Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Mk III -2014
1, 2, 3 ... 28, 29, 30   >>
225 besök senaste veckan (388137 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Tänkte det var dax att dra i gång ett nytt projekt nu när jag är klar med hundkojan.

Har upptäckt nu med hundkojan att den blev lite väl fin för att satsa fullt på banan, lite förmycket jobb ifall man skulle hitta en däckhög eller räcke. Så jag kände att man skulle ha en bil som inte har lika mycket kaross som går sönder.
Under min tid i Linköping hände det att man sneglade lite den Ariel atom som fanns på Sviestad, därför tänkte jag nu snickra ihop min egen tolkning av atomen. Jag vill inte se den som en replika utan mer att den är inspirerad av en Ariel.

Började i somras skissa lite på en modell i CAD, nu är det mesta uppritat för att jag ska kunna smyga igång med byggandet.

Donator bil till bygget är en Volvo V40 2,0T, inhandlade en sådan i somras och skrotade.
V40n kommer att bidra med, motor, hjulnav, styrväxel och lite annat smått och gott.
Anledningen att jag inte använder motorn från en T4 istället är att den har för mycket effekt för att man ska kunna få den genom besiktningen.

Som det ser ut nu kommer 2st att byggas, en till mig och en till en kompis. Vi kommer att dela upp tillverkningen mellan oss, jag sköter konstruktion, rör och svetsning medan han tar hand om svarvning fräsning, skärning och svetsning.

En liten grov tidsplan:
Oktober 2012 bygger jiggar.
December 2012 byggstart av chassi.
Höst 2013 provkörning och första SFRO-besiktningen.
Sommar/höst 2014 Slutbesiktning SFRO och reggbesiktning.

Jag ritar i Autodesk Inventor -2012 ifall det är någon som undrar.





Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Coolt!!! Lycka till med bygget

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Galet , detta lär bli en tråd att följa som alla andra Ajdentrådar

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1662



Spännande! Ska bli kul att följa.

En liten stilla undran. Vill man inte ha en "bur" och inte bara en "båge" över sittplatserna? Jag vet att man inte ska slå tunt, men om olyckan är framme så skulle jag gärna vilja ha en hel bur. Ni har säkert dividerat kring detta innan, men detta är inte min bil så ni är givetvis fria att göra som ni tycker!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3433



Kul projekt!

När kan man lägga en order på ett chassi kit?

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436




_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Gustav_H78 skrev:
Spännande! Ska bli kul att följa.

En liten stilla undran. Vill man inte ha en "bur" och inte bara en "båge" över sittplatserna? Jag vet att man inte ska slå tunt, men om olyckan är framme så skulle jag gärna vilja ha en hel bur. Ni har säkert dividerat kring detta innan, men detta är inte min bil så ni är givetvis fria att göra som ni tycker!
Undrar om det inte skulle gå att få till en låg främre båge som går ungefär i rattens överkant. Det skulle förbättra mycket men fortfarande vara under siktlinjen.
Lite som modernare formelbilssittbrunn, trots att den är bredare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Spännande! Ska bli kul att följa.

En liten stilla undran. Vill man inte ha en "bur" och inte bara en "båge" över sittplatserna? Jag vet att man inte ska slå tunt, men om olyckan är framme så skulle jag gärna vilja ha en hel bur. Ni har säkert dividerat kring detta innan, men detta är inte min bil så ni är givetvis fria att göra som ni tycker!


Har funderat på det också, dock så tycker jag det stör utseendet en hel del. Tanken är att bågen ska vara tillräckligt hög för att kunna ligga upp och ner utan att slå i huvudet, har dock inte bestämt mig helt än.

Bjuder på en bild med snabbt ritad hel-bur.

Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



per_cooper skrev:
Gustav_H78 skrev:
Spännande! Ska bli kul att följa.

En liten stilla undran. Vill man inte ha en "bur" och inte bara en "båge" över sittplatserna? Jag vet att man inte ska slå tunt, men om olyckan är framme så skulle jag gärna vilja ha en hel bur. Ni har säkert dividerat kring detta innan, men detta är inte min bil så ni är givetvis fria att göra som ni tycker!


Har funderat på det också, dock så tycker jag det stör utseendet en hel del. Tanken är att bågen ska vara tillräckligt hög för att kunna ligga upp och ner utan att slå i huvudet, har dock inte bestämt mig helt än.

Bjuder på en bild med snabbt ritad hel-bur.



Mer lutning på rutan... Annars bra thumbs up

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



Fan vad nice, detta ska följas.

Angående bågen, en kurva även på den kanske?
Fast då kan det å andra sidan bli problem att kliva ut och in ur bilen, om man inte gör den väldigt hög.

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1674



Kanske går att göra tak+rut-del skurvbar?

_________________
Markus Ålind
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1271



fräsigt värre!!
Ritad med framegenerator?
Jag håller själv på att rita min ram, och gör det i framegenerator, riktigt smidigt att kunna "mita" och "notcha" utan att behöva tänka själv så mycket

Även om du själv ser det som atom inspirerat, så kommer nog många kalla den för atom replica..

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1662



per_cooper skrev:


Har funderat på det också, dock så tycker jag det stör utseendet en hel del. Tanken är att bågen ska vara tillräckligt hög för att kunna ligga upp och ner utan att slå i huvudet, har dock inte bestämt mig helt än.

Bjuder på en bild med snabbt ritad hel-bur.

Moddad "bur" i Paint(tm)




Med lite arbete blir borde det gå att få "buren" att inte se så cross-cart aktig ut som den gör på bilden. Förstår om ni inte vill ha det utseendet på era bilar. Kanske ha den delen skruvbar som någon skrev tidigare.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Coolt bygge!

Här är ett liknande projekt man kan ha som inspiration: http://www.dpcars.net/dp2/

_________________
Måns Puur
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8012



Hur gör du dom långa svepta bockarna?
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Mats Karlsson skrev:
Hur gör du dom långa svepta bockarna?


med den här


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Ska bli riktigt kul att följa bygget, varför MK III? Räknas Hundkojan som MK II och vad va då MK I?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1280



Efter Birgerssons krasch i år i Roadsport B så röstar jag oxå stenhårt på "bur". Jag var inte där själv, men jag har tänkt mycket på det där både innan och efter. Tex de som kör Cobra i roadsport... Asså fan, inte kul at hamna upp och ner och även om sannolikheten är liten så vore det ju rätt skönt om det satt ett rör som tog smällen där. Visst, man kan tänka att formelbilar klarar sig och Birgersson överlevde ju - men det ser då inte kul ut.

Blir säkert ett tokigt fränt bygge det där!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
ZVR skrev:
Ska bli riktigt kul att följa bygget, varför MK III? Räknas Hundkojan som MK II och vad va då MK I?


Jag räknar hundkojan som MkI, brossans bentley bygge blir väl MkII, finns dock en viss risk att 3:an kommer före 2:an.
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Du får hjälpa honom så ni slutför byggena i rätt följd

_________________
Oscar Zettervall
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1185


Trådstartare
Qaz skrev:
Kanske går att göra tak+rut-del skurvbar?


Har funderat på det, finns en liten tanke på att kanske kunna testa den i roadsport i framtiden. Så jag läste lite i SBF-reglerna för ett tag sen och misstolkade det som man inte fick ha skruvade förband i huvudbågens övre del. Efter ha läst det flera gånger nu i kväll kommer jag fram till att det var bara vissa förband som var förbjudna. 253-38 och 39 * skulle alltså vara ok att använda för att skruva fast den främre delen av bågen.
Då kan man ju ta bort den när man ska glida omkring.


*http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2012.pdf sid 26
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Mk III -2014
1, 2, 3 ... 28, 29, 30   >>
225 besök senaste veckan (388137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande