Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Prova att rejsa med Formel Ford 2013?
4562 besök totalt
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926


Trådstartare
12-10-05

Formel Ford satsar på 2013 med Svenska Bilsportförbundet som partner

Från 2013 har Formel Ford Svenska Bilsportsförbundets stöd som ett bra alternativ in i formelbilsvärlden.
2012 var det första året det kördes en Formel Fordserie i Sverige på fem år. Återstarten har gett mersmak och flera förare har aviserat att de ansluter till startfältet till nästa säsong.

Svenska Bilsportförbundet ställer sig bakom satsningen på de kostnadseffektiva tävlingsbilarna.
- Formel Ford ser vi som ett bra alternativ på formelbilsklass i den överblickbara framtiden. Dels är de begagnade bilarna rimligt billiga att köpa och dels är driftskostnaderna förhållandevis låga, säger Racingutskottets ordförande Claes Elofsson.
Formel Ford körs med bilar försedda med rörram och med standardbetonade motorer.

Det som skiljer bilarna mot de flesta andra formelbilsklasser är att de saknar vingar bak och fram.
- Det gör att det finns ganska begränsat med inställningsmöjligheter vilket gör att förarens betydelse för resultaten blir viktigare än teamets kunskap att ställa in bilen säger Peggen Andersson, som tagit initiativet till den nya satsningen på klassen. Man kan mycket väl vinna tävlingar utan att ha någon tidigare erfarenhet från den här typen av bilar bara man är bra på att köra bil!

Formel Ford är den klass som många formelbilsförare startat sin karriär i. Listan på F1-stjärnor som börjat i Formel Ford kan göras lång. Formel Ford är både enklare och billigare att köra än Gokart i de lite högre klasserna.
Det planeras fem tävlingshelger i den svenska cupen för 2013. En av dessa tävlingar förväntas vara ett NEZ mästerskap. De övriga tävlingarna körs tillsammans med den danska eller den finska serien

För den som tycker att fem tävlingar är för lite i sin satsning kan även köra den Europeiska serien som körs fem helger i juli och augusti. England, Holland och Danmark är några av de länder som serien körs i.
I både den Europeiska och de Nordiska cuperna körs det klasser både för Formel Ford Zetec och Formel Ford Duratec.
- Zetec är lämplig nybörjarklass då de begagnade bilarna är billiga att köpa in, men är utmärkta att lära sig att köra formelbil i. Kostnaden för att köra Duratec är något högre mest beroende på att bilen är dyrare i inköp påtalar Peggen.

För att fler ska kunna bekanta sig med klassen bjuder klassens promotor, Peggen Andersson in intresserade förare med team till Kinnekulle Ring Söndagen den 14 oktober för information.

Då finns det också möjlighet för intresserade att prova en Formel Ford Zetec några varv runt den kuperade banan.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

RCM skrev:
...
För att fler ska kunna bekanta sig med klassen bjuder klassens promotor, Peggen Andersson in intresserade förare med team till Kinnekulle Ring Söndagen den 14 oktober för information.

Då finns det också möjlighet för intresserade att prova en Formel Ford Zetec några varv runt den kuperade banan.


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Nu har jag bara 20 varv i Formula Ford att stoltsera med men jag kan verkligen rekommendera er att pröva om ni får tillfälle!

Det var fantastiskt roligt och den främsta anledningen till att jag köpte min nuvarande kärra som är det närmsta en gatlegal Formula Ford jag kunde komma på för min budget.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
racerberg
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 63



Det är riktigt och bra. Jag minns när jag körde det "sista" loppet som hölls på Kinnekulle för många år sedan. Det är behövligt med Formel Ford i Sverige om vi någonsin ska sikta på att få en Svensk i F1 igen Det fostrar Formelbilsförare.

_________________
Tomas Berg

"Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death"
Citera
Tobbe Vågstedt
Habo
Här sen Aug 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


xtimmyx skrev:
Nu har jag bara 20 varv i Formula Ford att stoltsera med men jag kan verkligen rekommendera er att pröva om ni får tillfälle!

Det var fantastiskt roligt och den främsta anledningen till att jag köpte min nuvarande kärra som är det närmsta en gatlegal Formula Ford jag kunde komma på för min budget.



Hej, kan man köpa en formel ford och regga ?
Mvh Tobbe

_________________
Tobbe Vågstedt
Citera
Tobbe Vågstedt
Habo
Här sen Aug 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


xtimmyx skrev:
Nu har jag bara 20 varv i Formula Ford att stoltsera med men jag kan verkligen rekommendera er att pröva om ni får tillfälle!

Det var fantastiskt roligt och den främsta anledningen till att jag köpte min nuvarande kärra som är det närmsta en gatlegal Formula Ford jag kunde komma på för min budget.



Hej, kan man köpa en formel ford och regga ?
Mvh Tobbe

_________________
Tobbe Vågstedt
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Tobbe Vågstedt skrev:
Hej, kan man köpa en formel ford och regga ?
Mvh Tobbe


Nu är jag knappast någon expert på ämnet men det betvivlar jag starkt. Däremot ryktas det att Ford själva jobbar på en gatlegal Formula Ford. Huruvida den hittar hit och vad den kommer kosta sen är en annan femma.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Allmänt banåkaforum
Prova att rejsa med Formel Ford 2013?
4562 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande