Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-05-01 HPC-bankörning på Mantorp
1, 2   >>
10041 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17342


Trådstartare
Nu har jag kört på Mantorp för första gången och träffade några människor härifrån. Det var en salig röra av bilar mestadels från Japan, men även en hel del Ford av olika modeller. De flesta Fordarna hade tilläggsnamnet Cosworth, förstås. Jag hade glädjen att följa en Sierra med det namnet under ett flertal varv. Han sa efteråt att han hade cirka 280-290hk så det kanske inte var så konstigt att jag inte kom om på långrakan.

I mitt tycke är dock Mantorp inte någon speciellt skojig bana. Den har på tok för långa raksträckor och en del kurvor som är alldeles för snäva för att roa mig. Egentligen var det bara två vänsterkurvor som kändes riktigt kul; krönet och startkurvan. Där kunde man känna sidokrafter i bilen.
I viss mån är även utgången av Parisen och vidare genom chikanen ett trevligt parti, men där var det inte ofta jag fick välja tempo själv pga framförvarande bilar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



Jag körde också för första gången på den banan, tyckte också att man kom i aldeles för höga farter, kom upp i 200 i rakan. Och att bromsa till 100-110 sen är inte kul. Annars var dem andra kurverna rätt oki.
Azenis däcken kändes oki, 100X bättre än gatdäck, men tyvär inte lika bra bett som yokosar, men det hade jag inte räknad med heller.

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Y-Maleky skrev:
Jag körde också för första gången på den banan, tyckte också att man kom i aldeles för höga farter, kom upp i 200 i rakan. Och att bromsa till 100-110 sen är inte kul. Annars var dem andra kurverna rätt oki.
Azenis däcken kändes oki, 100X bättre än gatdäck, men tyvär inte lika bra bett som yokosar, men det hade jag inte räknad med heller.



Det är väl inte den höga hastigheten som är problemet och att sedan få bromsa riktigt hårt på gränsen, det är väl lite av det allt dethär handlar om med banköra... Eller?

Däremot att det ska vara så långa transportstreckor (läs: rakor) mellan det skojjiga (läs: kurvorna) är jag inte så road av heller.

Men 200 thumbs up ...Det hade jag varit jättenöjd med...själv kanske man kommer upp i 170 max...
om man inte tar med Saaben i min signatur. Med den kan jag tänka mig att det gick 230 ngt... thumbs up

I STCC åker ett team jag inte vill nämna vilket pga förstroende, ca 212 km/h enligt loggingen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41496

Forumägare
Forumägare

170 kommer man ju lätt upp i.... på korta Mantorp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17342


Trådstartare
Jag försökte undvika att ta ögonen från alla andra bilar på banan, men nånstans runt 190-195km/h hamnade mätaren på innan jag började bromsa på långa rakan. Då körde jag med lägre däck (195/55-15 istället för 205/45-17) än original så mätaren visade inte rätt.

Farten bekymrar mig inte så mycket utan det är som Andreas säger mest bara tråkigt att vänta på att få bromsa. Det är G-krafter jag vill ha och såna är det inte mycket av när man accar rakt framåt med en standardbil. Bromsa och svänga däremot! thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Supersköj!

Det var dock den korta sträckningen vi fick köra, vet inte varför...
var kanske inte så dumt att skippa långa sträckningen - det var tillräckligt med transportsträckor ändå
Så nu kan även jag kryssa för "Kört på mantorp"

Men varför hade dom gjort ett krondike av lecakulorna i mörby-kurvan - bromsade ner till krypfart (nja, kanske inte alltid) av rädsla för att bilen skulle bli begravd i lecakulor om man hamnade 1cm utanför banan. bara för att ta resten av kurvan med 4 skrikande däck

Mjölby thumbs up var inte så snabb där, men attans så skoj den blev
Krönet thumbs down
F2
Depåkurvan thumbs down
Startkurvan
Paris men ändå thumbs up
Chikan

det finns lite bilder på min slöa internetlina
http://www.ghoofy.com/bilder/mantorp1%2D5/
focus var inte alltid jättebra

/ola

edit: kurvnamnförvirring utplånad, övrig förvirring få vara...

_________________
Ola Gustavsson
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Ghoofy skrev:
Det var dock den korta sträckningen vi fick köra, vet inte varför...
var kanske inte så dumt att skippa långa sträckningen - det var tillräckligt med transportsträckor ändå


När jag var där o kollade så var det iaf långa sträckningen som det kördes på Du kanske tänker på romkurvan? den har varit avstängd läääänge.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685





Jag hade tänkt åka in och kolla, man hade fått för mig att det var i morgon(söndag)......

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Micke Eriksson skrev:

När jag var där o kollade så var det iaf långa sträckningen som det kördes på Du kanske tänker på romkurvan? den har varit avstängd läääänge.



Så var det, ska nog sova lite nu

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



Ja, det gick inte lite bromsar på mantorp fy tusan. Sedan körde man ju slut på dom splitt nya indysport däcken. Tog bara halva dan oxo Så man stog o mekade däck sen o drog ut igen med nya friska tag med toyo proxies

_________________
Johan Vikström
Citera
J West

Här sen Jan 2004
Inlägg: 43



Får hålla med Maleky... massa transport sträckor sen så tvär dog bromsarna helt utan förvaning efter långa rakan där jag har över 200 blås med subban... men de gick som tur va... tacka vet jag handbroms....

Kanon bra dag ..men dyr, nu blir de nya skivor & ok runt om

MVH

_________________
Jonas West
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



J West skrev:
Får hålla med Maleky... massa transport sträckor sen så tvär dog bromsarna helt utan förvaning efter långa rakan där jag har över 200 blås med subban... men de gick som tur va... tacka vet jag handbroms....

Kanon bra dag ..men dyr, nu blir de nya skivor & ok runt om

MVH


Lite frågvis här...

Vad hade du för belägg?
Kylluft?

Har inte din bil fyrkolvs aluok redan som standard?

Handbroms?! Hinner man med det har man bromsat för tidigt!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



kanske bromsat på fel sätt?

överhettat skivorna etc.

dvs, åkt o "fegbromsat" längre sträckor :/

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236



Visst lite för långa transport sträckor, men de motorstarkare bilarna skall ju ha en chans också
Mjölby kurvan gillade jag så där... ny bil för mig och bromsarna var i minsta laget...
Men krönet var underbart, det var bara att hålla stumt hella vägen genom kurvan...LOVE IT.
Likadant med mål kurvan innan parisen...
Chikanen var en liten utmaning må jag lova...var det inte att ta kurvsen på rätt sät så var det att bromsa mycket för slö framförvarande bil.. Hadde hygglig fart igenom den nästan 90km/h
Jobbig blev hårnålen då jag fick dåligt med soppa, bilen började rycka...

Mantorp bjöd på sköna omkörningar i kurvorna, det gillar jag.

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
J West

Här sen Jan 2004
Inlägg: 43



Jag har en 95:a så jag har små bromsar & enkolvs ok & jag har svårt att tro att de bara var mitt fel då det hände redan på 3 varvet & jag hade långsammare bilar framför mig hela tiden så jag hade aldrig "race" tempo.. bromsvätskan var ny skivorna frächa men beläggen av dåligt märke...

& jag bromsa väl ganska tidigt.. men jag måste säga att när de väl hände så kändes de som att tiden stod still, jag han med en massa saker ...

_________________
Jonas West
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



J West skrev:
Jag har en 95:a så jag har små bromsar & enkolvs ok & jag har svårt att tro att de bara var mitt fel då det hände redan på 3 varvet & jag hade långsammare bilar framför mig hela tiden så jag hade aldrig "race" tempo.. bromsvätskan var ny skivorna frächa men beläggen av dåligt märke...

& jag bromsa väl ganska tidigt.. men jag måste säga att när de väl hände så kändes de som att tiden stod still, jag han med en massa saker ...


Typiskt att man bromsar länge när man har långsamma bilar framför, illa för bromsarna....

_________________
Pär Hylander
Citera
J West

Här sen Jan 2004
Inlägg: 43



Typiskt att man bromsar länge när man har långsamma bilar framför, illa för bromsarna....[/quote]

De har du kanske rätt i .. men tycker fortfarande de var alderles för tidigt.. & det var tyvärr nära att jag skrynkla lite plåt .. men de löste sig... Och att de gav upp utan förvarning, i kurvan innan så kände jag ingen fade ..inget alls...

_________________
Jonas West
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Det var kul att få köra långa slingan även om det stundtals var lite vilt på banan.

En liten filmsnutt som sammanfattar dagen rätt bra. Hej å hå 20 MB VCD

_________________
/Klas Pihl
Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



hehe hmm tror det är min bil på filmen Hade ju köpt dom är indysport rally slicksen. Dom greppa inte speciellt bra alls och bilen blev bra lätt i röven. Men man är ju van vid o köra lite med förställ sen vintern så man försökte ju ha lite kul istället men speciellt fort gick det inte

_________________
Johan Vikström
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



inte för o vara moraltant, men det känns lite dumt att hålla på o "leka" med en annan bil bakom sådär.
Tänk ifall du hade snurrat, och bilen bakom inte hinner stanna.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



Körde så säkert jag kunde hela dagen. Bromsade mycket tidigare än jag behövde innan varje kurva. Var bara en gång jag hade råkade gå in för fort i en kurva så jag höll på att sladda av banan men jag lyckades styra upp den till slut. Trodde jag skulle hamna i gräset först. Det var Krönet kurvan. Sedan var det ju då chikanen som erbjöd en att kasta i den lite som man gör med rally bilarna eftersom mina däck hade så mjukt gummi och dom gånger jag ansåg det "safe" att göra det så gjorde man ju det. Hade han legat närmare mig eller om det varit fler runt omkring hade jag nog avstått. Däcken släppte för övrig loss från regummeringen så det var slut åkt kring 15 tiden. Slängde på toyo proxiesarna o körde några varv o då sladdade inte baken nått längre Kanterna på däcken var aldeles för mjuka, skulle gissa det har att göra med att min bil väger alldeles för mycket för dom där däcken.

Sedan om det var nån gång som någon tyckte jag var vårdslös så var det inte med mening

_________________
Johan Vikström
Citera
Eftersnack
2004-05-01 HPC-bankörning på Mantorp
1, 2   >>
10041 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande