Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 45, 46, 47   >>
37 besök senaste veckan (648893 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Om du placerar det i en sluten låda som är avluftad utåt (inte mot kupén) så har knappast bilprovningen någon åsikt om det. Givetvis väl fastspännt enligt konstens alla regler också.
Vill minnas att SBFs regler är som ovan, plus att lådan ska vara i "icke ledande material" (dvs plast). Plus att de har föreskrifter för hur fastsättningen görs (minst 2x10 mm material).
Jag hade batteriet monterat på så sätt i kupén på min RX-7 och det var aldrig några kommentarer om det på besiktningen. Dock gjorde jag ju inte någon registreringsbesiktning utan bara vanlig kontrollbesiktning, ibland kan det vara skillnad i hur hårt de bedömmer...

exempel på lämpliga lådor:
http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=90a1c5aa-ac0e-4350-b6a5-9c6400952552
http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=01da02dd-b611-4218-bba7-a96f5a978af9
http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=1f7d1533-cdea-4d9e-9105-7eed8a4ad45f

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Pehr Johnsson skrev:
...och batteriet sitter ju fram med tank i Porsche!?

//Pehr


på min är batteriet förvisso ovanpå tanken, men "ovanpå utomhus" så att säga under bara en plastkåpa. misstänker starkt att Boxstern är likadan, medans tanken är "undertill utomhus" dvs ganska åtskilda ändå.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tack för all input.
Jag fick ett svar från besiktningsmannen att det var OK med batteri i kupén och alla era komentarer tyder också på att det inte skall vara nåt problem..

För vagnbok måste jag antagligen snickra en tät plastlåda som Wankelsport tipsar om, men det blir ett senare problem om jag vill har vagnsbok.

Boxstern har Batteriet i bagaget fram och tank inklusive påfyllning under bilen fram. Precis som Westfield beskriver.
För att får till tankpåfyllningen på min bil fick jag kapa hål i plåten mellan främmre bagage och utrymmet under bilen där tanken sitter. Det var där problemet började.

Nu har jag i alla fall lagt en beställning på ett Odyssey PC680MJ batteri.
Jag tycker inte det är så snyggt bakom stolen, men fram är inte OK för besiktning, bak blir dålig viktfördelning och då är egentligen bara kupén kvar. (eller ?)

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Batteriet dök upp förra vecka någon gång. Hållare med fin passform ingick.


Den i bild nedre klacken till camberjusterskruven hade gått av när Boxstern krockades. Nu är den svetsad och tillslipad. Dags att lämna till blästring. Tack GustafW för svetshjälpen.


Har någon ett bra företag (eller privat) i göteborgsområdet där man kan lämna in en hel växellåda för glasblästring ?

_________________
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Var köpte du batteriet?
Funderar nämligen på om jag ska byta batteri i min Locost (den du hjälpte mig att lasta på släpet i somras).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Batteriet är köpt på tyska ebay. Säljaren har även en webshop på www.motomoto.nl.

_________________
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Jag är ochså mycket intresserad men köper då i USA.
Tror du att det räcker för att få igång bilen hyfsat?
Jag tittade på data och det känns verkligen marginellt.
Sedan tänkte jag att jag har förgasare, so why not. Väldigt lite strömförsörjning.
Med sprut så blir det väl ett steg högre krav.

Om jag känner dig rätt av denna tråd, så har du kollat detta en hel del.
Rätt?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Batterialternativ, som är lite lättare:
http://www.hillking.se/shop/product_info.php?cPath=7_185&products_ . . . .
Det mindre 12cellers fungerar fint till racebilar (iaf med radfyror) på andra kontinenter.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det finns två fyrcindriga bilar i garaget som funkar fint med ett sådant batteri.
Hittade även info i denna säljesannons på rejsa.

Batteriestorlek borde inte spela så stor roll över 0grad utetemp.
...eller

Size does matter - below -25degC.

Niklas: 5kg för 1000:- Helt OK kurs.

_________________
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Blir nog bra!

Själv tänkte jag mig något sånt här pga ett visst vikt/effekt förhållande


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Borde blir 50/50 viktfördelning när du sätter ett sådant batteri i bagaget. thumbs up

_________________
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Kul att se att det går framåt :-)

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Kul att se att det går framåt :-)

Det samma. Jag har saknad ankan.

I vanlig ordning har det hänt mindre än jag hade tänkt.
Bara lite grundfärg och kit.


_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



oje skrev:
Magnus Svensson skrev:
Kul att se att det går framåt :-)

Det samma. Jag har saknad ankan.

I vanlig ordning har det hänt mindre än jag hade tänkt.
Bara lite grundfärg och kit.


Men så lite gör en så glad. thumbs up
Man kommer på sig att sakna tråden varje gång det uppdateras.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Håller med föregående talare thumbs up thumbs up

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Vi tampas med ungefär samma saker ser jag. thumbs up

Kul med fler trådar där det är tomma karosser som folk går igång på.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Kul med fler trådar där det är tomma karosser som folk går igång på.
Visst ser det lite mer färdigt ut med enhetlig färg.


Jag blir lite avundsjuk när jag ser allas uppdateringar från mellandagsskruvandet.
Innan jul har jag dock hunnit byta lagret till mellanaxeln. Det var mycket olja med metalflingor i röret. Lagret kändes inte värst glappig, men nu är det gjort.



Som tur var lossade jag på alla kamaxellock och det verkar som en insugskam står fel (höger sida i bilden), eller?
Jag mistänker att VarioCam på en sida har fastnad i "på"-läge. Verkar det rimligt?


Bakdelen har dessutom fått lite svart färg på insidan. Såg precis att jag missade en bit längst upp.

_________________
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Otroligt kul när det kommer updates !

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44



Läste precis igenom hela tråden. Skitroligt att se hur det har tagit form. Hade ju bara sneglat lite på bygget när jag hälsade på Anders och Henrik i deras gamla garage. Ser ju ut att dra ihop sig fint till Bug Run i juni!

_________________
Volvo 242
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Kalle Buchka skrev:
Läste precis igenom hela tråden. Skitroligt att se hur det har tagit form. Hade ju bara sneglat lite på bygget när jag hälsade på Anders och Henrik i deras gamla garage. Ser ju ut att dra ihop sig fint till Bug Run i juni!

Hej! Roligt att du har hittat hit (till tråden).

Lite goda nyheter från garaget.
Det verkar inte som en insugskam står fel. Beroende åt vilket håll man vrider motorn står kammen i normal eller advanced och på andra banken är det precis tvärt om. VarioCam har tydligen ingen default position och fungerar bara med oljetryck. Hittade en bild varför det blir olika på höger och vänster bank. Dragsidan på kedjan hamnar olika.
EDIT: Rättelse. Dragsidan hamnar olika, men VarioCam spännaren är olika (inverterad) höger och vänster.


Återmonteringen har börjad. Dagens jobb: Genomföring för kablaget till framlamporna och bromsrör i främre vänster hjulhus. Blir snyggt med produktionslösningar.
Skulle har varit ännu snyggare med en enhetlig färg i hjulhuset .


_________________
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Har inget ny kommentar att komma med här, mer än att för typ tredje gången säga -DEN BLIR SÅ JÄVLA RÅ!!!

thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 45, 46, 47   >>
37 besök senaste veckan (648893 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande