ett stort internationellt mästerskap. V8 Supercars är ett mycket starkt nationellt mästerskap. Där finns just nu ekonomin för att göra detta. Troligen är det vad DTM kommer att införa. De har depåstoppen men bara en däckstyp.

Ekonomin finns inte i Sverige idag tyvärr för att det enkelt ska låta sig göras.

Alternativet med omvända startordningar och straffvikter för de snabbaste skulle skapa mer action på banan. Men det är helt fel väg att gå om man vill behålla lite sportslig trovärdighet.


thumbs up Bra sagt.

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Ola L skrev:
....
Vad gäller underhållande racing så är det alltid svårt att få till utan samtidigt rubba på sportsliga värderingar.
....



Frågan är vad som är underhållande racing, är det verkligen antalet omkörningar som avgör hur underhållande ett race är?
Tycker det är supertrist i F1 när de kopplar in KERS, DRS och drar om varandra på rakan. Sådana omkörningar kan man se på andra ställen, MOTORVÄGEN!
När någon är snabbast på träning och kval sedan leder hela racet och vinner, det kan väl inte vara dåligt? Det går väl ut på att åka snabbast?

Om jag fick välja mellan ett race med 100 omkörningar på grund av omvänd startordning, KERS, DRS, Turbo superboost för man har plockat upp en röd svamp. Eller! Ett race med en enda omkörning men dom två förarna är så jäääkla jämna så de tampas varv efter varv, efter varv, försöker täppa till/komma om för att sedan tillslut näästan komma om men inte, fast efter några varv till så smiter han/hon förbi. Så skulle jag välja det senare alla dagar i veckan!

Ursäkta språkpolisen!! Jag vet, det är stavfel, syftningsfel, meningsbyggnadsfel och garanterat några särskrivningar.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



S Agartsson skrev:
Ola L skrev:
....
Vad gäller underhållande racing så är det alltid svårt att få till utan samtidigt rubba på sportsliga värderingar.
....



Frågan är vad som är underhållande racing, är det verkligen antalet omkörningar som avgör hur underhållande ett race är?
Tycker det är supertrist i F1 när de kopplar in KERS, DRS och drar om varandra på rakan. Sådana omkörningar kan man se på andra ställen, MOTORVÄGEN!
När någon är snabbast på träning och kval sedan leder hela racet och vinner, det kan väl inte vara dåligt? Det går väl ut på att åka snabbast?

Om jag fick välja mellan ett race med 100 omkörningar på grund av omvänd startordning, KERS, DRS, Turbo superboost för man har plockat upp en röd svamp. Eller! Ett race med en enda omkörning men dom två förarna är så jäääkla jämna så de tampas varv efter varv, efter varv, försöker täppa till/komma om för att sedan tillslut näästan komma om men inte, fast efter några varv till så smiter han/hon förbi. Så skulle jag välja det senare alla dagar i veckan!

Ursäkta språkpolisen!! Jag vet, det är stavfel, syftningsfel, meningsbyggnadsfel och garanterat några särskrivningar.


Jag håller helt med. Det behöver inte alls vara underhållande med en stor mängd omkörningar och påkörningar. Snarare är scenariot du beskriver med tre-fem involverade bilar betydligt mer underhållande även om antalet omkörningar i slutändan har varit ett eller noll.

Det svåra är att få till det utan att det blir "på led" körning ... V8 Supercars tycker jag har kommit långt i det arbetet men det är inga gratislösningar de har infört.

_________________
Ola Lennström
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Ola L skrev:
Det svåra är att få till det utan att det blir "på led" körning ... V8 Supercars tycker jag har kommit långt i det arbetet men det är inga gratislösningar de har infört.


+1 thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



S Agartsson skrev:
...Om jag fick välja mellan ett race med 100 omkörningar på grund av omvänd startordning, KERS, DRS, Turbo superboost för man har plockat upp en röd svamp. Eller! Ett race med en enda omkörning men dom två förarna är så jäääkla jämna så de tampas varv efter varv, efter varv, försöker täppa till/komma om för att sedan tillslut näästan komma om men inte, fast efter några varv till så smiter han/hon förbi. Så skulle jag välja det senare alla dagar i veckan! ...


Jag kan tycka att kampen om ledningen mellan Linus Ohlsson och Ekblom i TTA-premiären på Gelleråsen var kul, även fast det inte byttes varken färg eller placeringar. Men det får inte bli för jämnt där bilarna är för likvärdiga så att ingen kan göra något utan att riskera allt.

Det jag vill se i TTA (eller STCC, eller vad det nu kommer heta, eller hur det nu blir överhuvudtaget) är mindre aerodynamiskt grepp/beroende. Skippa KERS (gillar det inte alls i F1) och "push-to-pass"-skit. Trycka på en knapp för att köra om på rakan, hur mycket elitsport är det egentligen? Bilen framför kan ju försvara sig också med samma medel och inte blir det mycket till omkörning då... Sen olika däckstyper som ni är inne på. Två typer, en hård och en mjuk där man måste åka på bägge typer under ett race vore guld, för då kan vi få olika strategier. Nu går alla bilar likvärdigt och det är svårare att köra om. Med lite olika däcksblandningar så blir det mer skillnad på bilarna i olika skeden i racet och det blir generellt lättare med omkörningar då bilarnas setup säkert skiljer sig en hel del för hantera båda däckstyperna. Eller? Sen får racet vara antingen ett lopp på mellan 40 och 60 min, gärna 2 race för mer valuta för oss som tittar på. Men då förstår jag att det blir svårare att förstå vem som vann deltävlingen (bra att kunna kora EN vinnare). Men ska man ha depåstopp så MÅSTE arrangörerna få till ett bra sätt för publiken både på plats och i TV att hänga med, annars är det lönlöst.

Sen vore det ju fiffigt att istället för extravikter istället t.ex. ordna så att i ett ev. race 2 gå efter ställningen i mästerskapet (kanske omvänt topp-6 i totalställningen och resten enligt totaltabellen). Eller iaf något sätt att krydda till startuppställningen och öppna upp för mer strategi under året utan att inkräkta på mästerskapets trovärdighet, om det nu går. Vad jag vill få fram här är en mix av att vara bäst på ren fart (kval och race 1 utan extravikter och annat) samt strategi under säsongen och att vara bäst när det gäller (t.ex. skapa bäst förutsättningar inför finalen, då chansen för ett mer öppet mästerskap kanske blir större?). Om nu det går på något finurligt sätt, mitt exempel var inte genomtänkt men ni fattar kanske vad jag vill få fram .

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Klurax skrev:

Jag kan tycka att kampen om ledningen mellan Linus Ohlsson och Ekblom i TTA-premiären på Gelleråsen var kul, även fast det inte byttes varken färg eller placeringar. Men det får inte bli för jämnt där bilarna är för likvärdiga så att ingen kan göra något utan att riskera allt.

Det jag vill se i TTA (eller STCC, eller vad det nu kommer heta, eller hur det nu blir överhuvudtaget) är mindre aerodynamiskt grepp/beroende. Skippa KERS (gillar det inte alls i F1) och "push-to-pass"-skit. Trycka på en knapp för att köra om på rakan, hur mycket elitsport är det egentligen? Bilen framför kan ju försvara sig också med samma medel och inte blir det mycket till omkörning då... Sen olika däckstyper som ni är inne på. Två typer, en hård och en mjuk där man måste åka på bägge typer under ett race vore guld, för då kan vi få olika strategier. Nu går alla bilar likvärdigt och det är svårare att köra om. Med lite olika däcksblandningar så blir det mer skillnad på bilarna i olika skeden i racet och det blir generellt lättare med omkörningar då bilarnas setup säkert skiljer sig en hel del för hantera båda däckstyperna. Eller? Sen får racet vara antingen ett lopp på mellan 40 och 60 min, gärna 2 race för mer valuta för oss som tittar på. Men då förstår jag att det blir svårare att förstå vem som vann deltävlingen (bra att kunna kora EN vinnare). Men ska man ha depåstopp så MÅSTE arrangörerna få till ett bra sätt för publiken både på plats och i TV att hänga med, annars är det lönlöst.

Sen vore det ju fiffigt att istället för extravikter istället t.ex. ordna så att i ett ev. race 2 gå efter ställningen i mästerskapet (kanske omvänt topp-6 i totalställningen och resten enligt totaltabellen). Eller iaf något sätt att krydda till startuppställningen och öppna upp för mer strategi under året utan att inkräkta på mästerskapets trovärdighet, om det nu går. Vad jag vill få fram här är en mix av att vara bäst på ren fart (kval och race 1 utan extravikter och annat) samt strategi under säsongen och att vara bäst när det gäller (t.ex. skapa bäst förutsättningar inför finalen, då chansen för ett mer öppet mästerskap kanske blir större?). Om nu det går på något finurligt sätt, mitt exempel var inte genomtänkt men ni fattar kanske vad jag vill få fram .


thumbs up Håller med dig!

Kan ingen ta på sig att samla ihop alla konkreta förslag som kommit fram och sammanställa på nått snyggt sätt, sen skicka till STCC/TTA. Det är ju nu det är läge att försöka påverka..

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



S Agartsson skrev:
Om jag fick välja mellan ett race med 100 omkörningar på grund av omvänd startordning, KERS, DRS, Turbo superboost för man har plockat upp en röd svamp. Eller! Ett race med en enda omkörning men dom två förarna är så jäääkla jämna så de tampas varv efter varv, efter varv, försöker täppa till/komma om för att sedan tillslut näästan komma om men inte, fast efter några varv till så smiter han/hon förbi. Så skulle jag välja det senare alla dagar i veckan!.
thumbs up Håller med!
Kvalen är också intressanta; om jag inte finns fel var de fem första i TTA kvalet i Göteborg inom 12 hundradelar.

_________________
Johan Lekås
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Man missfårstår det man vill missförstå.

Det jag menade var att man slimmar reglementen får att samordna.
Det blir mer enhetsdelar och konstruktioner som alla måste använda.
Så blir det förhoppningsvis billigare.

Vilket reglemente som liknar vad och "är bäst" är ju ovesäntligt.
Det är ju så konstigt att i bland är vissa saker ok och annars ej.

Angående omkörningra mm.
Varför inte något som tillåter både bra racing OCH omkörningar?
Varför har annars STCC och TTA gått ihop , jo för att det inte finns ekonomi annars.
Båda skulle dö ut.

Man får ju hoppas att någon av serierna hittar "rätt".

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Mer enhetsdelar och enhetskonstruktioner och slimmat reglemente är ju precis vad TTA har valt.

Många mästerskap väljer den vägen - V8 Supercars, NASCAR, DTM, BTCC, TTA etc etc etc men alla måste välja enligt de förutsättningar de har.

Utmaningen och målsättningen är dock densamma för alla. Hitta ett reglemente som är ekonomiskt fungerande för de som deltar, som bygger ett mästerskap med bra och starka deltagare, som attraherar publik och som skapar underhållning på banan utan att man behöver fiffla med de sportsliga förutsättningarna och trovärdigheten.


Hur man hittar dit är däremot väldigt svårt och utmanande.

Det första är att samarbeta och ha ett mästerskap på elitnivå, inte flera. Inte ens de största länderna klarar av nationella splittringar mellan olika racingmästerskap på s.k. elitnivå.

_________________
Ola Lennström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



"STCC - Elitserien i Racing"
2013 körs det efter det reglemente som TTA kört under 2012.

Då var svensk Standardbilsracing död då mao.

http://www.stcc.se/2012/10/22/stcc-och-tta-enade-om-framtiden/

http://ttagroup.se/2012/10/22/racingkriget-ar-over-stcc-och-tta-enade- . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Postade länken lite fel...

http://ttagroup.se/2012/10/22/racingkriget-ar-over-stcc-och-tta-enade- . . . .

Inte riktigt väntat för mig iaf...

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Nu blir det rymligare (för oss andra) i kalendrarna inför nästa år, även om STCC inte tog så mycket utrymme under året.
Bara en organisation med hög svansföring som bufflar runt på datum.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Men vad ska man kalla det? STCCTA? TTATCC?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Sörpan skrev:
Men vad ska man kalla det? STCCTA? TTATCC?


STCC - Elitserien i Racing heter det nu.

_________________
Ola Lennström
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 43, 44, 45   >>
5 besök senaste veckan (240191 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande