Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA?
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
1 besök senaste veckan (53610 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Detta kunde skrivits i nån eftersnack eller under "Säkerhetsutrustning" men jag tar det separat för en gångs skull.

Efter att ha stått vid depåmuren en kväll tillsammans med banans alltiallo och diskuterat ljud och säkerhetsutrustning inför 2013 så har jag börjat fundera lite.

Jag har inte lusläst mig till hur SBFs bokstäver ser ut inför 2013, men de som driver banor brukar kunna gissa rätt bra mellan raderna (naturligtvis vinklat och med f_n målat på väggen).
  • Säkerhetsutrustning, full HNRS etc för minstra träning/test få fort som bilsportgrenen kallas "Racing":
    Det blir då något knöligt att mixa träning med rekteringsövningar (och på den vägen smyga in fler in i SBFsfären och såsmåningom tävling för en del)
  • Ljudet kommer att anses som reglementsmässigt tekniskt fel vid 95,1dB mätt vid räckeskanten
    Detta kommer det bli stort rabalder om nästa år.
    Hittils har banorna själva fått avväga mot kommunen och kunnat acceptera avvikelser vid vissa fall (om den externa mätpunkten inte reagerar förrän vid tex 99dB vid bankanten). Dessutom har det ju funnits "bullerdagar" med betydligt högre acceptans.
    Den aktuella kvällen mätte vi under hälften av bilarna till <95dBpå SBFs fastslagna mätmetod. Endast standard avgassystem låg under.
    Några exempel:
    • Standard GT3 MK1: 99-101 dB
    • 2xMiata med lite nasala ljuddmpare: 100dB
    • 2x Tävlingsbilar som kört hela säsongen: 103-105dB
    • DTM MB 190 (som jobbat järnet på ljudet): 99-102dB
    • Tyvärr var inte Speedlab där men de borde ligga under 95, men inte mycket (standardbilar med endast däckslud mäts till 85-90)
    • De som för örat stack ut låg på 105+dB på mätaren
Om SBF kommer att kontrollera efterlevnaden av ljudreglementet så kan det bli konstiga effekter (hela startfält kan bli uteslutna), och det kan behövas olika ljudlösningar för varje bana (2db skillnad kan det ju lätt bli beroende på mätpunktens omgivning).

5papp+ kör med lägre ljudnivåer så det går ju, men det når man inte med en bolt-on efterkonstruktion, utan det krävs tanke på ljudet från ruta ett (kommer Speedlabs jobb bli normbildande?). Kör man med SMA så kan banan agera som idag och behöver inte bry sig om ev "SBFkontollant i busken".

Gällande säkerhetsutrustning för test/prova på så borde SMA blir en allt vanligare försäkringslösning från nästa år. Att adminstrera kontroll av alla säkerhetsdetaljer vid minsta träning kräver än mer organisation som inte finns (eller iaf är bristvara).

Nu är jag nån som helst kör med enklast möjliga organisation med förhopping att deltagare gör rätt av egen kraft. För en så slimmad och naiv organsisation så blir varje extra grej som ska kommuniceras/förklaras/kontrolleras droppar som får "geupp"-bägaren att börja rinna över.

Möjligen dela upp körpass i SMA och SBF, för mixat lär väl inte fungera (tex ett SMA, ett SMA+SBF och ett SBF)?

Edit:
Det är denna ljudmätning som antas gälla alla klasser i Racing 2013
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_TL_Ljudmatning-2012.pdf

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Mycket bra tråd!

mvh C thumbs up

_________________
Christian Lange
458
Citera
petercobra67
Vaggeryd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 150



Håller med till fullo!Ljudlösa tävlingar vill man inte veta av.Låt SBF krångla till det så mycket som möjligt då blir valet att gå över till SMA ändå lättare ,för där finns det ju duktigt folk med känsla som vet vad vi motornördar vill ha.Säkerligen kommer jag nog inte att betala in min racinglicens till SBf nästa år efter allt man har läst!

_________________
Peter Bertilsson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



petercobra67 skrev:
Håller med till fullo!Ljudlösa tävlingar vill man inte veta av.Låt SBF krångla till det så mycket som möjligt då blir valet att gå över till SMA ändå lättare ,för där finns det ju duktigt folk med känsla som vet vad vi motornördar vill ha.Säkerligen kommer jag nog inte att betala in min racinglicens till SBf nästa år efter allt man har läst!

Avseende ljudet så kommer det väl inte spela någon roll om det är SBF eller SMA eller typ av aktivitet?
95db är dikterat av miljöbestämmelser som banorna måste följa oavsett hyresgäst.

Det som kommer att bli ett växande problem är kombinationen drifting och fasta mätpunkter på bana, då driftingbilar i huvudsak bullrar på andra delar av bansträckning och med höga db men inte nödvändigtvis vid mätpunkt.
Resultatet kommer att bli klagomål från både deltagare och grannar/kommun då referensmätpunkt ligger en bit bort och reagerar, även om mätning vid bankant påvisar ett acceptabelt värde.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Så länge man följer "lagarna" vad beträffar ljudet så tycker man man ska hålla sig vid det och inte gå hårdare på än så. Många snabba bilar idag låter orginal mer det som är beskrivet i första inlägget redan utan behov av spjäll osv. Lägg sedan till de tillverkare som "fuskar" sig igenom lagarna för EG typgodkända bilar med spjäll i avgassystemet och vid högre varv än test för EG typgodkännandet så låter de massor. Lägg därtill att tex en 360 Modena som rullat lite mil låter betydligt mer nu än när den var ny pga att dämparna tagit en massa stryk. För att inte tala om turbobilarna..


mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



C skrev:
Så länge man följer "lagarna" vad beträffar ljudet så tycker man man ska hålla sig vid det och inte gå hårdare på än så. Många snabba bilar idag låter orginal mer det som är beskrivet i första inlägget redan utan behov av spjäll osv. Lägg sedan till de tillverkare som "fuskar" sig igenom lagarna för EG typgodkända bilar med spjäll i avgassystemet och vid högre varv än test för EG typgodkännandet så låter de massor. Lägg därtill att tex en 360 Modena som rullat lite mil låter betydligt mer nu än när den var ny pga att dämparna tagit en massa stryk. För att inte tala om turbobilarna..


mvh C


Visst är det så. Men faktum är att "lagen" nu är 95db på banan och sjukt nog högre vid besiktning och på vägen till och från samma bana.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Magnus Bengtsson skrev:
C skrev:
Så länge man följer "lagarna" vad beträffar ljudet så tycker man man ska hålla sig vid det och inte gå hårdare på än så. Många snabba bilar idag låter orginal mer det som är beskrivet i första inlägget redan utan behov av spjäll osv. Lägg sedan till de tillverkare som "fuskar" sig igenom lagarna för EG typgodkända bilar med spjäll i avgassystemet och vid högre varv än test för EG typgodkännandet så låter de massor. Lägg därtill att tex en 360 Modena som rullat lite mil låter betydligt mer nu än när den var ny pga att dämparna tagit en massa stryk. För att inte tala om turbobilarna..


mvh C


Visst är det så. Men faktum är att "lagen" nu är 95db på banan och sjukt nog högre vid besiktning och på vägen till och från samma bana.


Om någon orkar leta på notisium är jag intresserad av att läsa vad som står. Hoppas lagtexten går att tolka på olika sätt?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



C skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
C skrev:
Så länge man följer "lagarna" vad beträffar ljudet så tycker man man ska hålla sig vid det och inte gå hårdare på än så. Många snabba bilar idag låter orginal mer det som är beskrivet i första inlägget redan utan behov av spjäll osv. Lägg sedan till de tillverkare som "fuskar" sig igenom lagarna för EG typgodkända bilar med spjäll i avgassystemet och vid högre varv än test för EG typgodkännandet så låter de massor. Lägg därtill att tex en 360 Modena som rullat lite mil låter betydligt mer nu än när den var ny pga att dämparna tagit en massa stryk. För att inte tala om turbobilarna..


mvh C


Visst är det så. Men faktum är att "lagen" nu är 95db på banan och sjukt nog högre vid besiktning och på vägen till och från samma bana.


Om någon orkar leta på notisium är jag intresserad av att läsa vad som står. Hoppas lagtexten går att tolka på olika sätt?



mvh C

Skrev "lagen" inom citat då det är ett antal banor som har fått bråka upp till högsta miljöinstans. Om överträdelser av ljudnivån kan rendera böter för banägaren så betraktar iallafall jag det som en gräns man måste rätta sig efter oavsett vad man tycker i sakfrågan. Och tror svårligen banägaren har råd med att hamna i problem som kan äventyra befintliga tillkämpade tillstånd pga att de som kör på banan tycker att 95db är nåt man kan strunta i.
just my

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Magnus Bengtsson skrev:
C skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
C skrev:
Så länge man följer "lagarna" vad beträffar ljudet så tycker man man ska hålla sig vid det och inte gå hårdare på än så. Många snabba bilar idag låter orginal mer det som är beskrivet i första inlägget redan utan behov av spjäll osv. Lägg sedan till de tillverkare som "fuskar" sig igenom lagarna för EG typgodkända bilar med spjäll i avgassystemet och vid högre varv än test för EG typgodkännandet så låter de massor. Lägg därtill att tex en 360 Modena som rullat lite mil låter betydligt mer nu än när den var ny pga att dämparna tagit en massa stryk. För att inte tala om turbobilarna..


mvh C


Visst är det så. Men faktum är att "lagen" nu är 95db på banan och sjukt nog högre vid besiktning och på vägen till och från samma bana.


Om någon orkar leta på notisium är jag intresserad av att läsa vad som står. Hoppas lagtexten går att tolka på olika sätt?



mvh C

Skrev "lagen" inom citat då det är ett antal banor som har fått bråka upp till högsta miljöinstans. Om överträdelser av ljudnivån kan rendera böter för banägaren så betraktar iallafall jag det som en gräns man måste rätta sig efter oavsett vad man tycker i sakfrågan. Och tror svårligen banägaren har råd med att hamna i problem som kan äventyra befintliga tillkämpade tillstånd pga att de som kör på banan tycker att 95db är nåt man kan strunta i.
just my


Men är det verkligen 95 dB vid räcket på banan som är "lagen" eller är det mätning vid de som "drabbas" tex grannar som är det som gäller? Säger inte att vi inte ska rätta oss efter något som kan få banägaren att hamna i trubbel utan att man kan iallafall låta bli att från tex SBF: s håll vara hårdare än vad som krävs.

Ge gärna konkreta exempel på "ett antal banor som har fått bråka upp till högsta miljöinstans" så man kan förstå lite bättre vad detta handlar om och läsa på lite så man har mer kunskap om detta än nu.

_________________
Christian Lange
458
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



C skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
C skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
C skrev:
Så länge man följer "lagarna" vad beträffar ljudet så tycker man man ska hålla sig vid det och inte gå hårdare på än så. Många snabba bilar idag låter orginal mer det som är beskrivet i första inlägget redan utan behov av spjäll osv. Lägg sedan till de tillverkare som "fuskar" sig igenom lagarna för EG typgodkända bilar med spjäll i avgassystemet och vid högre varv än test för EG typgodkännandet så låter de massor. Lägg därtill att tex en 360 Modena som rullat lite mil låter betydligt mer nu än när den var ny pga att dämparna tagit en massa stryk. För att inte tala om turbobilarna..


mvh C


Visst är det så. Men faktum är att "lagen" nu är 95db på banan och sjukt nog högre vid besiktning och på vägen till och från samma bana.


Om någon orkar leta på notisium är jag intresserad av att läsa vad som står. Hoppas lagtexten går att tolka på olika sätt?



mvh C

Skrev "lagen" inom citat då det är ett antal banor som har fått bråka upp till högsta miljöinstans. Om överträdelser av ljudnivån kan rendera böter för banägaren så betraktar iallafall jag det som en gräns man måste rätta sig efter oavsett vad man tycker i sakfrågan. Och tror svårligen banägaren har råd med att hamna i problem som kan äventyra befintliga tillkämpade tillstånd pga att de som kör på banan tycker att 95db är nåt man kan strunta i.
just my


Men är det verkligen 95 dB vid räcket på banan som är "lagen" eller är det mätning vid de som "drabbas" tex grannar som är det som gäller? Säger inte att vi inte ska rätta oss efter något som kan få banägaren att hamna i trubbel utan att man kan iallafall låta bli att från tex SBF: s håll vara hårdare än vad som krävs.

Ge gärna konkreta exempel på "ett antal banor som har fått bråka upp till högsta miljöinstans" så man kan förstå lite bättre vad detta handlar om och läsa på lite så man har mer kunskap om detta än nu.



googla på anderstorp och miljödom ... finns även här på rejsa en hel del om det.

och ljudet på våra banor är tyvärr ett stort bekymmer... men dom bestämmelser som nu kommit fram, senast då med den domen som Anderstorp fick av Miljö och Hälsa är ett steg framåt... nu har dom typ fastslagits och vi har faktiskt något reellt att hålla oss till.

vilket förut minskades och ändrades ofta... nu verkar det samordnas som sagt mellan olika landsändar...

och generella är just 95db förbifart och det är går att lösa på ALLA bilar.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
petercobra67
Vaggeryd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 150



TTA körde på Anderstorps eftertraktade bullerdagar då är det ju helt lagligt att släppa loss det goa ljudet.Det tråkiga är att SBF ändå ska bestämma hur mycket det ska låta.Låt banägarna sköta det själva.Anderstorp har kämpat med sitt tillstånd o bullerdagar som galningar, klart man ska köra ljudliga tävlingar när chansen finns.

_________________
Peter Bertilsson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



petercobra67 skrev:
TTA körde på Anderstorps eftertraktade bullerdagar då är det ju helt lagligt att släppa loss det goa ljudet.Det tråkiga är att SBF ändå ska bestämma hur mycket det ska låta.Låt banägarna sköta det själva.Anderstorp har kämpat med sitt tillstånd o bullerdagar som galningar, klart man ska köra ljudliga tävlingar när chansen finns.


+1... det håller jag med om... däremot när man inte får så är det viktigt att vi alla hjälps åt och följer det som gäller.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
...
Ljudet kommer att anses som reglementsmässigt tekniskt fel vid 95,1dB mätt vid räckeskanten
Detta kommer det bli stort rabalder om nästa år.
Hittils har banorna själva fått avväga mot kommunen och kunnat acceptera avvikelser vid vissa fall (om den externa mätpunkten inte reagerar förrän vid tex 99dB vid bankanten). Dessutom har det ju funnits "bullerdagar" med betydligt högre acceptans.
Den aktuella kvällen mätte vi under hälften av bilarna till <95dBpå SBFs fastslagna mätmetod. Endast standard avgassystem låg under.
Några exempel:
  • Standard GT3 MK1: 99-101 dB
  • 2xMiata med lite nasala ljuddmpare: 100dB
  • 2x Tävlingsbilar som kört hela säsongen: 103-105dB
  • DTM MB 190 (som jobbat järnet på ljudet): 99-102dB
  • Tyvärr var inte Speedlab där men de borde ligga under 95, men inte mycket (standardbilar med endast däckslud mäts till 85-90)
  • De som för örat stack ut låg på 105+dB på mätaren


Om SBF kommer att kontrollera efterlevnaden av ljudreglementet så kan det bli konstiga effekter (hela startfält kan bli uteslutna), och det kan behövas olika ljudlösningar för varje bana (2db skillnad kan det ju lätt bli beroende på mätpunktens omgivning).

5papp+ kör med lägre ljudnivåer så det går ju, men det når man inte med en bolt-on efterkonstruktion, utan det krävs tanke på ljudet från ruta ett (kommer Speedlabs jobb bli normbildande?). Kör man med SMA så kan banan agera som idag och behöver inte bry sig om ev "SBFkontollant i busken".



Nu behöver jag lite assistans för att hänga med.

Så här har jag uppfattat att det varit: Flera banor har fått åläggande att det inte får låta mer än ett visst värde på plats hos grannen. Har för mig jag hört 55dB. Tack och lov så har flera, men inte alla banor, successivt sett att om de håller max 95dB vid bankanten så brukar det vara såpass okej att kommunen nöjer sig. Men det har varit och är fortfarande i år lite olika, t.e.x Knutan (som vi varit lite irriterade på i någon tråd här på Rejsa) som har mätt lite annorlunda med den trista överaskningsffekten att vissa fått vända och åka hem trots att de funkat att få köra på andra banor.

Om jag nu fattar det rätt så stöder SBF officiellt från 2013 upplägget som blivit närapå de factostandard, dvs 95dB vid bankanten. Det borde ju vara bra? De få banor som ännu inte gått på den linjen (av okända skäl, extra nära och kinkig granne eller?), de borde få det lättare att köra med SBF-upplägget eftersom det ändå måste vara åtminstone en anings tyngd mot kommun att SBF har det som officiell regel?

Så när det gäller 95dB vid bankanten som standardregel, är inte det bra? Vad har jag missat här?

(förutom att det självklart vore kul om vi fick låta mer men det får man nog släppa helt enkelt, den tiden är nog förbi).




EDIT:
Jag kan inte se att det här betyder att bullerdagarrace försvinner. Mycket dragracing till exempel ligger på helt andra nivåer och det är helt omöjligt att göra något åt annat än lägga ner alla toppklasser eller behålla några bullerdagar per år som det varit nu i flera år. Det senare känns ganska självklart.

_________________
Magnus Thomé
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Fredrik - SLC skrev:
petercobra67 skrev:
TTA körde på Anderstorps eftertraktade bullerdagar då är det ju helt lagligt att släppa loss det goa ljudet.Det tråkiga är att SBF ändå ska bestämma hur mycket det ska låta.Låt banägarna sköta det själva.Anderstorp har kämpat med sitt tillstånd o bullerdagar som galningar, klart man ska köra ljudliga tävlingar när chansen finns.


+1... det håller jag med om... däremot när man inte får så är det viktigt att vi alla hjälps åt och följer det som gäller.


Det är precis detta jag menar jag också. Regler som är satta av riktiga instanser ska bestämma hur det ska vara, inte SBFs egna ideer.

Enklast är kanske att banägarna går ihop och låter en bil turnera och bli referens? Klarar den kraven precis på Mantorp så ska den även klara av kraven på Anderstorp, Knutan osv osv.. Mätsätten ska anpassas så de stämmer med varandra, dvs resultatet med samma bil ska bli likadant. Det är ju enklast för utövarna oavsätt om det är riktig racing eller klubbkörning man håller på med.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010
Inlägg: 79



Fredrik - SLC skrev:

googla på anderstorp och miljödom ... finns även här på rejsa en hel del om det.

och ljudet på våra banor är tyvärr ett stort bekymmer... men dom bestämmelser som nu kommit fram, senast då med den domen som Anderstorp fick av Miljö och Hälsa är ett steg framåt... nu har dom typ fastslagits och vi har faktiskt något reellt att hålla oss till.

vilket förut minskades och ändrades ofta... nu verkar det samordnas som sagt mellan olika landsändar...

och generella är just 95db förbifart och det är går att lösa på ALLA bilar.....




Klart att det går att lösa på alla bilar. Men mer eller mindre lätt. Jag har bl.a. en Cobra-replika med stor motor, skapligt hög kompression och mycket kam. Jag har 95 dB på ljudmätaren om jag håller den framför mig i brösthöjd när jag cruisar i 90. Vad nivån blir när trampar gasen i botten vet jag inte. Jag vill inte testa det med bara en hand på ratten.....

Med sidepipes riktade åt sidan d.v.s. i riktning mot mätaren så är det svårt att få ner ljudnivån. Visst det går att sätta insatser i piporna och strypa motorn halvt till döds. Men hur kul är det..........

Det har bl.a. av den anledningen inte blivit någon bankörning med Cobran än utan jag har skaffat en annan bil för trackdays.

_________________
Hans-Olof Blom
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
C skrev:
Det är precis detta jag menar jag också. Regler som är satta av riktiga instanser ska bestämma hur det ska vara, inte SBFs egna ideer.
SBF har försökt vara behjälpliga men har inte lyckats så bra i genomförandet (ovanligt...).

Kontroll av banor som inte sköter sig , varför ska SBF in som en krånglande "myndighet" emellan de verkliga juridiska parterna?

Huvudsakliga irritationen ligger i sättet att stövla in och bestämma hur en bana ska sköta sina åtaganden mot sin kommun.

Kommunens ljudkrav blir inte annorlunda om du försäkrar eventet med SMA, men du slipper en besservisserorganisation som lägger sig i hur du sköter dina åtagande utanför just försäkringsområdet (för SMA säljer väl ingen bullerskadeståndsförsäkring?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Inte för att provocera, men att sänka ljudnivån är ju väldigt lätt, ljuddämpare är inte dyrt.

Jag vill köra bil på bana, med orginal avgassystem och otrimmad motor kan jag ha jättekul ändå. Om man har lägre db-krav kanske man tom kan köra flera dagar, eller på kvällarna osv...

Det jag undrar: Kämpa för att få låta mera, är det verkligen det vi vill?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tobias Nyström skrev:
Inte för att provocera, men att sänka ljudnivån är ju väldigt lätt, ljuddämpare är inte dyrt.

Jag vill köra bil på bana, med orginal avgassystem och otrimmad motor kan jag ha jättekul ändå. Om man har lägre db-krav kanske man tom kan köra flera dagar, eller på kvällarna osv...

Det jag undrar: Kämpa för att få låta mera, är det verkligen det vi vill?


Håller med.


Vad jag önskar som banbesökare att det ska vara samma sätt att mäta på alla banor så jag vet att om bilen ligger under gränsen så gör den det på alla banor.

Det har dock gått stick i stäv med lagen som kräver en max ljudnivå hos den störda grannen. Så jag välkomnar med öppna armar om det kan bytas ut mot 95 dB vid bankanten mätt på samma sätt på alla banor. Om det går att få till det thumbs up thumbs up thumbs up

Om SBF kan påverka praxis så det går i mål att bli allenarådande så kanon!


Förklara för mig om jag missat något vitalt i resonemanget



(sen att en dryg handfull bilar inte klarar den ljudnivån ens helt original är lite jobbigt... och sänks det några enstaka dB till så är det många bilar som original inte klarar sig...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Men nått är ju fel när inte orginal bilar klarar gränsen ens...ska man ha extra dämp hängandes utanförbilen liksom ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Supramannen skrev:
Men nått är ju fel när inte orginal bilar klarar gränsen ens...ska man ha extra dämp hängandes utanförbilen liksom ?

Original bil som är original och inte ändrat nått är det nog inga bekymmer med.....men direkt när det byts luftfilter avgassystem etc är ju en annan sak

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



super7 skrev:
Supramannen skrev:
Men nått är ju fel när inte orginal bilar klarar gränsen ens...ska man ha extra dämp hängandes utanförbilen liksom ?

Original bil som är original och inte ändrat nått är det nog inga bekymmer med.....men direkt när det byts luftfilter avgassystem etc är ju en annan sak


Fel

En helt orginal gt3s låter 102 minst även tex en cdl

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA?
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
1 besök senaste veckan (53610 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande