Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (59755 totalt)
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Tinsfci skrev:





Nåväl, vad ska man börja med då??


Tycker mig se stora likheter i både form och utseende ... manta b 400

Snyggare bak iaf
Frän bil!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Jag skulle satsa på nya bussningar o fram och bakvagn, Renovera upp bromsarna och köpa riktiga belägg, kan rekommendera flera...orginalok och skivor håller i bättre än man tror, bara man har koll på grejorna. Möjligen montera skivor bak
Satsa på en riktig sittastill stol, inget jaz plastelände.

Ragga riktiga däck! Det är där det sitter.

Skit i att bygga om en massa utan KÖR istället, KÖR

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



Tinsfci skrev:
Nu när jag har kört både Lazzat RS Challenge och Prova På Sviestad så lägger jag upp en tråd om min bil:




Det är en Chevrolet Monza, en lite udda och kanske för många okänd jänkare.

Det är en H-body, (dvs tillhör en samling bilar med samma chassi, tex Chevrolet Vega.)
Var väl egentligen en "bensinkris-bil" från början, och som skulle ta upp konkurrensen med tex japanska bilar. GM hade stora planer för Monzan, bla lades massor av pengar på att introducera en Wankelmotor i denna biltyp. Dom planerna gick dock i stöpet och förverkligades aldrig (även om man på min 75:a ska kunna se på utformningen att kardantunneln framtill är extra fet för att på plats med Wankeln)

Kaross/chassi: Bärande, dvs ingen ram som på de flesta andra jänkare från denna tid.

Framvagn: Typisk, dubbla bärarmar. Skivbromsar. Krängningshämmare.

Bakvagn: Link type suspension system:


Detta var mig veterligen på den tiden (1975) ett helt nytt koncept för GM.

Trumbromsar.
Krängningshämmare.


Motor fanns i ursprungsmodellen att få som 140ci (2,3L) rak fyra, eller 262ci V8.
262:an är den minsta Cheva V8:an som tillverkats, och ingår GM:s vanliga smallblocks-familj.


Modifieringar på min bil:

Motor: utbytt till 350ci (5,7L) TBI från en 1988 Van. Stock.
- Headers + 3" avgassystem
- provisorisk Cold-Air uppsättning med K&N Konfilter framtill kring grillen.
- modifierad ECU med egna mappningar.

Växellåda: Standard TH-350 3-stegsautomat.

Bromsar: utbytta runt om till 1976 års uppsättning =betydligt större men ändå inte mycket att hänga i julgran...

Fram- och bakfjädrar kapade 1 resp. 1/2 varv.

Batteri flyttat från längst fram i motorrummet till nästan längst bak i skuffen

Det är väl i stort allt tror jag...

Mina planer är förstås att försöka få till en riktigt skaplig bil väghållningsmässigt, kombinerad med en kul, pigg motor.
Det är (än så länge iaf!) en bil avsedd för gatbruk, men som jag räknar med ta ut på både bana och konbanekörning även nästa säsong!

Själv har jag inte praktiserat speciellt mycket banracing, var dock med och körde en säsong 24-timmars på Mantorp under 1992.


oj, Monza nu blir jag nostalgisk jag hade en Monza årsmodell 1975 under 1980 -1985, en svart med 262 V8, jag tyckte bilen var grymt frän och det tycker jag än idag, Monzan var före sin tid i designen, vad jag läste då var att Monzan skulle likna Ferrari GTo, viss likhet kan man se jag beställde ett paket " Spyderdekaler " och en bakspoiler som fanns som tillbehehör på GM, dekalerna var en stor guldfärgad spindel på huven och några spyder emblem om jag inte minns fel, biltypen är ju fräck : liten bil med V8 men min 75ā hade gräsliga thumbs down bromsar, rent livsfarliga, vad jag kommer ihåg fanns även en Pontiac från samma serie som hette Sunbird med hela taket i glas , på Pontiacen var fronten annorlunda och Monzan var snyggare.

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Hej,

kul att höra från ytterligare en f.d. Monzaägare

Jo, Pontiac Sunbird fanns oxå. Dessutom olds Starfire och Buick Skyhawk - alla samma kaross men med lite olika "smink". Monza Spyder var ett "sportpaket" med bla styvare fjädring och spindeldekalerna du nämner.

På Wikipedia står en hel del: http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Monza

Sen finns det förstås en site och forum i USA för dessa bilar + deras "systrar": Chevrolet Vega, Pontiac Astre. Alla går under benämningen "H07" bodies.

http://h-body.org/

Du har helt rätt om bromsarna på 75:orna, urkassa! Det kom tydligen även GM på och bytte till både större och ventilerade från 1976 års modell. Sånt händer väl än idag, att förstaårsmodellen "uppgraderas" året efter

Så här skiljer sig 75:ans från 76:ans vad gäller bromsarna fram:

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



Tinsfci skrev:
Hej,

kul att höra från ytterligare en f.d. Monzaägare

Jo, Pontiac Sunbird fanns oxå. Dessutom olds Starfire och Buick Skyhawk - alla samma kaross men med lite olika "smink". Monza Spyder var ett "sportpaket" med bla styvare fjädring och spindeldekalerna du nämner.

På Wikipedia står en hel del: http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Monza

Sen finns det förstås en site och forum i USA för dessa bilar + deras "systrar": Chevrolet Vega, Pontiac Astre. Alla går under benämningen "H07" bodies.

http://h-body.org/

Du har helt rätt om bromsarna på 75:orna, urkassa! Det kom tydligen även GM på och bytte till både större och ventilerade från 1976 års modell. Sånt händer väl än idag, att förstaårsmodellen "uppgraderas" året efter

Så här skiljer sig 75:ans från 76:ans vad gäller bromsarna fram:



När jag ser bilderna så kommer minnet tillbaka att 1976 kom andra bättre bromsar, men visst hade Monzan 13 tum hjul ? det innebär såklar att även skivorna inte var direkt stora för den förhållandevis tunga bilen, kul info på http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Monza thumbs up , sidodekalerna glömde jag bort att jag även hade, jag tycker Monzan är snygg och mullig med V8 , förresten hade jag en kompis som hade en guldfärgad 75ā med 4 cyl. motor, den var trött

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Länge sen jag skrev nåt...nåväl....! Jag kom i alla fall ner till Mantorp på 5100.se:s Bankörning den 17/9:



(Tack Fredrik/BOFH och Jimmy Stålberg för bilderna!)

MYCKET KUL var det!

Hmmm....kolla in hjulvinklarna fram! det där måste vara mer än de 2 grader camber jag satte

Är det mina slitna bussningar som gör detta tro?? (Mao har jag INTE bytt dom ännu...)

Troligare verkar nog detta vara, hade mailkontakt med en trevlig herre från Schweiz som körde Rally med en Monza:

Most important thing to change to make your Monza stay on the road is to change the front suspension geometry. The original Monza produces loads of positive camber in compression (exterior wheel in a corner) ... but to handle right it should do the contrary. So you will need taller spindles and special (longer) upper balljoints to correct this. If you have corrected the front suspension geometry, you could just add Corvette 550 lbs front springs and Camaro 77-81 Bilstein shocks all round (keep the standard rear springs).. If you want to lower the car (for use on tarmac), you should use drop spindles in the front instead of shorter springs, still because of the front suspension geometry (the lower A-arm should be inclined towards the road on the outside).

Låter vettigt tycker jag.... Jag misstänker dessutom att vissa "modifieringar" kan ha ställt till det ytterligare med diverse hjulvinklar:

- de breddade fälgarna (enbart "utåt" 1,5 tum/sida)
- kapade framfjädrar 1 varv

Synpunkter mottages gärna!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Ja just ja, bifogar några bilder på frambromsarna efter ca 2x10 minuters körning;

-Fett från hjullager som övergått i typ vätskeform och skvittrat ut
-värmebubblor


Rikligt med belägg-damm


En av plasthylsorna som beläggen glider på:


...och beläggen

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Pelle,
Det ser ju ut som om du använder prylarna åtminstone. Man ska inte spara på krutet!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Lennart Mäkinen skrev:
Pelle,
Det ser ju ut som om du använder prylarna åtminstone. Man ska inte spara på krutet!


Precis!
och nu vet du ju exakt vad som funkar....och inte.
To Do-listan för vintern är klar.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
CalleL
Ekerö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej Pelle,
Fler jänkare på banan!. Monzan har potential!
Du kanske har länken men bifogar ändå.
http://monzamess.h-body.org/suspension.html

mvh
Calle

_________________
Carl Lindberg
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079




_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Kermit
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag ser att det var ganska länge sedan någon skrev i den här tråden men eftersom jag också blir nostalgisk när jag läser den så kan jag inte låta bli att berätta lite om den bil jag hade.

Det var en Buick Skyhawk med de ventilerade bromsarna som visas tidigare i tråden (de var inget vidare).
I Buicks bilar satt det en 3,8 lit V6:a och de väger ganska mycket mindre än Chevas smallblock. Dessutom bytte jag ut automaten mot en fyrväxlad Munchie.
Eftrer att ha tagit bort stridsvagnsbalkarna som sitter under mjukplaster i bak och fram och köpt framskärmar, huv, bakdelen i glasfiber, dessutom så sitter det ett glastak på Skyhawken som byttes mot plexi pga vikten.
Slutresultatet blev 1000 kg och 50/50 viktfördelning (vägd på Koviks soptipp på Värmdö).
Hjulen var Compomotive 3-delade 15-tummare som gick att köpa vid den här tiden (1988 eller så).
Fjädrar fram och bak var kapade rallygrejor till Opel Ascona och stötdämpare var justerbara röda Koni.

På den här tiden var Porsche 944 Turbo en dräpare och de åkte man ifran både i kurvorna och rakt fram med lite lustgas. Men som sagt var, bromsarna var inte mycket att hänga i julgranen (eller så var det där de hörde hemma).
Tyvärr har jag inga bilder kvar på den, men det var en rolig, billig och lite annorlunda bil att hålla på med.

Mvh

Percy

_________________
Percy Berg
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Hej!

Kul att höra från ännu en "H-body"-ägare! (Nåja f.d iaf)
Tror det finns åtminstone 3 till på rejsa.nu som antingen har, eller har haft Monza (eller dess "släktingar")
Synd att du inte har några bilder kvar på den, hade varit kul att se. Jag brukar hålla lite koll på statusen i Sverige på Monzor, Skyhawks, Starfires, Sunbirds och även "systrarna" Vega och Astre.
Den var möjligen inte svart med Skyhawks guldemblem??

Nåväl, andra H-body ägare (eller f.d ägare) får jättegärna skriva en rad i min tråd.

Apropå att det var länge sedan det skrevs nåt i tråden kan jag bara hålla med... mest beroende på att status på bilen är i princip samma som 2009 Har helt enkelt inte funnits tid.
Men jag har den (naturligtvis!) kvar, var ute och söndagskörde (nåja, några däckskrik blev det i kurvorna runt Skå) senast för en vecka sen

Jag har faktiskt hållit på en hel del med en grej iaf: batteri + laddningen. Sen jag bytte till TBI-motorn, men behöll original 70-tal generator (pga skillnader i remskivor mm) så har jag haft väldigt dålig laddning på tomgång, då TBI-motorn går rent och fint ända ner till ca 450 RPM! Tyvärr så dyker laddkurvan för generatorn väldigt brant långt innan dess, lägg därtill all värme i motorrummet som alstras, särskilt just i tomgång/bilköer osv som också påverkar laddningen negativt.

Jag har nu fått till laddningen betydligt bättre genom att svarva ny, mindre (diameter alltså) remskiva till generatorn. Iom detta så multipliceras ju varvtalet upp på generatorn så att den numera ger bättre laddning även på tomgång:



När kompis Kim (som är en virtuos bla i svarven) ändå höll på med aluminium biten så fixades lite kylflänsar också. Diametern på remskivan är nog nu så liten den kan vara. Med gamla, torra remmen som satt i ville det gärna slira och remskivan blev kokhet! Ny rem införskaffades och nu funkar det

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Tinsfci skrev:

Rikligt med belägg-damm



Det hande något med USA bilarnas bromsar under smogåren..

Hur funkar de dar 1-kolvsoken?

Verkar lite skumt med plasthylsor (?) som styrning till beläggen.. Där borde man enkelt kunna svarva till några stål eller mässingshylsor i stället.

Skulle det inte funka med gamla Corvettens 4-kolvsok från 1965 och uppåt?

Jag kör fortfarande på mina standardbromsar från 1972.

Tunga 4-kolvsok i järn och tunga orginalskivor, de enda modifieringarna är stålspunna slangar, Porterfield belägg och borttagna sköldar, ja och kylslangar då förståss.

Dessa orginalok hittar man billigt och hittar man ett helt kitt med huvudcylinder osv kan man ju få 4-kolvs med skivor runt om.






_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Tack för tipsen om bromsarna.

Jag är dock i ett typ Moment22 med dom grejerna; jag borde nog även byta till bla andra spindlar för att få till fjädringsgeometrin bättre. Många i USA använder tex spindlar + bromsar från Cheva S-10. Till dom spindlarna finns dessutom eftermarknadsgrejor, om man skulle vilja gå ännu längre. Då får jag dessutom automatiskt 5-bultade grejor = MYCKET lättare att skaffa fälgar. Fast å andra sidan... med tanke på hur få gånger det har blivit bankörning för mig, OCH att jag faktiskt gillar dom gamla breddade 13-tummarna...hmmm

Som sagt, Moment22...

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Tinsfci skrev:
Tack för tipsen om bromsarna.

Jag är dock i ett typ Moment22 med dom grejerna; jag borde nog även byta till bla andra spindlar för att få till fjädringsgeometrin bättre. Många i USA använder tex spindlar + bromsar från Cheva S-10. Till dom spindlarna finns dessutom eftermarknadsgrejor, om man skulle vilja gå ännu längre. Då får jag dessutom automatiskt 5-bultade grejor = MYCKET lättare att skaffa fälgar. Fast å andra sidan... med tanke på hur få gånger det har blivit bankörning för mig, OCH att jag faktiskt gillar dom gamla breddade 13-tummarna...hmmm

Som sagt, Moment22...


Lite som vi med gen3 Camaron gör modifierar spindlarna fräser ner en gammal rotor drar på LS1/C5/C6 skivor med lite längre hjulbultar,så klart vi har samma bultmönster Camaro/Vette så det är ju lite enklare.

www.flynbye.com (mycket bra och stort urval men hopplös att handla av tar lång tid)
www.bigbrakeupgrade.com (köpte mina LS1 frontbromsar där superservice)
www.lukeskaff.com (beskriver exakt tillvägagångssätt för hemmapul kan ge inspiration kanske)

Hälsningar Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Hittade en annons pa en glasfiberhuv till Monza om det kunde vara nagot?

http://www.nitroz.se/NitrozAnnonsNY/viewad.aspx?adid=76009#toppen

//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Eftersom inget händer i garaget så har jag har istället köpt en ny Monza!



_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Tinsfci skrev:
Eftersom inget händer i garaget så har jag har istället köpt en ny Monza!

Alltid bra med inspiration!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Asch, avslöjad, jag tänkte ju att det skulle se ut som jag tjackat originalet:



Men den här är å andra sidan mer lättmekad




_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Jag börjar med att citera en annan herre i dennes biltråd:
Kraniel skrev:
Va? Är det vår? Maj? Dags att köra? Men, jag är ju inte alls klar!



Sent ska syndaren vakna...FÖR sent verkar det, åtminstone när det gäller NYA DÄCK i 13-tum

Har ställt frågan här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87353

Det verkar kört med 205/60-13 + 215/60-13...åtminstone gatdäck. Toyo tex verkar ha R-däck 205/60-13, men med tanke på hur lite banåka jag har åkt känns det lite sådääär att sätta på.

Jag gillar mina original, breddade 13-tummare. Det ger den där Vintage-looken jag vill behålla:


Får se hur det blir... om någon vet var man kan få tag i däck, HOJTA TILL!!!

I morgon lördag blir det iaf besiktning i Vinsta. Kul, dom har kvar sin "Entusiastfordonsdag" trots att dom numera heter Opus

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (59755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande