Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur många kör E85 och Aluminium ihop ? och hur fungerar det
3 besök senaste veckan (14328 totalt)
shorty740
Linköping
Här sen Dec 2010
Inlägg: 56


Trådstartare
En fråga som varigt uppe för!

Men hur många är det som trotsar teorierna och fysiklagarna och kör etanol/e85 i obehandlade alu tankar och dyligt ?

Är det någon som upplevt problem. Hjälper det med tex redline:s tillsats i bränslet ?

Jag själv har en alu tank som jag dock bara kört 4 månade med e85 i. På den korta tiden har jag inte märkt något. Men som en del av er säkert läst har jag haft problem med mitt soppasystem. Jag ska nu bygga ny tank eller bara ny catchtank. Funderar då på om det ska byggas i rostfritt matrial i stället.

Dock så blir ju allt mycket tyngre med rostfritt tyvärr.

/Stefan

_________________
Stefan Behrendtz
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Jag har kört E85 i tre år med egen tillverkad alutank. Än så länge inga synliga förändringar på vare sig alu.plåtarna, svetsarna eller mina svarvade anslutningar. Jag valde stålomspunna teflonslangar som bränsleledningar för att uppfylla SBF kraven och de förväntar jag mig inga problem med.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Det är ett "problem" men det är ingen som upplevt något problem med det.
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Hittat på PPF



"tänkte bara säga att det ännu inte hänt nånting i min E85 burk
både en bit plattjärn, legerat rör, m.m. alu i den
allt ser precis ut som när jag la i det... "


Jo, det är väl lite så.....
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



SÄLLAR MIG TILL DE ÖVRIGA... aLU *caps-locks-elände* rekommenderas inte för kontinuerlig kontakt med alkohol. Påfyllniongsrör t.ex skall va ok då det är intermittent kontakt.

Men som har menats på i tråden så finns det inga "bevis" att uppbringa att E85 skulle vara korrosivt (ge synliga angrepp) inom rimlig tidsperiod. Känner man sig osäker kan man eloxera alut för ökad resistens

_________________
Mats Andersen
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Jag har haft e85 i tanken i min Sprite i 5 år nu och då har den mestadels stått p.g.a. besiktningsstrul så det borde ha både hunnit oxiderat och kommit ned vatten i soppan då den bara blivit tankad 2 gånger på den perioden. Nu i vinter ska jag bygga en större soppatank då kan jag skära upp den gamla då får vi se hur en alutank ser ut inuti.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



ja gör det så är du snäll :-)

_________________
Mats Andersen
Citera
shorty740
Linköping
Här sen Dec 2010
Inlägg: 56


Trådstartare
Precis gör det och återkom skulle vara en jävligt bra referens .

Ajden skrev:
Jag har haft e85 i tanken i min Sprite i 5 år nu och då har den mestadels stått p.g.a. besiktningsstrul så det borde ha både hunnit oxiderat och kommit ned vatten i soppan då den bara blivit tankad 2 gånger på den perioden. Nu i vinter ska jag bygga en större soppatank då kan jag skära upp den gamla då får vi se hur en alutank ser ut inuti.

_________________
Stefan Behrendtz
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



I dag har jag tagit ned tanken och så här ser den ut efter ca 5 år med etanol i en helt obehandlad aluminium tank.
Det vi kan konstatera är att något har hänt men det lilla som blivit känns det som det inte är mycket att bry sig om.

Någon som har en alutank för bensin som också är ca 5 år gammal som kan öppna och kolla som referens?








_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Ajden skrev:
I dag har jag tagit ned tanken och så här ser den ut efter ca 5 år med etanol i en helt obehandlad aluminium tank.
Det vi kan konstatera är att något har hänt men det lilla som blivit känns det som det inte är mycket att bry sig om.

Någon som har en alutank för bensin som också är ca 5 år gammal som kan öppna och kolla som referens?









Tog inte bilder men när jag fick skära upp hojtanken för att kunna trycka ut några bucklor och laga skvalpskott så såg den ut som ny invändigt. Den var vid tidpunkten 29 år varav de sista 10 åren troligen var tom.

_________________
Roland Johansson
Citera
shorty740
Linköping
Här sen Dec 2010
Inlägg: 56


Trådstartare
Tack för bilderna !

Men som du skriver ! Det ser inte ut att vara ett jätte problem. Under 5 år kommer jag bytt filter minst 5 ggr och säkert kört i med bilen så den är skrot.

/Stefan

_________________
Stefan Behrendtz
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Jag skulle vara mest orolig för bränsleslangar, tankgivareflöten etc som oftast inte gillar alkohol.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



tack så mycket !

Jag hade förväntat mig mer allmän frätning om jag skall vara ärlig, men här har vi mer punktkorrosion.

Om man försöker få en tumregel så ser det ut som ca/knappt 1mm per 5 år

_________________
Mats Andersen
Citera
shorty740
Linköping
Här sen Dec 2010
Inlägg: 56


Trådstartare
Har haft lite diskutioner på annat håll angånde detta. Är det någon som haft problem med igensatta filter/spridare när ni kört alu tank med e85 ? Det ja själv fick problem med var nuke:s filter. Detta då med insatsfilter av papper. Fått till svar att man med e85 ska ha 100 micron filter som insatts då dessa är i rostfritt. Är det papperet i sig som inte funkar med e85 eller är det som en del hävdar att alu:n fäller ifrån sig nåt ?

/Stefan

_________________
Stefan Behrendtz
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Det bästa vore ju att skära ut ett par punkter, få dom ingjutna i plast och nedslipade så man kan mäta frätdjupet.....det kanske inte ser så farligt ut men gropfrätning är värre än allmänkorrosion......
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Har en gräsklipparmotor som går på etanol, förgasaren är i obehandlad aluminium och med den motorn är det ett ständigt återkommande problem att förgasen sätter igen pga korrosionsprodukter från aluminium. Korrosionshämmande tillsatser gör inte mycket nytta tyvärr. Den aluminiumhydroxid som bildas är tvålaktig då den är våt och blir till ett vitt pulver då man torkar den. Har man aluminiumkomponenter i tanken så lär dessa korrosionsprodukter hamna i filtret istället.

Precis som Ajden konstaterat så är det "pitting corrosion" som aluminium huvudsakligen drabbas av. Även om detta i sig kan vara ett problem så brukar problemet i bränslesystemet inte vara korrosionsangreppet i sig, utan de korrosionsprodukter som hamnar i bränslet. Aluminium, som är en ganska oädel metall, har också problem med galvanisk korrosion om det kombineras med andra ädlare material. Elektrolytisk korrosion brukar också drabba bränslesystem som använder etanol som bränsle pga eldrivna pumpar och tankmätare.

Dessa problem är egentligen ganska bra dokumenterade i litteraturen, om man exempelvis vill gräva i SAE's arkiv.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Johan Edlund skrev:
... brukar problemet i bränslesystemet inte vara korrosionsangreppet i sig, utan de korrosionsprodukter som hamnar i bränslet.

Aluminiumoxider är inget vidare smörjmedel kan man väl säga ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Detta är för tankar och förgasare där det är konstant kontakt med bränslet.
Men hur påverkas insugningsrör och kanaler i toppar?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



2fast4u skrev:
Johan Edlund skrev:
... brukar problemet i bränslesystemet inte vara korrosionsangreppet i sig, utan de korrosionsprodukter som hamnar i bränslet.

Aluminiumoxider är inget vidare smörjmedel kan man väl säga ...


Aluminiumoxider är förvisso väldigt hårda, men det största problemet är ändå att motorn får en magrare och magrare blandning när korrosionsprodukterna sätter igen bränslesystemet. På en förgasare så kan de också förhindra flottörens funktion och orsaka bränsleläckage.

I en av GM's flottprov på 90-talet med M85 bilar så hade man stora problem med att bränslefilterna sattes igen på bilarna. En analys visade spår av aluminiumoxid i filterna, förvånande med tanke på att bilarna var fria från aluminium i bränslesystemet. Man hittade dock slutligen problemet på bensinstationerna, vilka inte visades vara lika fria från aluminiumkomponenter i kontakt med bränslet. Dvs, kontaminering av korrosionsprodukter i alkohol-bränslen är en faktor man måste ta hänsyn till i hela bränslekedjan.

safe skrev:
Detta är för tankar och förgasare där det är konstant kontakt med bränslet.
Men hur påverkas insugningsrör och kanaler i toppar?


Ingen biltillverkare har vad jag vet gjort någonting åt kanalerna i inloppet vad avser anpassning för alkoholer. Däremot så har man gjort anpassningar av ytbeläggningen på inloppsventilerna, försett motorer med hårdare ventilsäten och anpassat ventilspel.

I Brasilien där man använt etanol en längre tidsperiod så brukade man förr förnickla förgasare och plåttankar för att motverka korrosion. Förnickling används idag även för bränslefördelningsrör och för personbilar är idag den senaste trenden bränsletankar i rostfritt stål.
Citera
Skruva banåkabil
Hur många kör E85 och Aluminium ihop ? och hur fungerar det
3 besök senaste veckan (14328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande