Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 80, 81, 82   >>
13 besök idag (551658 totalt)
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322



[
jag gick igenom växlarna och utväxlingen, och den verkar suttit i en förgasasar75. tyvärr inget nytta för mig då alla växlar har samma förhållande som 75ts lådan. enda som skiljde var slutväxenl som var 43/10 4.30

Bra som studieobjekt dock. Inser nu att det är rätt mycket jobb att bygga en bjurman låda, och nyttan för mig är kanske inte lika stor som tidigare. Förmodligen bättre lägga krut på annat.

Bra stock om du känner för en bjurmanlåda ...

även om man har vrid så matar det bättre med varv (och vrid) ..sega känns aldrig bra

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Du kan ju bygga om den med en diffbroms så blir det ju lite kortare i alla fall, så du slipper urvarv vid 250 typ...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Benny Steen skrev:


Om jag tolkat SBFs regler korrekt blir HANS/hybrid skydd krav from 2013.
Jag måste köpa ny overall/underställ och ny hjälm + HANS/hybrid nackkrage.




Högst troligt blir det HANS krav i klass 1, ingen undantag kommer att sökas för klass 1+2. Har du den äldre märkningen behöver du även byta overall samt underställ. Har du otur kan även stolen fungera dåligt ihop med HANS skydd.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



yepp. Overallen har ju tjänat mig i 22 år så det är ok.

Blir HANS och bjurmanlåda nästa år ;-)

Imorgon skall jag åka och kolla på en Alfa till :-)

Återkommer med rapport.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Dags att redogöra lite för vinters planer.

Vi mätte leak-down på motorn som sitter i och den visade ca 50% läckage på 1 och 3 cyl. 2 års tester med problem med misständning har väl satt sina spår. Ev är det bara kolvringarna som behövs bytas. Jag skall kontrollera vad som behövs göras.

Ifall det är något mera allvarligt så ordna jag fram en TS motorn från en 164 -90. tvättade av den och ställer den i något hörn tills vidare....



Har ju velat bygga plan undersida + diffusor flera år. På mantorp märkte jag för några år sedan att redan med en splitter monterad framtill blev bilen stabilare i mjölbykurvan. (Jag provade med och utan splitter samma dag)

Slät undersida och splitter kräver dock bättre kylning av bakbromsar, min bil är också såpass låg att bromskivorna är lägsta punkten baktill. Lösning: Man flyttar ut bromsar till hjulen.

Enklare än man kan tro. "bara" svetsa på ett fästöra på de-dion'en och dra om bromsrören en smula.
Blir förmodligen kombon 164 3.0 framskivor med främre TS bromsoken. (som blir över pga GTA bromsoken)

.

Bromskivan monterar man flytande direkt på hjulskruvarna. ( på bilden är det en TS framskiva) 164 skivorna har större diameter på "hålet" så man inte behöver svarva ner diametern på bakhubben mera än några mm.

Jag skall skaffa fram ett par skivor till en 3.0 som dels är 5 bultat och dels är 284x22 mm stora. Möjligtvis får man svarva ner dom 10mm eller så.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Fick min bmw hardy idag (beställningsvara). Passar oförskämt bra. Den är 36mm tjock till skillnad från orginalets 41mm Så man behöver någon form av distans/spacer etc. Räcker kanske med brickor ?

bmw hardyn saknar invulkad centrering. Alfas har det på ytterändarna men inte mittenhardyn.





bwm hardyn kostade 500:- på skruvat.se och sitter på en flera effektstarka BMW.


/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



bla bla bla.... artikelnummer föfan!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



MaZ skrev:
bla bla bla.... artikelnummer föfan!


Den uppmärksamma läsaren har redan fått det , finns på föregående sida :-p

Ev. kan det vara ett bättre val med en transaxeln från alfa v6'an och använda motsvarande bmw hardy som passar på den.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Jag funderade hur centreringen skulle se ut, och ramlade på något snarlikt.

En enkelt lösning för att förstärka hardyn, igenligen tänkt för 105 seriebilar, men borde funkar även för 116.


http://www.alfabb.com/bb/forums/transmissions/149249-giubo-savers-simp . . . .

En utbredd åsikt är att det inte är momentet utan varvtal + ålder som dödar orginalhardyn. Med ovan lösning kan inte hardyn expandera lika mycket.

Tillverkar man likadana fast med 6 hål (för samtliga skruvar) och sätter på både sidorna om hardyn borde man automatiskt få en centreringen mellan axlarnas gafflar.

Eller vad tycker/tror 116 experterna (och andra) här ?

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Min första tanke är att om du skall stummontera axlarna mot varann så kanske du inte behöver en gummibit som distans?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Fast stumt blir det väl inte, kan ju fortfarande vinkelställas. Men vad gör blecken för nytta, är väl styrka nog i "pinnbulltarna" även på muttersidan. Eller kan dom flexa i orginal menar du ?

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Orginal kan axlarna förskjutas radiellt (centeringen i gummi förhindrar det inte helt). Pinnbultarna är ju tre från vardera sidan.

Med plåtskivor på vardera sidan med 6 hål kommer man låsa axlarna radiellt mot varandra. men fortfarande kan gummit göra att att axlarna vinkelställas.

Eller tänker jag knasigt ?

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Med sex hål i plåtskivan måste skivan/skivorna flexa när det blir vinkel mellan axlarna. Går nog sådär i längden.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Insåg nu att det blir som mats stumt axiellt. Ungefär som ett knutkors. Nå får väl bli versionen med 3 hål i skivan istället. Någon som har en vattenskär ?

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Det blir ju för det första stumt i rotation så gummit nollas totalt, sen kommer dom ju flexa minimalt om man försöker böja i "leden" iom att det sitter två skivor på ett avstånd ifrån varann, tills materialet utmattas och går sönder.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



ojdå, blev en motor(bil) till. Fast denna gång en -94 164 TS :-) (fas 2 eller vad vi skall kalla den) . Jag tror motorn sitter i 155 och 164 TS från -94 till -97 .

Denna motortypen har jag letat efter ett tag.
Den (borde) ha bättre flöde i toppen med mera fallande vinkel på insuget /toppen.

Har även oljesprut mot kolvarnas undersida.

Helt fördelarlöst tändning, men det biten spelar ju ingen roll för mig som ändå byter
styrsystem.

Fördelarlöst är förmodligen trevligt för dom som skall sätta en fas1 TS motor från en 164 i en 116 serie bil. (sitter en fördelare i bakändan på den motorn som inte får plats) Eller om man vill slippa fördelare av något annat skäl.

Plenumet borde också gå att använda bolt on till en 116 konvertering. då det går att vända (tror jag) mot motorn framsida.


Köpte den som ett studieobjekt för framtida byggen.








_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Med alla dessa ny motorer kände jag att jag behövde en egen leak-down mätare...



Byggde ihop en av biltema nipplar och mätare. ca 300:- totalt. Strypningen mellan mätarna gjorde jag med genom att fylla en nippel med limpistolen och borrade ett hål på 1mm :-)



/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Beställde nytt sprut igår från http://www.protoparts.fi





Blev ett MS1 3.0 + färdig kabelpiska och större låda avsett för MS3 3.0 så finns det plats för ev framtida expansion till MS3

Stoppar i mitt befintliga MS2 dotterkort och får ett MS2 3.0. Fantastiskt genomtänkt att hårdvaran är bakåtkompatibelt. Skall provköra det i min motorjigg med inkopplad kamsynk osv.


Har även fått isär en 116 Giulietta låda som har vettiga utväxlingar, tillsammans med en 3.0 låda kan det ev. bli något framöver.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



Heja-heja-heja!


_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Benny Steen skrev:
Med alla dessa ny motorer kände jag att jag behövde en egen leak-down mätare...



Byggde ihop en av biltema nipplar och mätare. ca 300:- totalt. Strypningen mellan mätarna gjorde jag med genom att fylla en nippel med limpistolen och borrade ett hål på 1mm :-)



/b


Du har inte kvar artikelnummer för oss lata? :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Har gjort en uppdaterad version med tryckregulator först , dels för att kunna justera inkommande tryck som skall vara kring 4-5 bar, (så slipper man justera vid kompressorn) och för att första versionen med två likadana klockor inte fick plats bredvid varandra.



17179 TRYCKREGULATOR MED MANOMETER 1 99:90
1749231 MANOMETER 1 79:90
15421 SKARVNIPPEL M1/4"-M1/4" 1 24:90
17267 T-RÖR - 3 X F1/4" 1 39:90
17256 SLANGNIPPEL M1/4"-HOSE 6MM 1 26:90


Kulventilen först är inte nödvändigt, men jag hade den sedan tidigare när jag provtrycker turbosystemet.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 80, 81, 82   >>
13 besök idag (551658 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande