Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
OptimumLap: förenklad fordonssimulering. Nu släppt!
<<   1, 2, 3
86337 besök totalt
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Då har dom redan hunnit stryka det från att göra listan. Perfekt!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Lite uppdateringar/svar/kommentarer:

Angaende dacksmodellen sa ar den valdigt forenklad och framforallt vid stora viktforandringar sa blir resultaten fel (ungefar som 700 kg pa en BMW). Som Johan skriver sa kan man aktivera en mer avancerad dacksmodell som battre hanterar forandring i grepp med forandring i massa. Det blir genast bra mycket mer komplicerat nar man ska klura ut vilket varde som galler for ens dack. De som har dacksdata (tex. en del Formula Student team) kan rakna ut vardet fran datan. For alla andra blir det en gissningslek som ar allt annat an "forenklad".

Ove,
En battre dacksmodell ar helt klart att foredra - om man har en korrekt/validerad modell/data for sitt dack. Trots att LapSim har en forenklad Pacejka-modell, sa har jag svart att se hur det forbattrar resultatet for en person som inte har tillgang till dacksmodell/data. Vet du till exempel vad dina dack har for "cornering stiffness", "load sensitivity", "slip stiffness" eller hur lateral kraften forandras efter saturering? Tyvarr inget man kan lasa pa dackets sidewall. Sa for den stora massan sa har en mer komplicerad dacksmodell inget varde, da de saknar indata for modellen. (Det bor namnas i sammanhanget att vara professionella mjukvaror/kunder anvander mer avancerade dacksmodeller - men da talar vi som sagt inte hobbyniva).


Niklas,
Vaxlingslogiken i OptimumLap ar minst sagt forenklad och i banpartier dar din hastighet ligger nara en vaxlings-RPM for en given vaxel som kommer OptimumLap vaxla upp/ned sa fort det ar battre med en lagre/hogre vaxel - det ar anledningen till den lustiga vaxlingsprofilen du ser run 1700 meter i dina plottar. Vi har planer for att lagga till vaxlingstid samt en uppdaterad vaxlingslogik - men vi maste tyvarr lagga var tid pa betalda projekt ocksa...

Niklas, Andreas,
Mycket riktigt sa paverkar sparet hastighetsprofilen. Vi har nu slappt ett online-verktyg for att konvertera loggdata till en OptimumLap bana. Vad som kravs ar hastighet och lateral acceleration i en csv. Ga till http://www.optimumg.com/software/optimumlap/ och valj sedan "Account login" for att logga in (forsta gangen masta ni reset:a ert losenord). Om ni har data fran banor/autocross i Skandinavien sa uppskattar om ni vill skapa dessa med verktyget. For att var bandatabas ska fortsatta vaxa sa forbehaller vi oss ratten att lagga till banor i databasen som konverteras.

Jag vill ocksa uppmana alla att ladda upp era egna bilar i bildatabasen - uppladdningsfunktionen finns ocksa tillganglig via "Account login".


_________________
Henning Olsson
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Ni som visar grafer med loggad verklighetsdata och OptimumLap-data i samma graf, hur har ni gjort? Jag begriper inte hur man importerar filer från PerformanceBox Tools eller CircuitTools in i OptimumLap eller vice versa.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Anders Zimdahl skrev:
Ni som visar grafer med loggad verklighetsdata och OptimumLap-data i samma graf, hur har ni gjort? Jag begriper inte hur man importerar filer från PerformanceBox Tools eller CircuitTools in i OptimumLap eller vice versa.


De flesta av dessa grafer ar gjorda i Excel, da varken PerformanceBox Tools eller OptimumLap (i dagslaget) stodjer import av data.

I OptimumLap kan du klicka pa "Export Results" under Analysis fliken, det skapar en CSV fil som kan oppnas i Excel. I CSV filen ar varje rad en datapunkt och varje kolumn motsvarar en kanal (hastighet, LatG etc.).

Det flesta analysprogrammen kan ocksa exportera till CSV, sa med hjalp av lite klippa och klistra i Excel kan du kombinera data fran OptimumLap och riktig loggdata i samma graf.

_________________
Henning Olsson
Citera
Racetech
OptimumLap: förenklad fordonssimulering. Nu släppt!
<<   1, 2, 3
86337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande