Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
FWD bil utan krängare hur kommer den att bete sej?
5611 besök totalt
E34 RRT
finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 45


Trådstartare
har min micra turbo som jag tänker montera coilovers från polo 6n2 dom är justerbara fjäderhårdhet och dämpnings kraft eller vad det heter

nu undrar jag att nästa år när jag tänkte prova köra liite bana så vad tror ni att jag kommer att få för problem? utan krängare

och var är det som krängaren är med och hjälper mest? eller känns det bara obehagligare att köra då det kränger så mycket!?

(ni som inte vet så micra k10 har inte krängnings hämmare original)

_________________
Niklas Ekholm

Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



E34 RRT skrev:
har min micra turbo som jag tänker montera coilovers från polo 6n2 dom är justerbara fjäderhårdhet och dämpnings kraft eller vad det heter

nu undrar jag att nästa år när jag tänkte prova köra liite bana så vad tror ni att jag kommer att få för problem? utan krängare

och var är det som krängaren är med och hjälper mest? eller känns det bara obehagligare att köra då det kränger så mycket!?

(ni som inte vet så micra k10 har inte krängnings hämmare original)


Om du bara har öppen diff så är det inte helt fel att skippa främre krängningshämmaren men komplettera med en styvare bak för att inte få för mycket krängning.

_________________
Roland Johansson
Citera
E34 RRT
finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 45


Trådstartare
men när en bil kränger så vad händer då ?

_________________
Niklas Ekholm

Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



E34 RRT skrev:
men när en bil kränger så vad händer då ?


Bilen lutar, innerhjulen lyfts uppåt.

Lyfter du något av drivhjulen och har vanlig öppen diff så slutar framdrivningen...

Har du kraftigare kränghämmare bak och öppen diff så kommer i alla fall hjul och hjulupphängningens egenvikt hålla ner ditt hjul och du har lite bättre fäste.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

E34 RRT skrev:
men när en bil kränger så vad händer då ?

Generella svepande saker här:


Bilen börjar luta:

- om däcken hålls mot backen i för däcken lämplig vinkel så händer ingenting. (breda styva lågprofildäck tappar fästet fortare om du börjar luta dem för mycket mot asfalten. Smala cykeldäcksliknande saker på äldre bilar är okänsligare för lutning) Du har lika bra fäste. Tuta o kör.

- om däcken börjar få olämplig vinkel mot asfalten så tappar du fäste.



Om bilen inte lutar så jättemycket totalt sätt (och däcken har åtminstone hyffsade vinklar mot backen) och du ändrar hårdheten fram eller bak (grövre eller smalare eller ingen krängare. Eller byte av fjäderhårdheter) så gäller generellt:

- mjukare (tunnare eller ingen krängare, alt. mjukare fjädrar) = BÄTTRE fäste

- hårdare (grövre krängare alt hårdare fjädrar) = SÄMRE fäste

Ett gammalt djungelknep som en del som kör slalom gör för att få bättre fäste fram för att kunna svänga tajta svängar kring koner är att koppla loss den främre krängaren. Mjukare fram = bättre fäste fram.

Väldigt vanligt, närapå standardupplägg på chassin, är att man prioriterar bra fäste i den änden du har drivande hjul. Bakhjulsdrivna bilar har alltså ofta mjukare krängare och fjädrar bak än fram. Lite generaliserat sådär.



EDIT:

Bra tabell!!! https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Rolle Scirocco skrev:
Om du bara har öppen diff så är det inte helt fel att skippa främre krängningshämmaren men komplettera med en styvare bak för att inte få för mycket krängning.


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
E34 RRT
finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 45


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
E34 RRT skrev:
men när en bil kränger så vad händer då ?

Generella svepande saker här:


Bilen börjar luta:

- om däcken hålls mot backen i för däcken lämplig vinkel så händer ingenting. (breda styva lågprofildäck tappar fästet fortare om du börjar luta dem för mycket mot asfalten. Smala cykeldäcksliknande saker på äldre bilar är okänsligare för lutning) Du har lika bra fäste. Tuta o kör.

- om däcken börjar få olämplig vinkel mot asfalten så tappar du fäste.



Om bilen inte lutar så jättemycket totalt sätt (och däcken har åtminstone hyffsade vinklar mot backen) och du ändrar hårdheten fram eller bak (grövre eller smalare eller ingen krängare. Eller byte av fjäderhårdheter) så gäller generellt:

- mjukare (tunnare eller ingen krängare, alt. mjukare fjädrar) = BÄTTRE fäste

- hårdare (grövre krängare alt hårdare fjädrar) = SÄMRE fäste

Ett gammalt djungelknep som en del som kör slalom gör för att få bättre fäste fram för att kunna svänga tajta svängar kring koner är att koppla loss den främre krängaren. Mjukare fram = bättre fäste fram.

Väldigt vanligt, närapå standardupplägg på chassin, är att man prioriterar bra fäste i den änden du har drivande hjul. Bakhjulsdrivna bilar har alltså ofta mjukare krängare och fjädrar bak än fram. Lite generaliserat sådär.



EDIT:

Bra tabell!!! https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


ok hjälpte mej mycket!! men hur skall jag veta hur tjocka/styva krängare jag skall börja med om jag nu skulle få för mej att bygga såna både fram och bak!! (jag har printat ut listan redan)

_________________
Niklas Ekholm

Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Det beror på massa variabler så mitt tips är att vara beredd att justera saker efter att du kommit ut o kört bilen. Är ju även fjäderhårdhet som spelar in. Mycket att tänka på för att få en bil som både är kul att köra och fungerar hyffsat med att till exempel få ner effekten i backen.

Du gör ganska enkelt om en kränghämmare till att bli justerbar genom att du gör fästet på hämmaren flyttbart. Ju närmare hämmarens långa "tvärstag" du fäster staget till hjulupphängningen desto mjukare blir funktionen. Det är ju en enkel hävstångsfunktion där. Gör det enklare att justera balansen i bilen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
E34 RRT
finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 45


Trådstartare
mm..sant... troor jag håller mej till keep it simple... och kör utan tillsvidare! provar hur den känns med enbart att byta dämpare!! så får man återkomma sen!!

_________________
Niklas Ekholm

Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
FWD bil utan krängare hur kommer den att bete sej?
5611 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande