Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |
I garaget har det inte hänt så mycket, däremot kom det en hel del nya delar i brevlåden - typ.
Garaget först: Positionen för värmepaketet är nästan bestämd och det kommer sitta innanför torpedväggen. Till brevlådan: Fick en leverans av Windrush Evolutions. Växellådskuddar... ...och främre motorfäste Dessutom kom ett brev från kina med ett arduino board och OBD interface. Tanken är att översätta OBD signaler till mina analoga Porsche mätare. Har inte riktig koll vad mätarna kräver för typ av signaler. Antar att de flesta vill har en spänning mellan 0V och batterispänning (eller referensspänning dvs. matning till mätarna) - Varvräknare: "Moderna" varvräknare från bilar med HKZ vill har en 12v puls per tändning. - Hastighetsmätare: Givaren är en reedkontakt som kortslutar pin 31B på hastighetsmätaren till jord. Hittade en lösning på YouTube. EDIT: Lagt till info om hastighetsmätaren. _________________ |
Idag fick jag post från transportstyrelsen. Där står det att ansökan beviljades och att jag kan boka tid för registreringsbesiktning. Nja, hold your horses...
Roligt att får ännu en punkt i registreringsprocessen avklarat. SFRO byggbesiktning Ursprungskontroll SFRO slutbesiktning Bullerprov Regbesikning En plåtbild från garaget. Bara de jobbiga bitarna kvar. _________________ |
Vad skall du hitta för 17" isdäck då? Rallydäck görs ju inte i större än 16"
Kort eller långnabb kanske _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
Egentligen hade jag tänkt jobba med elektroniken till mätarna när det är för kallt i garaget, men jag var lite för nyfiken helt enkelt.
Så det blev några kvällar med lödning och programering redan nu. Den första testkörningen med enbart vartal skickad till temperaturmätaren visade att OBD är för långsamt att visa varvtal. Mätaren hackade och hängde helt enkelt inte med. I kväll var det dags för provkörning igen. Den här gången med hastighetsmätare, vattentemp och tankmätare. Tyvärr har jag ingen egen bil med OBD, men som tur är har man snälla grannar som ställer upp. Tack David! Här är våran test setup med Porsche mätare i en C30. Tankmätaren och temperatur fungerade fint, men hastighetsmätaren hackade under 30km/h och visade fel hastighet över 30. Det är lite jobb kvar med andra ord. _________________ |
3h senare finns det ett nytt program som borde lösa ryckproblem under 30km/h. Skrivbordstestad och nedladdad.
Misvisningen berodde antagligen på dålig 12V matning. Blir ett nytt testvarv runt kvarteret senare i veckan... _________________ |
Var lite dumsnål när jag köpte en trasig hastighetsmätare, men nu är den fullt fungerande igen.
Hastighetsmätaren fungerade redan vid förra inlägget, men KM räknaren fungerade inte då. Som tur är passade nästan alla delar från en 944 mätare (spelar ingen roll om delarna kommer från en 260km/h eller 300). Jag flyttade över allt förutom kretskortet, 100m-hjulet till tripmätaren och pinnen för trip reset. Nu har jag i alla fall lärt mig hur en hastighetsmätare fungerar. Jag ber om ursäkt att det inte finns några bilder på operationen. För mig själv att komma ihåg: Mätaren har nu 3984imp/km = 332Hz @ 300km/h. _________________ |
Ingen update tyvärr. Bara en länk till mig själv ifall jag tröttnar på M96 motorn:
Subaru: http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2047734 Audi: http://www.renntech.org/forums/topic/38004-v8-42l-boxster-swap/ _________________ |
Det är svårt att visa synliga framsteg från garaget just nu.
Jag håller på med de "sista" detaljerna som till exempel listen (det gula på tröskeln i bilden) som håller golvmattan på plats. Blir precis som i vilken bubbla som helst. _________________ |
Funderingar kring batteriplacering:
Är det OK att montera batteriet i kupén bakom passagerastolen som på bilden? Besiktningsmannen hade åsikter om originalplacering (ovanpå tanken fram) eftersom batteriet delade utrymme med tankpåfyllningen. Vad finns det för regler förutom SFROs (Där det inte står att batteriet måste sitta utanför kupén) som jag borde tänka på ? Det skall givetvis monteras ett polskydd och det enbart tänkt till "torrbatterier". _________________ |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |