Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ahhh..911 problem..!!
4509 besök totalt
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Det uppstod lite lätt panik i min brors garage... Porschen vill inte starta!
Efter en tvätt...in i garaget för att sedan startas upp dagen efter. Då vill den inte. Svårstartad...går orent..dvs. inte på alla cylindrar...ingen tomgång...
Har plockat isär fördelarlocket...torkat ur...verkar ok. Men nu tänder den inte alls. Den går bara runt på startmotorn.
Hjälp!!

Nån som kommer på några "enkla" tips...??
Kan det vara tändspolen som lagt av..?
Tänkte vi skulle som om det "gnistrar" om tändstiften imorron...Det är ju inte helt lättmekat!!

Bilen är en 964 Turbo 3.6...

Dessutom fick besiktningstiden avbokas!! Varför händer alltid sånt här innan bes...??

Bifogar en bild...som sagt...inte lättmekat...!


_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Låter konstigt att den inte skulle klara en tvätt utan att det blev problem.

I vilket fall så borde det vara olagligt att ha ett så rent motorrum

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Plocka ur alla lösa kontakter, torka och sätt tillbax dom. Det kan vara vatten som har krypt ner i tändstiftshålen och orsakar kortis, det kan vara hallgivaren som är glapp, det kan vara kontakten till Motoronic:en som är blöt...kan vara en massa saker.

Det gäller att vara konsistent och felsöka på det klassiska sättet, dvs. kontrollera att man har gnista först, sen kolla om soppa kommer fram. Har man dom två så går motorn igång.

Är det gnistan som felar så går du loss på tändningen först och kollar om kablarna är ok, om fördelaren är OK, om spolen är OK osv osv. Och jobbar ner dig i hierarkin.

Ganska ovanlig bil förresten!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Japp..blir att kika om det finns gnista....

Tack för tipsen...får hoppas det löser sig..

Bilen tvättades och sen kördes in i garaget direkt..så det kan ju vara vatten som runnit ner nånstans..

Den är som sagt ganska välputsad.. Den köptes av en kille i Linköping...tror det är en kompis till Jocke...(N-Joy Motorsport)...Verkar vara nån sjukdom att ha välpustade svarta 964 Turbos där...
Bifogar några suddiga bilder...



_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Peppe Fröjd skrev:
Det uppstod lite lätt panik i min brors garage... Porschen vill inte starta!
Efter en tvätt...in i garaget för att sedan startas upp dagen efter. Då vill den inte. Svårstartad...går orent..dvs. inte på alla cylindrar...ingen tomgång...
Har plockat isär fördelarlocket...torkat ur...verkar ok. Men nu tänder den inte alls. Den går bara runt på startmotorn.
Hjälp!!

Nån som kommer på några "enkla" tips...??
Kan det vara tändspolen som lagt av..?
Tänkte vi skulle som om det "gnistrar" om tändstiften imorron...Det är ju inte helt lättmekat!!

Bilen är en 964 Turbo 3.6...

Dessutom fick besiktningstiden avbokas!! Varför händer alltid sånt här innan bes...??

Bifogar en bild...som sagt...inte lättmekat...!



Det låter ju som ett elfel p.g.a. tvätten.

Men om det inte är det så skulle jag prova att byta DME-reä (soppapump+dator). Det är ett standardfel på många Porschar som yttrar sig precis så. Kolla även att kontakten till datorn sitter i som den ska. Om det ändå är helt så är det en bra reservdel att ha liggandes i bilen.

Men som sagt var tvätt+dålig gång+startar inte = fukt i tändsystemet till 90%, gör en ordentlig felsökning.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Ett nytt DME-relä är på väg...kommer i eftermiddag...Det sitter väl under förarstolen...?

Hoppas det ska lösa sig snart...

jo...vart sjutton sitter Hall-givaren..?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Peppe Fröjd skrev:
Ett nytt DME-relä är på väg...kommer i eftermiddag...Det sitter väl under förarstolen...?

Hoppas det ska lösa sig snart...

jo...vart sjutton sitter Hall-givaren..?


DME-relät sitter "oftast" i säkringshållaren (det står DME-relais på det)

Säkringshållaren sitter (i alla fall på 993) på höger sida i bagagerummet, länkst in mot cupén under inredningen/mattan. Svart låda med två spännen.

Edit: Det är ECU:n (Motronicen) som sitter under förarstolen. Där sitter också ev. imobilizer. Där borde det inte kommit in vatten, men man vet ju aldrig.

För att kolla om man har gnista på en 911:a så är det lite jobbigt att lossa stiften. Tag istället och lossa en tändkabel i fördelaren, montera istället dit en extra tändkabel och kolla mot chassiet (eller med ett löst stift i) om du har gnista.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
oki..Fanns en del relä'n där...Sitter även några säkringar och reläer bak i motorrummet.
"Databoxen" plus 2 stycken relän verkar sitta under förarstolen.....

Vi får kika vidare...Ska snart till garaget och byta dme-relät...hoppas på det bästa...

Tack för all hjälp... thumbs up

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Inget DME relä i dom här bilarna, CSI.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Sorry, det blev lite kort.
Dom här bilarna är CIS K-Jetronic med Lambda, har inte något DME relä.
Väldigt konstigt att bilen inte startar efter en tvätt och vaxning.

Det var inte så att du var inne i motorrummet och torkade på luftburken eller intercoolern ?
I så fall har jag en möjlig förklaring.

Men viktigast av allt just nu, har du gnista och har du soppa ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:
Sorry, det blev lite kort.
Dom här bilarna är CIS K-Jetronic med Lambda, har inte något DME relä.
Väldigt konstigt att bilen inte startar efter en tvätt och vaxning.

Det var inte så att du var inne i motorrummet och torkade på luftburken eller intercoolern ?
I så fall har jag en möjlig förklaring.

Men viktigast av allt just nu, har du gnista och har du soppa ?


han har en 3.6:a med Motoronic och 360 kusar och du har en 3.3:a med CIS och 320 Det sitter DME på hans kärra...

En högst ovanlig modell.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
oki...tack för alla tips!!

många svar..*ler'

Bror min har inte testat att byta dme-relä..Själv är jag inte 100 på vart det sitter på den här bilen. Som sagt..databoxen sitter under förarstolen...undrar om det inte står "jetronic" på den? ...Brevid den sitter 2st. "relä"...
som sagt...sen finns det ju både relä och säkringar i bagage och motorrum..

Det blir inget mekande i helgen tyvärr...men på måndag så blir det första att testa om gnista finns..
Det är ju trångt så det får nog bli som "Porschedriver" sa..
Hade nån tanke att kanske tändspolen lagt av...men det lär ju märkas då...

Fortsätttning följer...*ler*

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Peppe Fröjd skrev:
oki...tack för alla tips!!

många svar..*ler'

Bror min har inte testat att byta dme-relä..Själv är jag inte 100 på vart det sitter på den här bilen. Som sagt..databoxen sitter under förarstolen...undrar om det inte står "jetronic" på den? ...Brevid den sitter 2st. "relä"...
som sagt...sen finns det ju både relä och säkringar i bagage och motorrum..

Det blir inget mekande i helgen tyvärr...men på måndag så blir det första att testa om gnista finns..
Det är ju trångt så det får nog bli som "Porschedriver" sa..
Hade nån tanke att kanske tändspolen lagt av...men det lär ju märkas då...

Fortsätttning följer...*ler*


Står det Jetronic så är det ju inte omöjligt att det är det...typ
Goran, jag undrar om du har rätt, Motronic används av RUF på 964:or,
men jag har inte hört talas om någon 964 turbo från Porsche som har Motronic, vare sig 3.6 eller 3.6S.
Men klassiska hjärnsläpp har man ju varit med om förr.

Från minnet, har inte kollat.
Under min stol finns Jetronic lådan + 2 st styrboxar, boxarna har med bränslstyrningen att göra.
De står ovanpå boxarna vad dom har för funktion, men enda möjligheten till att det kommit vatten där är att du sprutat högtrycksvatten rakt in i kupén och det hade du kommit ihåg.

Keep us posted.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Hej Staffan...

jo..låter som din bil ser likadan ut under förarstolen...Jetronic lådan plus 2st. svarta "boxar"...
Men något dme-relä har vi inte hittat....om det nu finns nåt...*ler*
Vart sitter det isåfall på din bil..?

Under stolen har det nog inte kommit in nåt vatten...Tror snarare på att det isåfall kommit fukt vid motorn eller nåt...

Eller kan det ha nånting med soppan...gammal över vintern..?

Som sagt...efter helgen ska vi kika efter gnista..det är ju "prio" ett just...

Fortsättning följerrrrrrrrrrrrrrrrrr.......

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hmm...jag trodde inte 3.6:or hade det helmekaniska K-jet sprutet men när jag kollar på hans bild så verkar det vara CIS soppahuvud som syns. Det fick mig att kolla i PET och mycket riktigt, alla 964:or hade K-Jet (även på 3.6 motorn!) fram tills 993:or kom 1994

993:or har LH-Jetronic verkar det som.

Med andra ord, det finns antagligen ingen DME i din bil, det är samma K-Jet som i Staffans bil. Staffan hade helt rätt och jag hade fel!

Du kan prova tändning genom att rycka ut en av tändkablar från motorn och koppla den till en lös tändstift som du håller mot chassiet. Du kommer att kunna se gnista om den tänder.

Du ska också kunna höra soppapumpar hoppa igång när du startar. Det sitter en kontakt i CIS-mätaren som sätter igång pumpar så fort mätararmen rör sig pga. luftströmmen. Om du har gnista så får du kolla att du får soppa också.

Du kan testa genom att plocka av luftburken och trycka försiktigt ner mängdmätarskivan samtidigt som tändningen är på...du borde höra pumpar hoppa igång.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Goran, jo ibland blir det hjärnsläpp , skönt att det inte bara är jag som får det

Peppe, luftburken sitter fast med två genomgående bultar på ovansidan av luftburkens vänstra del, tror också att det är ytterligare en bult på högersidan som behöver lossas, säg till om du får problem så kollar jag. Det går inte att plocka ur luftburken utan en massa jobb, ,man måste man plocka bort intercoolern och övre delan av A/C kompressorn. Jag tror i alla fall att du kan lossa luftburken så pass mycket att du kan få ner ett finger och trycka på skivan.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Skruva banåkabil
ahhh..911 problem..!!
4509 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande