Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-05-02 Järfälla - Rotax
1, 2   >>
12619 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
RBC-Generalen och Peter Gutniak testade min Rotax idag på Järfälla och det med den äran. Det gick imponerande fort. thumbs up
Som en referens så var dagens snabbaste Rotax-tid visst 40.3, vilket sattes av någon som är erkänt snabb och har tävlat sen barnsben. Gutniak smällde till med 40.96 redan i andra passet. Nu vet jag inte hur det är med vikten, men karten väger ca 83 kg, så det kan inte vara så jättemycket underviktat? Skall vara minst 165 kg totalvikt. Varje 10 kg sägs göra ca 0.4 s. Den ende av de drygt dussintal "amatörer"(inte kört tävlingskart förut) som testat min kart och varit snabbare än mig. Jag körde 41.19. Generalen tror jag kom strax under 42, 41.9 eller nåt sånt, om jag inte missminner mig? också det en väldigt bra nybörjartid. thumbs up Näst bäst av alla som testat. (Alx och Fredrik - SLC har också varit snabbare än mig, men de har ju tävlat i kart så det räknas inte, även om det väl var 5 resp. 20 år sedan)

om Peter satsar på det här så skulle jag absolut gissa på topplaceringar i Rotax Max Challange.

Här lite bildstudie på Generalen:



_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Angående tidigare diskussion om rattfattning så kan nog generalen sägas ha en något annorlunda sådan - anything goes.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Synd att man var utkommenderad till landet utan dator så jag missade att komma....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



AndersY skrev:
Angående tidigare diskussion om rattfattning så kan nog generalen sägas ha en något annorlunda sådan - anything goes.


Är väl ett riktigt grepp om han ska in i en högersväng nästa eller?...skjuta ifrån sig kringlan med vänstern

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Synd att man var utkommenderad till landet utan dator så jag missade att komma....

Det kanske kommer fler tillfällen.
Peter verkade klart sugen och kan nog tänkas dela med någon, så det är bara att slå till.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Anders Larsson skrev:
AndersY skrev:
Angående tidigare diskussion om rattfattning så kan nog generalen sägas ha en något annorlunda sådan - anything goes.


Är väl ett riktigt grepp om han ska in i en högersväng nästa eller?...skjuta ifrån sig kringlan med vänstern

Det där generalsgreppet behålls nog oavsett kurva. Eller hur, Lars? Det funkar ju uppenbarligen bra, men jag har aldrig sett det förut. 5-över-sju.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Anders Larsson skrev:
AndersY skrev:
Angående tidigare diskussion om rattfattning så kan nog generalen sägas ha en något annorlunda sådan - anything goes.


Är väl ett riktigt grepp om han ska in i en högersväng nästa eller?...skjuta ifrån sig kringlan med vänstern

Det där generalsgreppet behålls nog oavsett kurva. Eller hur, Lars? Det funkar ju uppenbarligen bra, men jag har aldrig sett det förut. 5-över-sju.


En av Nickes (sonen) kartingkompisar har brottats med ett sån't där 5översju grepp ett tag. Det greppet har väl funkat sådär om man ska vara ärlig.
Det är nog bättre i längden att hålla t.ex. kvart i tre. (Ett par tiondelar till att kapa med schysst fattning kanske. Kan nog bli farligt fort det där till slut.)

_________________

Rice and shine
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



AndersY skrev:
Det där generalsgreppet behålls nog oavsett kurva. Eller hur, Lars? Det funkar ju uppenbarligen bra, men jag har aldrig sett det förut. 5-över-sju.


Tänkte om han nyss bytt tag för o svänga...gör själv likadant ibland när det är skarpa hörn som ska passeras

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Larsson skrev:
Tänkte om han nyss bytt tag för o svänga...


Nja... tror nog inte det. Om jag inte ser fel så är kortet taget en liten bit ut på långa rakan. (Stämmer det AndersY?)
Dessutom så vrider man så lite på ratten i en kart att standardrattfattningen funkar bra i alla lägen.
Att ratten hålls så där knasigt i detta fallet har nog någon annan orsak. Fort gick det ju i alla fall.

_________________

Rice and shine
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Anders Larsson skrev:
Tänkte om han nyss bytt tag för o svänga...


Nja... tror nog inte det. Om jag inte ser fel så är kortet taget en liten bit ut på långa rakan. (Stämmer det AndersY?)
Dessutom så vrider man så lite på ratten i en kart att standardrattfattningen funkar bra i alla lägen.
Att ratten hålls så där knasigt i detta fallet har nog någon annan orsak. Fort gick det ju i alla fall.

Jo, det stämmer.
Får se om jag får till nån film nån gång, så kan man se att man vrider inte mer än kanske 10 grader på ratten.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Här är en film ifrån i torsdags, så länge:
ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/ayt/outgoing2/AndersJarfalla040429.mov (178 MB, Quicktime)

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364




thumbs up thumbs up

Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.......!

Anders, ett JÄTTETACK för en alldeles fantastiskt rolig söndagsmorgon.
Vilket grepp! Vilken känsla!

Här har vi just anlänt till banan och Anders lastar kärran med prylar.


The man, the myth, the legend....


Anders värmer upp karten och kollar så allt lirar schysst. Det ser ut att gå grymt fort!


Generalen har tagit plats med ett stort leende på läpparna, och det leendet behöll han resten av förmiddagen...


Vad jag tyckte om provturen tror jag uttrycktes rätt klart längre upp i inlägget...


Så här ser en flång ny kart av samma typ ut. Läcker som en....som en....ehhh....flång ny kart såklart!!!


Tack Anders, återigen! Det här gav mersmak...

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



AndersY skrev:
Lars Falk skrev:
Anders Larsson skrev:
Tänkte om han nyss bytt tag för o svänga...


Nja... tror nog inte det. Om jag inte ser fel så är kortet taget en liten bit ut på långa rakan. (Stämmer det AndersY?)
Dessutom så vrider man så lite på ratten i en kart att standardrattfattningen funkar bra i alla lägen.
Att ratten hålls så där knasigt i detta fallet har nog någon annan orsak. Fort gick det ju i alla fall.

Jo, det stämmer.
Får se om jag får till nån film nån gång, så kan man se att man vrider inte mer än kanske 10 grader på ratten.


Jaå då hade jag fel då

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Här är en film ifrån i torsdags, så länge:
ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/ayt/outgoing2/AndersJarfalla040429.mov (178 MB, Quicktime)


Superkul att se film från Järfälla. Där har man ju lagt några varv...

Junior kikade också på filmen. Han hade naturligtvis lite synpunkter på ditt spårval. (Ni får väl snacka om det vid tillfälle.)
Snorungarna åker väl annorlunda spår med sina kartar kan man tro.

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Larsson skrev:

Jaå då hade jag fel då


De é lugnt... Du får väl prova nångång... thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



hyrkarten jag körde idag sist, hade inga bakbromsar, så då fick man göra fullt rattutslag in i kurvorna
för att få ner farten
kör jag yamahan så är det precis som Anders säger, typ 10grader man styr.

Anders : vet du vad det är för skillnad i varvtid på yamaha o rotax / S2000 på den där banan?
2-3sek snabbare?

edit: hittade yamaha tid för järfälla (42,469 s) , men ingen rotax / S2000

yamahan är en jämfört med ICC 36,980 s <--

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Ja, typ 2-3 sek mot Yamaha. Sport 2000 verkar gå lite fortare i år, men jag kan tänka mig att varvrekordet för Rotax är 39 nåt och kanske mitten 38 för Sport 2000 när de fick köra på de snabba Vega-däcken. Idag tror jag det skiljde 0.7 s mellan snabbaste Rotax och Sport2000, 39.6 mot 40.3.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



riktigt roliga videos!

vad är det för videokamera du använder?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Här är en hjälmkamerafilm igen, men från idag. Eller förnedrings-TV Blir omkörd av några ICC, ICA, Sport2000 och även en Rotax. ICC:n kommer med en väldig fart i slutet på rakan.

ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/ayt/outgoing2/AndersJarfalla040502.mov (242 MB, Quicktime)

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Blev lite förvånad när man klev in i fiket på Järfälla banan och det första man får se e' RBC eliten stå och hänga vid disken. Var tvungen och skotta morgongruset ur ögonen och se mig omkring för att konstatera att det inte var Racetown jag åkt till
Han inte se så mycket av eran körning. Hade fullt upp med att skruva på Martins kart, men det lilla jag såg av Gutniaks åk det var thumbs up . Några flera pass och lite finlir på bromspunkterna så hade det gått riktigt fort tror jag

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Eftersnack
2004-05-02 Järfälla - Rotax
1, 2   >>
12619 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande