Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Camberjustering M3 E30 bak?
3878 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Är det någon här som har en bra lösning hur man ska kunna göra för att justera in camberna bak på M3:an? I nuläget har jag en negativ camber på 2,8grader vilket innebär att jag som åker en hel del gata med bilen sliter ut insidan på däcken fortare än kvickt. Ja, jag är snål!
Har monterat excentriska bussningar men det hjälpte för lite. Ska man flytta upp den inre fästpunkten eller sak man kanske kapa ur på bärarmarna och ta bort en tårtbit och sen svetsa ihop igen. Någon som har bra tips?

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



M3Jonas skrev:
Är det någon här som har en bra lösning hur man ska kunna göra för att justera in camberna bak på M3:an? I nuläget har jag en negativ camber på 2,8grader vilket innebär att jag som åker en hel del gata med bilen sliter ut insidan på däcken fortare än kvickt. Ja, jag är snål!
Har monterat excentriska bussningar men det hjälpte för lite. Ska man flytta upp den inre fästpunkten eller sak man kanske kapa ur på bärarmarna och ta bort en tårtbit och sen svetsa ihop igen. Någon som har bra tips?

MVH Jonas


Höj bilen?!!




eller skaffa dessa nedan och peta dit..



sen borde det väl gå attr flytta upp bakvagnen lite grann om man moddar något.. det bör ge något mer upsrunglig geometri på bakv..
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jonas, vad har du TOE-mått på bakhjulen?

Jag har kört med 2 grader camber och 1.5 mm TOE utan problem med innerkantsslitage.

Ett alternativ är att bygga om med M5E34 excentriska skruvarna enligt http://www.e30m3performance.com/installs/installs-3/jl_sub/index.htm. (Det är fel artikelnummer i beskrivningen.)

Jag har gjort detta och mina värden nu är 2.25 grader camber och 1 mm TOE.

Justermånen på camber blev ungefär +/- 0.6 grader.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Jonas, vad har du TOE-mått på bakhjulen?

Jag har kört med 2 grader camber och 1.5 mm TOE utan problem med innerkantsslitage.

Ett alternativ är att bygga om med M5E34 excentriska skruvarna enligt http://www.e30m3performance.com/installs/installs-3/jl_sub/index.htm. (Det är fel artikelnummer i beskrivningen.)

Jag har gjort detta och mina värden nu är 2.25 grader camber och 1 mm TOE.

Justermånen på camber blev ungefär +/- 0.6 grader.


Kommer inte ihåg exakt hur många grader/minuter det var men vi kompenserade en del genom att ha lite mer toe in just för att minska innerkantsslitaget på däcken.
Kanske beror på att jag svänger för lite men däremot är så barnsligt förtjust i att åka med rykande bakdäck...

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nackdelen att jsutera vinklarna med excentriska bussningar eller spår i bärarmen är att man ändrar rollcentra, det gör man inte med det Grp-A kit Arne gjort en egen variant av.

om man nu anser detta vara viktigt alltså... Däckslitage är ju inte heller kul.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Är det någon som vet om länkarmarna är ihåliga eller om det är massa förstärkningar inuti dem?
Tänkte nu göra så att jag kapar upp originalbärarmarna och tar bort en slits ur dem på undersidan och sen svetsar ihop dem igen. Kan det funka tro?

_________________
Jonas Edling
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



M3Jonas skrev:
Är det någon som vet om länkarmarna är ihåliga eller om det är massa förstärkningar inuti dem?
Tänkte nu göra så att jag kapar upp originalbärarmarna och tar bort en slits ur dem på undersidan och sen svetsar ihop dem igen. Kan det funka tro?


Tror inte dom är förstärkta invändigt, det borde synas svets spår isåfall. Men är det inte bättre att flytta fästena på tvärbalken. Eller flytta upp hela bakvagnen, fimpa tapparna på silentblocken och flytta upp fästet till diffen. Fast då måste du ha ställbar fjäderhöjd.

_________________
bmw bmwsson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Esa skrev:
M3Jonas skrev:
Är det någon som vet om länkarmarna är ihåliga eller om det är massa förstärkningar inuti dem?
Tänkte nu göra så att jag kapar upp originalbärarmarna och tar bort en slits ur dem på undersidan och sen svetsar ihop dem igen. Kan det funka tro?


Tror inte dom är förstärkta invändigt, det borde synas svets spår isåfall. Men är det inte bättre att flytta fästena på tvärbalken. Eller flytta upp hela bakvagnen, fimpa tapparna på silentblocken och flytta upp fästet till diffen. Fast då måste du ha ställbar fjäderhöjd.


Testade att lossa det inre fästet som jag hade tänkt att bara helt enkelt färlänga uppåt men om man lyfte upp bärarmen 10mm så blev det rätt bra vinkel på bakhjulen men toein vinkeln ökade lika mycket som cambern minskade...
Skulle isf även behöva flytta bak fästena en bit. Känns krångligt då man även skulle behöva ta ner hela balken inklusive diffklump mm för att kunna svetsa bra och även få det att hålla... Tror att det lättaste blir att svetsa om bärarmarna.
Vad kör du med för cambervinkel Esa?

_________________
Jonas Edling
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



M3Jonas skrev:
Esa skrev:
M3Jonas skrev:
Är det någon som vet om länkarmarna är ihåliga eller om det är massa förstärkningar inuti dem?
Tänkte nu göra så att jag kapar upp originalbärarmarna och tar bort en slits ur dem på undersidan och sen svetsar ihop dem igen. Kan det funka tro?


Tror inte dom är förstärkta invändigt, det borde synas svets spår isåfall. Men är det inte bättre att flytta fästena på tvärbalken. Eller flytta upp hela bakvagnen, fimpa tapparna på silentblocken och flytta upp fästet till diffen. Fast då måste du ha ställbar fjäderhöjd.


Testade att lossa det inre fästet som jag hade tänkt att bara helt enkelt färlänga uppåt men om man lyfte upp bärarmen 10mm så blev det rätt bra vinkel på bakhjulen men toein vinkeln ökade lika mycket som cambern minskade...
Skulle isf även behöva flytta bak fästena en bit. Känns krångligt då man även skulle behöva ta ner hela balken inklusive diffklump mm för att kunna svetsa bra och även få det att hålla... Tror att det lättaste blir att svetsa om bärarmarna.
Vad kör du med för cambervinkel Esa?



Jo dom vinklarna följs ju åt tyvärr. Men du behöver inte ta ner hela bakvagnen bara för det. Lossa diffen och balken sen är det bara att släppa ner den så du kommer åt. Sänk ner med domkraft och låt den hänga i stötdämparna. Fast du måste förstås koppla loss bromsrören.

Ungefär 3,5 fram (går att få 4 grader om man skär upp lite) och 2,5 bak med 6mm toe-in. Bilen känns så stadig inför högfartskurvor så man luras att nästan köra för fort.

Hur kan du ha så mycket som 3 grader bak? Hur mycket har du sänkt?

_________________
bmw bmwsson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



M3Jonas skrev:
GunnarÖ skrev:
Jonas, vad har du TOE-mått på bakhjulen?

Kommer inte ihåg exakt hur många grader/minuter det var men vi kompenserade en del genom att ha lite mer toe in just för att minska innerkantsslitaget på däcken.

Det låter baklänges, ni borde väl ha minskat toe! Ökar du toe-in så kommer ju däcket att gå ännu mer "på tvären" och hur det ska minska slitaget förstår jag inte. Möjligtvis kan du öka slitaget på utsidan och tillsynes minska innerkantslitaget.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



GunnarÖ skrev:
M3Jonas skrev:
GunnarÖ skrev:
Jonas, vad har du TOE-mått på bakhjulen?

Kommer inte ihåg exakt hur många grader/minuter det var men vi kompenserade en del genom att ha lite mer toe in just för att minska innerkantsslitaget på däcken.

Det låter baklänges, ni borde väl ha minskat toe! Ökar du toe-in så kommer ju däcket att gå ännu mer "på tvären" och hur det ska minska slitaget förstår jag inte. Möjligtvis kan du öka slitaget på utsidan och tillsynes minska innerkantslitaget.


Det beror nog på att med toe-out så tar det först på kanten av däcket medans toe-in tar innifrån ut. Det är alltid lättast att slipa en kant.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



PSE-R skrev:


eller skaffa dessa nedan och peta dit..



sen borde det väl gå attr flytta upp bakvagnen lite grann om man moddar något.. det bör ge något mer upsrunglig geometri på bakv..


Var skaffar man dom grejerna?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Arne har gjort dom själv. thumbs up

Är du snäll kanske han har en ritning...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Camberjustering M3 E30 bak?
3878 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande