| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
|
21 besök idag (248079 totalt) |
|
Visst finns justering och i värsta fall är det ju enkelt att tillverka egna puschrods med.
Men jag är rätt säker på att däcken som jag har nu kommer räcka hela sommaren för mej. Om jag sen ska behålla bilen osv så kär jag köpa nya däck och väljer då fritt på dimension... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Jag åker lättare bil och brukar inte köra så mycket per träff. Jag vill vara glassa några varv sen mingla i depån...
Går ju inte jämföras en karossbil på 1000-1100 kilo med en formelbil på 550 kilo... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Tänkte även på att andra formel bilar byter också däck på löpande band.... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Fast det är väl en sjuk skillnad på att "glassa några varv" på en banträff och exempelvis rejsa i formel 3000 och liknande? Tror faktiskt Knotan kommer ha sjukt kul på ett set däck under hela säsongen om man inte pressar varv efter varv varje helg utan optimala däck/serviceintervaller etc etc. allt handlar inte väl inte om att vara värst och snabbast?
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Jag undrade lite snällt bara för jag äter däck som fan men sen tänkte jag på tex kimmen som är snabb som en vessla där går det däck med, även diket med med sina 500hk plus.. och det är lätta bilar...
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Det beror ju iofs på hur mjuka däck man väljer att åka på mjuka däck i förhållande till bilens vikt full attack sliter mycket däck åker man lite hårdare däck & lite lungare kan det räcka länge
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Visst är det så, men det är ju oftast Medium i dom flestast blandingar, men visst glider man bara runt så räcker det ju länge.. då blir dom ju dåliga av åren istället... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Jeg anvender Michelin i 26-64 x 13 og 32-66x13 (FR-V6, F3000, AutoGP)
1 sats holder mere end 1 sæson. Jeg köpte 2 sats 2½ sæson siden, det ene sats er fortfarende fint. _________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
||||
|
Re:
Galet, då har man lärt sig nått nytt.. HUr kommer det sig att tex i gp2 eller gp3 osv eller f3 byter man hela tiden..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Det gissar inte jag, jag tror tidstappet är inte okey längre men det kanske finns gummi kvar.. jag tappar över 2s på ett dåligt däck mot ett bättre och då kör jag inte nya grejer ens _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
I många serier med enhetsdäck får man ju en kvot tilldelad för var rejshelg , därav att man åker på så många uppsättningar man tycker det behövs för att maximera tidsvinsterna. Betyder ju inte att alla däck är sopslut på för det!
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
precis, det kanske inte är 100% grepp kvar efter första repan, men om det bara är 95% av greppet kvar och 80% gummi så är det ändå inte däcket som sättter begränsningen i mitt falll.
den dagen man skulle vara elitförare å tävlar å jagar tiondelar å hundradelar är det väll en sak, men jag åker enbart för det är kul så om jag tapppar tioendelar eller ens sekunder så är det inget som spelar nån roll.... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
När dom åkte F1 i Texas nyligen så hade dom kunnat åka hela loppet på en uppsättning men där säger reglementet att dom måste byta till annan gummiblandning.
Dom nöter inte slut på gummit fast dom åker 30mil, i alla fall inte under de förhållandena. Sen tror jag att däcken funkar bäst första uppvärmningen men vi dödliga får snällt använda dom tills dom är slut. |
||||
|
Re:
Skelnad på nytt og begangnad däck er kanske 0,5-1 sek. Om du har budget i Formel Renault V6 på 5-6 mill. pr. år, da er det billiga 1/10 sek. at byte däck så ofte som möjligt. Det er annorlunde i F1. Dom har jo gigantisk downforce/grip/effekt och använder tilpas mjuka compounds. Normalt bliver däck reelt slitna. Även på Le Mans med +300 km/t, mycket downforce + PSYKOTISKE sving-hastigheter i Porsche-curves, da går det lätt at tripple-stinte (2timar ++) däck. Min F2000 er 1 upsättning däck = 1 sæson: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Regendäck for F2000 = evigt, indtil du åker på tilpas tör bane. _________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
||||
|
Re:
Men som den ser ut idag får den mer uppmärksamhet av kreti och pleti. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
|
21 besök idag (248079 totalt) |